Welke Diode

Wie kan mij wat uitleg geven over de diode is deze schakeling?

Deze schakeling is paar jaar geleden gemaakt met jullie hulp en ga ik nu opnieuw maken zoals jullie in eerdere posts al hebben kunnen lezen.

Nu wil ik begrijpen waarom 1N4001 als diode is gebruikt.

Ik heb 1N4001 (50v/1A), 1N4007 (1000v/1A) en 1N4148 (100v/200mA) diodes liggen.

Is er een specifieke reden om 1N4001 te gebruiken en waarom?

Naar mijn idee zouden ze een van de 3 toch moeten kunnen?

https://i.ibb.co/XsFf63d/schakeling.jpg

fatbeard

Honourable Member

Welke diode er gebruikt wordt hangt af van de te verwachte stroom erdoor: D4 moet de bedrijfsstroom van de buzzer kunnen verdragen.
D3 hoeft 'alleen' de ontlaadstroom van elko C1 te verdragen, dat is een enkele piek (die wel vele A kan zijn afhankelijk van de elko en schakelingopbouw).
Waarschijnlijk is om die reden de 4001 gekozen (50V is meer dan zat) en om de boel simpel te houden is de andere daaraan gelijk gekozen.

Voor D3 is de IFSM de bepalende factor, voor D4 de IF(AV).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

1N4007 kun je rustig gebruiken. Het enige verschil met de 1N4001 is de maximale sperspanning.
1N4148 zou ik niet doen. Als S3 wordt gesloten dan wordt C1 plotseling ontladen via de diode en het zou kunnen dat deze diode daar niet tegen kan.

B1 specificeren is inderdaad ook wel handig.

Signaal: doorlopend
werkspanning: 1-13Vdc
nom. spanning: 12Vdc
stroomverbruik: 30mA
oscillatiefrequentie: 2.9kHz
geluidsniveau: 105dB

Dus 4001 of 4007.

Maar waarom zou 4148 een problemen geven bij ontladen van de C1 en wat houdt die maximale perspanning in?

(gewoon om te leren begrijpen. Stille hobby maar ik merk dat ik er niet al te veel verstand van heb..)

Arco

Special Member

Bij zo'n laag vermogen is een 1N4148 ook geen probleem: die kan 2A piek/puls belasting aan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, maar die piekstroom van die elco ontlading is dan toch een beperking voor de levensduur. Een weerstand van 10 Ohm in serie met D3 beperkt die piekstroom. En dan mag het met 1N4148 voor D3 en D4.

En nog steeds bevalt de schakeling me niet vanwege de bijna onvoorspelbare stroom in D1 bij variërende voedingsspanning.

B1 ziet eruit als een electronische zoemer. Je weet niet of er tussen de aansluitdraden een ontstoorelco zit. Zit er geen elco, dan kan je voor D1 een 1N4148 gebruiken. Zit hij er wel, dan zou ik voor de zekerheid een 1N400x kiezen.

Op 6 april 2021 22:42:51 schreef Ben_Chrstiaens:
Maar waarom zou 4148 een problemen geven bij ontladen van de C1 en wat houdt die maximale perspanning in?

Een geladen condensator bevat een hoeveelheid energie. Bij het sluiten van de schakelaar wordt die energie voor een belangrijk deel gedumpt in de diode. (Rest van de energie gaat verloren in schakelaar, elco en bedrading). Een kleine diode (1N4148) wordt daardoor heter dan een grote diode (1N400x). Bij een te grote energiedump sneuvelt de 1N4148 eerder dan een 1N400x. Als je een weerstand van 10 ohm in serie zet volgens het voorstel van Brigtnoise, dan wordt de energie in de weerstand gedumpt en kan je toe met de 1N4148.
Het is overigens sperspanning ipv perspanning. Sperspanning is de maximale spanning die je over een diode (in sperrichting) mag aanleggen voordat de diode gaat geleiden.