Philips 32PFL3605 wil niet opstarten

Deze tv heeft problemen als ie van de stroom is wil de powerknop zijkant niet meer werken. Alleen met opstarten van een aangesloten pc of laptop op de d-sub wil ie dan gereset worden en dan werkt ie weer goed. Dan blijft tv ook goed werken. Is dit nu een moederbord probleem want psu lijkt wel goed te werken nl of toch standby ic wat niet goed werkt op de voeding ? Of eprom setting corrupt ?

*hier heb ik geen app voor nodig

Heb dit ic maar alvast besteld, tezamen met de powerswitch ic met 7 pootjes bovenop de print.

*hier heb ik geen app voor nodig

UPDATE: vervangen van het uc 7106 vervangen doet toestel weer normaal. Maar backlight valt uit met flikkeren en opstarten tv. Dit was niet zo voorheen. Toestel zonder backlight aangesloten blijft wel aan, dus ik vermoed de invertor trafo blauwe de 2 hoogspanning condensators (opdruk 15j 6kv is 15 nf toch met 20% tolerantie? Mijn metertje kan de waarde ook niet meten..vreemd). Ze lijken niet kapot nl. Terugzetten oude ic doet ook tv nu normaal werken!! Nu heb ik het toestel nogal ruw behandeld en ik vermoed dat er OF de trafo kapot is OF een of meer ccfl buisjes defect is gegaan , hoewel deze na openmaken allemaal goed leken (ik heb nl alle voetjes doorgesoldeerd). Of toch nog iets wat ik over t hoofd zie??

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Wat voor voeding zit erin? Ik herinner me van een 32PFL5604 met een LG voeding dat het niet altijd de condensatortjes zijn maar ook wel eens de trafo. Die heb ik toen getest met een 50kHz 1Vpp blokgolf en dan met de scope kijken wat eruit komt. Ik heb niet genoteerd wat je er precies aan ziet, maar ik denk in elk geval verschil tussen de secundaire wikkelingen.

Aan de andere kant, als het probleem veroorzaakt is door het uitvallen van de voeding, dan ligt een trafo niet zo erg voor de hand.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 25 juni 2021 15:02:27 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

DE backlight had geen problemen, alleen nu pas na het vervangen van het ic. Oude ic doet t zelfde.... ik denk toch trafo of ccfl de condensators lijken wel goed nl...

*hier heb ik geen app voor nodig

Flikkert de backlight ?? is het echt backlight issue of LCD sturing zelf??

Toestel doet t zonder aangesloten bl dus denk ergens daar vanaf... denk trafo toch, de condensators 2x aan de zijkanten lijken wel goed.... kan een defecte of gebroken buis dit ook veroorzaken mischien, er zitten er nl maar liefst 14 in !!

*hier heb ik geen app voor nodig

Ja er knettert iets ergens in trafo of buis of???

*hier heb ik geen app voor nodig

Lampvoetjes gingen ook vaak...

DE inverter trafo is toch defect en maakt sluiting blijkt op een spoel duidelijk hoorbaar. Nu kan ik nergens meer deze los krijgen zover ik heb gezocht op internet. Het is een darfon tk9105 . 80gl32t-932-923-DN 1008072Z. Nu wil ik hem vervangen voor een andere universele type. De ingangs spanning is zo rond de 10 volt maar secundair weet ik niet precies hoe hoog de spanning is. Er zitten 14 buisjes in CCFL die allemaal parallel geschakeld zitten op de twee draden. Die buisjes worden rond de 1000 of 3000 Volt gevoed ? De trafo zelf is dubbel uitgevoerd. MEt 4 spoelen. Op alixpress staan veel goedkope trafootjes maardie gaan wel tot 15KV vind ik iets te hoog ....Iemand nog suggesties ?? Of iets liggen ?

*hier heb ik geen app voor nodig

kan je een foto van inverter of trafo hier plaatsen?? Wie weet heb ik nog wat...

Het gaat om de trafo linksboven, bij mij zit er nog extra isolatie over de twee secundaire spoelen, dus het kan uiterlijk iets anders zijn. Heeft 8 pinnen 4 primair rijtje naast elkaar , secundair 4 uitelkaar in een vierkant. Maar deze trafo lijkt wel iets anders op de foto. Die van mij is een Darfon type nr hierboven vermeld

*hier heb ik geen app voor nodig

Heb je nog iets kunnen vinden ?

*hier heb ik geen app voor nodig

Iemand nog een idee hoe ik de 14 buisjes van de ccfl parallel in de backlight eenvoudiger kan aansturen? Dacht zelf om een vergelijkbare zoals deze van Ebay te proberen https://www.ebay.nl/itm/310405826272?hash=item4845a106e0:g:AmYAAOSwvjd…, of gaat misschien ook een conventionele smoorspoel van bijv. 20watt de buisjes ook oplichten met een ( electronische) starter?

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Met een smoorspoel gaat het niet, je zult wel hoogfrequent moeten gebruiken. Je hebt kans dat de buisjes zelfs van het EEFL type zijn, die vertrouwen op een capacitief effect om de buisjes te laten branden dus dan is het echt fysiek onomogelijk op een lage frequentie. Anders alleen maar slecht haalbaar.

Die trafo'tjes 400xX zijn voor hooguit twee buisjes per trafo en relatief storingsgevoelig. Dat is dus een minder goed idee.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 12 september 2021 20:11:27 (36%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het zijn idd van die net even andere , dus EEFL buisjes met aan de buitenzijde dus de electrode.Die orIginele trafo is nergens meer of alleen nogal prijzig ergens uit de VS te halen. Het moet toch makkelijker zijn... maar ook, als de buisjes wat ouder zijn, gaan ze dan ook niet meer stroom trekken vooral tijdens het inschakelen en dat daardoor ook eerder deze grotere inverter trafo dan kapot gaat en doorslaat? Dus is dit schakel principe wel zo betrouwbaar nog bij deze oude lcd tv...? Misschien maar wat oude ledstrips er in zetten...

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Bij slechte buisjes loopt de brandspanning op, dus misschien dat de trafo sneller doorslaat?

Ik denk dat LED-strips misschien nog wel de mooiste oplossing zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."