Je komt het nog steeds tegen, coax lassen.

Dit kwam ik vandaag weer tegen, klagen over slecht beeld.
Het ligt altijd aan de camping, nooit bij mensen zelf.
Coax 6 bamboe op c 12 zonder folie met kroonsteentje en slangenklem.

High met Henk

Special Member

Weer een lekkere creatyfuszooi

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 8 april 2021 19:37:53 schreef Thehof:
Dit kwam ik vandaag weer tegen, klagen over slecht beeld.
Het ligt altijd aan de camping, nooit bij mensen zelf.
Coax 6 bamboe op c 12 zonder folie met kroonsteentje en slangenklem.

Een kennis had hem nog wel nagekeken met een testlampje.

Bijna standaard op campings.

Onder een caravan/bungalow aan elkaar geknopt, meters ingewaterd, en maar klagen dat internet en/of TV zo slecht werken.

Maar ook kabelschade's zijn standaard. Tekeningen is een vies woord. Hoeveel keren wij al wel niet defecte coax of glaskabels hebben moeten herstellen omdat er weer eens wat doorgetrokken was..

Elektra is niet veel beter. Vaak oude Seijsener kastjes. Op zich niet erg, maar na 30 jaar zijn die dingen zo broos dat ze van ellende uit elkaar vallen. En wat ooit 6A was is gewoon naar 16A geupgraded. Nieuwe kabels enzo? nooit van gehoord.

Ik verwacht nog wel een hoop van die uitgefikte kastjes in de toekomst. Ik ken meerdere parken waar men inmiddels een behoorlijk uitgebouwde bungalow heeft, op die 16A, maar inmiddels ook gewoon een EV op de oprit staat te laden.

Wifi paal die stroom nodig heeft? Dat adaptertje kan wel in zo'n Seisener kastje. Gewoon de adapter van 't AP erin, stukje luidsprekersnoer ertussen en in een paaltje hangen.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op donderdag 8 april 2021 19:57:33 (13%)

Sine

Moderator

Kroonsteentjes en draadjes .... nergens voor nodig, die pennen passen ook direct in een automaat.

tja op de camping is het nadeel effe maken met amper gereedschap en materiaal. werkt het 1 week goed zegt men dat het altijd zo goed gewerkt heeft terwijl dat niet eens kan als t regenwater in de doos staat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Toch heb ik het erger gezien. Zo had iemand zelf op deze manier een splitter gemaakt met daaraan lange kabels. In een huurhuis natuurlijk. Vreemd dat sommige kanalen het niet deden...

Arco

Special Member

Ook bij openbare nutsleidingen en kabels gaat het niet altijd even goed.

Ik weet niet hoe het nu is, maar in de jaren '80 was de docomentatie en uitvoering van alles wat aan leidingen en kabels in de grond lag in Belgie bedroevend slecht.
We hebben een jaartje daar gewerkt, waren daarvoor Nederland gewend. (je weet echt niet wat je ziet)

In Nederland is van bijna iedere kabel en leiding de ligging vrij goed bekend, het komt zelden voor dat er iets niet klopt.
In Belgie was dat meer andersom, de boel lag vaak heel ergens anders als op de tekening.

Bij reconstructiewerken aan wegen was daar de aannemer verantwoordelijk ervoor dat alle kabels en leidingen meeverplaatst werden met de weg.
Vaak deed men dat helemaal niet en liet de boel gewoon liggen waar het lag. Zo kwamen kabels en leidingen onder wegen te liggen zodat ze niet meer toegankelijk waren.
(aannemers staken wel het geld voor het verplaatsen in hun zak, en vaak als het uitkwam waren ze al failliet of zaten op de bahama's... ;) )

Zo lag er onder de E40 bij Brussel een interlocale hoofdkabel die bij het verbreden van de weg gewoon was blijven liggen, en 4m onder de weg lag.
(men heeft toen men bij de kabel moest een met bielsen gestutte tunnel gegraven onder de E40, want opbreken mocht niet...)

In telefoonkabels zaten ook vaak draaiingen die niet hersteld werden en een waar zoekplaatje ervan maakten. (in Nederland was zoiets ondenkbaar.)

We hebben in district Geetbets een kabel gehad (300 dubbeladers), die liep van de centrale naar een verdeler een dorp verder.
Die bestond uit 7 aaneengelaste delen (meer als 300-400m gaat er niet op een haspel). Normaal moet na iedere las alles getest worden.
Maar ook dat gebeurde zelden (testen kost tijd en dus geld), men laste alles aan elkaar en dan bleek dat er veel kruisingen in de lassen zaten.
(verkeerde groepen aders aan elkaar gezet)

Een aderpaar dat als 150 de centrale verliet kwam bijv. als 156 aan, en dat met tientallen aderparen.
(je moest dus uittesten waar welke aders zaten. In de verdeler daardoor ook een zootje:
De draad voor 150 bestemd zat op 156 geschroefd en aan de draad hing dan een stuk pleister met '150' erop geschreven... ;)

In het begin denk je 'dat kan toch niet waar zijn?', maar alles went...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 8 april 2021 19:37:53 schreef Thehof:
Coax 6 bamboe op c 12 zonder folie met kroonsteentje en slangenklem.

Het valt me nóg mee dat er blijkbaar toch een vaag begrip is geweest dat die koperen schermen ook iets met elkaar hadden.
Even vaak worden alleen de kernen, ehm, tegen elkaar gehouden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

laatst ook gedaan met een dikke grondkabel coax waar ik geen connectors voor heb en dunnen binnenkabel. (oplevering van een chalet).
om dan toch ff de testen of alle aansluitingen werken, had ik de 2 kernen in een koppelstuk gestoken (voor coax https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51R9QKR9zfL._AC_SL100…), maar kon de mantel niet verbinden.
dus een stukje fijn koperdraad uit een UTP kabel in het gevlochten deel van de coax geduwt en die rond de behuizing van dat koppelstuk gedraaid.

zelf de digitale kanalen deden het goed. de dag erna kwam toch iemand de coax connectoren persen.

natuurlijk keek de klant wel ff heel raar naar mijn probeersel, en waren ze zelf verwonderd dat het nog werkte ook (de 2 kernen die compleet in dat koppelstuk zaten ipv een kroonsteentje, zal ook bijgedragen hebben toch het minimaliseren van storingen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Vandaag de "gratis verhuismonteur" van Ziggo bij m'n ouders langs gehad. Ik had die besteld omdat er geen AOP was en ik de helpdeskmedewerker er niet van kon overtuigen dat het goedkoper was om zo'n ding op te sturen en mij die te laten monteren. De "groene kabel" kwam gewoon binnen in de meterkast namelijk, maar was ooit afgeknipt (zo van: we hebben nu glasvezel).

Vanaf de meterkast had zelf alvast KOKA 9TS naar de woonkamer voorbereid (de overlengte aan de TV-zijde nog in de doos).

De monteur kwam binnen en ik zei: als je voor mij alleen even een hoofdaansluitpunt in de meterkast wil maken, dan maak ik een kop koffie voor je en kun je weer verder. Nou, zo gezegd zo gedaan, maar hij moest het helemaal klaar en gecontroleerd afleveren, dus met overlengte en al even op de mediabox aangesloten, en hij was verbaasd dat het met 35 meter extra kabel nog zo keurig in orde was. Tja, als je goeie kabel gebruikt, en elke hoek van de muur hebt uitgehakt zodat de minimale buigradius niet overschreden wordt, dan lukt dat best. Wel ook nog het geluk dat het signaal in de meterkast "scheef de goeie kant op" (sterk op de hogere frequenties) binnen kwam. Daardoor zaten we na die 35 meter demping vrijwel recht (er gaat nog wel 15 meter van de kabel af trouwens).

If you want to succeed, double your failure rate.

Eerste foto nieuwe koppeling zoals het hoort.
Tweede foto, plastic stekkers waarvan de buitenste busje los zat.
Deze had ook blokkerig beeld en de muizen hebben aan de kabel zitten te knagen (derde foto).

Blue Sky

Cableguy

Ik ben dit ook heel vaak tegen gekomen. Het toppunt was iemand die de coax met een knijper op het modem had gezet en die keihard volhield dat de monteur dat gedaan had. Op de vraag waarom het nu dan ineens niet werkte werd gezegd dat het modem kapot was. Nieuwe F-connector er op en het modem weer online. En dit gebeurt altijd in het weekend tijdens de storingsdienst.

Waar rook is, is stroom

Vandaag weer zo'n eentje, las spitter.