op zoek naar een serieus desoldeerstation

miedema

Golden Member

Ik heb dezelfde Nozzles. Het is wat Eleshop standaard op voorraad heeft :-)
Waarschijnlijk hun ervaring van wat de hardlopers zijn....

Het bleek inderdaad al snel dat het belangrijk is dat je de goede passende nozzle hebt. Zowel (natuurlijk) de gatgrootte, als (minder vanzelfsprekend) de breedte van de rand. Die randbreedte bepaalt natuurlijk hoeveel / hoe makkelijk je warmte over kunt brengen :-)

Alleen de N61-15 (3mm lange sleuf) zou ik nog wel willen hebben, voor USB chassisdelen etc. Maar voorlopig blijkt dat met de N61-16 (4mm lange sleuf) eigenlijk ook prima te gaan....

groet, Gertjan.

en geen van jullie beiden heeft een desoldeerpunt met verlengde zuigbuis (11mm) besteld/gekocht? voor het fijne priegelwerk een aanrader.

Thevel

Golden Member

Op 16 mei 2021 17:34:15 schreef kris van damme:
en geen van jullie beiden heeft een desoldeerpunt met verlengde zuigbuis (11mm) besteld/gekocht? voor het fijne priegelwerk een aanrader.

Nee, die heb ik nog niet gekocht maar misschien dat ik er wel een aanschaf, ik denk dat ik dan de N61-12 (1mm) bestel
Kan idd wel eens handig zijn als je ergens slecht bij kunt komen.

miedema

Golden Member

Op 16 mei 2021 17:34:15 schreef kris van damme:
en geen van jullie beiden heeft een desoldeerpunt met verlengde zuigbuis (11mm) besteld/gekocht? voor het fijne priegelwerk een aanrader.

Voor die lange tuut kon ik geen toepassing bedenken. Aan de soldeerzijde van een print zitten meestal geen grote componenten.

En zo'n lange tuut lijkt slecht voor de warmteoverdracht, dus je moet hem echt nodig hebben om er bij te kunnen, anders pak je een korte.
Mijn lange soldeerboutpunten gebruik ik ook al bijna nooit, de korte werken veel fijner :-)

groet, Gertjan.

Op 16 mei 2021 19:51:58 schreef miedema:
[...]

En zo'n lange tuut lijkt slecht voor de warmteoverdracht, dus je moet hem echt nodig hebben om er bij te kunnen, anders pak je een korte.
Mijn lange soldeerboutpunten gebruik ik ook al bijna nooit, de korte werken veel fijner :-)

groet, Gertjan.

dat zou je denken, bij weller en pace schiet er bij lange punten idd geen warmte meer over, maar zoals ik hierboven al beschreef is dat hier echt niet het geval. de eerste keer was ik verbaasd over hoeveel warmte er nog over was, bout moet niet heter dan normaal, ik begrijp je argwaan :-)

Op 16 mei 2021 19:51:58 schreef miedema:
[...]

Voor die lange tuut kon ik geen toepassing bedenken. Aan de soldeerzijde van een print zitten meestal geen grote componenten.

groet, Gertjan.

OF het nu een zeer oude philips microprint is (dat zijn die printjes waar de baantjes al van loskomen als je er nog maar naar kijkt en vele onderdelen zéér dicht bij mekaar staan)) of een RJ45 stekker loodvrij op een zevenlaagsprint met doormetallisatie is of een twaalf pin hirose connector, of gewoon iets waar zoveel rond zit dat je er met een normale punt niet bij kan zonder wat anders te raken, voorbeelden genoeg.

Op 29 april 2021 19:36:54 schreef miedema:
Ik boorde het gaatje in de deuvel met hetzelfde boortje. Netjes gecentreerd in een draaibank. Maar zonder draaibank kan het natuurlijk ook...

Voor wie dezelfde tooltjes wil maken. Je hoeft daarvoor inderdaad geen draaibank te hebben. Met 2 boormachines gaat het ook. Ik mag toch wel aannemen dat de meesten van ons zowel een klopboormachine als een accuboormachine hebben.
In de ene boormachine zet je de deuvel in de andere het boortje. Als beide machines draaien dan centreert dat vanzelf.

reading can seriously damage your ignorance
Thevel

Golden Member

Ik heb ooit bij Alie een setje raggers besteld.
Werkt ook prima om de nozzle door te prikken al moet je wel snel zijn anders verbrand je je vingers...
Met die duvels ie wel een goed idee, even een gaatje boren in de duvel, de ragger afknippen en in het gaatje persen.
Geen verbrande vingers meer. :)

Ik heb mijn weller vp-700-ec verbouwd zodat hij beter zuigt.
http://www.gerardslikker.nl/weller-vp-700-ec.htm

[Bericht gewijzigd door Gerard Slikker op dinsdag 29 juni 2021 00:02:47 (12%)

Op 28 juni 2021 23:57:08 schreef Gerard Slikker:
Ik heb een weller vp-700-ec verbouwd.
http://www.gerardslikker.nl/weller-vp-700-ec.htm

Logisch dat je VP700 het niet naar tevredenheid deed. buiten het voetpedaal hoort er op het handvat ook nog een afknijphendel.

Dus via voetpedaal bouw je vacuum op, en daarna duw je op het hendeltje en zuigt de bout wel krachtig het soldeer weg. dat ging prima.

Op 29 juni 2021 00:02:38 schreef kris van damme:
[...]

Logisch dat je VP700 het niet naar tevredenheid deed. buiten het voetpedaal hoort er op het handvat ook nog een afknijphendel.

Dus via voetpedaal bouw je vacuum op, en daarna duw je op het hendeltje en zuigt de bout wel krachtig het soldeer weg. dat ging prima.

ah dat wist ik niet....heb (dus) nooit een complete gezien.. :S
maar nu werkt dus alles via de voetschakelaar