'Gratis' stroom??? Hoe kan dit nu???

Tidak Ada

Golden Member

Gisterochtend bleek bij ons de ALS uitgesprongen. Die kon zonder problemen gereset worden.

's-Avonds ben ik de sensor buitenverlichting rond de schuur gaan inspecteren. Een pas geïnstalleerde lamp brandde heel lichtjes, zonder op de sensor te reageren. Een andere lamp doet het gewoon niet.
Gelukkig heb ik ooit die lampen met een 2A zekering afgezekerd. Nu blijkt de zekering door te zijn.

Hoe kan het dat, ondanks dat de fase door die zekering is afgesloten, die lamp toch nog ietsje gloeit?
Er lopen binnen ½ meter geen andere fase draden parallel en tussen N en aarde is geen spanning meetbaar.

Paaswonder?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 2 april 2021 10:17:53 schreef Tidak Ada:
Gisterochtend bleek bij ons de ALS uitgesprongen. Die kon zonder problemen gereset worden.

Gisteren was het 1 April, daar zal het door komen denk. :) Was een grapje van het energie bedrijf.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een COB ledlamp licht al op bij micropamperes bij enkele volts. Ze zijn nog gevoeliger dan een neonpitje.
Als er dus ergens 10v bij 10µA te vinden is, zul je ze al op zien lichten.

Overdag kan je de illusie hebben dat de LEDs werken. De fosfor reageert altijd een beetje op de UV straling van de zon. Ik heb een LED kerstverlichting-lichtsnoer en daar kan je de verschillende fosforkleuren herkennen als je de LEDs in de zon houdt, terwijl de fosfors zelf kleurloos of gelig zijn.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 2 april 2021 10:31:10 (45%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Als goed kijkt zit er groenestroomaanslag op de schutting!

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!
Lambiek

Special Member

Zoals Ledlover al aangeeft, die dingen geven al heel snel een beetje licht. In huizen komt het ook voor, de lichtschakelaar staat uit en toch gloeit de ledverlichting iets.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Volgens mij zit jij redelijk in de buurt van dat nieuwe 380 kV station

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Dat ze soms wat licht geven, weet ik, maar doen ze dat ook als de fase door de zekering is onderbroken???
Bovendien gaat die lamp, niet meer aan en zijn de aardlek én die 2A zekering er uitgesprongen.

@HMH:
Er loopt een lijn door de "voortuin" :+, Maar eerder daar geen last van gehad.
Wel heb ik last van storende velden, die mijn buitenthermometers storen, of liever gezegd het signaal onderdrukken (433MHZ), ook van DECT-telefoon. Daar klaag ik al jaren over :(

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 2 april 2021 11:14:52 (40%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zekering in de fasedraad; zeker weten? Zekering in de nuldraad misschien?

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op vrijdag 2 april 2021 11:13:32 (36%)

Kan je eens meten met een DMM, welke spanning er over staat?
Je kan ook kijken met een HF probe of scope of er toevallig een voldoende hoge HF spanning op staat, veroorzaakt door 'vuile' toestellen.

Een 12v LED lamp kreeg ik al gloeiend in het donker, op de werkelijk minescule capacitieve lekstroom van mijn laptopvoeding die even niet geaard was, en met mijn hand op de droge gipsplaten muur als aarde.

e: wat Brightnoise zegt kan heel goed.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

@Ledlover:
Tussen aarde en N meet ik zoiets van 10mVeff. Lijkt me normaal.

@Brightnoise:
Zekering in de aansluitkast van mijn werkhol en heb ik zelf aangelegd, hij zit 100% zeker aan de fase; net nog getest.

Heb nu de lamp van de schuur afgehaald en ga die na de lunch testen. 't Is er eentje van vCranenbroek. Die hadden LED stralers waar ik erg tevreden over was, maar ze hebben plotseling geen IP65 meer, maar IP44 voor dezelfde prijs. Door het covid-19 beleid zat ik daar aan vast. Ik ga daar nog over klagen.

Van 't werk aan m'n scoop (Philips PM 3264 topic) zal even niks terechtkomen ;(

@smallrepairs:
Dat is alg op het timpaan van de schuur. Komt van de 'zeelucht' hier

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Wat onvoorzichtig de woorden 'gratis stroom' in je titel te gebruiken.
Straks staat je hele straat vol met campingcars.

En komt er hier een nieuw topic: ' Help, mijn expressomachine doet het niet met 10µA' :-)
Moderne Leds lichten reeds zichtbaar op bij slechts enkele µA.
Mogelijk zelfs instraling en detectie van een GSM mast of een fm omroepzender of een Rob007 in de buurt.

Tidak Ada

Golden Member

"'Gratis' stroom" was ook cynisch bedoeld, een soort reclame lokkertje voor respondenten.
't Was gisteren immers 1 april, dus een visje uitgooien... :P

Staat dat "grotedikken" soms op je huid? ;-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De plaats van die lamp zit waarschijnlijk precies op een interferentieknooppunt van bij het grote publiek nog onbekende straling uit Borssele en Doel. Check dat maar eens met een goede wichelroede, niet eentje van Aliexpress. Neem wel je veiligheidsvoorzorgsmaatregelen en draag houten schoeisel een donkere zonnebril en een alu hoedje. Je weet maar nooit.

Tidak Ada

Golden Member

Enige wat ik daar heb is een router in de schuur, maar die zit op de verkeerde golflengte :+
Trouwens mij Faraday-pak ligt nu net in de stomerij.

Nee, voor het aardlek problemen had ik er geen last van oplichtende LED's.

't Wonderlijke is dat de lamp dus toch goed blijkt te zijn en nu weer gewoon werkt.
Geen natte binnenkanten van aansluitpunten/dozen kunnen constateren, dus het blijft een mysterie dat aardlek èn zekering er uit zijn gegaaan :S

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

@Mods.
Ik zie nu net dat deze posts per ongeluk in een verkeerde rubriek zijn terecht gekomen. Naar mijn weten had ik 'High Voltage' aangeklikt....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Daar hoort ie meer thuis inderdaad ...

Verplaatst :)

fatbeard

Honourable Member

Op 2 april 2021 13:59:55 schreef Tidak Ada:
[...]
Geen natte binnenkanten van aansluitpunten/dozen kunnen constateren, dus het blijft een mysterie dat aardlek èn zekering er uit zijn gegaaan :S

Het kan 'natuurlijk' een insect geweest zijn wat de actie niet heeft overleefd (soms exploderen muggen op de elektrische vliegenmepper, vind je ook nooit meer wat van terug)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Sine

Moderator

Vooral nadat je een extra C over de uitgang van zo'n mepper gezet hebt ... dan wordt het een muggen-verdamper ;)

Dat is een goede tip! Ik heb ze tot nu toe opgevoerd door de stroom groter te makem, maar dat was vaak funest....

Ik heb daar wel eens een filmpje over gezien op youtube. Nee niet zoon geval met veel magneten en spoelen die beweerd dat hij het energieprobleem van de wereld heeft opgelost. Hij had een experimentje gedaan met een rol kabel. Daarin zag je dat de capaciteit tussen de aders genoeg was om de leds te doen oplichten.

Dit is niet helemaal het filmpje waar ik het over had, maar hier gebeurt wel hetzelfde.
https://www.youtube.com/watch?v=_bgUy6zA0ts

PE2BAS
Anoniem

Op 2 april 2021 15:42:19 schreef Sine:
Vooral nadat je een extra C over de uitgang van zo'n mepper gezet hebt ... dan wordt het een muggen-verdamper ;)

Héél slim, totdat er eens een kind mee speelt die denkt dat het een badmington bat is en een ruk krijgt die hem/haar lang zal heugen..

De fabrikant weet ook wel dat een condensatortje extra de effectiviteit flink verhoogt, maar mag niet voor de veiligheid.

De LEDs die in mijn zelf-ombouw ring-TL lamp zitten en uit een in stukken geknipte LED TL-buis bestaan, zijn zo gevoelig dat ik zelfs capacitief genoeg stroom opwek om ze vrijwel ALLEMAAL (120 stuks!) te laten oplichten, ook al staat de schakelaar uit.

Als ik mezelf ook nog aard, gaan de LEDs uit, tot de driver blijkbaar een drempel overschrijdt en de LEDs allemaal 1 gigantische flits vertonen en daarna weer doven. Een minuut later of zo volgt de volgende.

Op die manier heb ik ook op m'n hotelkamer in Kiëv eerst gedacht dat het onweerde, maar het bleek toch echt de lamp in de hal van m'n kamer te zijn. Gezien het erg gebrekkige Engels van het personeel daar, heb ik er maar niet over geklaagd ;) .

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Dat ding heet bij ons 'condensator' of 'snubber'.

Op 2 april 2021 10:17:53 schreef Tidak Ada:
...
's-Avonds ben ik de sensor buitenverlichting rond de schuur gaan inspecteren. Een pas geïnstalleerde lamp brandde heel lichtjes, zonder op de sensor te reageren. Een andere lamp doet het gewoon niet.
Gelukkig heb ik ooit die lampen met een 2A zekering afgezekerd. Nu blijkt de zekering door te zijn.
Paaswonder?

Er is geopperd dat je gratis licht hebt. Of dat zo is is vrij eenvoudig te bepalen. Je zet alle groepen en hoofdschakelaar uit en kijkt of je meter nog loopt. Als de meter niet loopt, dan kijk je of je buitenlamp nog licht geeft. Geeft de lamp licht, dan heb je gratis licht. De benodigde energie komt ergens anders vandaan. Kan komen van 5G-straling, aardstralen, 380kV net, straling van een nabijgelegen kerncentrale enz. enz. Geeft de lamp geen licht, dan kost het je gewoon geld.
Maar welke groep is nu verantwoordelijk voor de lek in je portemonee? Zet je groepen één voor één in en als laatste de groep waarop je lamp is aangesloten. Kijk telkens na inschakelen van een groep of je lamp licht geeft. Zo ja, dan heb je de dader gevonden. De fase van die groep straalt over naar je lamp.

mijn dochter heeft bang in het donker en wil daarom een nachtlampje hebben die gloeit.
ik heb er goedkope led lampen uit china in gestoken, en die gloeien zachtjes. genoeg om snachts nog wat te zien in de kamer.
van de moment ik er 1 philips ledlamp in draai, gaan ze allemaal uit (bleederweerstand waarschijnlijk). dus 3 chinese lampjes en 1 philips, door de philips lichtjes los te draaien, gaan de andere 3 snachts branden, gratis :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken