Elektuur mini meetzendertje

Hubie

Special Member

Altijd leuk zo'n KISS knutsel voor de radioamateur met onderdelen die je gewoon hebt liggen.(Dacht ik)
https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/ele…
Ik heb zowaar nog een paar Kaschke spoelsets liggen om zelf te wikkelen.
Dan het kristal,kristallen zat dus 2 bakjes omgekieperd en zoeken maar.
Oops,maar 1 stuks 27 MHz kristal 27.470 MHz,niet bruikbaar dus want 16 X de grondtoon = 146.506 MHz dus buiten de 2 meterband.
Even zoeken en ik kom hier uit: https://www.haje.nl/advanced_search_result.php?keywords=kristal+27.005
Dà gaot em nie worre ;-)
Even bij Okaphone gekeken:https://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=455
Allemaal te hoog of te laag alleen 27 MHz rond zou bruikbaar zijn.De ene is derde overtoon en de andere is grondtoon.Ik begin nu te twijfelen.
Hoe zit dat nu met die 27 MHz (kanalen)kristallen uit oude bakkies?
Zijn die altijd derde overtoon?

De meeste 27 MHz kristallen zijn inderdaad derde overtoon. Maar met de huidige productietechnieken is 27 MHz grondtoon ook mogelijk, en dus niet uitgesloten.

Voor een euro moet het mogelijk zijn een geschikt kristal te vinden.

Thevel

Golden Member

Op 10 april 2021 21:02:32 schreef Hubie:
Allemaal te hoog of te laag alleen 27 MHz rond zou bruikbaar zijn.

Ik heb weinig kaas gegeten van kristallen maar bij OEO kom ik deze tegen.

Tidak Ada

Golden Member

Ha Hubie,

Ik weet niet of er iets voor je bij zit, maar ik kan je aan de volgende kristallen helpen:

  • 45,000MHz| Philips, Glas
  • 25,00 MHz| HC20
  • 4,000MHz | Stabilix
  • 8,000MHz | Stabilix
  • 27,000MHz| NSK
  • 12,000MHZ| NDK

Interesse?
Er zijn er nog wat met 'Wilde waarden", maar lijkt mij niets voor jou.

Grtz.,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 10 april 2021 21:02:32 schreef Hubie:
[...] dus buiten de 2 meterband.

Als het je alleen om de 2m- en/of 70cm-band te doen is, kun je natuurlijk net zo goed andere kristallen gebruiken.
Ik geloof dat kristallen met frequenties deelbaar door 4 nogal algemeen zijn. Kristallen van 16, 12, 8 of zelfs 4 MHz zou je goed kunnen gebruiken; of 48 MHz als er een vindt.

e: Ah, kijk eens aan; hierboven..!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Op 10 april 2021 22:01:01 schreef Tidak Ada:
Ha Hubie,

Ik weet niet of er iets voor je bij zit, maar ik kan je aan de volgende kristallen helpen:

  • 45,000MHz| Philips, Glas
  • 25,00 MHz| HC20
  • 4,000MHz | Stabilix
  • 8,000MHz | Stabilix
  • 27,000MHz| NSK
  • 12,000MHZ| NDK

Interesse?
Er zijn er nog wat met 'Wilde waarden", maar lijkt mij niets voor jou.

Grtz.,
T.A.

@T.A. Die 27 MHz rond van NSK wil ik wel hebben,stuur even een PM.

Door de spanning op de varicap regelbaar te maken kun je de oscillator ook "krom trekken" in frequentie. R1 en R2 komen dan te vervallen, R1 op de kathode van de varicap de andere kant op een potentiometer zeg 100k.
Nu doet de spoel hetzelfde met het kristal maar dat moet je instellen met de spoel.
Met een geregelde varicap spanning kan dat gedaan worden met een regelbare potentiometer, wat iets eleganter is als een instelbare spoel.

Als fase modulator kun je ook een AM serie modulator gebruiken, gewoon een BC... als emitter volger geschakeld in de plus van de voedingslijn.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Hubie,

Leuk projectje ik zal morgen ook even kijken of ik iets kan vinden 27,00 MHz die heb ik meer als genoeg van Philips maar dan zit je precies op 144,00 MHz liever iets meer naar het midden van de band ( en ) !
Tot welke frequentie zou je de harmonische willen laten lopen 23 cm ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Een ideaal kristal zou zijn wat uitkomt in het midden van de 2 meter/70 cm band.13/23 cm band doe ik niets mee.(Alleen de ontvangers dan die geen zelfbouw zijn)

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 11 april 2021 00:12:56 (19%)

Bert jan

Special Member

Met 27.125 Mhz kom je op 144.666 mhz uit. 27.285 mhz op 145.520 mhz, Die moet iemand nog wel hebben liggen.

marcob

Golden Member

Hierzo:

https://www.haje.nl/product_info.php/products_id/699

EDIT: die had je zelf al gevonden :-)

[Bericht gewijzigd door marcob op zondag 11 april 2021 00:19:03 (25%)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Bert jan

Special Member

Hubie

Special Member

@marcob:Niets ten nadele van Haje maar dit moet haast wel een uit een zeldzaam roze bergkristal geslepen exemplaar zijn. ;-)
Sorry,zat even in de sarcastische modus.Geintje.

Ha Hubie,

Ik heb even een stukje gekeken 27,000 MHz, 27,005 MHz maar ook 48,53333 MHz bij de laatste X 3 = 145,600 MHz voor het mooie te hoog!
Maar ik ga morgen even kijken voor je dit is wat ik toevallig zag liggen.
Mijn kristallen bakken tellen meer dan tweehonderd kristallen misschien ook wel rond 145 MHz dit is dan 5e of misschien wel 7e overtoon de zwaai die je wil geven is toch maar 4 kHz of daar omtrent.......

PS: een aanvulling ik heb op mijn lijst staan dat ik 27,120 MHz en 27,145 MHz zou hebben.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Op 10 april 2021 22:34:41 schreef Hubie:
[...]

@T.A. Die 27 MHz rond van NSK wil ik wel hebben,stuur even een PM.

Hoi Hubie, heb je mijn mail ontvangen? Zo nee, stuur mij dan een PM met je adres, dan stuur ik het kristal op.

Grtz.,
T. A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik zie hier heel precieze berekeningen van de te verwachten frequentie op 2m. Maar denk er wel aan dat de derde overtone NIET precies driemaal de grondfrequentie is.

Het blijft gewoon een mechanisch ding, zo'n fluittegel.
Slijpt een kristallenmaker dus een kristal voor precies 27105 kHz, dan resoneert dat kristal in de derde overtone inderdaad op die frequentie (mits in de juiste schakeling gebruikt). Rond 9 MHz gebeurt er dan niets in dat kristal.
Ga je dat kristal nu wél op de grondfrequentie, rond 9 MHz, gebruiken, dan hoeft die helemaal geen 9035 kHz te zijn. In de buurt meestal wel, maar niet precies.

(De getoonde schakeling kan verder geen kwaad. Maar in de begin(buizen)tijd gebeurde het weleens dat een kristal, voor overtone bedoeld, in de grondtone letterlijk kapotging doordat het dan gewoon té erg tekeer ging. Het kristal was dan op de grondtoon veel actiever dan in de overtone, zelfs al was het eigenlijk niet voor grondtoongebruik bedoeld.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Op 11 april 2021 09:12:38 schreef Tidak Ada:
[...] Hoi Hubie, heb je mijn mail ontvangen? Zo nee, stuur mij dan een PM met je adres, dan stuur ik het kristal op.

Grtz.,
T. A.

Ben net wakker,mail net gepost.

Hubie

Special Member

Dit is echt bizar...iets van 60 KHz shift met 2 kristallen.
Fancy crazy zippy VXO ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 11 april 2021 15:50:49 (19%)

rob007

Yarr, Matey!

(sorry kan het niet laten, ik moet het schrijven hier!)
Ooit vroeger in de middeleeuwen kan ik mij herinneren had een vriend van mij een
KRISTAL GESTUURD FM piraten zendertje gekocht van iemand van (Toen hete dat) de TH in Delft.
Op de derde verdieping van een flat open dipooltje voor de raam kwam per ongeluk een flink eind weg.
Jammer dat ik van dat zendertje het schema niet heb!
Kheb later nog wel eens een zendertje gemaakt met kristal voor RC besturing 35MHz X 3
En ondanks niet perfect toch goed op WFM!
Ook heb ik wel eens een schema gehad en gebouwd vrijloop oscillator 35 met buffer en dan X 3
Werkte goed, tot de zender op een dak in Spanje moest gaan werken! Door de warmte……..
Niet over nagedacht, hij ging verlopen! Later hebben ze de oscillator + buffer verwisselt voor….
Ik denk PLL maar daar weet ik niks meer van.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Ik geloof dat ik het al eens gezegd heb de kristal oscillators die ik gebruikte deden 50 kHz zwaai mono met 0,1 % audio vervorming.
Die werden voor simpele programma's gebruikt zoals het doorgeven van de tweede kamer uitzendingen kerk radio enz.....

Ik heb nog wel een aantal printjes liggen zo groot als een pakje sigaretten !
Het kristal is speciaal geslepen en met een beetje offset om op de juiste frequentie te komen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

De X-tallen van Tidak Ada kwamen vanochtend binnen waarvoor dank.
Nu nog even metalen kastje op de rommelzolder opsnorren en we gaan het bouwen.

Ha Hubie,

Mooi :) maar kom je er wel met die frequenties ?
Ik heb er anders ook voor je liggen 27,120 MHz dan kom je op 144,640 MHz....

Zelf heb ik ooit een kam generator gebouwd 100 kHz, 500 kHz, 1 MHz, 5 MHz, 10 MHz tot 23 cm dus van 100 kHz tot 1300 MHz al dan niet moduleerbaar.
Voor jou interesse zou je alleen de 10 MHz nodig hebben tot 70 cm dan heb je om de 10 MHz een mooi piepje !
De uitgang is voorzien van een actieve effenaar zodat alle harmonische binnen 1... 2 dB vlak zijn over de gehele band :D
Misschien een uitbreiding naar een volgend project ik zou dan nu gebruik maken van een DDS tot 10 MHz en die de kam generator laten aansturen.
Succes en laat maar zien wat het wordt lijk mij leuk ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Hoi Henk,
Zit te denken aan x-tal voetjes zodat ik simpel van kristal kan wisselen en dan kijken/meten wat er uiteindelijk uit komt.We gaan het zien.

Hubie

Special Member

Vanmiddag eerst de onderdeeltjes voor het Mini-Meetzendertje maar is opgezocht zover aanwezig en een stukje gebouwd.
BB105 varicap = al tig jaar obsolete,dan maar een BB809.
Kaschke spoelset,roze kern,die van mij zijn groene kern,gaan we niet doen,moet ik weer gaan rekenen. ;-)
In plaats daarvan een Toko KANK 3334 genomen,pinnetje 1-3 voldoet,pinnetje 4-6 zijn dan ook nog bruikbaar om er een scoop/counter aan te hangen?
http://v2g.arjenweb.nl/nummer022006/KANKspoelenTOKO.htm
Dooie torren techniek of gaatjesprint?Kan allebei natuurlijk,toch maar een stukje afval gebruikt.Doorgetrokken banen die je met een boortje 5mm met 2 x draaien onderbreekt.
2 potmeters,effe kijken,potmeters genoeg.Hoe zit dat btw met die plastic Radiohm potmeters? Is A log.of juist Lin? Zoeken we op.
P.S Vond ook nog 15 stuks eerste klas NOS Bourns 5K lin.potmeters zonder moer/ring,mogen weg voor niets of weinig.
En zo knutselen we maar door,prachtige hobby toch? ;-)

Ha Hubie,

Goed bezig netjes het printje, ik heb het kristalletje even appart gehouden anders kan ik het geheid niet meer vinden !
Dit 27 MHz is precies 144 MHz en het is net wat @Frederick E. Terman schrijft het zou zomaar kunnen dat je met wat pech buiten de band valt.
We horen het resultaat wel......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.