vreemd gedrag meter

Dit is mijn eerste post en ik heb gelijk een vraag waar ik niet uit kom.
Ben bezig met de restauratie van een AVO MK2 buizentester. Deze heeft een milliampere meter om de meetwaardes aan te geven.
Ik kreeg steeds wat afwijkende meetwaardes, en ik ben er nu ook achter waarom: de meter zelf geeft af en toe verschillende meetwaardes af, en het vreemde daaraan is dat de waarde zeer sterk schommelt als ik rechts over het glas beweeg met mijn vinger.
Zodra ik het glas eraf haal is de meter stabiel.

Ik heb de meter al apart geaard, er zit niets los aan de achterkant. Heb het dekseltje gedemagnetiseerd, maar ook dit verandert niets.

Ik sta echt voor een raadsel.

Ik heb een filmpje gemaakt, herkent iemand dit?

https://www.youtube.com/watch?v=SjWYJ9nroRM

Statische electriciteit. Glaasje schoonmaken met een vochtig doekje, dan is het voorlopig weer weg.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het lijkt iets met statische elektriciteit te maken te hebben met het plastic kapje.

Ik heb dit ook een keer meegemaakt. Door een ongelukje het glas van mijn universeelmeter gebroken. Vervangen door een stukje perspex want dat had ik liggen. Zelfde effect, door er overheen te wrijven kon ik de wijzer overal naar toe bewegen. Het "glaasje" goed afgepoetst met een vochtige doek en sindsdien nooit meer last van gehad.

electrostatica staat zowat aan de wieg van de huidige electronika, maar het bestaan ervan wordt steeds vergeten..

vochtig doekje kan, ik verkies het even te "bewasemen ". dat laat geen sporen na en neemt de lading weg.

Bij veel meters staat het zelfs in de manual:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Weleens meegemaakt met een scheepszender (MT-1500, wie kent 'm nog?). Als je zo dom was de metertjes even af te stoffen kon je daarna de zender niet in bedrijf nemen of van band wisselen, omdat je geen idee had wat de verschillende stromen waren. Gelukkig deden ze het na een half uurtje wel weer normaal.

Misschien helpt een busje antistatische spray.

e: of wat @Arco zegt. Ziet er simpel genoeg uit!
(vaag bekend lettertype - Heathkit?)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 7 april 2021 13:05:37 schreef Frederick E. Terman:
Gelukkig deden ze het na een half uurtje wel weer normaal.

dat was ik nog even vergeten te vermelden.. gewoon wachten doet het ook. en de duurtijd voor het het weglekken van de lading geeft je meteen een idee van de relatieve luchtvochtigheid. twee vliegen in één klap.

(vaag bekend lettertype - Heathkit?)

Ja, de IM11...

das de intermodulatievervormingsmeter? staat nog op mijn verlanglijstje :-) (die is wel niet van gisteren..)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op 7 april 2021 13:17:31 (18%)]

10 punten voor Arco, maar ook voor de reactiesnelheid van een ieder. Even met een klein beetje dreft erover, en het is volledig verdwenen!

Eigenlijk wel logisch, maar ik had echt niet gedacht dat het zo'n grote invloed zou hebben op de meter, en daarom voor mij onverklaarbaar.

Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken, en complimenten voor de activiteit op dit forum!