Piraten spul van vroeger gevonden!

Dit topic is gesloten

Jinny

Golden Member

Het scheelde welke buurt je zat denk ik.
Zenders zonder eindtrap en oscillator zijn bij mij in de buurt nog nooit in beslag genomen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
rob007

Yarr, Matey!

Bij mij hebben ze toen wat CB en FM meegenomen maar ze hebben nog niet eens gekeken of het ut wel deed!
En door een beetje afleiding en van hun uit desinteresse hebben ze toen niet alles meegenomen.
Ik heb innerlijk me eigen rot gelachen toen ik ze voor de deur zag staan,
Ze voelde zich denk ik heel wat maar het waren 3 jonge pikkies en ze hadden ( erg opvallend! )
Alle 3 een lange zwarte regenjas aan, echt lachwekkend.
Ook wel grappig was dat ze een soort van selectief waren, ze namen alleen mee wat er mooi uit zag!
Een voorbeeld er lagen 2 Velleman KITjes naast elkaar:
https://www.google.com/search?q=velleman+fm+oscillator&tbm=isch&am…
Eentje zag er niet zo mooi uit, de andere die blonk, maar werkte slechter juist die namen ze mee.
Het hele verhaal zal ik niet schrijven maar is vind ik nog steeds erg leuk,
De rechter heeft me nog 100 Gulden gematst omdat hij het verhaal van mij heel erg leuk vond.

Allemaal de Gezonde en Vriendelijke Groetjes van hier!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

De RCD en piraten,docu 'Andere Tijden'
https://www.anderetijden.nl/aflevering/68/Het-avontuur-van-de-radiopir…
Het verhaal van beide kanten gezien.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 3 april 2021 23:43:27 (13%)

Anoniem

Op 3 april 2021 19:37:44 schreef rob007:

Ik heb innerlijk me eigen rot gelachen toen ik ze voor de deur zag staan,
Ze voelde zich denk ik heel wat maar het waren 3 jonge pikkies en ze hadden ( erg opvallend! )
Alle 3 een lange zwarte regenjas aan, echt lachwekkend.

Je vergelijking met de Gestapo ligt er net iets te dik op.
In tegenstelling tot dezen kwam de RCD voor kleine piraatjes enkel op bezoek bij asociale kl... die hun straat onleefbaar maakten door radio en tv kijken onmogelijk te maken en zich niks aantrokken van de misérie van de buren en zich zelfs agressief opstelden, zodat die niet anders konden dan klacht indienen. De RCD kwam nooit op eigen initiatief langs, enkel op basis van klachten door ernstige en aanhoudende overlast.

En de grotere FM piraten kon het zelfs niks schelen dat ze 300 mensen in een passagiervliegtuig in gevaar brachten omdat ze de landingsnavigatie in de war stuurden.Best grappig, ja.

Ook wel grappig was dat ze een soort van selectief waren, ze namen alleen mee wat er mooi uit zag!
Een voorbeeld er lagen 2 Velleman KITjes naast elkaar:
https://www.google.com/search?q=velleman+fm+oscillator&tbm=isch&am…
Eentje zag er niet zo mooi uit, de andere die blonk, maar werkte slechter juist die namen ze mee.

Eigenlijk insinueer je dat ze enkel meenamen wat ze zelf nog konden gebruiken, maar de inbeslag genomen spullen werden genoteerd in het PV en in de griffie van het gerecht neergelegd.

Het hele verhaal zal ik niet schrijven maar is vind ik nog steeds erg leuk,

Uiteraardniet, want je zou er niet te fraai uitkomen.

De rechter heeft me nog 100 Gulden gematst omdat hij het verhaal van mij heel erg leuk vond.

Dat zal wel, de rechters waren doorgaans vrij streng voor radiopiraatjes.

Allemaal de Gezonde en Vriendelijke Groetjes van hier!
Rob

Van lijf en leden gelukkig wel. Je activiteiten destijds waren dat iets minder. :-)

Jinny

Golden Member

GD, de RCD hier in NL werkte wel eens anders dan daar in Belgenland.
Ik weet (al eens eerder verteld) van piraten die met zelfgebouwde spullen waren gepakt en de keuze kregen, licentie halen en de zaak vergeten, of voor de rechter.

En mijn moeder was in de auto met een 11 meter ding aangehouden door een agent (waarvan bekend was dat die op 11 meter jaagde) en die kwam gelijk maar even mee naar huis waar hij een ander 11 meter geval meenam.

De rechter bleek naderhand niet onder de indruk.
Verbeurdverklaring zonder straf.
Agentje was niet de RCD en had zijn werk niet goed gedaan volgens de rechter.
Of zo.
Inmiddels bijna 45 jaar terug.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 3 april 2021 02:28:14 schreef Ex-fietser:
[...]

Mazzel gehad die vriend. Vaak was het resultaat niet alleen een boete maar ook een gevangenisstraf en een strafblad.

Het klinkt heel verschrikkelijk allemaal en dat was het ook. Maar de achterliggende gedachte was gewoon een geld en belasting kwestie. De grote piraten verdienden werkelijk enorm veel geld. Geld dat dan niet verdient werd door de officiële radiodiensten. Evenmin werd er belasting over betaald. Radio Veronica had in jaar meer winst gedraaid dan de klm dat jaar aan rode cijfers schreef. En die rode klm cijfers waren toen enorm..

pas zat een oud radio veronica dj nog te vertellen ( was toch verjaard inmiddels ) wat ze deden toen ze voor de zoveelste keer weer werden ontruimd, was nog bij een piraat voorloper van veronica zelfs. men deed zelf meehelpen ruimen en dan vlug wat racks onder de trap in de kelder zetten terwijl ze dat niet zagen, elke 3 a 4 keer ontruimen was er een complete set apparatuur weer bespaard zo :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rob007

Yarr, Matey!

? raar ik lees nu pas de reacties van GD en Jinny!
Maar goed.
.
GD ik weet niet wat het is maar je leest het echt VEEL te negatief helaas.
Ik ben wat dat betreft echt HEEL positief over die mensen van toen,
Jij maakt er nu iets HEEL verkeerds van,

Dat zal wel, de rechters waren doorgaans vrij streng voor radiopiraatjes.

je hoeft mij niet te geloven, doe wat jij goed vind, en treng waren ze toen juist niet vind ik!
.
Hallo Jinny,

Ik weet (al eens eerder verteld) van piraten die met zelfgebouwde spullen waren gepakt en de keuze kregen, licentie halen en de zaak vergeten, of voor de rechter.

Ik vraag me af hebben we het over dezelfde? ik ken hem persoonlijk!
Zal eens kijken of tie het hier wil onderstrepen.
.
En toch weer allemaal de Vriendelijke en Gezonde Groeten van hier!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Jinny

Golden Member

Degene waar ik het over heb was iemand die in NH actief was Rob.
En ik kan enkele gelicentieerden die die vraag hebben gehad en hun licentie hebben gehaald.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Jinny,

Oké nee ik heb het over ZH maar dichtbij NH dus ik denk dat het dezelfde ambtenaar is geweest!
Hij mocht zijn SK010 weer ophalen als hij zijn licentie gehaald had, En dat heeft hij gedaan!
Ik heb een whatsappie gedaan naar zijn vrouw misschien reageert ie hier later ook nog wel.
( misschien! )

Gezonde en Vriendelijke Groetjes naar daar weer!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Anoniem

Wat een cowboy verhalen, al dan niet flink aangedikt doende ronde over de RCD. Vooral dat verhaaltje van Thevel (van horen zeggen) lijkt me
sterk overdreven.
Wie stevig aangepakt werd had dat altijd aan zichzelf te danken door voor ernstige overlast te zorgen en er zich niets van aan te trekken.
Echte asociale kl... dus. Daar hoef je geen medelijden mee te hebben.
De RCD, hoe de vorm en naam nu ook is is gewoon een ploeg technici met politiebevoegdheid die als opdracht hebben problemen in het radioverkeer op te lossen.
Enkele voorbeelden...

Klassiek is de ptt van een marifoon die blijft hangen en zo het oproep en noodkanaal 16 blokkeert..
Geen kwaad opzet, maar moet wel dringend opgelost worden. En vind die maar eens in een haven als Antwerpen of Rotterdam. Zelfs met goeie peilapparatuur is het door de vele reflecties op kranen en containers geen makkie.

In het pre-GSM tijdperk waren er tal van VHF/UHF radionetwerken. Brandweer, politie, taxi, noem maar op. Soms waren er hinderlijke interferenties die moesten opgelost raken.

Radio en tv storingen. Vooral versleten thermostaten van CV veroorzaakten in de in de winter veel overlast.

Dan had je allerlei apparaten zoals een versleten tandeuze bij de kapper, (elke dag last van 9-17u behalve op zon en maandag.)
Dan wist je het al

En tenslotte de CB.

De frequentie was ongunstig omdat de 2e harmonische recht in de toen gebruikelijke tv antenneversterker in band 1 viel.

De problemen waren haast altijd te wijten aan diegenen die zich niet aan de wettelijke bepalingen hielden en met veel te veel vermogen uitzonden. 4W AM was al een bron van ellende, en dan had je nog de dxers, vaak truckersvrouwen die in contact met manlief 1000km verder wilden blijven. Die gebruikten grif 100W -tot zelfs 1kW. Maar evenzeer om met hun vriendinnen te kletsen.

De RCD mannen waren dus helemaal geen gestapo's, maar technici die in opdracht na klachten een situatie moesten oplossen.
Vaak konden de meeste zaken in den minne geregeld worden , maar bij kwaad opzet of hardnekkig volhouden in de boosheid werd hard opgetreden. Ik weet niet of dit in Nederland ook zo was, maar in België zijn de RCD mensen bij koninklijk besluit benoemd tot officier van gerechtelijke politie en kunnen dus zelfstandig optreden indien nodig.

Frederick E. Terman

Honourable Member

In alle commotie durf ik het haast niet te zeggen, maar tot nog niet eens zo lang geleden beheerden wij de luchtvaartband zélf. Daarom had ik toen ook opsporingsbevoegdheid (maar alleen voor storingen in de luchtvaartband). Niet om in woonhuizen binnen te komen, maar om bijvoorbeeld op de luchthavens achter de douane en op andere plaatsen te kunnen meten en zoeken.
Meestal bepaalden wij ons tot het aanwijzen van de storingsbron, waarna daartoe beter opgeleide ambtenaren de zaak konden gaan oplossen - of hélpen oplossen, want in onze gevallen was er meestal een technisch probleem.

Toen AT de band ging beheren namen zij ook de opsporingsbevoegdheid over, maar in het zoeken en aanwijzen van de storing zijn wij (in ons gebied) natuurlijk handiger, dus dan zijn we gewoon adviseurs.

Het gebeurt vaak dat luchtverkeer last heeft van een storing die op de grond bijna niet te horen is, of je moet al dichtbij zijn. Hoe te beginnen? Wel, met onderzoek vanuit de lucht. Tegenwoordig heb je daar aparte diensten voor, die bijvoorbeeld ook lekken in kabelnetwerken kunnen opsporen. Maar zelf ken ik ook nog steeds een paar kunstjes, al heb ik zelf geen vliegtuigje om ze mee uit te voeren. :)
Zelfs met een gewoon privévliegtuigje kun je al goed meehelpen. Elders hier heb ik weleens een plaatje gepost - de methode is niet geheim.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Jinny

Golden Member

Hmmm, GD voelt zich als gebruikelijk direct aangesproken zodra het over de RCD gaat.
11 Meter is per definitie crimineel.
Werd gebruikt door asocialen die hun seksueel gerief via de 11 meter opscharrelden en truckersvrouwen die hun man op 1000 km of vriendin op 2 km wilden spreken en gemakshalve de zut op een kW lieten staan....

Het zal best voorgekomen zijn, maar daar waar ik opgegroeid ben was dat allemaal niet zo.
Geen crimineel gedrag, anders dan dat het verboden was in de '70r jaren.
Grote vermogens werden wel gebruikt, maar dan op 27.805 USB en dan om contact te leggen met kennissen in bv Buenos Aires.
Of Suriname.
Canada, ook wel.

Qubical quad op een meter of 20 hoogte in het vlakke polderland met de dichtstbijzijnde buur op 400 meter of zo, niemand die last had van 1000W.
Aangestuurd door de beroemde Sommerkamp 780DX
Ik kan je op maps de plek nog aanwijzen.
Voor lokaal verkeer werd de 780 niet gebruikt, daar was een 2W AM doosje voor op een rondstraler.
Veel handiger.

Ergo, onze GD heeft de neiging om te generaliseren en de wel goed lopende netjes over het hoofd te zien.

Meer was niet nodig.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
pa3gws

Golden Member

Hier in Delft (begin jaren 70) werd er regelmatig door de RCD gepeild en werden er op een avond altijd enkele piraten uit de lucht gehaald.
En dat was niet vanwege de klachten maar dat werd gewoon random gedaan.
En ben ik bij een dergelijke actie ook bezocht door een medewerker van de RCD vergezelt door de politie.
En wat ze meenamen was mijn 27mc bak en verder niets.
De rechter deed ook niet moeilijk gewoon 300 gulden boete en een jaar voorwaardelijk. :-p
En nee er waren geen klachten ik heb daar toen speciaal een TV voor aangeschaft op mijn kamer zodra de zenders de lucht uit gingen ging de bak aan voor die tijd was er geen ruk te beleven. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 3 april 2021 02:28:14 schreef Ex-fietser:
[...]

Mazzel gehad die vriend. Vaak was het resultaat niet alleen een boete maar ook een gevangenisstraf en een strafblad.

Het klinkt heel verschrikkelijk allemaal en dat was het ook. Maar de achterliggende gedachte was gewoon een geld en belasting kwestie. De grote piraten verdienden werkelijk enorm veel geld. Geld dat dan niet verdient werd door de officiële radiodiensten. Evenmin werd er belasting over betaald. Radio Veronica had in jaar meer winst gedraaid dan de klm dat jaar aan rode cijfers schreef.

===============================
Ex-Fietser.

Onzin wat je nu schrijft.
We betaalden BUMA-STEMRA en ook gewoon belasting. Was niks geheimzinnigs aan. En ook van m'n salaris daar moest ik net als iedere andere werknemer belasting over betalen en.....ik ging gewoon op m'n brommer naar de studio in Hillywood.
De opbrengst van de reklame inkomsten waren in 1971 een paar miljoen. En piraat waren we ook niet omdat we niks deden dat de wetgever verbood. Dat zou pas na 31 augustus 1974 het geval zijn.

Lees maar in het verslag van de Tweede kamer:

http://www.norderney192.nl/historie/historie_1973_20.html

Dus als je iets niet weet moet je geen onzin schrijven.

www.norderney.nl

Anoniem

@Jinny,
Natuurlijk waren niet alle CBers criminelen, maar jouw verhaal is ook niet representatief. De CBers in landelijke gebieden waar ze geen overlast veroorzaakten kon je op één hand tellen.
In de dichtbevolkte sociale wijken daarentegen schoten de antennes als paddestoelen uit de grond. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat alle CBers familie Flodders waren, maar die waren wél oververtegenwoordigd.

De RCD deed daar vooral dienst als oplosser van burenruzies.
Het begon altijd zo:
Ha buur, we hebben je gisteren horen praten in de tv, we hebben ons rot gelachen.

Enkele dagen later is het voetbal op tv en buur vraagt om niet te zenden tijdens de match wat bij deze gebeurt.

Na een tijdje trekt hij er zich niets meer van aan en ontstaat er een fikse burenruzie, soms zelfs met geweld. Teneinde raad diende de moegetergde tv kijker dan uiteindelijk klacht in en de RCD mocht het oplossen.

De oorzaak was natuurlijk excessief vermogen, hoger dan wettelijk toegelaten in een dichtbevolkte wijk. AM modulatie zorgde daarbij voor veel meer hinder dan FM.

@Pa3gws,
Je spreekt natuurlijk van de periode voor 1979 toen CB nog illegaal was en door de overheid als een probleem werd beschouwd en men probeerde zo de opmars te stuiten, wat uiteindelijk onder politieke druk niet gelukt is. Technische adviseurs voorspelden toen al dat vrijlaten voor overlast ging zorgen en men vreesde dat vrije mobiele communicatie onder burgers de criminaliteit ging verhogen.
Bij een inbraak kon een kompaan immers op de straathoek in de gaten houden of de politie eraan kwam...In deze tijd van GSM en internet natuurlijk ridicuul, maar toen niet.

Na de legalisering werd enkel nog opgetreden na klacht wegens overlast.
Er werd ook niks in beslag genomen. Bij een CBer die betrapt werd op het veroorzaken van radio en tv storingen werd de te krachtige zender of de lineaire versterker verzegeld en bij de eigenaar gelaten.
Bij herhaling van de overtreding werd een verzoek ingediend om de ministeriële vergunning te schrappen waardoor de overtreder zich blootstelde aan vervolging indien hij volhardde.

Jinny

Golden Member

GD, ik spreek ook voornamelijk over de tijd -voor- maart 1980.
De tijd -voor- de MARC, 0.5W fm 22 kanalen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
harry64

Golden Member

Op 13 april 2021 10:42:30 schreef grotedikken:
@Jinny,
Natuurlijk waren niet alle CBers criminelen, maar jouw verhaal is ook niet representatief. De CBers in landelijke gebieden waar ze geen overlast veroorzaakten kon je op één hand tellen.
In de dichtbevolkte sociale wijken daarentegen schoten de antennes als paddestoelen uit de grond. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat alle CBers familie Flodders waren, maar die waren wél oververtegenwoordigd.

De RCD deed daar vooral dienst als oplosser van burenruzies.
Het begon altijd zo:
Ha buur, we hebben je gisteren horen praten in de tv, we hebben ons rot gelachen.

Enkele dagen later is het voetbal op tv en buur vraagt om niet te zenden tijdens de match wat bij deze gebeurt.

Na een tijdje trekt hij er zich niets meer van aan en ontstaat er een fikse burenruzie, soms zelfs met geweld. Teneinde raad diende de moegetergde tv kijker dan uiteindelijk klacht in en de RCD mocht het oplossen.

De oorzaak was natuurlijk excessief vermogen, hoger dan wettelijk toegelaten in een dichtbevolkte wijk. AM modulatie zorgde daarbij voor veel meer hinder dan FM.

@Pa3gws,
Je spreekt natuurlijk van de periode voor 1979 toen CB nog illegaal was en door de overheid als een probleem werd beschouwd en men probeerde zo de opmars te stuiten, wat uiteindelijk onder politieke druk niet gelukt is. Technische adviseurs voorspelden toen al dat vrijlaten voor overlast ging zorgen en men vreesde dat vrije mobiele communicatie onder burgers de criminaliteit ging verhogen.
Bij een inbraak kon een kompaan immers op de straathoek in de gaten houden of de politie eraan kwam...In deze tijd van GSM en internet natuurlijk ridicuul, maar toen niet.

Na de legalisering werd enkel nog opgetreden na klacht wegens overlast.
Er werd ook niks in beslag genomen. Bij een CBer die betrapt werd op het veroorzaken van radio en tv storingen werd de te krachtige zender of de lineaire versterker verzegeld en bij de eigenaar gelaten.
Bij herhaling van de overtreding werd een verzoek ingediend om de ministeriële vergunning te schrappen waardoor de overtreder zich blootstelde aan vervolging indien hij volhardde.

Ik heb toch ook wel heel vaak met die MARC troep zien gebeuren dat de een wat zei, wat een ander dan weer niet aanstond, wat leidde tot uitpeilen door de MARC gebruikers zelf, waarna er een stevig potje intimidatie volgde en of mishandeling. Die legale 27mc was niks meer aan met al die etters in de ether. Knijpen, ingegooide ramen, brandstichting, sabotage, mishandeling enz. Een grote bende was het.

Mede daarom was de 3-meter veel leuker en gezelliger. Was het gewoon de sport om met zo min mogelijk vermogen zo ver mogelijk te komen met rotor, 8 elements Fuba en 100 mw.

Later groeide daar dan weer wel de muziek piraat uit omdat ze in Hilversum en Den Haag dachten dat met het vernietigen van de zeezenders dat 'probleem' was opgelost. Maar dat was niet zo omdat Hilversum en Den Haag zelf het probleem waren.

Overigens bestaat zowel de FM als AM piraterij nog steeds, vooral de kant Zwolle e.d. zitten er nog zat kleine buurtpiraatjes in de dorpjes. Soms ook wel met enkele Kilowatts uit professionele fabriekszenders. En in Twente leeft de middengolfpiraten nog volop en kan je die regelmatig beluisteren via de webSDR van de uni in Twente. En die krijgen zelfs rapporten terug vanuit Engeland tot Rusland.

Anoniem

Jinny@ Toen was het natuurlijk nog niet zo'n rage.
Maar in die sociale wijken bleef het toch een speciaal volkje.

Bij 'Lady monkey' weigerde de loslopende chimpansee mijn aktentas terug te geven die hij gejat had, na eerst nog maar eens vrolijk op het vasttapijt te pissen. ;-)

Anoniem

Op 13 april 2021 16:24:52 schreef harry64:
[...]
Ik heb toch ook wel heel vaak met die MARC troep zien gebeuren dat de een wat zei, wat een ander dan weer niet aanstond, wat leidde tot uitpeilen door de MARC gebruikers zelf, waarna er een stevig potje intimidatie volgde en of mishandeling. Die legale 27mc was niks meer aan met al die etters in de ether. Knijpen, ingegooide ramen, brandstichting, sabotage, mishandeling enz. Een grote bende was het.

Stof genoeg voor een bestseller. Ik durfde het niet aan te halen, ik scoor zo al slecht bij Jinny ;-)

Mede daarom was de 3-meter veel leuker en gezelliger. Was het gewoon de sport om met zo min mogelijk vermogen zo ver mogelijk te komen met rotor, 8 elements Fuba en 100 mw.

Dat begrijp ik dan weer niet. Op de korte golf kan dat vanwege de reflectie op de ionosfeer.
Maar Op 87.5-108 MHz heb je vooral direct zicht en is het bereik vrij goed voorspelbaar met als belangrijkste parameters de radiohorizon (5/4 van de optische), antennehoogte en vrij zicht. Het vermogen speelt slechts op de rand van het bereik een belangrijke rol.
Nu en dan sporadische reflecties vanwege inversie van de luchtlagen of een passerend vliegtuig daargelaten.
Dat er later muziekpiraten uit gegroeid zijn is onzin, want het fenomeen dateert al van in de late jaren 70 en het was meteen al de bedoeling om muziek te verspreiden, wat anders? Voor dergelijke experimenten zijn andere banden veel geschikter.

Op 13 april 2021 16:24:52 schreef harry64:
[...]
Ik heb toch ook wel heel vaak met die MARC troep zien gebeuren dat de een wat zei, wat een ander dan weer niet aanstond, wat leidde tot uitpeilen door de MARC gebruikers zelf, waarna er een stevig potje intimidatie volgde en of mishandeling. Die legale 27mc was niks meer aan met al die etters in de ether. Knijpen, ingegooide ramen, brandstichting, sabotage, mishandeling enz. Een grote bende was het.

daar hebben we nu internet voor met facebook en twitter , zodra mensen zich onaantastbaar en anoniem voelen gaan ze dat gedrag vertonen .

Jinny

Golden Member

Eerste jaren MARC was bij ons ook gezellig...
Na pak 'm beet 1985, 1986 ben ik er definitief mee gestopt.
Ik fade al langzaam weg in die tijd.
Andere interesses toen.
Maar ellende hebben we bij ons in de buurt nooit gehad.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Hier, ( sorry, kon het niet laten...........off topic dus )

[Bericht gewijzigd door Gottfried-Julius op dinsdag 13 april 2021 20:08:26 (55%)

harry64

Golden Member

Op 13 april 2021 17:01:07 schreef klaasy:
[...]
daar hebben we nu internet voor met facebook en twitter , zodra mensen zich onaantastbaar en anoniem voelen gaan ze dat gedrag vertonen .

Yup. En daarvoor MSN e.d. :P

harry64

Golden Member

Op 13 april 2021 16:41:23 schreef grotedikken:
[...]Stof genoeg voor een bestseller. Ik durfde het niet aan te halen, ik scoor zo al slecht bij Jinny ;-) [...] Dat begrijp ik dan weer niet. Op de korte golf kan dat vanwege de reflectie op de ionosfeer.
Maar Op 87.5-108 MHz heb je vooral direct zicht en is het bereik vrij goed voorspelbaar met als belangrijkste parameters de radiohorizon (5/4 van de optische), antennehoogte en vrij zicht. Het vermogen speelt slechts op de rand van het bereik een belangrijke rol.
Nu en dan sporadische reflecties vanwege inversie van de luchtlagen of een passerend vliegtuig daargelaten.
[/q]
Hoogte antenne doet er wel veel toe i.d.d. Scheelt wel als je al in een flat zit. Verder was het gewoon leuk om met laag vermogen op een goede richtantenne tot de Duitse grens te komen.
[q]
Dat er later muziekpiraten uit gegroeid zijn is onzin, want het fenomeen dateert al van in de late jaren 70 en het was meteen al de bedoeling om muziek te verspreiden, wat anders? Voor dergelijke experimenten zijn andere banden veel geschikter.

Nou het was bij mij toch echt met nog wat andere 3-meter jochies van verbinding zoeken naar radiostation. Daar kwamen later dan wel weer de babbelaars bij die niet zoveel met de techniek ophadden maar het gewoon leuk vonden om radio te maken.

Even daarna kwam dan i.d.d. wel dat commerciële gedoe opgang, met 'hoog' vermogen, storing en wederom rottigheid met elkaar verraden, saboteren en storen. Toen was het leuke er wel af.

Dit topic is gesloten