Philicorda GM752 Oscillator oscilleert niet

Lezers,

Ik heb onlangs een philicorda GM752 geopend om eea te herstellen. Onder andere de reverb en vibrato werken nu weer zoals gewenst.
Alleen is er een van de osscilatoren die niet werkt.
De D# toon laat in geen enkel octaaf een duidelijke toon klinken (alleen wat ruis bij het indrukken van een toets). Dit leek mij duidelijk een probleem van de hartley osscilator.
Bij een visuele inspectie bleek de transistor behuizing beschadigd, deze BF194 heb ik vervangen voor een BF254 die naar mijn weten vergelijkbaar is. (de pinout is wel verschillend die heb ik gecorrigeerd)
Dit heeft het euvel niet verholpen. De overige componenten ben ik toen gaan nameten (zover mogelijk zonder LC-meter).
De spoel vertoond geen kortsluiting en is niet onderbroken. Weerstand is vergelijkbaar met de andere spoelen.
Weerstanden kloppen ook. Om uit te sluiten of de clipper-schakeling van GR4 en TS8 invloed hebben, heb ik C37 Los gehaald. Dit geeft geen verandering.

In bijlage 1 het schema met gemeten spanningen, er lijkt geen AC component aanwezig te zijn.
Bijlage 2 toont de board layout.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en waar ik het probleem in kan zoeken?

Alvast bedankt!

1,8 volt op de basis en 0 V op de emittor in deze schakeling.. transistor is overleden of zit toch niet in de juiste positie of het is geen NPN of BJT..

vergeten

Golden Member

Of toch een vergissing bij het omzetten van de BF254 aansluitingen naar de BF194.

Volgens mij is omzetten niet nodig, pootjes omhoog platte kant naar je toe.
BF254 heeft vlnr B, E, C in een driehoekje.
BF194 heeft vlnr B, E, C in een driehoekje.

Dit betreft Oscillator D# dezelfde schakeling zit vaker op de print (D, E, F, F# etc) daar kan je meten wat de juiste spanning(en) moeten zijn.
Alle solderingen gecheckt?
Eventueel een transistor uit een werkende oscillator even lenen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Eens met al het bovenstaande.
Uitgerekend deze schakeling zou met zowat elke transistor moeten werken. 'Lenen' uit een andere oscillator zou dan niet nodig zijn.

Let op; als de oscillator het weer doet, staat er een sinus van enkele volts op de basis. De gemiddelde basisspanning tijdens oscilleren zal negatief zijn; het hangt een beetje van je meter af wat die aan zal wijzen.
Maar dat de tor weer oscilleert kun je natuurlijk ook gewoon horen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt voor de reacties! Ik ga de tor nakijken
De metingen doe ik met een scoop dus de sinus zien gaat lukken

Deze schakeling werkt ook met een bc547.

De transistoren zijn allen verdacht, ik heb toen ik nog Philicorda's had/repareerde, meerdere defecte moeten vervangen.

Ik heb ze niet zelf vervangen, maar ik ben wel enkele vervangen kunststofcondensatoren tegengekomen in de oscillator! Die gele blokjes, uit mijn hoofd. Zou ik normaal niet verdenken, maar beter maar even nameten.

Het zijn erg simpele schakelingen, maar ik heb tóch ook een keer gehad dat ik een oscillator echt niet werkend kreeg. Het enige wat ik toen niet had gedaan, is de spoel nameten - maar als die stuk was, kon ik 'm toch niet meer repareren... Niet op locatie iig.

maartenbakker

Special Member

Mijn hypothese is dat de transistoren in deze behuizing het minst betrouwbaar zijn als de datumcode met een G begint, maar ik ben daar nog niet uit.

www.deficientie.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De Tor bleek inderdaad verkeerd aangesloten. Verschillende datasheets geven verschillende pinouts. Nameten bleek inderdaad gelijk aan de originele.
Overigens was het vervangen van de tor niet afdoende.
Ook de cap in de LC-kring en de cap voor de terugkoppeling bleken niet goed.
Deze heb ik vervangen voor polyester film condensators van ongeveer de juiste waarde. Vervolgens de toon met de stemspoel weer kunnen stemmen.

Bedankt voor de hulp!

Nog een laatste vraag: heeft iemand een idee waar ik zo'n spoel vandaan zou kunnen halen als deze defect blijkt? De overige onderdelen lijken redelijk goed uitwisselbaar voor andere componenten.

Alvast bedankt

uit een andere philicorda? maar das waarschijnlijk niet de bedoeling.

't Is geen standaardcomponent,dus als het ooit zover komt denk ik dat het herwikkelen wordt. Als je goed kan tellen is dat niet zo moeilijk.

Ik was er al wat bang van.
Bedankt in ieder geval!

Op 11 april 2021 18:06:51 schreef Akaas:

Ook de cap in de LC-kring en de cap voor de terugkoppeling bleken niet goed.
Deze heb ik vervangen voor polyester film condensators van ongeveer de juiste waarde.

Da's toch bijzonder. In geen enkele andere laagspanningstoepassing ben ik ooit defecte condensatoren met kunststof dielectrum tegengekomen.
Het waren toch van die rechthoekige gele plastic blokjes, die er in zaten?

Ik heb alleen maar goeie dingen over die C's gehoord in andere toepassingen, maar ze gaan dus vaker stuk in Philicorda's.