Bestaat er een twee-fasige groepenkast?

tja, als je van 3F naar 3F+N gaat heb je mbt onderverdelers wel een aanpaspuntje, de voedingskabel heeft een ader te weinig. vaak kabels weggewerkt in de jaren en kun je niet zo maar een nieuwe leggen ivm zichtwerk in die oude huizen. een losse aardedraad leggen tussen hvk en ovk was dan een optie, immers waren de aderkleuren toch al niet meer up to date. je kunt ook een 2 fasen verdeler ervan maken, maar je beslissing staat of valt met aanwezige krachtgroepen in die onderverdeler.

in nl kwamen die gebieden met een 230V krachtnet voor, herkenbaar aan de groepenkasten met 2 coupes voor 1 230V groep.

dat reden dat die oude krachtnetten om zeep zijn is simpel, de stroom op een fase met een 3F 230V net is veel hoger als op een 3f 400V net. kabels moeten dus dikker zijn wat duurder is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 21 april 2021 20:01:48 schreef Ledlover:
[...]
Nee, want met een tweefase-met-nul systeem heb je twee spanningen ter beschikking. In de VS is dat dus tweefase 180 graden verschoven, dus kan je 120 en 240v gebruiken.

Als je in hun geval alleen de twee fasedraden zou krijgen, en geen nul, dan kan je dus alleen 240v gebruiken.
Zou je bij hen maar 1 fase krijgen, dan heb je alleen 120v.

Het is een beetje een kwestie van benamingen.
1 fase kan eigenlijk niet. Een lamp kan nu eenmaal niet branden op 1 draadje...
Maar wel met 2 draadjes, mits die niet hetzelfde potentieel hebben.

Je kunt 2 fasen halen uit een 3x 130/230V systeem met 120° verschuiving(zoals in Belgie nog voorkomt) of uit een 2 x 120-240V met 180°graden verschuiving, dat maakt in de benaming niets uit.

Kan op vergissingen is er niet, Belgie ligt ver genoeg van Amerika vandaan.

Maar in Nederland en België is tweefase nu heel onverstandig om te installeren. Niemand gebruikt 1x 400v, de spanning tussen de twee fases - en 230v tussen fase en nul heb je al. Voor die 400v hoef je het niet te doen, want 400v geschikte apparatuur is bijna altijd alleen bedoeld voor 3 fase.

Zoals ik al aangaf, een twee fasen systeem komt in Belgie nog wel voor, maar in Nederland niet (meer).
In NL wordt nog wel voor (oudere) lasapparaten 2 fasen gebruikt. Gewoon aangesloten op een 3 fasig net, maar 1 fase niet aangesloten.
1 Fase 400 Volt bestaat in NL niet (behoudens grote fabrieksinstallaties, die dan weer een 3x 400/690 net hebben)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Op 21 april 2021 10:53:29 schreef KlaasZ:
Het is vrij standaard dat de kabel die in de huisaansluitkast binnenkomt alle 3 de fasen bevat. Bij een 1-fase aansluiting gaat er maar 1 van de 3 via de meter door naar de groepenkast.
Wil je een 3-fasen aansluiting, dan plaatst de netbeheerder 2 extra hoofdzekeringen en een andere meter.

Er is nog een andere, rauwdauwerige reden: stel, techneuten van de netbeheerder stellen vast dat de verhouding in de belasting van een straatkabel 20% 20% 130% is. Één ader dus overbelast. Nou zitten er alleen maar 3fase aansluitingen op die kabel... Ga er maar aanstaan.
Met alleen 1 fase aansluitingen, bezoek je een aantal adressen, en verplaats je de aansluitdraad naar de L1 of de L2. Simpel en overzichtelijk.

evelo

Golden Member

Op 21 april 2021 13:38:55 schreef grotedikken:
[...].
Beetje rare uitleg. Het zijn gewoon ingeburgerde begrippen.

En Huug, er is wel degelijk een technische reden om ofwel enkelfasig ofwel driefasig te voeden.

Elektriciteitsgeneratoren in de centrale zijn steeds driefasig uitgevoerd om dat dit een veel compactere en stabielere uitvoering van de machine mogelijk maakt.

Deze driefasen worden op en af getransformeerd voor het transport en uiteindelijk in sterconfiguratie aangeboden aan het publiek.
Tussen de 3 fasen onderling is er een spanning van 400V, tussen fase en sterpunt, nul genaamd is dat 230V.
Omdat de meeste huishoudelijke apparaten en verlichting op 230V werken wordt dus steeds per aansluiting afgetakt tussen fase en nul.
Om de belasting van de straatkabels optimaal te houden, wordt telkens per huis of groep huizen om en om een andere fase samen met de nul aangeboden.

Bij woningen met een groot verbruik zoals elektrische verwarming biedt men ook wel de drie fasen + nul tegelijk aan. Dat geeft dan weer voor grotere verbruikers een gelijkmatige belasting van het net.
Dat voordeel voor de leverancier valt weg als die slechts twee fasen zou aanbieden en daarom is gekozen voor ofwel een 1 ofwel 3 fasen aansluiting. Twee fasen zou geen wezenlijk voordeel bieden tov de enkelfasige, en een nadeel tov de driefasige aansluiting. Het zou technisch kunnen, maar men heeft er dus niet voor gekozen omdat het geen enkel voordeel biedt.
Je hebt blikjes cola van 25 cl en van 33cl. Nog eens eentje extra van 30 cl op de markt gooien geeft geen zin .

In België bestaan nog oudere netten die tussen de fasen 230V leveren en tussen fase en nul 135V. Omdat geen enkel apparaat nog vandaag op 130V werkt is de nul overbodig en wordt niet meegeleverd.
Bijgevolg wordt bij een 'enkelfasige' aansluiting 2 fasen geleverd, en bij een driefasige, 3 fasen zonder nul.
De nul ligt wél in de wijktransformator om veiligheidsredenen aan aarde, zodat in zo'n net 135V tussen fase en aarde staat.
Eigenlijk is het dus een tweefasige aansluiting, maar om verwarring te vermijden houdt men het bij twee types benamingen voor aansluitingen.
Een beetje bizar, en eigenlijk fout, maar ja, het is ingeburgerd.
Dus bij een oud net betekent enkelfasig twee fasen zonder nul en driefasig, drie fasen zonder nul.
Bij een nieuwer net heb je dus enkelfasig zijnde één fase en nul of drie fasig: drie fasen en nul.
Waarom men dat niet allang gelijkgetrokken heeft? Waarschijnlijk is het te duur om nog goed werkende infrastructuur te vervangen. Niet enkel de transfo's maar ook de grondkabels zouden vernieuwd moeten worden en dat is een dure zaak.

Soms heb je ook 3x230V in driehoek geschakeld op de transfo. Dan heb je geen nul en moet er een fase aan aarde gehangen worden.

Ik hoorde onlangs een verhaal van een installateur. In een school met 3x230V schakelde een differentieelstroominrichting regelmatig uit zonder aanwijsbare reden (diff vervangen, isolatiemetingen ok).
Bleek het probleem vóór de diff te zitten in de kabel van de netbeheerder.

Een volledige uitleg heb ik nog niet gehoord maar het zou iets te maken gehad hebben met een fase aan massa in combinatie met ’moeilijke’ belastingen zoals leddrivers en dergelijke.

Op 21 april 2021 20:30:24 schreef mvdk:
....stel, techneuten van de netbeheerder stellen vast dat de verhouding in de belasting van een straatkabel 20% 20% 130% is. Één ader dus overbelast. Nou zitten er alleen maar 3fase aansluitingen op die kabel... Ga er maar aanstaan.

Dat heb ik meegemaakt in mijn eerste woning. Was een nieuwbouwwijkje, allemaal identieke woningen en allemaal met een 3-fasen aansluiting.
Op maandagmorgen gingen alle wasmachines aan en na een uurtje of zo vielen ze allemaal tegelijk uit. Oorzaak: alle huisinstallaties waren ook identiek dus alle wasmachines zaten op dezelfde fase. Dat is toen voorlopig opgelost door in de trafocabine op die fase een dikkere zekering te plaatsen.

de netbeheerder had t werk weleens gebeld, straatzekering ging er steeds uit in een nieuwbouw wijk die net opgeleverd was, of wij de PV steeds op dezelfde fase hadden gezet misschien? nou nee, de PV is overal 3 fasen :P dat werden een stel dikkere zekeringen dus..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Leuke logica wat ik hier leest.

- Veel kookplaten kan je 2F aansluiten. Behalve blijkbaar in BE, daar moet je diezelfde kookplaat 1F aansluiten op een 2F net. Blijkbaar is de ene fase toch ook weer de andere niet.

- Het wordt nog gekker. Je koopt in NL een 1F motor en je rijdt daarmee de grens over en je zit dan plots met een 2F motor. Het gekke van al is dat diezelfde motor intern 2F moet genereren meestal dmv een condensator om te kunnen draaien, terwijl die 2 fasen zogezegd reeds bestonden in BE.

Waarom ook niet natuurlijk :P

Op 21 april 2021 20:30:24 schreef mvdk:
Er is nog een andere, rauwdauwerige reden: stel, techneuten van de netbeheerder stellen vast dat de verhouding in de belasting van een straatkabel 20% 20% 130% is. Één ader dus overbelast. Nou zitten er alleen maar 3fase aansluitingen op die kabel... Ga er maar aanstaan.
Met alleen 1 fase aansluitingen, bezoek je een aantal adressen, en verplaats je de aansluitdraad naar de L1 en de L2. Simpel en overzichtelijk.

Met alleen 3-fasige aansluitingen bezoek je een aantal adressen en verschuift L1->L2, L2->L3 en L3-L1. Of nog lomper, je verwisselt L1 en L2 of L3.

Voordeel is dat bij de 3-fasige aansluitingen ook alle drie fasen monteerbaar zijn in de meterkast. Bij de 1-fasige weet je niet of alle drie fasen nog voldoende draadlengte hebben.

waarom zou men 2fase systemen leveren (2F+N dus).
bestaan er dan 2fase meters?

het is toch eigenlijk gemakkelijk. de centrale wekt 3fasen op. tussen fase en N heb je 230V.

als je dus een 3F+N kabel naar een straat legt, kan je 3 huizen aansluiten
huis 1 op fase 1 en N
huis 2 op fase 2 en N
huis 3 op fase 3 en N.
(huis 4 op fase 1 en N)
(huis 5 op fase 2 en N)
(huis 6 op fase 3 en N)
...
allen hebben ze een monofase electriciteitsmeter.

nu is daar een huis die ineens zegt: ik wil meer stroom.
dan gaan ze gewoon een 3fase meter in de plaats zetten en de 3fasen aansluiten.
dat ene huis kan zijn stroom dan verdelen zodat alle fases gelijk belast zijn.

stel nu dat ze zeggen
huis 1 op fase 1 en N
huis 2 op fase 2 en N
huis 3 op fase 3 en N.
huis 4 op fase 1, fase 2 en N.

nr 1 nr 2 en nr3 gaan overdag werken en verbruiken niks, huis 4 is een bedrijf die overdag vollop draait. dan trek je dus de hele dag het net scheef. als die dan later nog eens meer vermogen nodig heeft, moet je de 3de gaan aansluiten

doe je nu dit
huis 1 op fase 1 en N
huis 2 op fase 2 en N
huis 3 op fase 3 en N.
huis 4 op fase 1, fase 2, fase3 en N.

dan zal huis 4 al zijn verbruikers spreiden over de fases, en zal het net niet scheef zitten. bijkomend kan die nu motoren ook gewoon op 3fase aansluiten op sterkstroom (400V).

ipv dan verschillende systemen, heb je maar 1 systeem met 2 soorten meters.
monofase en 3fase.
het is al erg genoeg dat er in belgie 2 soorten 3fase systemen bestaan (3x230V en 3x400V+N)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

nou, de gelijktijdigheid van een hoofdaansluiting bij huizen is 5-10%. tegenwoordig is dat meer als zeg 20 jaar terug natuurlijk. sinds er steeds meer mensen al overgaan op inductie koken heb je rond 16-17 uur al meer een piek. op 3x 160A zit een straat aan huizen doorgaans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Helder verhaal van fcapri.
Maar als huis 2 overdag gewoon thuis is en lekker aan het klussen of zo iets, dan trekt die het net toch ook scheef ?

als je haar maar goed zit

Op 22 april 2021 10:22:41 schreef Huug:
Helder verhaal van fcapri.
Maar als huis 2 overdag gewoon thuis is en lekker aan het klussen of zo iets, dan trekt die het net toch ook scheef ?

ja, maar algemeen gezien op een heel huis valt het wel mee.
het is vooral belangrijk om grootverbruikers dan verpreid op 3fasen te gaan steken.
als iemand toch meer energie nodig heeft, is het makkelijker om direct 3f te geven ipv een apart 2fase systeem te gaan opzetten.
zou iedereen een monofase aansluiting gaan vragen van 60-100A, dan kan je met je huis de boel snel scheef trekken. en dan zullen ze eerder overgaan naar een 3x 20-35A aansluiting

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mvdk

Golden Member

Het lijkt mij toch simpel: er ligt een 4x6'je in de straat. Das genoeg om een aansluiting van 1x35 op te zetten of een aansluiting van 3x25. Je zou idd als netbeheerder 2x35 kunnen leveren, is in kVA's bijna hetzelfde, zou voor de klant makkelijker zijn naar beide kanten selectief te zijn in beveiliging. (een eis in de netcode)
Maar de aansluitvoorwaarden van bijna alle netbeheerders stellen een 1x35 of 3x25 voor.
Je moet als klant nog steeds de groepenkast aanpassen, je zou kunnen volstaan met een driepolige hoofdschakelaar, maar word je daar echt blij van?

Op 22 april 2021 03:05:46 schreef blurp:
(...)
Of nog lomper, je verwisselt L1 en L2 of L3.
(...)

Dan krijgt het bedrijf een schadeclaim, wegens fout draaiveld.
Aan het draaiveld knoei je niet.

Op 22 april 2021 10:29:08 schreef fcapri:
(...)
zou iedereen een monofase aansluiting gaan vragen van 60-100A, dan kan je met je huis de boel snel scheef trekken. en dan zullen ze eerder overgaan naar een 3x 20-35A aansluiting

Wat moet het bedrijf dan in eerste aanleg in de grond leggen?
een kabel die geschikt is voor 100Amp? Of toch maar elke keer de boel opengraven, nieuwe aansluitkabel, oude kabel knippen en eindje afdoppen en nieuwe aansluiting maken? Nieuwe huisaansluitkast plaatsen?
Van 1x35 maar 3x25 is een verdubbeling in kVA, en in de meeste gevallen toereikend.
Zoals ik al eerder heb uiteengezet, is in geval van scheve belasting het aanpassen van éénfase aansluitingen het snelste te doen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 april 2021 20:42:34 schreef evelo:
Ik hoorde onlangs een verhaal van een installateur. In een school met 3x230V schakelde een differentieelstroominrichting regelmatig uit zonder aanwijsbare reden (diff vervangen, isolatiemetingen ok).
Bleek het probleem vóór de diff te zitten in de kabel van de netbeheerder.

Tja, dat kan dus eigenlijk niet. Je kunt nóg zoveel vreselijks uithalen met de netspanning, maar het schakelen van de diff moet toch echt komen door ongelijke stromen in L en N. En dat kan niet als alles achter de diff in orde is - want waar zou het verschil dan moeten blijven?

Een volledige uitleg heb ik nog niet gehoord maar het zou iets te maken gehad hebben met een fase aan massa in combinatie met 'moeilijke' belastingen zoals leddrivers en dergelijke.

Toch de belastingen dus. Misschien vrij grote capacitieve lekstromen door de netfilters? En dan kunnen gemene pulsspanningen op het net, die op die momenten de capacitieve lek nog extra vergroten, misschien de druppel vormen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mvdk

Golden Member

Moet weer denken aan een klusje lang geleden. Ik was ontboden met de meetwagen, laagspanningstoring, Klapwijk, Pijnacker. De bij het compactstation aanwezige collega probeerde nog een keer een mespatroon te plaatsen, maar na een beetje gepruttel en een plof trok hij deze er weer uit en gooide em met een wijde boog in de vijver. Vond het een beetje zonde van het metaal. Anyway, de telefoon gaat, andere kant (klachtenloket) vraagt: zijn jullie daar nog bezig in Klapwijk? Heb hier een mevrouw, zit in het donker. Heeft iemand van jullie even tijd, de klachtenmonteur heeft al twee andere klussen.
Collega tegen mij: ga jij effe bij die mevrouw kijken. Dat adres zat op een andere kabel, ze had spanning, aardlek lag uit, en kon gewoon ingedrukt worden.
De uitleg van FET is dan ook wel verhelderend, het komt gewoon voor.

Kruimel

Golden Member

Misschien een grotere lekstroom naar aarde door een Y-condensator naar aarde en een grotere spanning op de fase door een lek naar één van de andere fases? Dan zou de N niet goed geaard zijn, ik weet niet of de trafo's voor de 3x230V netten überhaupt een neutraal hebben.

Op 22 april 2021 10:51:23 schreef mvdk:

Op 22 april 2021 03:05:46 schreef blurp:
Met alleen 3-fasige aansluitingen bezoek je een aantal adressen en verschuift L1->L2, L2->L3 en L3-L1. Of nog lomper, je verwisselt L1 en L2 of L3.

Dan krijgt het bedrijf een schadeclaim, wegens fout draaiveld.
Aan het draaiveld knoei je niet.

Volgens mij presenteerde hij het ook wel een beetje als noodoplossing, daarom heb ik zijn citaat wat aangevuld. Dit kan wat mij betreft alleen als tijdelijke noodoplossing voor een acuut probleem.

Wat moet het bedrijf dan in eerste aanleg in de grond leggen?

Ik denk dat dit de hoofdvraag is eigenlijk. Waarom is er hier voor gekozen om driefasen te doen? Een Groot-Brittanië is een 120A enkelfasige aansluiting naar een huis doodnormaal, in de VS doen ze het vaak met 240V met middenaftakking of (inderdaad) twee van de drie fasen en nul om 208V te geven (wat in mijn optiek een twee-fasesysteem is). In Europa heeft men op driefasen gestandaardiseerd, meestal met 400V tussen de fasen.

Het antwoord is denk ik ook al gegeven, maar alle systemen hebben een zekere logica, en volgens mij hebben ze in Groot-Brittanie en de VS geen grote problemen, mede omdat ze het consistent op een uitgewerkte manier doen.

Voor de TS: dit is dus een systeemkeuze. Als je twee fasen wil moet je emigreren naar de VS of Canada. Dan krijg je een "distribution board" met twee fasen:

Bron: Wikipedia

De ene fase is links, de tweede is rechts. De U-vorm is de neutraal.

Op 22 april 2021 12:07:57 schreef mvdk:
Moet weer denken aan een klusje lang geleden. Ik was ontboden met de meetwagen, laagspanningstoring, Klapwijk, Pijnacker. De bij het compactstation aanwezige collega probeerde nog een keer een mespatroon te plaatsen, maar na een beetje gepruttel en een plof trok hij deze er weer uit en gooide em met een wijde boog in de vijver. Vond het een beetje zonde van het metaal. Anyway, de telefoon gaat, andere kant (klachtenloket) vraagt: zijn jullie daar nog bezig in Klapwijk? Heb hier een mevrouw, zit in het donker. Heeft iemand van jullie even tijd, de klachtenmonteur heeft al twee andere klussen.
Collega tegen mij: ga jij effe bij die mevrouw kijken. Dat adres zat op een andere kabel, ze had spanning, aardlek lag uit, en kon gewoon ingedrukt worden.
De uitleg van FET is dan ook wel verhelderend, het komt gewoon voor.

er zijn best wat plaatsen waar je aardsluiting maakt en bij de buren de aardlek eruit ketst. vaak in die oude huizen heb je een doorgetrokken aarde van huis naar huis, of heb je via de gas of waterleiding toch connectie met elkaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Turbokeu

Golden Member

Ben ik blij dat we hier (Lincent/Lijsem) nog 3x230V zonder nul krijgen (3x32A)...
Geen losse nul (met alle gevolgen vandien) mogelijk, geen verwarring (fase/nul) mogelijk (alle draden zijn fases).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
mvdk

Golden Member

OK, bij een losse nul kán het gebeuren dat apparaten een te hoge spanning krijgen. In een 3x220 aansluiting kan ook wat losraken, te hoge spanningen zul je niet gauw krijgen, maar stel je de situatie voor: een koelkast probeert te starten, in serie met een of meer TL buizen. Een spookhuis bij je thuis.
Ik werd naar het huis van kennissen ontboden, maakte de HAK open en zag een verbrande smeltpatroonhouder. Op zoek naar de klachtenmonteur van dienst voor materiaal. "Ik doe het zelf wel even, zegtie." Geen kosten in rekening gebracht.

evelo

Golden Member

Ook eens een losse fase gehad in een 3x230V verdeelbord.

De klant kon de spotjes in de badkamer bedienen met de aan/uitknop van het elektrisch kacheltje in het stopcontact.

Op 22 april 2021 20:00:38 schreef evelo:
Ook eens een losse fase gehad in een 3x230V verdeelbord.

De klant kon de spotjes in de badkamer bedienen met de aan/uitknop van het elektrisch kacheltje in het stopcontact.

tijdje terug gehad met een 3F aansluiting voor een overheaddeur en een 230V weegschaal die van die voeding afkwam. weegschaal deed niks, maar drukte je de deur open ging de weegschaal aan, een andere fase ging via de motor dan terug voedden :P was alleen een zekering stuk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 april 2021 17:22:27 schreef Huug:
Voor gelijkmatige belasting van het net is volgens mij vooral de wet van de grote getallen bepalend. Met veel aansluitingen op een trafo middelen de belastingsverschillen per woning/fase gewoon uit.

Precies dat middelt vanzelf wel uit. Voor de netwerkbeheerde is een iets scheve belasting niet zo erg een slechte cos phi vind hij veel erger.

In de huidige praktijk is een twee fase aansluiting inderdaad niet zo nuttig. Dat zou het wel zijn als standaard een drie fase meter wordt geïnstalleerd met naar behoefte 1, 2 of 3 fasen naar de groepenkast. Heb je behoefte aan meer dan de standaard 8kva, je installateur schroeft er om te beginnen één hoofdzekering bij, en met wat eenvoudig installatie werk, klaar is Kees.

Waarom de vraag interesse naar een 2 fase aansluiting? Een echte 2 fase aansluiting zou gewoon 400V zijn en zonder nul daar heb je heel weinig aan en heb je nogal een forse transformator nodig om er weer 230V van te maken. Als je dan toch 2 fasen + nul levert krijg je de derde er gewoon gratis bij. Niemand verplicht je om die te gebruiken.

Voor een woning maakt de aansluiting meestal niet zoveel uit die gebruiken voor het over grote deel enkel maar 230V. Alleen een kookplaat is vaak meer dan de max ca 3700W en dan kan je ook een dubbele 230V groep gebruiken.
Voor een kleine aantal bewoners is nu juist die 3 fase aansluiting echt belangrijk ivm met 3 fase motoren. Ik heb oa een kolomboor, draaibank en Hydraulische pers op 3 fase werken maar toch heb ik geen 3 fase aansluiting ik doe alles met frequentie regelaars.

Terug komend op de 2 fase aansluiting en zijn verbruikers. Dan heb je het eigenlijk gewoon over een enkel 400V aansluiting. En van die verbruikers/ apparaten zijn er maar heel erg weinig. En dan heb je het voornamelijk over lasapparaten. Bij een elektrode lasapparaat word de secundaire wikkeling een soort van kortgesloten en zorg de constructie van de transformator voor een stroom limiterende functie.
Een enkelfase transformator kan je secundair prima kortsluiten. Bij een 3 fase trafo lukt dat niet. Ja je kan 1 wikkeling kortsluiten maar de stroom gebruiken van alle 3 de wikkelingen op zo manier dat het ook door de elektrode gaat dat is onmogelijk. omdat je op wisselspanning last Dus een lastransformator is altijd enkelfase. Voor de grotere vermogen om met bv 300A te gaan lassen dan moet je naar 400V toe. Een mig/mag lasapparaat heeft wel een 3 fase transformator maar daar las je uiteindelijk met gelijkstroom. En met een diodebrug kan je wel de stroom uit de 3 wikkelingen combineren naar 1 uitgang.
Ook een puntlas-machine met transformator is altijd een enkelfase uitvoering maar dan wel 32kva of meer. Die van ons is 400V 63A gezekerd. Moet volgens de fabrikant 80A zijn, maar er was geen 80A groep beschikbaar en op 63A werkt prima, pas 1 keer de zekering eruit in 10 jaar.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

De TS heeft in en stuk of tien posts ongeveer aangegeven hoe en wat ie zich voorstelt.

Op 21 april 2021 17:22:27 schreef Huug:
(...)
Dat zou het wel zijn als standaard een drie fase meter wordt geïnstalleerd met naar behoefte 1, 2 of 3 fasen naar de groepenkast. Heb je behoefte aan meer dan de standaard 8kva, je installateur schroeft er om te beginnen één hoofdzekering bij, en met wat eenvoudig installatie werk, klaar is Kees.

Een driefasemeter is een duurder ding als een eenfase, misschien met die digitale apparaten niet zo, maar toch. Dat ga je niet cadeau krijgen, je maandelijks aansluitkosten zullen hoger zijn.
eerder:

Op 20 april 2021 22:43:43 schreef Huug:
Er komt een drie fase kabel mijn huis binnen. Normaal is dat er 1 fase de groepskast in gaat. Wil je krachtstroom, dan gaan er 3 fasen de groepskast in. Maar wat is er op tegen om als ik wat meer vermogen wil dan die ene fase kan leveren de tweede fase door te trekken naar de groepskast ?

Had de hele vraag al in de startpost gestaan, had dit een korter topic geweest.

Maar er is nu weer van alles voorbijgekomen, en dat is ook wat waard.. :) ;)

Wil je krachtstroom, dan gaan er 3 fasen de groepskast in. Maar wat is er op tegen om als ik wat meer vermogen wil dan die ene fase kan leveren de tweede fase door te trekken naar de groepskast ?

Kijk nu komen we inderdaad bij de essentie van de vraag.
Er is niets op tegen maar dat doe je enkel omdat je een apparaat hebt dan de 2de fase nodig heeft. Maar je mag gewoon een 32A zekering plaatsen en enkelfase 32A groep maken in je huis is niet op tegen. Behalve dan dat je niet een standaard stopcontact mag gebruiken omdat die max 16/ 20A zijn. Maar een blauwe 32A CEE-form mag wel.

In principe kan 1 fase enorm veel vermogen leveren kan zelf oplopen tot 1250A. Echter heeft de netbeheerder al een paar keuze voor je gemaakt Enkel fase kan je krijgen tot max 40A en anders is het een 3 fase aansluiten. In Theorie mag en kan je daarvan afwijken maar alle extra kosten zijn dan voor je zelf.
Het 2de punt is de verbruiker die zoveel vermogen nodig heeft die zijn voor de Nederlandse markt vrijwel altijd al afgestemd op de aansluitingen de netwerkbeheerder levert. Je zal dus niet zo snel een enkel of 2 fase toestel vinden die je niet kan aansluiten. De zware verbruikers zijn bijna altijd al voor een 3 fase aansluiten.

Het is dus altijd omgekeerd aan je vraag. Je hebt een apparaat die een bepaalde aansluiting verlangt. Is dat gewoon 230V 9.2kW dan kan dat gewoon met 1 enkel fase en nul en een 40A aansluiting. Zodra er 400V nodig is moet je pas echt naar een 3 fase aansluiting waarbij je de keuze hebt om 2 of 3 fase te gebruiken. En zelfs dat is ook niet helemaal waar want als het alleen om 400V gaat maar bij een laag vermogen kan dat ook uit een transformator.

En waarom dan niet de keuze voor een 2 fase aansluiting waarschijnlijk omdat jij de enige bent :). Dus voor 1 persoon is het vrij zinloos. Gaan miljoenen mensen er om vragen zal het wat anders worden maar ik zie er verder ook geen kosten voordeel in.

Een driefasemeter is een duurder ding als een eenfase, misschien met die digitale apparaten niet zo, maar toch. Dat ga je niet cadeau krijgen, je maandelijks aansluitkosten zullen hoger zijn.

Een 3 fase meter zal best duurder zijn maar je betaald er niets nada en noppes extra voor in je maandelijkse kosten. Een enkel fase 1x35A of 3 fase 3x25A aansluiting zijn exact even duur. Er is wel een eenmalige kostenpost voor de aanvraag en de daadwerkelijke ombouw voor 1 fase naar 3 fase maar die is er ook voor een ombouw van 3 fase naar 1 fase.
En als er geen kosten voordeel is voor een 2 fase aansluiting waarom voor de netbeheerder daar extra moeite voor doen?

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 22 april 2021 23:23:31 (49%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Een 3 fase meter zal best duurder zijn maar je betaald er niets nada en noppes extra voor in je maandelijkse kosten

Vautje.. 8)7

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 22 april 2021 23:39:04 (55%)