Heeft iemand toevallig ervaringen hoe groot de kans is dat de relais defect zijn van een zonnepanelen omvormer?

Hallo goedendag beste mensen ik heb 2 solar omvormers liggen deze gaan niet meer aan. Terwijl op op de AC wel 220 volt staat en vanaf de panelen wel minimaal 200 Volt DC krijgt.

De omvormer start normaal op bij 120 VDC.
Het gaat om de volgende omvormer:
https://docplayer.nl/18292905-Svt-series-inverter-voor-zonnepanelen-ge…

Nu heeft 1 van deze 2 omvormers ook de foutmelding Er22 gekend. Nu had ik er 2 van liggen de ene ging helemaal niet aan en deed niks. De andere ging nog aan maar gaf steeds de Er22 fout. Nu had ik geprobeerd om eens wat onderdelen te swappen tussen deze apparaten. ( Net zoals je een videokaart swapt in een pc sommige printdelen kan je dat doen.)

Maar toen heeft de andere het ook helemaal begeven en blijft het ook uit. :) Haha. Nu heb ik deze omvormers verkregen daarom durfde ik er ook gewoon mee te experimenteren.

Nu heb ik het volgende geconstateerd op het moederbord. Ze hebben allebei hetzelfde euvel. Voor de uitgaande relais staan 2 x 350VAC condensatoren 10uF. Bij 1 of elke van de condensatoren is 1 pin uitgebrand van het mainboard. Nu heb ik geprobeerd om dat weer opnieuw te solderen zodat het goed contact maakte. Maar helaas het apparaat blijft helaas nog uit. De relais heb ik getest of ze wel goed werkten en contact maken. Deze waren naar mijn idee goed. Zou het kunnen dat de condensatoren defect zijn of is er meer aan de hand?.... Het is wel zo als ik de condensatoren aan het stroom hang ff 1 seconde en ik wacht even een tijdje 10 sec. Dan vonken de contacten van de condensatoren nog wel iets als ik het ontlaad op een stuk metaal.

Hieronder wat foto's:

https://i.ibb.co/YNrLf1m/pv1.jpg

https://i.ibb.co/Jq5SWDV/pv2.jpg

Misschien nog iemand een enig idee?.... Anders gaan ze door de schredder. :)

Alvast bedankt voor een of uw reactie.
Vr Gr: Daniel

benleentje

Golden Member

Om te weten of een condensator defect is heb je C-meter nodig. De kans dat de Condensatoren defect zijn is vele male groter dan de relais.

Het is geen goed teken dat er een pin van de condensatoren is verbrand worden de condensatoren zeker niet beter van.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 12 april 2021 19:37:58 schreef benleentje:
Om te weten of een condensator defect is heb je C-meter nodig. De kans dat de Condensatoren defect zijn is vele male groter dan de relais.

Het is geen goed teken dat er een pin van de condensatoren is verbrand worden de condensatoren zeker niet beter van.

Ja zeker dat klopt?.... Ja ik heb een meter besteld die de uF kan uitmeten.
Maar dan had ik nog een vraagje als de meter de juiste uF aangeeft wat de condensator aangeeft. Kan het dan nog een slechte zijn? Kijk ik wil wel nieuwen kopen maar goed?.... Misschien is er ook nog iets van een bepaalde snelheid waarmee de condensator oplaadt?.... (Heeft dan misschien mogenlijk met weerstand te maken?... Kijk als het niet werkt kan ik dat ook weggooien. :)

[Bericht gewijzigd door 301leek op maandag 12 april 2021 19:47:42 (11%)

KGE

Golden Member

De foutmelding Er22 is volgens de handleiding: relais fout
Maar de beschrijving erachter duidt op een probleem met de inverter. Meten is weten. Dit is echter geen spul om als leek even wat mee te knutselen.

Ik lees al dingen als condensatoren kortsluiten op een stuk metaal... |:(

Op 12 april 2021 19:54:00 schreef KGE:
De foutmelding Er22 is volgens de handleiding: relais fout
Maar de beschrijving erachter duidt op een probleem met de inverter. Meten is weten. Dit is echter geen spul om als leek even wat mee te knutselen.

Ik lees al dingen als condensatoren kortsluiten op een stuk metaal... |:(

Ja?... Gevonden op youtube. Maar goed ik heb wel een lbo elektrotechniek diploma. Maar nooit verder gegaan in de elektronica. :)

vergeten

Golden Member

Op 12 april 2021 19:45:06 schreef 301leek:
[...]

Ja zeker dat klopt?.... Ja ik heb een meter besteld die de uF kan uitmeten.
Maar dan had ik nog een vraagje als de meter de juiste uF aangeeft wat de condensator aangeeft. Kan het dan nog een slechte zijn? Kijk ik wil wel nieuwen kopen maar goed?.... Misschien is er ook nog iets van een bepaalde snelheid waarmee de condensator oplaadt?.... (Heeft dan misschien mogenlijk met weerstand te maken?... Kijk als het niet werkt kan ik dat ook weggooien. :)

Een condensator heeft meer eigenschappen dan alleen de capaciteit, (wat jij noemt "de juiste µF") Een ESR een lekweerstand, etc.
Dus als de capaciteit klopt kan hij toch slecht zijn.

Wat voor meter heb je besteld?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 12 april 2021 19:54:00 schreef KGE:

Ik lees al dingen als condensatoren kortsluiten op een stuk metaal... |:(

dat truukje wordt al honderd jaar gebruikt om vast te stellen of de condensator nog iets van lading houdt.

Nu is er een rookspoor te zien op de print ter hoogte van de condensatoraansluiting. Is daar warm geweest. staat er geen bult(je) op de zijkant van het condensatorhuis?

Op 13 april 2021 08:24:19 schreef kris van damme:
[...]

dat truukje wordt al honderd jaar gebruikt om vast te stellen of de condensator nog iets van lading houdt.

Nu is er een rookspoor te zien op de print ter hoogte van de condensatoraansluiting. Is daar warm geweest. staat er geen bult(je) op de zijkant van het condensatorhuis?

Nee dat is het gekke de condensator ziet er zelf verder nog helemaal goed uit?... Ook niet versmolten of zo / stinkt niet verbrand?... ;)

Op 12 april 2021 22:42:38 schreef vergeten:
[...]
Een condensator heeft meer eigenschappen dan alleen de capaciteit, (wat jij noemt "de juiste µF") Een ESR een lekweerstand, etc.
Dus als de capaciteit klopt kan hij toch slecht zijn.

Wat voor meter heb je besteld?

Jaja een hele supersoniche. Het is geen Fluke maar goed. Lijkt me wel heel functioneel zo vaak gebruik ik hem niet. :)

https://i.ibb.co/b3fRhhX/UNI-T-UT89-XD.jpg

Lijkt mij een slechte soldering die over tijd is gaan vonken.

Hoe dan ook:
De pcb is beschadigd, gelukkig is het maar ene 2-layer) zo lijkt.
Ik zou evalueren hoe je de print kunt herstellen.
Soldeereiland herstellen, en dan opnieuw goed solderen met nieuwe tin.

Verder:
Halfgeleiders nameten, en dan terug monteren en weer in bedrijf stellen om te kijken of hij werkt.

Verschredden?
Zet hem dan maar eens op marktplaats als defect. Er wordt nog regelmatig goed op geboden.
Niet raar opkijken als je er nog 25 euro voor krijgt.

Er ist wieder da...

Op 13 april 2021 10:20:41 schreef hobby-ist:
Lijkt mij een slechte soldering die over tijd is gaan vonken.

Hoe dan ook:
De pcb is beschadigd, gelukkig is het maar ene 2-layer) zo lijkt.
Ik zou evalueren hoe je de print kunt herstellen.
Soldeereiland herstellen, en dan opnieuw goed solderen met nieuwe tin.

Verder:
Halfgeleiders nameten, en dan terug monteren en weer in bedrijf stellen om te kijken of hij werkt.

Verschredden?
Zet hem dan maar eens op marktplaats als defect. Er wordt nog regelmatig goed op geboden.
Niet raar opkijken als je er nog 25 euro voor krijgt.

Hij is wel dubbel sided pcb maar goed?... Ik wacht nog even op de meter dan wou ik kijken wat de meter op de condensators meet. Kijk hij laad wel wat maar dat wil nog niet zeggen of het 10 uF is. :) Kijk deze apparaten hebben vaak wel veel met frequency te doen. Dus de uF dat wou ik nu even eerst exact na meten,.. misschien dat ze toch wel defect zijn...

Niet raar opkijken als je er nog 25 euro voor krijgt. Ja bedankt voor de tip misschien dat ik dat ook nog wel doe als ik er echt niet uitkom. Het zijn er wel 2 en 5000W per stuk en 2 strings per omvormer mogenlijk. (PVIN05KS)

Hallo voor iedereen die het nog ff interessant vond om te weten de condensatoren zijn goed. Dus bij deze einde ik het project. :)

benleentje

Golden Member

Met deze meter kan je niet aan condensatoren meten daarvoor heb je gewoon een echte C-meter nodig die ook esr en andere dingen meet. Zelfs als deze multimeter de goede waarde aangeeft kan de condensator gewoon slecht en defect zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.