Stroom door een relais bij lagere spanning

Met deze relais zou men 10A/250V kunnen schakelen. Dat betekent mijn inziens dat er 2500VA qua vermogen kan geschakeld worden.

Kan ik hier ook 30A/14V mee schakelen, het is maar 420VA?
Of is de stroomgrootte de beperkende factor?

Finder 55.32.9.012.0040

De jacht is mooier dan de vangst....

Nee gaat niet.

Bij grotere stroom smelten de draden. Die gaan dan als gloeilamp fungeren en daar zijn ze niet voor gemaakt.

En bij hogere spanning krijg je vlambogen. Dan gaat die ook stuk.

Het is dus niet de VA, maar wel de stroom en de spanning die allebei los van elkaar een max hebben.

Soms kan een relais bij lagere spanning een grotere stroom schakelen. Maar als dat zo is dan wordt dat apart vermeld. In de specificaties van dit relais wordt niets anders genoemd, dus dit zijn de maxima. Waarbij je dan ook in de gaten moet houden dat het over wisselstroom gaat. Bij gelijkstroom zijn de waarden lager omdat de vlamboog bij gelijkstroom moeilijker dooft.

rbeckers

Overleden

Ook wat een relais schakelt is belangrijk.
Een inductieve belasting bij gelijkstroom is een zwaardere belasting dan een ohmse belasting.

Inderdaad, voor met name het onderbreken van gelijkstroom heb je echt een ander relais nodig. Wel is het zo dat een relais, eenmaal gesloten, vaak een veel grotere stroom kan voeren, zolang je die stroom maar niet probeert te onderbreken. Ik heb wel een gezien dat een 8A relais werd gebruikt voor een motordrive van 25A, maar onder normale omstandigheden zou de motordrive zelf de stroom tot vrijwel 0 reduceren voordat het relais deze zou onderbreken.

Voor 30A bij 14VDC (of AC) kom je snel bij een automotive relais; de standaard uitvoeringen gaan tot 40A geloof ik, en voor ongeveer 5 euro kun je toch niet anders prutsen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nee,
250 Volt is de maximale spanning, 10A de maximale stroom.
Maar nooit beide de maximale waarde.
Als het goed is kun je grafieken vinden met de belastingskarakteristiek van de kontakten.
Die zijn doorgaans gemaakt op (dacht ik) 100.000 schakelingen.
Belast je de kontakten minder dan is de levensduur langer.
Denk ook aan hetgeen hier al aangehaald is, de inductiviteit van de te schakelen belasting.
Deze verlagen het aantal schakelingen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Sine

Moderator

30A bij 12V ?
Dat kan al met een heel klein mosfetje.

Dat kan al met een heel klein mosfetje.

En waarschijnlijk hebben die ook een betere overgangsweerstand.

Deze STP260N6F6 heeft een RDS-ON weerstand van beter dan 0,003 Ω Ik zie dat niet zo snel bij een relais en zeker niet als het relais wat ouder is.

Ik had al een vermoeden dat het niet kon, nu is het bevestigd :)

Het moet dienen om 7 kleine elektromotoren van 14VDC gelijktijdig aan te sturen, in totaal zo'n 30 A gedurende max 30 sec.

Een mosfetje is een goed alternatief denk ik dan.

De jacht is mooier dan de vangst....

Het moet dienen om 7 kleine elektromotoren van 14VDC gelijktijdig aan te sturen, in totaal zo'n 30 A gedurende max 30 sec.

Gewoon 7 mosfetjes dus (of 7 relais). Ik zou dat niet een schakelaar doen in elk geval.