Kookplaat 2 zones tegelijk gebruiken

Ik heb hier een Siemens inductie kookplaat, waarvan de twee linker zones afzonderlijk prima werken (ook op hoog vermogen). Echter, zodra beide zones tegelijk worden aangezet, verschijnt error e0. Dit gebeurt zowel met of zonder pannen en ook als de laagste kookstand wordt ingeschakeld.

Onder andere in dit topic; https://www.circuitsonline.net/forum/view/120153 vond ik de suggestie dat het te maken zou kunnen hebben met het inzakken van de relais spanning zodra beide relais worden ingeschakeld. Ik heb dit echter gemeten en zowel de 5V als de 24V spanningslijnen blijven perfect stabiel, ook wanneer de foutcode verschijnt.

Aangezien de zones afzonderlijk prima werken, kunnen problemen met klevende relais of 230V voedingsspanningen worden uitgesloten lijkt me. De technische handleiding geeft bij error e0 de beschrijving 'The input relay on the Elin is faulty'

De kookplaat bevat twee ELIN IZDAV36 printplaten.

Iemand nog een idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?

Enr?

Het meest kom ik ze tegen met slechte elco's rond het voedingsgedeelte (tny...)

Haardroger geprobeerd?

Edit: 5v en 24v zeggen niets over rimpels en storingen.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 12 april 2021 21:56:26 (21%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ter info: Bij de mijne is er maar 1 "inductie-generator-circuit", en met een relais wordt er geschakeld naar welke plaat het gaat. De boel staat met iets van 0.2-0.5 Hz te schakelen tussen de twee platen.

Eric kan heel wel gelijk hebben dat het activeren van het relais de boel "onderuit" trekt..... Als jij zegt dat er twee relais zijn die tegelijk aan zouden moeten gaan, dan is dat nog meer een reden dat dat de voeding het niet trekt.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 12 april 2021 23:25:56 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de hulpvoeding van deze platen gaat sneller stuk als bij de 1e en 2e generatie inductieplaten. secundaire elco's vervangen rond het kleine HF trafotje helpt wrs al.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op basis van de reacties was ik van plan om de elco's te gaan doormeten. Bij het demonteren van de printplaat viel me echter direct op dat 1 van de 4 IGBT's niet vastgesoldeerd is... alle 3 de pootjes steken los door de print. Waarschijnlijk door iemand bij een eerdere reparatie vergeten.

Zou dit het probleem kunnen zijn? Uiteraard ga ik 'm vastsolderen en opnieuw testen, maar ik ben dan alsnog benieuwd hoe deze werking (dus beide zones tegelijk werken niet, enkele zone werkt wel) verklaard kan worden door een -in feite- ontbrekende IGBT. Ik zou verwachten dat een enkele zone dan ook niet werkt?

btw; de elco's zien er als nieuw uit. een aantal lijken al eerder vervangen te zijn.

Soms komt de storing van de niet haperende module. Ik blijf bij de haardroger. Kost niets en dan weet je al of je elco's mag van de lijst schrappen. Uitmeten is te tijd en arbeidsintensief. Het niet vastgesoldeerd zijnde lijkt me een raar verband maar zeg nooit nooit.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De IGBT net vastgesoldeerd, maar het probleem blijft. Ik zal later de haardroger test eens doen.

Inmiddels met een haardroger in de weer geweest, maar dat maakte geen verschil. Vervolgens alle elco's losgesoldeerd en gemeten (ESR en capaciteit). Ook nog wat andere condensatoren doorgemeten, weerstanden, dioden etc. Tot zover geen problemen met de componenten kunnen vinden.

Wat me nog wel opviel is dat de er 2 verschillende typen IGBT in zitten. Een setje is de originele G80N60, maar het tweede setje is de G40N60. Als ik de datasheets vergelijk, lijkt het erop dat de G40 variant geen diode tussen emitter en collector heeft, terwijl de G80 dat wel heeft. De datasheet benoemt wel een diode, maar volgens mij wordt bedoeld dat deze extern moet worden toegevoegd.

Is mijn interpretatie correct? Wellicht is het dan zinvol om die IGBT's eens te vervangen (raak ook een beetje door m'n opties heen...)

Dan is de kans groot dat we de elco optie even ter zijde moeten laten. Voor zover ik weet moeten er altijd flyback diodes in zitten. Anders houd het geen 5 seconden denk ik. Ook zie ik niet direct verband met het probleem van 2 apart "ok" en tezamen "uitval".

Bij basis beginnen dan. Wat is het Enr vd kookplaat? Liefst foto's. Ook van de printen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?