Advies na verzwaren aansluiting

Beste allemaal,

Mij is gevraagd een groepenkast aan te passen omdat de aansluiting binnenkort verzwaard wordt naar 3x50A. De netbeheerder gaat een nieuwe kabel spuiten naar de schuur waar de meter en de nieuwe kast komt, de meter in huis vervalt. In de schuur staan een 3x25A oven, koelingen met hoge aanloopstromen en enkele losse machines met motoren.

Huidige situatie: De voeding (3x35A) komt binnen in huis2, hier zit de meter en vanuit hier gaat een 4x16 naar huis1 en een 4x4 naar de schuur. Eerder zat er 3x25A in, maar deze is er een tiental keer uit gepoeft waarna er in overleg met de netbeheerder tijdelijk 3x35 in is gezet totdat de nieuwe aansluiting komt.

Ivm asbest achter de oude meter en de moeilijke bereikbaarheid is er gekozen om de hoofdaansluiting te verplaatsen naar de schuur op het perceel. De oude 4x4 naar de schuur is te licht en daarom maken we nieuwe 4x16 naar huis1 welke dichter bij de schuur staat dan huis2. In huis1 komt een klemmenkast in de trapkast omdat de groepenkast boven slecht bereikbaar is. De schuur en de twee huizen hebben een eigen aardpen.

De huidige kast in de schuur is een zooitje en daarom wilde ik deze vervangen voor een Hager Vega VB418C. Nu kunnen die componenten max 40A hebben dus wilde ik twee C40 automaten ervoor zetten, een voor de kabel naar de huizen en een voor de ALS van deze kast. Wat denken jullie hiervan, kan dit op deze manier of kan ik hier beter een 35A pasco blok voor zetten?

Als er verder nog op- of aanmerkingen zijn hoor ik het graag.

(Ik weet niet of symbolen helemaal juist zijn in de tekening maar het lijkt me aardig duidelijk)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

C40 is NIET selectief tov C50 Ampere.
Denk je er aan de aarding aan te passen aan de C40 Amp voeding.
Bij de onderverdeler(s) in het woonhuis(woonhuizen) mag je natuurlijk wel extra aardpennen slaan, maar die mag je niet meetellen/meerekenen voor je hoofdaarding.

De draadjes aan de linkerkant van je hoofdschakelaar (omschakeleer Net 0 Aggregaat) zijn veel te dun......
Ik heb de indruk dat de draden aan de bovenkant ook te dun zijn.

Oei, verder kijken en ik zie nog van alles.
Laatste foto: meerdere malen 3 draden in 1 aansluitkooi (groep 4)!!
2 draden mag alleen onder bepaalde omstandigheden! kan ik hiervandaan niet kontroleren.

De hoofdaarddraad (rechtsboven van de linkerkast) is niet deugdelijk onder de aansluitschoef bevestigd. Dat gaat met deze maat nooit lukken, daar moet een kabelschoen op de draad om een goede verbinding te krijgen.

Of de kabel(s) de juiste dikte hebben, heb ik niet beoordeeld ivm een tekort aan gegevens.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Selectiviteit is niet verplicht, en een fout komt eerder voor in de eindgroepen en die zijn wel selectief naar voorzekering.
Aarding is in 6mm2 uitgevoerd in de huizen en in de schuur 16mm2, moet net kunnen denk ik.

Dat heb je goed gezien, dat is die 4x4 van de oude voeding. Bovenin is 16mm2 welke is uitbedraad naar de klemmen onderin, echter past hier max 10mm2 in dus ze hebben maar wat aders weggeknipt en geen hulzen gebruikt...

Ja, hoe langer je kijkt hoe erger het wordt. Bij het rechter kastje zit geen onderplaat in en de deksel past er niet op. Op de aardrail zijn 12 draden aangesloten terwijl er maar 7 groepen zijn.

Dus ja, zo snel mogelijk de hele bups vervangen want dit kan echt niet. Maar dit is niet bij mij thuis en volgens meneer zit dit al een jaar of 10 zo en is het toen aangelegd door een "gecertificeerd elektromonteur" die al 25 jaar in het vak zat.

een voorbeveiliging bij verdelers is standaard met smeltveiligheden uitgevoerd, bij voeding boven de 125A zie je dat al snel in een kast.

pas nog een 3x80A voeding aangepast, de netbeheerder kwam met 4x16mm2 binnen, uit de meter kwam zelfs maar 3x16mm2 en de nul was 10mm2. de hoofdautomaten zijn B80.

waarom neem je geen kast met 63A componenten? beter als weer een beveiliging extra ertussen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gaat het om een aansluiting in NL of B?
Wanneer het in NL is, waarom niet de aansluiting in woning 2 handhaven en eventueel verlichten naar 3x25 Amp. (Per WOZ-object mag je één aansluiting hebben, normaal is iedere woning een afzonderlijk WOZ-object)
In de schuur de nieuwe aansluiting maken zoals beschreven.
Berekenen of de 4x4 voldoende is om de woning te voeden.
Qua vaste kosten zijn 2 netaansluitingen voordeliger dan 1x 3x35/40/50 Amp.