Toerentalregeling luchtverwarmer

Hallo
Ik heb een luchtverwarmer waarvan ik het toerental traploos, liefst met pot-meter
kan regelen ., wat dat betreft ben ik niet zo heel erg thuis in deze systemen maar ik leer graag .
Ik heb gelezen over triac regeling of een fan-controller , maar weet niet zeker of dat gaat ., belangrijkste is
dat het veilig blijft ., ook vraag ik me af hoe en of het thermo-contact aangesloten moet worden.

Deze luchtverwarmer wordt enkel gevoed door het warme water van de cv ketel, er zit dus geen verwarmingselement in .
Ik heb wat foto’s toegevoegd.

Met vriendelijke groet ,

[Bericht gewijzigd door Bart J op maandag 5 april 2021 11:02:06 (12%)

Wordt dat ding op een heetwatersysteem aangesloten?

Dan lijkt me dat je redelijk veilig de boel langzamer kan laten lopen, maar je zult merken dat je ketel dan een heter retourwater krijgt. Daar moet ie wel van houden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Wanneer het een kortsluitanker motor betreft is regelen lastig en moet je steeds controleren of de motor wel in beweging is gekomen.

Ik zie, zonder het systeem te kennen, wat complicaties, of beren op de weg, in de aanpak. Inzichtelijk voorbeeld: bij een föhn is het niet aan te raden om de temperatuur met de luchtstroom te regelen.

Op 5 april 2021 10:28:20 schreef Ledlover:
Wordt dat ding op een heetwatersysteem aangesloten?

Dan lijkt me dat je redelijk veilig de boel langzamer kan laten lopen, maar je zult merken dat je ketel dan een heter retourwater krijgt. Daar moet ie wel van houden.

Er zit geen verwarmingselement in , deze wordt op de CV ketel aangesloten en het water ervan stroomt er dus doorheen, dit zal dus Max 60 graden zijn of zo , element kan 120 graden hebben , het enige wat hij doet is de warme lucht ruimte in blazen .

Ik ken het systeem ook niet echt, maar het lijkt er op dat de boel op warmwater draait, en dat dus de interne temperatuur nooit boven de watertemperatuur uit zal komen.

Was dit een direct-gasgestookte unit, dan is het een heel grote NIET DOEN!

Een kortsluitankermotor is het niet, hij gebruikt een condensator voor de hulpwikkeling. In principe kan je die 'een beetje' dimmen met een dimmer geschikt voor inductieve lasten, maar een mooie regeling wordt het nooit.
Je moet de dimmer dusdanig beveiligen dat de motor niet stil kan vallen, want dan stook je de motor op als ie niet aanloopt maar er wel stroom door loopt.

Je moet dus eerst vaststellen onder worst case scenario op welk dimmer of variac-niveau de motor nog met 100% betrouwbaarheid aanloopt. Vervolgens mechanisch of elektrisch zorgen dat de regelaar nooit beneden dat niveau komt te staan, plus nog wat marge voor 'toevallig' lage netspanning.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 5 april 2021 11:01:29 (19%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 5 april 2021 10:42:39 schreef Brightnoise:
Wanneer het een kortsluitanker motor betreft is regelen lastig en moet je steeds controleren of de motor wel in beweging is gekomen.

Ik zie, zonder het systeem te kennen, wat complicaties, of beren op de weg, in de aanpak. Inzichtelijk voorbeeld: bij een föhn is het niet aan te raden om de temperatuur met de luchtstroom te regelen.

Ok , steeds controleren kan niet de bedoeling zijn inderdaad., de luchtverwarmer wordt enkel gevoed door het water van de ketel , dus geen verwarmingselement.

Op 5 april 2021 10:58:54 schreef Ledlover:
Ik ken het systeem ook niet echt, maar het lijkt er op dat de boel op warmwater draait, en dat dus de interne temperatuur nooit boven de watertemperatuur uit zal komen.

Was dit een direct-gasgestookte unit, dan is het een heel grote NIET DOEN!

Een kortsluitankermotor is het niet, hij gebruikt een condensator voor de hulpwikkeling. In principe kan je die 'een beetje' dimmen met een dimmer geschikt voor inductieve lasten, maar een mooie regeling wordt het nooit.
Je moet de dimmer dusdanig beveiligen dat de motor niet stil kan vallen, want dan stook je de motor op als ie niet aanloopt maar er wel stroom door loopt

Klopt helemaal !

Wil je tocht voorkomen of de warmte afgifte reguleren ? Luchtstroom afknijpen betekent hetere uitstroom lucht. Misschien is het beter om de waterstroom af te knijpen.

Op 5 april 2021 11:17:34 schreef plankgas:
Wil je tocht voorkomen of de warmte afgifte reguleren ? Luchtstroom afknijpen betekent hetere uitstroom lucht. Misschien is het beter om de waterstroom af te knijpen.

Het is eigenlijk de bedoeling dat de ventilator minder herrie gaat maken , de verwarmer is zowizo veel te groot voor de ruimte dus de uitworp ( hoe ver hij de warme lucht blaast ) mag veeeel minder zijn .
Ik heb wel zitten denken om inderdaad ook nog een klep , of simpele thermostaatkraan tussen de aanvoer leiding te monteren zodat er geen water door stroomt als er geen warmtevraag is .

Dat de motorregelaar ingesteld moet worden op een toerental waarbij de motor gegarandeerd blijft draaien is duidelijk. Maar als dan de netspanning kortstondig onderbroken wordt en de motor valt stil, dan kan hij niet meer in beweging komen. De regelaar moet bijdehand genoeg zijn om dan ofwel in rust te blijven, dan wel de ventilator op volle sterkte op te starten en dan terug te regelen.

Anders moet de regelaar worden ingesteld op een stand waarbij de ventilator vanuit stilstand nog in beweging kan komen, dat is een veel hogere stand.

[Bericht gewijzigd door plankgas op maandag 5 april 2021 11:37:01 (16%)

Op 5 april 2021 11:34:33 schreef plankgas:
Dat de motorregelaar ingesteld moet worden op een toerental waarbij de motor gegarandeerd blijft draaien is duidelijk. Maar als dan de netspanning kortstondig onderbroken wordt en de motor valt stil, dan kan hij niet meer in beweging komen. De regelaar moet bijdehand genoeg zijn om dan ofwel in rust te blijven, dan wel de ventilator op volle sterkte op te starten en dan terug te regelen.

Anders moet de regelaar worden ingesteld op een stand waarbij de ventilator vanuit stilstand nog in beweging kan komen, dat is een veel hogere stand.

Ok , dat is duidelijk., er zit nu een aanloop condensator tussen , zou deze misschien kunnen blijven zitten als ik er bijvoorbeeld een triac of fan controller tussen zou zetten , of werkt dat zo niet ?

Lambiek

Special Member

Lees dit eens door.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

Op 5 april 2021 10:58:54 schreef Ledlover:
Een kortsluitankermotor is het niet, hij gebruikt een condensator voor de hulpwikkeling. In principe kan je die 'een beetje' dimmen met een dimmer geschikt voor inductieve lasten, maar een mooie regeling wordt het nooit.

Ligt eraan hoe je het aan pakt, nomaal is een ventilatormotor prima te regelen.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/153712

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als het wat nauwkeuriger moet wordt er ook vaak een regeltrafo gebruikt, of een frequentieomvormer kan natuurlijk ook.

Niet regelbaar maar wel een relatief simpele schakeling die echt een frequentie geeft van 1/3 of 1/5 :
http://www.elepal.fi/antennit/moottori/conv1to3.html

Sine

Moderator

@zonnepaneeltje,
Dat is misschien TE simpel, ik zie zo even niets wat voorkomt dat het ding 1/2 of 1/4 gaat doen. En daar is die motor vast niet blij mee.

Er zijn weldimmers voor, die regelen andersom als een lichtdimmer dus van hoog naar laag. Deze moet je zo regelen met een aparte potmeter zodat de motor na spanning uitval toch vanzelf weer aanloopt. Een andere mogelijkheid is te regelen met een 5 of 7 standen trafo. Vaak zijn deze als optie bij te bestellen bij de Heather.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik weet niet of het de bedoeling is maar hiervoor zijn ventilator regelaars/controllers in de markt. Van het merk Stienen of Fancom.
Deze regelaars worden veel in de agrosector gebruikt.
Temperatuur, max.toerental, min. toerental, inschakeltemp. zijn allemaal in te stellen.

Op 5 april 2021 16:57:35 schreef Hajostrato:
Ik weet niet of het de bedoeling is maar hiervoor zijn ventilator regelaars/controllers in de markt. Van het merk Stienen of Fancom.
Deze regelaars worden veel in de agrosector gebruikt.
Temperatuur, max.toerental, min. toerental, inschakeltemp. zijn allemaal in te stellen.

Ik denk dat dat inderdaad wel eens hetgeen kan zijn wat ik zoek ! Ik zal me er eens in verdiepen en kijken hoe aan te sluiten . Ik heb 7 draden die uit de motor komen .

Op 5 april 2021 16:24:02 schreef Hunebedbouwer:
Er zijn weldimmers voor, die regelen andersom als een lichtdimmer dus van hoog naar laag. Deze moet je zo regelen met een aparte potmeter zodat de motor na spanning uitval toch vanzelf weer aanloopt. Een andere mogelijkheid is te regelen met een 5 of 7 standen trafo. Vaak zijn deze als optie bij te bestellen bij de Heather.

Standaard is er inderdaad wel een 2 standen schakelaar voor te krijgen kwam ik achter . Maar ik zou het liefst traploos kunnen regelen . Ik kan ook niet vinden wat voor toerentallen de motor gaat draaien bij zo een schakelkast