Elektuur mini meetzendertje

Hubie

Special Member

Hoi Henk,
Dat ziet er keurig uit maar ik laat het maar zo als het is.
Ik hou het in de peiling voor de volgende knutsel!

Vanmiddag de MMZ bedraad en spanning erop,geen rooksignalen ;-)
Scoop en spectrummonitor aangesloten en de 2 kristallen van Tidak Ada geprobeerd.Het 27 MHz rond x-tall gaf geen sjoege wss omdat het spoeltje(nog niet) in resonantie is gebracht.
Daarna het 45 MHz x-tal erin geprikt,paaltjes op de monitor (gras en bomen )en sinus op de scoop.
14.9987 MHz zegt de counter op de scoop(grondtoon)
Als ik RF Gain helemaal openzet floept de counter naar 29.9956 MHz.
Anyway,het werkt.
Morgen eerst maar eens de werktafel opruimen en het Tokospoeltje afregelen zodat het 27 MHz kristal gaat piepen.
Step by step. ;-)

Ha Hubie,

Netjes in een keer oscilleert het in ieder geval.
Nu je resonantie kring op de harmonische tunen, dat de counter bij een sterk signaal de tweede harmonische telt is normaal zodra je boven het slicing niveau uitkomt telt hij de hoogste frequentie.....

Het frontje was om te laten zien wat je simpel kan ontwerpen ik ga eens kijken naar jou idee over front designer.
Wat ik nog wel wil doen is eens kijken naar de opmerking van @Rd12tf om een 7e of 9e harmonische oscillator te bouwen volgens Butler.
Die ken ik wel maar alleen van het afregelen met honderden al die frequentie omzetters in de tweede generatie kabel televisie zatten er vol mee allemaal spoeltje over het kristal dan is het geheid Butler....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Ik ga hem later inblikken want hij straalt als een jekko zo open en bloot,zelfs met dat Calimero QRP signaaltje.
Ik had de AR5000 ontvanger op 14.9987 MHz FM -3 KHz smal afgestemd,tussen de loopantenne die eraan hangt op zolder en het MMZ-tje zit 20 cm gewapend beton,toch nog S-9 + 10 dB op de S-meter.Ik moet ook even kijken voor een RF/sniffer/sampler om te kijken op de scope bij hoeveel audioinput het SSB signaal gaat clippen.Gaat deze sampler(foto) werken? Dit was de simpelste die ik kon vinden.Het is tenslotte een kiss knutsel met maar 1 torretje en deze sampler was met het minst aantal onderdelen,nog simpeler bestaat niet(denk ik)

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 11 mei 2021 03:50:51 (12%)

Ha Hubie,

Ja die is te gebruiken voor je scope soms gebruik ik achter de diode nog een RC filtertje om het audio terug te winnen......
Ik denk dat afschermen wel belangrijk is om een goede indicatie te verkrijgen wat er echt op je uitgangsconnector staat.

Het afstralen gebeurt nu door een geheel ander koppeling naar buiten en is waarschijnlijk onbelast !
Dit is wel een interessant punt om eens te kijken waar je koppeling met de Ether plaats vindt, je zou met een oppik lusje en / of een paar honderd kilo Ohm weerstandje de ene voor het H veld de andere voor het E veld rondom je constructie kunnen meten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Functiegenerator aangesloten op het MMZ-tje en laten sweepen en het signaal bekeken (scope) en beluisterd (ontvangers) Ziet er allemaal goed uit.Diverse kristallen geprobeerd 10 MHz (mooie ronde getallen) 12,16 MHz om uit te komen op 144 en 432 MHz.Het maakt trouwens niet uit wat voor kristal dat ik er in prik,ze piepen allemaal.
Ik moet toch eens een keer kijken voor een degelijke set keramische trimsleutels.Dit ziet er wel goed uit:https://www.hf-electronics.nl/Trimsleutelset-met-8-verschillende-keram…
Heeft iemand ervaring met dit setje?Zo'n trimsetje van Velleman is rotzooi,dat plastic is veel te zacht,alleen die zeskantige trimsleutels zijn enigzins bruikbaar.

Ha Hubie,

Ziet er goed uit :) kan je op jou scope ook een externe X aanbieden ?
Dezelfde als waarmee je de MMZ aanstuurt !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Bedoel je de scope in X-Y modus zetten?Of bedoel je een externe trigger ingang?Die zit er niet op. Voor X-y zou ik het handboek even moeten pakken,ik heb deze scope nog niet zo lang en met de meeste functies heb ik nog niet gewerkt,alleen al door al die menu's wandelen lukt me nog niet zonder handleiding,is allemaal nieuw voor mij zo'n digitale scope.

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 24 mei 2021 18:53:58 (10%)