Commercieel spul van bedenkelijke kwaliteit

Turbokeu

Golden Member

Op 9 april 2021 10:01:14 schreef Waters:
In de jaren 50 misschien tot in 60 kon je precies zien wanneer de buren koffie gingen malen, we konden dan nauwelijks TV kijken ( 8 uur 's avonds )

In die tijd ondervonden we ook sterke storingen op het beeld van onze (Z/W beeldbuis)televisies als er een (toendertijd niet ontstoorde) snor/bromfiets in de straat langsreed (afstand tot de straat zo'n 15m).

Op 10 april 2021 17:23:36 schreef kris van damme:
[...]

die zijn er zeker geweest, maar dan krijg je gezeur als.. Hé, gebruik je nog zo een oud spul? Kortom, na X jaar wille mensen vaak wat anders, zelfs al werkt het vorige nog goed.

zelf heb ik nog een Siemens broodroostertje in gebruik (met flapdeurtjes, begin jaren 50).. mocht ik altijd horen van dat oud spul en nu hé.. vintage, verkoop je hem niet.

De koffiemolen (moulinex)en staafmixer (acec) (beiden uit 1956)van mijn ouders zijn allebei werkend van de hand gedaan rond 2000, tijd voor wat anders.enzv.

Zo'n oude Moulinex koffiemolen heb ik nog steeds, er staat op de onderkant dat je hem maximaal 1 minuut mag gebruiken.
En ook een oud Philips messenslijpertje, ooit tweedehands van een buur gekregen.
Een broodroostertje met flapdeurtjes (ik herinner me het merk niet meer) heb ik lange tijd gebruikt (mijn ex-schoonmoeder wou hem weggooien), je moest de sneden halverwege omdraaien en er wel bij blijven anders had je 2 sneden houtskool...

Tot in de jaren '90 heb ik de Braun keukenrobot van mijn vader uit beginjaren '60 gebruikt met een spaartransfo (220->110V).
Ik heb hem met spijt moeten wegdoen omdat er een kunststof tandwiel voor de aandrijving van de pot helemaal verbrokkelde en er geen vervangonderdelen meer van bestonden.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Kanttekening bij de koffiemolens: de molens met mesjes malen vele malen sneller dan de molens met maalstenen/schroeven.
Het is dus uberhaupt niet nodig om de mesjesmolen lang te gebruiken, zelfs als je een volle pot koffie gaat zetten.
Een koffiemolen met maalschroeven kan wel even bezig zijn. Ik geloof dat één mok koffie met mijn huidige molen 30 seconde kost ofzo. Een pot koffie voor een groep mensen op een verjaardag kost dus enkele minuten om koffie voor te malen.

Maar een mesjesmolen produceert geen uniforme korrelgrootte, en dat zorgt voor een compleet ander extractieprofiel - de poriën van je filter lopen sneller dicht waardoor de extractie meer tijd krijgt, en andere stoffen van het koffiepoeder in het water oplossen.
Gebruik je een cafetiere of mokkapotje (of een espressomachine), dan gaat het helemaal fout doordat er heel veel fijn koffiestof wordt gemaakt in het molentje. Daarom is zo'n degelijke ouderwetse mesjesmolen voor veel mensen geen optie.

Ik heb zelf een Nivona koffiemolen gehad met maalschroeven. Werkte prima, maar helaas ging na iets meer dan 2 jaar het kleine motortje (formaat accuboor) kapot. De motor was nog wel bij de fabrikant te krijgen, maar Nivona wilde er niet eentje voor mij leveren. Zucht.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Het gevaar van die oude broodroosters is dat er nog asbest inverwerkt zit die nu na 60 jaar stilaan vrijkomt door verpulvering en bij plastic huishoudtoestellen en vergieten en kommetjes begint de PVC stilaan te ontbinden en geeft giftige stoffen af aan je voedsel.

maartenbakker

Golden Member

Op 11 april 2021 11:21:24 schreef grotedikken:
Het gevaar van die oude broodroosters is dat er nog asbest inverwerkt zit

9 van de 10 keer alleen of voornamelijk mica.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Op 11 april 2021 11:19:12 schreef Ledlover:
Kanttekening bij de koffiemolens: de molens met mesjes malen vele malen sneller dan de molens met maalstenen/schroeven.
Een koffiemolen met maalschroeven kan wel even bezig zijn. Ik geloof dat één mok koffie met mijn huidige molen 30 seconde kost ofzo.
Een pot koffie voor een groep mensen op een verjaardag kost dus enkele minuten om koffie voor te malen.

Met een goede molen valt dat reuze mee, hoor...
Voor een hele pot maal ik in 30 sec. (zit wel een 'echte' 330W motor in)
Nadeel van zo'n mesjes machine is dat er geen consistent maalsel uit komt. Wat eruit komt varieert via normaal naar heel grof en heel fijn. (poeder)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 11 april 2021 11:21:24 schreef grotedikken:
Het gevaar van die oude broodroosters is dat er nog asbest inverwerkt zit die nu na 60 jaar stilaan vrijkomt door verpulvering en bij plastic huishoudtoestellen en vergieten en kommetjes begint de PVC stilaan te ontbinden en geeft giftige stoffen af aan je voedsel.

Toch rooster ik mijn brood gewoon nog met die Philips.
Hoewel, beboteren en dan in de pan is veel lekkerder met een 'toast canibale' :9~ :9

@Arco:
Grootste nadeel van zo'n messenmolentje is, dat het maalsel te warm wordt en daardoor aroma verliest

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

Van oude toestellen gesproken (zie mijn Kalorik wafelijzertje).
De dag dat dit wafelijzer ermee stopt bak ik voor de rest van mijn leven geen wafeltjes meer...(ik moet van die hedendaagse brol niets meer weten).

Ik heb mij ca. 2 jaar geleden laten vangen door zo'n Aldi-promotie voor een (grootte-orde=microgolfoven) oventje (50€).
Wegens plaatsgebrek toen 3-4 maand ergens blijven liggen in de ongeopende originele verpakking.
Na uiteindelijke installatie opgemerkt dat de onderverwarming niet werkte.

Vermits de Aldi-waarborg maar één maand geldt (nooit ofte nimmer 3 jaar zoals leugenachtig beweerd wordt in de Aldireclame!!!) dan maar het oventje gedemonteerd: De fabrikant was gewoon een aansluitdraad naar de onderweerstand vergeten te monteren. |:(
Uit een sloop-Senseo (dat zijn ze sowieso allemaal, zelfs nieuw uit de doos, beurk!) zo'n een paar stukken 'high-temperature' kabeltjes met AMP connectors gerecupereerd, een keramische lusterklem op Ebay besteld (1€) en de boel gefikst.
Wij gebruiken het oventje nu nog steeds om baguettes/piccolo's af te bakken/gerechten op te warmen/kaaskorstje te kweken (boven + onder = 1300W).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Da's geen geen garantie, maar 'niet goed, geld terug'.
Voor de garantie moet je direct bij de vertegenwoordiger zijn Quigg(?), Medion en degelijke. Staat in de gebruiksaanwijzing. Officiëer zou het Aldi filiaal daarbij moeten bemiddelen. Dat is me maar één keer gelukt met een vliegtuigkoffer, die na de eerst vlucht al in barrels lag.
Het benaderen van de vertegenwoordiging van de dealer/grossier is dermate problematisch, vaak ook in het Duits (voor mij geen probleem), dat bijna niemand het lukt.
Heeft Kassa daar nooit iets mee gedaan?

In het begin ging het beter. Ik heb toe best wel redelijk gereedschap bij ze gekocht, o.a. een slijptol (Toledo) Die doet het nog steeds goed en voelde ook direct goed aan, maar sids ze dat merk niet meer voeren, is het brol. :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Mij Ervaring met de Aldi garantie is goed, word nergens naar gevraagd, behalve het bonnetje, en je krijgt gewoon je geld terug. Dat is ook de goedkoopste oplossing. Als ik de rompslomp bij conculega's zie, dan is de tijd die een medewerker er mee bezig is niet in verhouding met de kosten die ze denken te besparen. Aldi is er max 5 min mee bezig en het hele verhaal is afgedaan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Ja, als je binnen een maand terugkomt, maar daarna begint de lol.
Zelf opsturen naar een of andere toestand in het Noorden des lands en dan maar afwachten. Het filiaal waar je het artikel kocht doet er niets meer aan (of mag dat niet). Verzendkosten zijn al gauw meer dan de prijs van het artikel.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

Op 13 april 2021 16:23:44 schreef Tidak Ada:
Da's geen geen garantie, maar 'niet goed, geld terug'.
Voor de garantie moet je direct bij de vertegenwoordiger zijn Quigg(?), Medion en degelijke. Staat in de gebruiksaanwijzing. Officiëer zou het Aldi filiaal daarbij moeten bemiddelen. Dat is me maar één keer gelukt met een vliegtuigkoffer, die na de eerst vlucht al in barrels lag.
Het benaderen van de vertegenwoordiging van de dealer/grossier is dermate problematisch, vaak ook in het Duits (voor mij geen probleem), dat bijna niemand het lukt.
Heeft Kassa daar nooit iets mee gedaan?(

Op 13 april 2021 21:23:29 schreef Tidak Ada:
Ja, als je binnen een maand terugkomt, maar daarna begint de lol.
Zelf opsturen naar een of andere toestand in het Noorden des lands en dan maar afwachten. Het filiaal waar je het artikel kocht doet er niets meer aan (of mag dat niet). Verzendkosten zijn al gauw meer dan de prijs van het artikel.

Klopt 100%.

Ik heb inderdaad al verscheidene artikelen binnen de maand teruggebracht omdat ze niet aan mijn verwachtingen voldeden en gewoon teruggbetaald geworden na vertoon van mijn kassaticket.
Ik heb door de jaren trouwens ook verscheidene accuboormachines (elk rond de 50€) van Aldi gehad waar de (2) (niMh)accu's na 2 jaar gewoon al dood waren...

Een aantal jaren geleden kocht ik een LEDlamp uplighter bij Aldi (origineel van Melitec Duitsland).
Na een dik jaar vertoonde de schakelaar van de dimpotentiometer kuren en contacteerde ik de Aldi-naverkoopdienst via mail.
Hun antwoord: 'Contacteer Melitec en 'trekt uwe plan'...'
Ik heb toen links en uittreksels van de Belgische wetgeving naar hen gestuurd (de waarborg geldt wettelijk tussen de koper en de verkoper (hier dus Aldi)).
Na ca. 3 maand kreeg ik uiteindelijk een antwoord dat ik gratis een 'gelijkwaardige' lamp mocht afhalen in mijn favoriet Aldiverkooppunt.
Tussen haakjes, de lamp was niet gelijkwaardig: Van een uplighter LEDlamp gingen we naar een LED-schemerlamp die trouwens ook nog beschadigd was...
De gerant van het Aldifiliaal vroeg me bij afhaling hoe ik het 'in godsnaam geflikt had' (had ie nog nooit meegemaakt)...
Dus voor mij nooit meer...

Een tweetal jaar geleden kocht ik voor Cindy een design LEDlamp (ca. 70€) rechtstreeks via Melitec in Duitsland (de hofleverancier van quasi alle Aldi-LEDlampen).
Spijtig genoeg was de lamp defect bij ontvangst (knipperde) en na contact met Melitec werdt er gratis een nieuwe netadapter opgestuurd die het probleem niet oploste.
Gezien terugsturen teveel ging kosten heb ik geduldig gewacht (3-4 maand) tot dezelfde lamp bij Adi in promotie was.
Direct dezelfde lamp bij Aldi gaan kopen, de mijne in de originele verpakking gedaan en met mijn kassaticket gaan 'klagen'.
Mocht direct een nieuwe meenemen die het wel deed Kreeg direct het aankoopbedrag terugbetaald...
En nee, ik heb geen schuldgevoelens, na de 'stoten' die ze mij voordien gelapt hebben was dit hun verdiende loon (en ik durf het openlijk zeggen!).

Sindsdien ga ik nog zelden naar 'den Aldi', ik koop integendeel het laatste jaar veel op de Lidl-webshop (tot nu toe héél tevreden).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
EricP

mét CE

Wat dat betreft kan C..... er ook wat van hoor. Ooit eens een Dremel MultiMax daar gekocht. Een soort Fein, maar dan van Dremel. Ik heb wel meer Dremel spul en tot op heden doet het behoorlijk wat ik ervan verwacht.

Helaas, Bosh (de huidige eigenaar vaan Dremel) besluit een paar maanden na mijn aankoop te stoppen met het concept. Er zijn dus geen zaagblaadjes meer voor te krijgen. C..... stelt zich op het standpunt dat ik het maar uit moet zoeken met Bosch. Eh... Nee, jij bent de verkoper. Dus krijg ik een doos met niet passende universele zaagblaadjes. Joh, werkt niet. Heb ik je al verteld. Ze weigeren het op te lossen. Nou, da's goed. Dan weiger is nog wat bij jullie te kopen. Enige uitzondering: als het nergens anders te krijgen is. Dat is nu 1x in 3 jaar gebeurd... Wat een vreselijk K*T bedrijf.

Tidak Ada

Golden Member

Makita Leverde indertijd een prima decoupeerzaag. Helaas zijn ze gestopt met de bijbehorende zaagjes en overgegaan op het Black&Decker type. Die zijn niet passend te maken. Dus van toen af aan zéér zuinig zijn met de zaagjes. Daar koop je nou een dure decoupeerzaagmachine voor :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

Dremel... Was Skil en compleet zooi.

Ik heb de Kinzo variant die al 10x langer leeft...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Was misschien. De 'multitool' wordt hier toch aardig mishandeld. En overleeft dat inmiddels een jaar of 8, 9. De kinzo nog geen weekend. Ook nog een mini-cirkelzaag. Het enige wat daar - tot op heden - aan stuk gaat zijn de zaagbladen.

Maar goed... als C..... je B&D zou verkopen en daar zijn geen blaadjes meer voor te krijgen... Was het probleem niet anders geweest.

Tidak Ada

Golden Member

Ik had een Skil grastrimmer. Dat ding was perfect, tot ik hem ooit aan een buur had uitgeleend. Die had het gepresteerd om een onderdeel UFO te laten spelen. We hebben het nooit meer teruggevonden.

Nu moet ik het met een Bosch ding doen. Da's pas een kØt ding :( Toch is een betere tot nu toe niet te vinden :'(

@ErikP:
Ik verwacht van een professionele (groene) Makita niet dat de aan slijtage onderhevige verbruiksonderdelen niet meer leverbaar zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Nu moet ik het met een Bosch ding doen. Da's pas een kØt ding :(

Daar is ook een keurmerk voor... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
EricP

mét CE

Gereedschap is als je vrouw. Die leen je ook niet uit.

Op 11 april 2021 10:03:50 schreef Turbokeu:
[...]In die tijd ondervonden we ook sterke storingen op het beeld van onze (Z/W beeldbuis)televisies als er een (toendertijd niet ontstoorde) snor/bromfiets in de straat langsreed (afstand tot de straat zo'n 15m).

Dan hadden jullie destijds waarschijnlijk geen Philips TV. Een van de kenmerken van Philips was de rotsvaste synchronisatie. De lijn sync werkte in meerdere stappen, invangen bijregelen tot nominaal en de vliegwielwerking met kleine pulsjes bijhouden. Het wegvallen van een paar syncpulsn, of een paar extra door storing leidde nauwelijks tot verstoringen in beeld, of ze waren uiterst minimaal.

GJ_

Moderator

Op 14 april 2021 20:46:49 schreef High met Henk: Ik heb de Kinzo variant die al 10x langer leeft...

Kinzo is geen merk, die maken niks zelf, het is een stickerplakker. Ze kopen gewoon goedkope zooi uit China in wat op dat moment zo uitkomt.

maartenbakker

Golden Member

Kinzo is dus het merk en een ander de fabrikant.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dat was kinzo al niet 25 jaar geleden, toen waren veel merken die nu stickers plakken nog fabrikanten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 15 april 2021 20:07:00 schreef maartenbakker:
Kinzo is dus het merk en een ander de fabrikant.

Mja, ik drukte me verkeerd uit. Ik bedoelde meer iets van "geen echt merk" of zo. Kinzo is altijd van de goedkope prullaria geweest, voor hun faillissement en nu het nieuwe Kinzo ook weer.

Anoniem

Op 15 april 2021 16:30:44 schreef buzzy:
[...]
Dan hadden jullie destijds waarschijnlijk geen Philips TV. Een van de kenmerken van Philips was de rotsvaste synchronisatie. De lijn sync werkte in meerdere stappen, invangen bijregelen tot nominaal en de vliegwielwerking met kleine pulsjes bijhouden. Het wegvallen van een paar syncpulsn, of een paar extra door storing leidde nauwelijks tot verstoringen in beeld, of ze waren uiterst minimaal.

Het stoorsignaal van verbrandingsmotoren bestaat uit steile pulsen en deze komen bovenop het luminantiesignaal waardoor je vervelende zwart/wit spikkels in het beeld krijgt. Soms was het ook in het geluid hoorbaar.
Voor syncfouten had je al een sterke storing nodig.

Op 15 april 2021 07:29:57 schreef EricP:
Gereedschap is als je vrouw. Die leen je ook niet uit.

Maar bij deze laatste blijft de zaagfunctie ook na 30 jaar nog uitstekend werken, eigenlijk zelfs beter dan nieuw :-) Daar kunnen B&D Skill en Bosch niet tegen op.