intel N8QC51FA: Is dit een "bijzondere" N80C51FA?

Beste CO forum,

Ik heb afgelopen weekend een complete tube met 25 intel N8QC51FA microcontrollers terug gevonden. Ik herinner me dat ik ze ergens begin jaren 90 op een rommelmarkt heb gekocht (en natuurlijk stiekem gehoopt dat het om 80C51 controllers in een PLCC-44 behuizing ging), maar in het pre-internet tijdperk nergens datasheets kunnen vinden. En vandaag is er op het web ook niks (meer) over te vinden, wel over de N80C51FA.

Zou het kunnen dat het om een speciale variant van de N80C51FA gaat? Wie herkent deze intel chip indicatie?

Alle info is welkom. Alvast bedankt!

pdf2.pdf

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.

Weet je heel zeker dat het een 'Q' is en geen '0'?
Lijkt mij op processor en label een vlekje? (ongelukkigerwijze bij beiden op dezelfde plaats...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

N8Q lijkt mij ook totaal niet iets wat Intel zou voeren. N80 is veel logischer. Maak de bovenkant van die chip eens schoon met IPA, dan worden de contouren van de letters veel scherper, en dus veel duidelijker leesbaar.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

De '0' op je chip heeft een schuin streepje erop. Dus je kan poetsen wat je wilt maar het is echt een 'Q', ook op het label van de tube.

't Is ook simpel te zien: je hebt er tenslotte 25...
(als het een kras/vlek zou zijn lijkt het me sterk dat 't dan op alle 25 zit... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Na even speuren kwam ik dit document van Intel zelf tegen, waaruit blijkt dat de N8QC51FA wel degelijk bestaat.

Dat gaat allemaal over de N80930?...

Op 19 april 2021 12:38:13 schreef MNM(tm):
Na even speuren kwam ik dit document van Intel zelf tegen, waaruit blijkt dat de N8QC51FA wel degelijk bestaat.

Bedankt MNM(tm)!
Die pdf bevestigt dat benamingen met N8QC... wel degelijk bestonden, maar sinds eind vorige eeuw gewijzigd zijn in TN87C... Het gaat dus wel degelijk om een MCS51 microcontroller. Hiermee kan ik zeker verder.

Zou de "Q" in de notatie misschien naar een hogere klokfrequentie verwijzen: 24MHz in plaats van 12MHz (of 16?) Of misschien naar military grade?

Op 19 april 2021 13:10:33 schreef Arco:
Dat gaat allemaal over de N80930?...

Ja dat klopt, maar op die webpagina vind je links naar een Product Change Notification pdf en daarin staat ook de N8QC51FA vermeld.

bprosman

Golden Member

Prik m anders eens in een werkend systeem met een "gewone" 80C51 , de meeste systeempjes werken wel op 11.0592 MHz

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Wat ik van die PCN begrijp is dat de wijze van (transport)verpakking is gewijzigd, t.b.v. minder "desiccant pouches".
Het gaat dus niet om hernoemen van producten. ;)

Op 19 april 2021 13:37:58 schreef bprosman:
Prik m anders eens in een werkend systeem met een "gewone" 80C51 , de meeste systeempjes werken wel op 11.0592 MHz

Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb nog wel enkele 80C51 schakelingetjes liggen, en als ik me een PLCC44/DIL40 adapter aanschaf is het resultaat snel geweten. Thx, bprosman

Op 19 april 2021 13:43:31 schreef MNM(tm):
Wat ik van die PCN begrijp is dat de wijze van (transport)verpakking is gewijzigd, t.b.v. minder "desiccant pouches".
Het gaat dus niet om hernoemen van producten. ;)

Ai, je hebt gelijk. Het gaat louter over het aantal silica zakjes dat intel erbij stopt. En is er dus geen verband tussen IC's in de linker en rechter kolommen? Bummer...

Dan zit er voorlopig niks anders op dan een test uitvoeren zoals bprosman voorstelt. Hopelijk zonder rookpluimen...

Ik denk dat het een luchtvaart versie van de 80C51 is, je ziet hem alleen te koop bij brokers van 'aircraft parts'

bprosman

Golden Member

Op 19 april 2021 14:20:03 schreef Arco:
Ik denk dat het een luchtvaart versie van de 80C51 is, je ziet hem alleen te koop bij brokers van 'aircraft parts'

Was mij ook al opgevallen, dan zal het vast wel iets zijn van "Extended temperature range" en "ongevoelig(er) voor de magnetron".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
PE9SMS

Special Member

This signature is intentionally left blank.