Overbruggen wifi 35 meter naar mijn tuinhuis

als de kabel naar de schuur een grondkabel is, heb je juist meer afscherming als normaal in huis. dat het wcd in het tuinhuis ongeaard is zegt niet dat de kabel ongeaard is..

ik zie bij nieuwbouwwijken van woningbouw vaker meerdere wifi zenders op een paal staan op dakrandhoogte. dat is voor de PV te monitoren in die wijken. de afstanden zijn daar wel meer als 35mtr, wifiantenne van de PV per huis staat op dak..

met een zichtverbinding moet 35mtr wel te halen zijn, extender die buiten het huis zit laten zenden richting tuinhuis..

glasvezel is beter, maar vergt graafwerk natuurlijk. je hebt prefab glasvezelkabels. heb er ook al gelegd.

35mtr is niet heel veel, je kunt er ook cat6A voor nemen, wel grond kabel nemen dan, met zwarte mantel. kans op bliksem inslag is net zo groot in het huis zelf dat immers hoger is.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 18 april 2021 09:37:16 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 18 april 2021 09:16:16 schreef flipflop:
Die beide adapters zitten beide in een stopcontact omdat ze verbinding moeten hebben met bedrading van het net. Reden: die bedrading wordt gebruikt om met elkaar te communiceren. Dat gaat dus niet over wifi.

Inderdaad, en 35 meter hemelsbreed kon wel eens wat (te) ver zijn voor die PLC dingen.

Op 18 april 2021 09:35:01 schreef testman:
als de kabel naar de schuur een grondkabel is, heb je juist meer afscherming

"meer" is het goede woord inderdaad, die mantel is niet bedoeld om HF frut af te vangen, en zal dat ook niet geweldig doen.

met een zichtverbinding moet 35mtr wel te halen zijn, extender die buiten het huis zit laten zenden richting tuinhuis..

Extenders zijn bagger, dat is echt een lapmiddel wat vaak nog eens extra storingen geeft.
Gelukkig zijn de ISP's tegenwoordig ook aan het stoppen met uitdelen van die dingen en naar mesh netwerken aan het overstappen.

kans op bliksem inslag is net zo groot in het huis zelf dat immers hoger is.

Bij spaghetti over een langere afstand wordt het potentiaalverschil rond een inslag je probleem, niet zozeer de kans op een inslag.

Op 18 april 2021 09:44:17 schreef Sine:
[...]

Inderdaad, en 35 meter hemelsbreed kon wel eens wat (te) ver zijn voor die PLC dingen.

[...]
"meer" is het goede woord inderdaad, die mantel is niet bedoeld om HF frut af te vangen, en zal dat ook niet geweldig doen.

[...]
Extenders zijn bagger, dat is echt een lapmiddel wat vaak nog eens extra storingen geeft.
Gelukkig zijn de ISP's tegenwoordig ook aan het stoppen met uitdelen van die dingen en naar mesh netwerken aan het overstappen.

[...]

Bij spaghetti over een langere afstand wordt het potentiaalverschil rond een inslag je probleem, niet zozeer de kans op een inslag.

de grondkabel kan ook het probleem zijn, de normale antennewerking verstoor je met de stalen mantel, kan best zijn dat het wel werkt met een 50mtr haspel die je uitrolt..

ik heb bij bedrijven ook gezien dat men motoren op een FO aansluit met grondkabel, want dat is toch afgeschermd |:(

meer als 90mtr houd utp koperkabel wel op ivm verliezen, maar 35mtr is te doen. vandaar dat ik al cat6A zei, de afscherming hang je aan de huiskant aan de aarde, andere kant mantel niet aansluiten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ha flipflop,

Even voor mijn duidelijkheid :+ het is volgens mij de bedoeling van @TS dat......
Er een draadloze verbinding gemaakt wordt met het tuinhuisje.
Het apparaatje gaat niet over twee stuks het is een alleen staand geval !

Je kunt met UTP 10/100 Mb er in/uit, je kunt met power line er in/uit, en je kunt met Wifi er in/uit.
Nu heeft @TS er twee aangeschaft waarom :? ik denk dat het niet mogelijk is om een UTP kabel van meterkast ( modem router ) naar een gunstig punt te leggen om de Wifi zend/ontvanger te bedienen.

Dus de installatie ziet er dan volgens mij als volgt uit 1 unit in de meterkast bij het modem over het lichtnet naar een tweede unit in de andere kamer richting het tuinhuisje deze verbinding zou 300 meter overbruggen.
En verder niets dus in het tuinhuisje geen unit :D je phone of computer maakt verbinding met de unit in de kamer in het huis.....

Nu werkt een en ander tot en met de schuur bijna halverwege het tuinhuisje @TS zou kunnen overwegen om daar de tweede unit te plaatsen als access point.
Eens kijken of ik de handleiding kan vinden.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

@electron920,
Als hij dat wilt doen heeft hij de verkeerde dozen, die devolo pluggen zijn namelijk heel erg powerline adapters.

Op 18 april 2021 09:56:15 schreef testman:
[...]
meer als 90mtr houd utp koperkabel wel op ivm verliezen, maar 35mtr is te doen. vandaar dat ik al cat6A zei

100m volgens de spec, al heb ik al kabels gebruikt die een stuk langer waren, zelfs door een (toch niet geheel EMI-vrije) fabriekshal.
Wel maar op 10mbit, maar dat was voor die toepassing ruim voldoende.

Maar gbit over <100 meter cat5a is geen enkel probleem.

de afscherming hang je aan de huiskant aan de aarde, andere kant mantel niet aansluiten.

Daar zijn de meningen over verdeeld ;)
Nu heb je dat in een thuissituatie helemaal niet nodig.

Ha Sine,

Het gaat toch over de Devolo Magic 1 WiFi mini Powerline WiFi enkele adapter 1,25 Gbit/s....... :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Precies, eentje binnen en eentje in het tuinhuis.

Ofwel een powerline verbinding.

Ha Sine,

Maar dan is het mij niet duidelijk wat de Wifi doet die kan 300 meter overbruggen daarvan is 50 % te optimistisch maar 35 meter zou moeten lukken dus in mijn beleving niets buiten.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik heb het gevoel dat hier nogal langs elkaar wordt heen gepraat.

De TS zegt dit:

Beste forum leden
Ik wil in mijn tuinhuis wifi aanleggen Ik heb daarvoor gekocht
Devolo Macig 1 wifi dat zou volgens de verkoper moeten gaan
Ik heb dit gemonteerd en aangemeld En eerst geprobeerd in de keuken dat werkte goed Dan ben ik naar de schuur gegaan (12 meter ) Dat werkte ook goed Dan naar het tuinhuis daar deed hij niets meer Ik heb daar wel stroom liggen Maar ik twijfel aan de aarde van mijn stop kontakt ??
Is deze aarde percee nodig hoe werkt zo iets ??
welke draden gebruikt hij daar voor gaat hij via de aarde/fase /nul ??
waar kan ik gaan meten ??

Die devolo magic 1 bestaat uit twee apparaten. Een apparaat dat met een kabel wordt aangesloten op het modem van de internet provider en in het stopcontact zit. Het andere apparaat is een wifi zender die in de ruimte waar het wifi gewenst is gewoon in het stopcontact geplaatst wordt. Het eerste apparaat is dus een modem die het internetsignaal op de powerline plaatst. Het tweede apparaat is een modem dat het signaal weer van de powerlines afhaalt en omzet naar een wifi signaal. De TS moet het eerste apparaat dus bij zijn internetprovider modem plaatsen en het andere apparaat in zijn tuinhuis.

En blijkbaar werkt dit dus niet. De oorzaak kan dan bijvoorbeeld zijn dat het apparaat in het tuinhuis op een andere fase zit dan het apparaat bij het provider modem. De voedingskabel naar het tuinhuis kan ook een probleem geven. Hf kortsluiting? Zitten er ergens filters in? Ook een in het tuinhuis geïnstalleerde stroomverbruiker kan een probleem geven. Iets met leuke knetterende voeding of frequentie regalaar bijvoorbeeld. Een soortgelijk apparaat als die devolo kan in gebruik zijn bij de buren en ook een probleem geven.

Internet over de powerlines is nu eenmaal een gevoelig systeem. Netbeheerders willen hun net zo schoon mogelijk hebben. Iets dat door veel te veel moderne(en te goedkope) apparatuur steeds lastiger te realiseren is. En met een internet over de powerlines ga je juist expres storing en vervuiling op het net zetten. Als dat dan vervolgens niet wil werken is dat jammer maar helaas. Het net is nu eenmaal niet voor deze toepassing uitgelegd. Elk fatsoenlijk apparaat heeft als het goed is een fatsoenlijk netfilter aan boord. Dat moet voorkomen dat er netstoring uit het apparaat het net opkomt en andersom storing uit het net je apparaat niet inkomt. Deze filters zullen ook je internet signaal verzwakken.

Hieronder een tekening van het devolo systeem:

Daarom ook: Gebruik deze rommel niet. Het is makkelijker en bedrijfszekerder om een 40 meter grondutpkabeltje in de grond te spitten en in je tuinhuis te voorzien van een wireless accespoint desnoods met een buiten antenne.

Je kunt ook gewoon de wifi antennes van je internetroutermodemding vrij opstellen of een grote externe antenne opstellen. Dan heb je in een tuin van wel 100 meter gewoon overal wifi.

Deze bijvoorbeeld:
Dit is een antenne met een hoge versterking maar richtingsgevoelig. Bij eenlangwerpige tuin met het woonhuis aan een kant zou dit prima kunnen funtioneren.

Dit is een rondstralende antenne. Goede oplossing als je huis in het midden van de tuin staat,

"Ubiquiti NanoStation AC Loco" kastjes gebruik ik al geruime tijd om een aantal verbindingen op afstand te realiseren. Lokaal koppelen aan je netwerk en aan de remote kant heb ik een paar Omada EAP's van tplink staan.Op een andere remote lokatie een simpel sitecom wifi kastje. Afstanden zijn zo tussen de 50 en 150 meter en de verst afgelegen verbinding loop nog altijd boven de 300mb.

Ha Ex-fietser,

Dat is heel helder maar zo heb ik het ook begrepen zie mijn eerste of tweede post hier vraag ik aan @TS hoe is de Devolo magic in de kamer richting de tuin ( huis ) gemonteerd net boven de plint of laat ik zeggen in een wandcontactdoos op buik hoogte !

De Devolo magic 1 zou in staat zijn om 300 meter te overbruggen dus de 35 meter moet kunnen, dus mijn inziens niets monteren in het tuinhuis maar verbinding maken met de de Devolo magic 1 in de kamer :P

PS: @Angela bevestigt de trunking :D dank.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Vandaag ook mijn voorkeur voor een goede P2P set.

Zoals al gezegd, met een Mikrotik wireless wire heb je gewoon 1Gbit over die afstand. Powerline is gewoon een ramp, zeker op grotere afstanden.

Dingen als een router met OpenWRT/DDWRT oid en een antenne erop... Dat vereist wel de benodigde kennis. En persoonlijk vind ik dat niet de moeite waard als je ziet hoeveel sneller/makkelijker/betrouwbaarder spul op de 60Ghz band gewoon werkt.

Tuurlijk, je kan besparen door iets te prutsen met dat soort oplossingen, maar als je wilt besparen dan is een kabel leggen veruit de grootste besparing en het beste resultaat ;)

Op 18 april 2021 01:13:48 schreef Tidak Ada:
[...] Is dat wel DHZ te doen? Ik meen gehoord te hebben dat je daarvoor nogal wat speciale apparatuur nodig hebt.
Slijpen van de uiteinden van de glasfiber is nogal wat anders dan draadje in een connector solderen.

Glas is idd nog mooier, maar iets prijziger. Je kan gewoon prefab kabels kopen op lengte bij oa www.fs.com en die in een buisje gooien. Maar je hebt dan ook nog mediaconverters nodig, dus koper is, op die afstanden, goedkoper en makkelijker.
Kwa risico op bliksem en met name de kans op piekspanningen enz door indirecte ellende is glas natuurlijk perfect.

Als je een kabeltje kan laten lassen is dat wel het mooiste, want een stukje DB (Direct-burried) kan zo in de grond, zonder buisjes enz, en is goedkoper dan een stuk outdoor UTP.
Ook goedkoper dan normale UTP in een buisje leggen..
(Een 12-voudige glasvezel grondkabel kost je 1 euro per meter ofzo)

Je moet alleen even de pigtails erop lassen. Niet heel moeilijk of veel werk, maar je moet wel de apparatuur hebben. Die koop je niet voor 2 stekkertjes (Begint bij een goede 1000 euro)

Powerline en afstanden: Dat is net een chinees die iets voor 100A bouwt.
Op papier leuk, maar in de praktijk? Die 300m haal je wel. Leg je kabel ergens waar in een straal van 1km geen enkele andere kabel loopt, leg m recht uit, geen lassen, zet er dure filters voor zodat je voeding 100% zuiver is en geen enkele vervuiling heeft.. Ja, dan kom je een eind. Maar dat is niet de praktijk.
Er komen niet voor niets nieuwere technieken. Dus richting het uiterste gaan met een setje wat allang opgevolgd is door een betere.. da's wel een beetje een lastige uitdaging.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op zondag 18 april 2021 11:00:05 (14%)

Ha DJSmiley,

Helemaal mee eens voor wat de vaste verbinding betreft ik gebruik geen draadloze verbindingen dat voorop gesteld.
Maar @TS komt met een vraag en volgens mij hoeft hij helemaal over power line het huis niet uit en zal de afstand minimaal zijn van meterkast naar( huis ) kamer de rest is via de Ether ;)

Ik denk dat glasvezel voor de meeste nog wel een uitdaging is de kosten zijn in het digitale domein ( base band ) niet zo hoog meer maar frequentie multiplexen of analoog wordt dit al niet meer interesant veel duurder dan digitaal :(

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Voor een kabeltje naar je tuinhuis ga je ook niet multiplexen of met CWDM's stunten natuurijk, twee mediaconverters UTP<>glas en je bent klaar.

Of een twee switches waar een paar gbics in kunnen oid.

Dat zijn tegenwoordig echt de kosten niet meer.

Tidak Ada

Golden Member

Op 18 april 2021 09:44:17 schreef Sine:
[...]

Inderdaad, en 35 meter hemelsbreed kon wel eens wat (te) ver zijn
[...]

Bij spaghetti over een langere afstand wordt het potentiaalverschil rond een inslag je probleem, niet zozeer de kans op een inslag.

Ik had het niet over directe inslag, maar over elektrostatische en -magnetische veld.
35m is nogal een lange "antenne" ook ín de grond als daar een veld optreedt. Dat dat kan al door inslag in de buurt zeker als er in een bliksem afleider in de buurt is.

Ik heb zelf nu een 18dB Yaggy antenne in een stuk regenafvoer *)verpakt, waaraan ik zo'n WIFi USB stick wil hangen en dan met een USB kabeltje naar de lapdoos in het tuinhuis.
Thuis, aan de router in de schuur, komt ook een richtantenne (13,5dB).
Heb alleen nog zoveel andere dingen te doen ;(

Anderszins is glasvezel natuurlijk ook een optie, allen moeilijk te leggen door alle wortels die in de weg liggen.....

*) Misschien moet ik daarvoor nog ergens een stuk loodvrij voor zien te krijgen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha ericc,

Ik ben benieuwd of een en ander qua experiment nog gelukt is :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Evarist

Golden Member

Ik overbrug al 5 jaar een afstand van 40m met deze antenne. De router heeft geen externe antenne. Werkt goed.

https://aliexpress.com/item/32568586249.html

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 19 april 2021 22:59:39 (43%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Devolo Macig 1 heb even over gelezen en volgens mij gaat dat over het stroomnet. bij mijn zus ooit zo iets geprobeerd. ene kant van de kamer werkte dat prima, aan de andere kant van de kamer waar hij nodig was gewoon niet. verlengsnoer ertussen en het werkt ook al niet meer.

in griekenland heeft mijn moeder internet, en wij aan de andere kant van de weg niet. er zit ongeveer 50 meter tussen en ik heb van alles geprobeerd,
dure merken goedkope merken zooi uit china, WRT54G met openwrt niets komt goed aan de overkant.

Vreemde was dat de wifi van een restaurant zo`n 70 meter verderop wel werkt.

Dat bleek een ubiquiti ps2-17d te zijn, worden helaas niet meer verkocht, maar er zijn wel nieuwe type`s heb nu de ubiquiti rocket m2 en dat is de eerste die de afstand kon overbruggen.

Anoniem

Misschien beginnen met uit te maken welke technologie gebruikt wordt.
Scheelt nogal..zo kom je er niet uit.
de ene dramt maar door over de beperkingen bij wifi, de ander heeft het steevast over powerline. Bij Devolo zou ik in de eerste plaats aan powerline denken.

In dat geval is het onzin wat DJSmiley beweert dat aarding een voorwaarde is Sine qua non..
Het signaal wordt differential mode geinjecteerd tussen fase en nul en de aarde komt daar niet aan te pas. Bij 3fasige huisaansluiting wel opletten dat je dezelfde fase gebruikt.
Ook als het enkel via wifi gaat is op die frequenties de aarde onbelangrijk voor de propagatie van het signaal.

De oudere powerline setjes maken idd gebruik van fase en nul, thats it. De AV500 enzo.

De nieuwere setjes maken gebruik van Mimo en gebruiken de aardedraad wel degelijk. Daardoor heb je 3 draden en is er een stuk hogere betrouwbaarheid haalbaar.

RAAF12

Golden Member

Op 17 april 2021 20:28:50 schreef ericc:
Wat betreft de fasen moet de voeding van de beide adapters dan op een en de zelfde zekering zitten ?

Als er 1 fase in het huis zit maakt dat niet uit. 3 fasen aansluitingen zitten vaak in huizen met elektrische kookplaten of autolaadpalen.
Devolo kastje 230V verwisselen de nul en fase als die niet goed werkt.
Maar een sleuf in de grond maken en kabel erin leggen is vele, vele malen beter. Dan kan je in het tuinhuis alsnog een Wifi AP zetten om draadloos je telefoon of laptop te gebruiken. Kan gewoon zo'n extender zijn die bedraad is aangesloten. Dat werkt zowel op 5GHz als 2.4GHz. Deze zat ooit gratis bij een glasvezel abonnement. In de winkel is zo'n ding te koop voor iets van een tientje.

Anoniem

Op 20 april 2021 18:35:10 schreef DJSmiley:
De oudere powerline setjes maken idd gebruik van fase en nul, thats it. De AV500 enzo.

De nieuwere setjes maken gebruik van Mimo en gebruiken de aardedraad wel degelijk. Daardoor heb je 3 draden en is er een stuk hogere betrouwbaarheid haalbaar.

Ah, dat is nieuw voor mij. Lijkt me bizar, maar de wereld staat niet stil. Ik zal me eens inlezen. Thnx.

Maar het ontbreken van de aarde zou dan vooral invloed hebben op de bitrate, niet op de reikwijdte van de verbinding?

edit: ik heb even de handleiding van de betreffende adapter doorgenomen maar kan geen verwijzing vinden naar de noodzaak van de aardaansluiting voor signaaloverdracht.

Mimo is mij enkel bekend van Wifi en het zou me verwonderen dat men de aarde als signaaldraad zou gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 20 april 2021 20:05:23 (20%)

https://www.lightreading.com/cable-video/homegrid-likes-mimo-for-ghn/d…

https://en.wikipedia.org/wiki/G.hn#Optimization_for_each_medium

MIMO support: Recommendation G.9963 includes provisions for transmitting G.hn signals over multiple AC wires (phase, neutral, ground), if they are physically available.[5] In July 2016,[8] G.9963 was updated to include MIMO support over twisted pairs.

MIMO works by using the multiple paths available because power wires have 3 conductors (phase, neutral and ground). G.hn-mimo standard devices will be able to send traffic streams over multiple paths simultaneously and thus increase throughput rates and noise robustness

Homeplug AV2 heeft zoiets vergelijkbaars:

https://en.wikipedia.org/wiki/HomePlug#HomePlug_AV2

October 2013 Qualcomm announced the QCA7500 with support for 2x2 MIMO which supposedly will double data transfer rates. In 2014, Qualcomm began production of the QCA7500. This device provided raw PHY rates of 1300 Mbps, with resultant data rates of 550 Mbps UDP and 500 Mbps TCP, full MIMO. Communication takes place on both the line–neutral and line–ground power line pairs. Devolo from Germany has made proprietary improvements on the standard, and are using the ground wire in addition to phase (also known as hot or live) and null (also known as neutral). This technology is available world wide, though can only be used in territories that use the ground wire in their building wiring regulations

Anoniem

Thnx, het leek me zo vreemd, maar dus toch.