Electronica winkel gestopt

Dit topic is gesloten

Van Hove elektronica (Amersfoort) na 41 jaar weg.. :'( in de begin jaren 80 nog naast Radio Centrum en De Wild elektronica.... ook gestopt... ;(

pa3gws

Golden Member

Klopt voor zover ik het van mijn zwager heb begrepen een gevalletje lockdown en 5 jaar contract verlengen.
Die combinatie is momenteel in heel veel gevallen de reden om te beslissen te stoppen met de toko. :(

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat je als elektronicawinkel alweer een hele tijd open mag zijn, levering van onderdelen voor reparaties is essentieel. Display was in elk geval al maanden weer open. Neemt niet weg dat je het zonder stevige postorderomzet alsnog niet makkelijk zult overbruggen.

5 jaar contract verlengen is ook onder goede omstandigheden al een heikel punt, dus kan me voorstellen dat dat onder deze omstandigheden dan de doorslag geeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

De enkele overgebleven electronicawinkels hebben het al niet makkelijk, en de stompzinnige corona maatregelen van de overheid kunnen de genadeslag zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 april 2021 19:39:29 schreef maartenbakker:
Ik denk dat je als elektronicawinkel alweer een hele tijd open mag zijn, levering van onderdelen voor reparaties is essentieel. Display was in elk geval al maanden weer open. Neemt niet weg dat je het zonder stevige postorderomzet alsnog niet makkelijk zult overbruggen.

5 jaar contract verlengen is ook onder goede omstandigheden al een heikel punt, dus kan me voorstellen dat dat onder deze omstandigheden dan de doorslag geeft.

nou, de lokale witgoed onderdelenzaak levert nu niks aan particulieren, dan moet je naar een webshop.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Apart. De Handyman hier in het winkelcentrum heeft wel gewoon een afhaalbalie. Wat Display betreft neem ik aan dat Henk het wel goed uitgezocht heeft, of dat hij niet teveel last heeft gehad van controleurs.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Enige manier is om ernaast te doen in niet duur winkelpand.

René (AST) kan zo nog wel ff door. Alleen zijn leeftijd zal hem parten spelen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 14 april 2021 21:32:35 schreef Arco:
De enkele overgebleven electronicawinkels hebben het al niet makkelijk, en de stompzinnige corona maatregelen van de overheid kunnen de genadeslag zijn...

Dan bestaat er in Belgie toch een uitzondering. Zo heb je Gotron, gestart als kleine familizaak in 1984 en sindsdien altijd ruimer gegaan. Naast de online webshop nog 3 winkels ook. Dus blijkbaar kan het toch nog anno 2021.

https://www.gotron.be/over-gotron

Arco

Special Member

Naast de online webshop nog 3 winkels ook.

Ik neem toch aan dat het voor hen ook een flinke klap zal zijn als ze hun winkels maandenlang zouden moeten sluiten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 april 2021 09:33:43 schreef Arco:
[...]
Ik neem toch aan dat het voor hen ook een flinke klap zal zijn als ze hun winkels maandenlang zouden moeten sluiten...

Daar kan je inderdaad als handelaar niet onderuit, alhoewel dit mogelijk onder essentiele winkels valt. Maar ik doelde eerder op het eerste gedeelte van je stelling. Zo heb ik hier ook voor het coranatijdperk regelmatig een topic zien langskomen van Elektronica winkels die de boeken sluiten in Nederland. Gotron in Belgie heb ik enkel nog maar zien groter worden. Hoewel ik het gevoel heb dat er meer echte Elektronica winkels zijn in Nederland dan in Belgie, misschien vandaar dat dit meer in het oog springt als ze sluiten.

Anoniem

Op 14 april 2021 21:32:35 schreef Arco:
De enkele overgebleven electronicawinkels hebben het al niet makkelijk, en de stompzinnige corona maatregelen van de overheid kunnen de genadeslag zijn...

Het is gewoon de evolutie. In deze tijd van overvloed kun je nks maken wat je niet beter en mooier en goedkoper kunt kopen. En reparaties lonen meestal ook al niet meer en er worden steeds meer op maat gemaakte onderdelen gebruikt zodat het bijhouden van reserveonderdelen of componenten enorm complex en duur wordt. En aan studenten verdienen ze ook al niks meer, die simuleren hun schakelingen.

En de coronamaatregelen zijn niet stompzinnig, jouw redenering is dat wél.. Het alternatief is de natuur zijn gang laten gaan, maar dan moet je akkoord zijn dat de bevolking gedecimeerd wordt en misschien zelfs veel meer dan 10% eraan zal sterven. Het zou natuurlijk je vader of moeder of je kinderen kunnen zijn , of jezelf. Dat heb ik er niet voor over. Liever wat wachten met barbecue dan zelf in de oven eindigen.

EricP

mét CE

maar dan moet je akkoord zijn dat de bevolking gedecimeerd wordt en misschien zelfs veel meer dan 10% eraan zal sterven.

Kom kom... Tot op heden hoort je niks anders dan 1 tot 2%. Dat is nou niet echt decimeren (dan zou je op 90% zitten...). Zoals gewoonlijk overdrijf je schromelijk. Daarnaast... Wat er tot op heden aan maatregelen is, is op geen enkele manier een oplossing. Alleen maar uitstel van executie. In de hoop dat vaccinatie op gang komt en dat wel een 'oplossing' zou zijn. Toegegeven, je moet wat proberen. Maar echt vertrouwen in wat er gebeurt? Nee... totaal niet. 'Paniekvoetbal' is de enig passende omschrijving.

Voor wat betreft de electronica zaak: er spelen meer problemen een rol. En dat is de veelheid aan componenten. Vroeger had je 0,25W weerstandjes. In de E24 reeks. Als je alles had, dan had je best een hoop. Nu bestaat dat in THT, 1210, 1206, 0805, 0603 en wellicht kleiner. In koolfilm. In metaalfilm. Ohja... En dan ook nog in 0,6W. 1W. 2W. 5W. Vroeger had je een elco van 1000μF. Wellicht in wel 3 verschillende werkspanningen. Nu al minimaal in 10 tot 20 soorten met een veelheid aan werkspanningen, max. werk temperaturen en verwachte levensduur. ESR? Daar deed je 40 jaar geleden niet echt aan - nauwelijks van belang met wat er toen gebouwd werd. Transistor? Elektuur had de TUP en de TUN. Dat was goed genoeg voor 95% van wat je deed. Dat is niet meer zo. Mede door gebrek aan kennis, wil je precies die hebben die in het van internet getrokken ontwerp staat, want die werkt.
Die voorraad wordt enorm. Dat is niet meer te doen voor een zaak die misschien wel een stad kan bedienen. Naast uiteraard het feit dat er gewoon minder geknutseld wordt. Bouwpakketje is makkelijker.
Verder kost detailhandel gewoon geld. Rente. Ruimte. Risico. En die winkel is ook duurder dan opslag op een industrieterrein. Dus vroeger kostte een weerstandje 15 cent (in guldens...). Daar verdiende die winkel 'niks' op... 10 jaar later kocht je een zakje van 100 voor 2.50 (werderom in gulden). Daar verdiende de webshop een klein beetje op.
Voor advies hoef je er ook niet meer heen. Internet is geduldig en spreekt - in de optiek van veel mensen - altijd de waarheid. Datasheet waren vroeger 'databook'. En daar was niet makkelijk aan te komen. In de winkel hadden ze ze wel, dus daar kwam je. Nu trek je het van internet.
Daarnaast de almaar stijgende kosten, niet in de laatste plaats door de roverheid... Betekent dat je alleen nog een kans van overleven hebt in een niche markt. Hoe jammer het ook is.

Een winkel die veel heeft? Graag. Maar waarschijnlijk zijn er in de omgeving wel 100 mensen zoals ik. Met 100 mensen houd je een winkel niet in de lucht. Die moet meer omzet draaien. Jammer, maar inderdaad: evolutie.

McAwesome

Golden Member

Je moet de jaarrekeningen van Gotron maar eens bekijken via de balanscentrale of riskreview in De Tijd.
Het lijkt me dat ze in 2020 zelfs een pak meer winst gemaakt hebben dan in de jaren ervoor... In totaal 487.341 euro te bestemmen winst in 2020 t.o.v. 136.437 en 151.325 in 2018 en 2019.

Wim Van Den Driessche, medezaakvoerder heeft altijd in het onderwijs gestaan en heeft daar een hele boel connecties waardoor hij waarschijnlijk spullen aan onderwijsinstellingen (en studenten) kan verkopen. Misschien is dat een mogelijke verklaring.

Arco

Special Member

Wat er tot op heden aan maatregelen is, is op geen enkele manier een oplossing.

Klopt.

In de persconferenties geven ze zelfs toe dat het niet zeker is of het verloop van de infecties zonder al die maatregelen beter zou zijn geweest.
Enige goede maatregel treft eigenlijk niemand in Europa: fatsoenlijke mondkapjes dragen.
(en dan bedoel ik niet die 3 laags vodden uit de supermarkt, maar echte FFP2. Die simpele beschermen nauwelijks tegen infectie)

(in Nederland duurde het tot begin December voordat mondkapjes verplicht werden in winkels, en dan alleen nog maar simpele)

Het kan wel. Bijv. in Taiwan zijn er totaal maar 11 coronadoden over de hele crisis terwijl dat land meer inwoners heeft.
(in Nederland vielen er in sommige perioden zelfs meer doden per uur...)

Lockdown is een zielige en zinloze poging. Ik zie niet in waarom een afspraak maken 4 uur voor een winkelbezoek het op enige manier veiliger voor me zou maken...
Ik zie ook niet in waarom het winkelen in supermarkten (waar het drukker is als voor de crisis) veiliger zou zijn als in een bouwmarkt...
Anderhalve meter afstand houden is leuk, maar onwerkbaar. Er zijn (bijna) geen winkels met gangpaden breed genoeg.

Maatregelen zijn prima, maar ze moeten wel hout snijden. Tot nu toe doet (op vaccineren na) bijna geeneen maatregel dat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Toch is het een drama dat electronicawinkeltjes verdwijnen.
We hadden hier in Delft Goris electronica, die eigenlijk een voortzetting was van dat winkeltje op de Voldersgracht die in computers ging doen (ECD). Goris deed de componenten verkoop overboord, en ging ook in de computers. Toen hadden we alleen nog dat winkeltje in de Molenstraat, die er vorig jaar of was het eerder mee gestopt is. En je had vroeger Van Reijsen, eerst in het centrum, later op de Schieweg nabij de Makro.
Blijven dus webshops over, en wat lees ik dan weer, allekabels is gehackt.

Maar ik voel me nu net als die opa die het met z'n kleinzoon over het nieuwe album van een groepje artiesten heeft. U allen heeft dat alreeds lang vernomen.

Edit: hier spreken ze nog van 5000 gedupeerden.
https://www.security.nl/posting/689120/Datalek+webwinkel+Allekabels_nl…
Hier zijn het plotseling miljoenen:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5212318/allekabels-g…

Gewoon in een winkel cash betalen is toch iets veiliger. Moet je wel met een oppasser gaan, want buiten is het ook niet veilig..

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 15 april 2021 16:25:49 (24%)

Arco

Special Member

Leeft Radio Twenthe eigenlijk nog? (het was er de laatste jaren al erg stil, en dat zal nu helemaal wel dramatisch zijn...)
Goris was volgens mij toch een ex-medewerker van Radio Gerrese?

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 15 april 2021 16:57:14 (21%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Enige goede maatregel treft eigenlijk niemand in Europa: fatsoenlijke mondkapjes dragen.

Eh... de Duitsers wel hoor. Al een hele tijd.

(en dan bedoel ik niet die 3 laags vodden uit de supermarkt, maar echte FFP2. Die simpele beschermen nauwelijks tegen infectie)

Eens. Maar he... Ook dat is geen oplossing. Of wil jij de rest van je leven met een muilkorf voor lopen?
Daarnaast: kijk bij de oosterburen. Ook daar is het aantal infecties fors opgelopen ondanks de (FFP2) muilkorven sinds al een hele tijd.

Het kan wel. Bijv. in Taiwan zijn er totaal maar 11 coronadoden over de hele crisis terwijl dat land meer inwoners heeft.

Geen idee hoe ze dat doen. Gokje wagen: grens open, ellende begint. Ook daar dus niet meer dan tijd winnen.

Maatregelen zijn prima, maar ze moeten wel hout snijden. Tot nu toe doet (op vaccineren na) bijna geeneen maatregel dat...

En ook dat snijdt geen hout. Zuid Afrika is reeds gestopt met het zo gevierde AZ vaccin. 'Doet' bij ons slechts 60% (als ik het goed gelezen heb). Tegen de locale mutatie vond men het niet meer de moeite waard (ofwel: deed nauwelijks nog wat). Geef het ff en dan hebben we die ook hier. Dat zijn zo van die dingen die je kunt vertragen maar niet tegen houden. Zelfs niet met een electronicawinkel (om maar weer even een bruggetje naar het topic te maken :) ).

Leeft Radio Twenthe eigenlijk nog?

Nog wel...

Goris deed de componenten verkoop overboord, en ging ook in de computers.

De onderdelen liepen toen al terug en computers waren (toen heel even) de toekomst met meer marge. Toegegeven... Aan een harddiskdrive van 700 gulden, verdien je als het goed is gewoon meer dan aan 100 weerstandjes van 15 cent. Dat na enige tijd de prijzen zodanig onder druk kwamen staan dat ook daar geen droog brood meer te verdienen was... Zeg nou zelf: een computer in onderdelen kopen en zelf opbouwen doet ook geen hond meer. De enkele gamer die precies weet wat-ie wil. Net zo'n niche markt als electronica onderdelen...

Arco

Special Member

Eh... de Duitsers wel hoor. Al een hele tijd.

Ja,

Maar daar hebben ze weer andere problemen. De regering kan daar alleen iets voorstellen, en het is aan de deelstaten of ze dat wel of niet uitvoeren.
Volgens mij zijn er pas een paar deelstaten die daaraan gehoor geven.

(Duitsland mag niet gecentraliseerd worden bestuurd, da's nog een gevolg van WW2...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 15 april 2021 14:58:50 schreef Arco:
[...]

Maatregelen zijn prima, maar ze moeten wel hout snijden. Tot nu toe doet (op vaccineren na) bijna geeneen maatregel dat...

Off-topic, maar de enige bewezen maatregel die opzichzelfstaand ook maar in de buurt van vaccineren komt, wordt door de regelmakers en het gezondheidsraadsel compleet over het hoofd gezien. Heb ik in het coffeecornertopic genoeg over geschreven, hier alleen ter referentie: vitamine D, zie ook mijn signature.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Een FFP2 of (K)N95 mondkapje is ook 95% effectief, zelfde of beter als het beste vaccin op het moment. (en je hebt geen bijwerkingen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Er is maar één topic voor corona zwets en dat is niet dit :-)

Dit topic is gesloten