Bromveld Sniffer, Spoeltje of HALL Sensor?

blackdog

Golden Member

Hi,

Voor mijn LM317 voeding moet ik weer wat metingen doen aan de trafo’s die in de kast komen en de stroom voerende bedrading/komen en hun magnetische veld.
Ik heb hier een spoeltje dat ik wel meer gebruik, maar dat is niet echt optimaal.

Mijn ervaring met Hall sensoren is minimaal, dus ik vraag aan jullie, hebben jullie als eens zoiets gemaakt om bromvelden te detecteren?
Het elektrische veld is voor deze toepassing nu even niet van belang, daar ga ik al wat schotjes an andere manieren voor toepassen.

Als ik het goed heb onthouden is Hoeben de gene met grote kennis van deze sensoren, misschien kan hij wat tips geven over welke sensoren en hoe ze te gebruiken.
Kalibratie is hier niet van toepassing, het gaat mij er om dat ik goed kan meten als ik b.v. een trafo draai wat opstelling betreft wat dat doet moet het magnetische veld bij zeg mijn regel Electronica.

Mijn ervaring met een spoeltje is soms nogal vreemd geweest i.v.m. het richting van de velden, dus b.v. een Hall sensor die onder meerdere hoeken meet?

In principe gaat het nu om velden van 50/100Hz, later zou tot 500KHz ook leuk zijn i.v.m. schakelvoedingen.

Alle info hierover is welkom!

Dank vast en groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Een spoeltje met een ferrietkern en luisteren met een gevoelige audioversterker is mijn favoriet.

Een hall-sensor moet zonder schakelpunt zijn (lineair) en is qua richting van het veld pas bruikbaar na daar "streepjes op hebben gezet". Tja, hoe leg je dat uit? Zo, denk ik.

Ik heb een klant die magneetvelden meet met een Fluxgate magneto meter

Mijn Aim TTi werkt ook met een fluxgate sensor. Ik heb er wel ooit een met hall sensor gemaakt. Maar die was minder gevoelig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Sine

Moderator

Met hall sensors kun je een XYZ probe maken.

Met spoeltjes natuurlijk ook, maar dat wordt wat minder compact. In het geval van spoeltjes zou ik er met een staafvormige kern zoeken.

Ik heb er ook een gemaakt met de kop uit een cassette speler, verrassend gevoelig. Voor hogere frequenties gebruik ik een klein lucht spoeltje, voor lagere frequenties een met staafvormige kern.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
fatbeard

Honourable Member

Het is een afweging tussen nauwkeurigheid en gevoeligheid: als je heel precies de locatie wilt kunnen bepalen heb je een klein spoeltje nodig, met als gevolg dat het niet zo bijster gevoelig is (en vice-versa). De lage frequentie helpt ook niet echt: een kern is noodzakelijk.

Ik 'meet' zelf meestal met de T.A.P.I.R. en een 'halter' spoeltje, dat geeft mij een redelijke verhouding tussen gevoeligheid en directiviteit.

Als je het wilt kwantificeren wordt het een ander verhaal; voor 50Hz is dan een gevoelige, lineaire Hall sensor handiger dan een spoel met kern.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

een hall elementje is veel beter dan een spoel voor deze toepassing . frequentieonafhankelijke uitgangsspanning (gewoon evenredig met B ), veel kleiner en een duidelijke richting waarin gemeten wordt.
Welke tegenwoordig de beter zijn weet ik niet. Ik haalde de mijne uit direct drive motoren van vtr's. Mijn laatste haalde ik uit stroomtrafo's van AKM. die laatste hebben al een verschilvoorversterker ingebouwd, maakt het aansluiten makkelijker.

blackdog

Golden Member

Hi,

Dank voor de opmerkingen.

Spoeltje heb ik al, had ik ook al afgeschermd met koperfolie(NEE niet een kort gesloten winding gemaakt!)
Versterkertje en/of mV meters voldoende hier aanwezig.

Het gaat vooral om de kromme verldlijnen die er soms optreden, denkje dat je een leuke positie hebt en dan zit je met je meet positie net bij een "0" punt in de buurt...
Ik wil graag minimaal in twee vlakken meten, dus ik denk dat ik twee Lineaire sensors ga kopen en daar eens mee ga testen.

Op de webwite van Hoeben zag ik mooi spul, maar dat zal wel schreeuwend duur zijn en trouwens ook latig te monteren, vooral die mooie XYZ sensor van ze.

Ik zoek weer even wat datasheets door voor iets bruiktbaars dat direct bestelbaar is.

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"