Vraagje over aansluiten elektromotor op wisselspanning

harry64

Golden Member

Lijkt op zo'n motortje dat ook plateau's van magnetrons aandrijft, die draaien random de ene of andere kant op. Kan het zijn dat de mechanische blokkering er voor zorgt dat ie een andere kant op draait?

Op 14 april 2021 17:53:54 schreef harry64:
Lijkt op zo'n motortje dat ook plateau's van magnetrons aandrijft, die draaien random de ene of andere kant op. Kan het zijn dat de mechanische blokkering er voor zorgt dat ie een andere kant op draait?

Wat ik me afvraag, als ik naar de schakelaar kijk, die rode draad zit gebrugd naar 2 contacten, met aan de andere zijde de L en de N draad. Kort gesloten L en N naar de bebrugde rode?

Op 14 april 2021 17:53:54 schreef harry64:
Lijkt op zo'n motortje dat ook plateau's van magnetrons aandrijft, die draaien random de ene of andere kant op. Kan het zijn dat de mechanische blokkering er voor zorgt dat ie een andere kant op draait?

Mee eens. De rotor is gewoon een permanente magneet en de stator is een spoel.

Shiptronic

Overleden

Was het niet de "truuk" met die dingen, dat wanneer je de spanning eraf haalt bij het terug aanbrengen de motor altijd de andere kant opdraait?

Aan de motor zitten eigenlijk 3 draaden, 1 permanent, en 2 die afhankelijk zijn van de stand van de motor(microswitch + nok op de as)

Het is met niet helemaal duidelijk hoe het nu aangesloten is, Maar heb je op blauw en bruin De Fase en Nul aangesloten? dat lijkt me niet de bedoeling , Waar gaat de andere motor draad heen?

[Edit] Probeer eens de rode motor draad aan de Nul, dan De Fase op Blauw of bruin (van de 2 aderige kabel) tot de motor gaat draaien en stopt, haal de fase van die draad en zet de fasen op de andere bruine of blauwe draad, Gaat hij dan draaien? Als de micro een wissel schakeling is kan dat werken.

De motor draait tot schakelaar bediend word en stopt; onderbroken, maar maakt nu contact met de andere draad, dus als je die voeding geeft draait hij de ander kant op tot de schakelaar weer bediend word.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 14 april 2021 19:25:50 schreef Shiptronic:
Was het niet de "truuk" met die dingen, dat wanneer je de spanning eraf haalt bij het terug aanbrengen de motor altijd de andere kant opdraait?

Aan de motor zitten eigenlijk 3 draaden, 1 permanent, en 2 die afhankelijk zijn van de stand van de motor(microswitch + nok op de as)

Het is met niet helemaal duidelijk hoe het nu aangesloten is, Maar heb je op blauw en bruin De Fase en Nul aangesloten? dat lijkt me niet de bedoeling , Waar gaat de andere motor draad heen?

[Edit] Probeer eens de rode motor draad aan de Nul, dan De Fase op Blauw of bruin (van de 2 aderige kabel) tot de motor gaat draaien en stopt, haal de fase van die draad en zet de fasen op de andere bruine of blauwe draad, Gaat hij dan draaien? Als de micro een wissel schakeling is kan dat werken.

De motor draait tot schakelaar bediend word en stopt; onderbroken, maar maakt nu contact met de andere draad, dus als je die voeding geeft draait hij de ander kant op tot de schakelaar weer bediend word.

draait dezelfde kant op. Er zat een 400v 1 microfarad condensator bij maar onduidelijk hoe het ooit heeft gezeten.

Shiptronic

Overleden

Dan heeft er intern toch meer tussen gezeten. En Als je blauw en bruin aansluit kan volgens mij de motor helemaal niet draaien

Andere kant op draaien? , Loopt dan je NoK niet vast tegen de Schakel handel?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 14 april 2021 20:04:27 (24%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 14 april 2021 20:00:09 schreef Shiptronic:
Dan heeft er intern toch meer tussen gezeten. En Als je blauw en bruin aansluit kan volgens mij de motor helemaal niet draaien

Andere kant op draaien? , Loopt dan je NoK niet vast tegen de Schakel handel?

Nee, dan word de schakelaar bediend, en wanneer ik dan de 2e rode van spanning voorzie, draait ie met schakelaar in ipv met schakelaar los

Op 14 april 2021 20:00:09 schreef Shiptronic:
Dan heeft er intern toch meer tussen gezeten. En Als je blauw en bruin aansluit kan volgens mij de motor helemaal niet draaien

Andere kant op draaien? , Loopt dan je NoK niet vast tegen de Schakel handel?

Ik heb nog ergens wat printplaatjes liggen die vermoedelijk aan deze motor hebben gezeten. Ik zal
Morgen wat foto’s proberen toe te voegen.
Alles is van voor 1980, motortje zelf is van 1972 en is niks over te vinden

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 14 april 2021 22:21:04 schreef Wimdekortsluiter:
[...]
Ik heb nog ergens wat printplaatjes liggen die vermoedelijk aan deze motor hebben gezeten. Ik zal
Morgen wat foto’s proberen toe te voegen.
Alles is van voor 1980, motortje zelf is van 1972 en is niks over te vinden

Motortje zou uit een mechanisch tijdrelais kunnen zijn.
Crouzet was tijdrelaisbouwer. Het eigenlijke motortje zal vast wel niet door Crouzet gemaakt zijn, maar ingekocht.

Klopt dat wat ik denk te zien, 2 omw / minuut.
Zou ook maar zo van een knipperrelais (puls-pause) kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op woensdag 14 april 2021 22:37:44 (10%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

@Toet: precies wat ik ook dacht van dat Crouzet motortje.

harry64

Golden Member

Op 14 april 2021 18:34:27 schreef Wimdekortsluiter:
[...]
Wat ik me afvraag, als ik naar de schakelaar kijk, die rode draad zit gebrugd naar 2 contacten, met aan de andere zijde de L en de N draad. Kort gesloten L en N naar de bebrugde rode?

Vanaf de foto bekeken lijkt het er op dat de schakelaar een apart maak en apart breek contact heeft. Met een hysteris er tussen want anders geeft voeding op L en N een kortsluiting tot gevolg bij omschakelen.

Het is wel vreemd dat het motortje draait op slechts één aangesloten rode draad. Als er maar echt twee rode draden uit het motortje komen, dan kan dat eigenlijk niet. Of er moet sprake zijn van een stroom die via de behuizing loopt.

Je hebt dan het geluk dat de L draad uit het net niet per ongeluk aan die behuizing ligt, want dan krijg je zeer ongezonde toestanden.

Maar dat is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken als motor uitgaat bij ingedrukt contact en weer gaat draaien als je die losse rode draad aan L hangt.

Ik zag wel een gele aardingsdraad? aan het chassis. Ik weet niet of je apparaat via een randgeaarde aansluiting zit en of die gele draad sowieso wel randaarde is.

Ik denk ook dat dat niet het aansluit snoer is. De aansluiting waar de aarddraad op zit zal de nul zijn. Haal om te testen deze draad eens los en er dan niet met de vingers aan komen. Probeer eens een schema te maken van de gehele bedrading.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Kan die motor een inwendig nulpunt hebben? Ik had vandaag iets vreemds. Ik heb een relais welke ik met een mechanische schakelaar uitschakel, de schakelingen zijn dan allemaal niet actief. De blauwe draad was de enige welke zonder mechanische schakelaar direct op de 0 draad voor het relais was aangesloten.
Zodra ik het relais uitschakelde, jawel, begon de motor weer te draaien.

Sine

Moderator

Op 14 april 2021 19:25:50 schreef Shiptronic:
Was het niet de "truuk" met die dingen, dat wanneer je de spanning eraf haalt bij het terug aanbrengen de motor altijd de andere kant opdraait?

De truuk is nog wat smeriger, dit is een synchroonmotor, als je die lompweg blokkeert veranderen ze ook ook van richting.

En bij start nemen ze willekeurig een richting aan.

Dit motortje kan via de andere rode draad op een andere snelheid draaien,
er staat op 1/2 r p m = 1 of 2 omwentelingen per minuut.
De aansluiting waar de gele of geel- groen op zit is deze geïsoleerd van het huis? haal deze eens los om te testen of de motor dan ook draait.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Sommige reacties suggereren dat de behuizing van dat motortje een derde aansluiting is. Daar geloof ik helemaal niks van. Op het werk hadden we ook apparaten met Crouzet motortjes er in en die hadden nooit een aansluiting op de behuizing. Hoogstens een aardaansluiting voor de veiligheid. Het zijn per slot van rekening 230V motortjes zonder dubbele isolatie, dus aarden is nuttig.

Klaas Z ; die huis aansluiting kan een geïsoleerde doorvoering zijn, anders ben ik toch wel zeer benieuwd hoe een magneetveld kan ontstaan met 1 aangesloten draad omdat de motor wel draait. Je kunt die aansluiting op de motor niet goed zien op de foto.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 16 april 2021 10:33:54 schreef Hunebedbouwer:
Je kunt die aansluiting op de motor niet goed zien op de foto.

Dat is precies het probleem. De TS zal het ding verder moeten ontmantelen om te zien of er nog een verborgen aansluiting is. Maar normaal komen alle draden naast elkaar op dezelfde plek naar buiten.

Op 14 april 2021 14:10:18 schreef Wimdekortsluiter:
Ik heb een inductiemotortje(is een oud motortje die als servo fungeerde), waaraan 2 rode draden zitten

Lezertjes, hoeveel draden zitten er aan het motortje?

Op 15 april 2021 23:28:48 schreef Hunebedbouwer:
er staat op 1/2 r p m = 1 of 2 omwentelingen per minuut.

Hoe snel draait het motortje?

We hebben dus te maken met een synchroonmotor met twee aansluitdraden (voor fase en nul) en draait met een snelheid van een halve omwenteling per minuut.

Overige gegevens zijn bedoeld om ons in verwarring te brengen.

Op 16 april 2021 15:30:03 schreef ohm pi:
[...]Lezertjes, hoeveel draden zitten er aan het motortje?

2 dus. En daardoor kan het motortje onmogelijk geschikt zijn voor 2 draairichtingen.

Op 16 april 2021 16:50:53 schreef KlaasZ:
[...]2 dus. En daardoor kan het motortje onmogelijk geschikt zijn voor 2 draairichtingen.

Jawel hoor! Heb je vroeger in je kindertijd nooit gespeeld met een fietsdynamo aangesloten op een transformator? Na aansluiten bromt hij en staat stil. Geeft je hem een zwieper naar rechts, dan draait hij rechtsom en geef je hem een zwieper naar links, dan draait hij linksom. De fietsdynamo is in mijn voorbeeld een synchroonmotor. Ook een kooiankermotor die niet voorzien is van een faseverschuivingscondensator of -kortsluitwikkeling staat stil en bromt als je hem op een fase aansluit en door een zwieper kan je hem rechts- of linksom laten draaien.
Overigens denk ik dat het hier niet uitmaakt welke richting de motor om draait. Als hij maar draait.

Uiteraard heb ik in mijn kindertijd een fietsdynamo op een transformator aangesloten. En ik ken het effect. Vroeger had je ook elektrische klokken die je met een zetje in de goede richting op gang moest brengen.
Maar die Crouzet motortjes zijn bedoeld voor professioneel gebruik. Die moet je niet aanslingeren maar die vertonen een voorspelbaar gedrag bij inschakelen van de spanning. En als er echt maar 2 draden zijn dan is er maar 1 draairichting.

Op 14 april 2021 17:53:54 schreef harry64:
Lijkt op zo'n motortje dat ook plateau's van magnetrons aandrijft, die draaien random de ene of andere kant op. Kan het zijn dat de mechanische blokkering er voor zorgt dat ie een andere kant op draait?

Er zijn synchroonmotortjes met een oploopmechaniekje. Als het motortje verkeerdom start, wordt het door een opkomend palletje in de goede richting gestuiterd.

Bedankt voor alle suggesties en reacties
Ik ga er van de week mee verder

Op 16 april 2021 19:57:35 schreef buzzy:
[...]Er zijn synchroonmotortjes met een oploopmechaniekje. Als het motortje verkeerdom start, wordt het door een opkomend palletje in de goede richting gestuiterd.

Hmm. Verder draaien werkt niet, dit stomme palletje zit in de weg. Kan niet goed zijn. Die halen we er uit. Resultaat: een klok die random goedom of verkeerdom draait....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/