Trailerverlichting geoxideerde kabel ?

Vraagje, ben niet echt helemaal thuis in deze wereld.
Vandaar mijn post.

Heb sinds 2 maanden nieuwe verlichting op mijn trailer.
Nu zag ik van de week dat de bedrading er zo uit ziet?

https://i.postimg.cc/ZKXMRq3z/IMG-20210421-WA0000.jpg

Wat zegt mij dit?
En kan het kwaad zo snel al?

Koper is en geleider voor elektriciteit, koperoxide niet.
Dit is dus een recept voor een slechte verbinding.
Het liefst vertinde aders gebruiken of de aders afkrabben en alsnog de uiteinden vertinnen.

Het koperdraad ziet er uit als van een oude kabel. Was het twee weten geleden nog mooi blank?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 21 april 2021 12:23:28 schreef Gerard*:
Het koperdraad ziet er uit als van een oude kabel. Was het twee weten geleden nog mooi blank?

Correct, is een nieuwe unit.
Zag er ook nog helemaal nieuw uit de kabel.
Dit is dus in enkele weken gebeurd..

Wat zou daarvan de oorzaak kunnen zijn?

(trailer pakt wel regelmatig water ivm boot ter water laten)

EricP

mét CE

En dan vind je niet genoeg aanleiding? Verzuipen, spanning erop. En dan raar kijken als het koper niet 'nieuw' blijft?!

Henk H.

Golden Member

Oorzaak lijkt mij water (zoet of zout? Als is beide niet goed natuurlijk) dat in de kabel komt. Niet waterdichte verlichtingarmaturen, wartels niet waterdicht etc?

Is het geen mogelijkheid om met een losse lichtbalk te werken die je loskoppelt als de aanhanger het water in gaat?

Op 21 april 2021 13:36:04 schreef EricP:
En dan vind je niet genoeg aanleiding? Verzuipen, spanning erop. En dan raar kijken als het koper niet 'nieuw' blijft?!

Daarom ook mijn vraag.
De boel zou waterdicht moeten zijn.
Ik begrijp dus dat het niet mag verkleuren

Dus het antwoord is dat de boel niet waterdicht is?

Op 21 april 2021 13:37:30 schreef Henk H.:
Oorzaak lijkt mij water (zoet of zout? Als is beide niet goed natuurlijk) dat in de kabel komt. Niet waterdichte verlichtingarmaturen, wartels niet waterdicht etc?

Is het geen mogelijkheid om met een losse lichtbalk te werken die je loskoppelt als de aanhanger het water in gaat?

Dit is juist ervoor om te laten zitten, zou waterdicht zijn.
IP67, ben dus bang dat er iets niet helemaal waterdicht is omdat het nu verkleurd is

EricP

mét CE

Tsja... Waterdicht betekent meestal dat het water er wel in kan, maar niet meer uit.

Het probleem is dat water meestal kouder is dan de lucht om ons heen. Lampjes gaan onder. Koelen af. Trekken onderdruk. Ze zitten onder water, dus met het kleinste lekje komt er water binnen.
Daarnaast: als het DAT kan hebben, dan moet het ook luchtdicht zijn.

Ik geloof niet in IP67. Het gaat op een dergelijke manier eigenlijk nooit goed. 'Zo goed mogelijk waterdicht maken' EN ventileren wil meestal nog wel. Dan kan het geen onderdruk trekken en wat er dan nog aan water in mocht komen, kan er ook weer uit.

Daarnaast: IP67 zegt dat het 30 minuten goed moet gaan. Waarbij de hoeveelheid water die binnen komt niet schadelijk is. Als de hele boel dus 1cm van de onderkant af hangt en er komt 8mm water binnen, dan voldoet het aan IP67. Maar het is ook nat.

wel een ip67 armatuurtje, maar de kabelinvoeren en schroeven worden dan vaak vergeten goed af te dichten..

het is 12V, maar die verkleuring krijg je ook van vette vingers die de draad hebben getwist.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Prutsers, de kabel is al verkeerd aan gestript, met de buitenmantel is gelijk de binnenkabel mee ingesneden. Nu is hij donker verkleurd, over een tijdje houd je groen poeder over. Vocht is al in de kabel getrokken, heb kabels gehad waarbij duidelijk wat te zien dat op punt x de kabel beschadigt was, en het water 2M+ in de kabel was getrokken en daar de boel onderbrak :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Vertinnen is uit den boze hiervan krijg je later de tinpest.

Het beste is om de boel aan te pakken met connectors met seals deze zijn praktisch waterdicht.

De achterlichten zou ik bijv ledunits nemen die zijn er waterdicht verkrijgbaar dichtgesealt zeg maar.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
vergeten

Golden Member

Het kan ook komen door een bepaalde chemische stof of weekmaker uit de isolatie die dit doet. Ik heb het wel eens gezien bij een gestripte kabel voor de koperbak. Was over een hele lengte zo verkleurd.
Vraag me niet welke stof, ben geen chemicus.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

in wat voor water gaat die trailer? zeewater of zoetwater?

koper wat zwart is uitgeslagen kom ik vaker tegen, doorgaans bij oude vd draad die ooit vochtig is geweest, of capilair onder de mantel door is getrokken. zowel de fase als de nul hebben dat, doorgaans is die dan ook niet te strippen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Als zo een draad onder gelijkspanning staat met water zou ik groene aanslag verwachten, dit lijkt meer op een draad die het redelijk warm heeft gehad, wellicht in combinatie met water op de oppervlakte van -maar niet tussen- de geleiders. Misschien zie ik het verkeerd hoor, maar koper, gelijkstroom en water geeft bij mij vaak groen. Het ziet er ook niet uit als erg dikke kabel (of je hebt grote vingers). Wat is de doorsnede?

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 21 april 2021 22:11:18 (12%)

Sine

Moderator

Of het is stiekem geen koperdraad ... ook iets wat je steeds vaker tegenkomt helaas.

Ik heb dit eerder gezien bij kabels die te heet zijn geworden.

Heb je iets overbelast?

Ook heb ik dit gezien bij een kabel met siliconen isolatie, maar ook weer bij hogere omgevingstemperatuur. Ik geloof dat die tot 150C of zo was gegaan.

Kruimel

Golden Member

Het zal ook wel gaan als je lang genoeg op een laag pitje loopt te sudderen denk ik, maar ik denk dat we even af moeten wachten wat voor dikte kabel dit is. Het lijkt een kabel waar je niet meer dan een 5W lampje op kan zetten.

Op 21 april 2021 22:12:25 schreef Sine:
Of het is stiekem geen koperdraad ... ook iets wat je steeds vaker tegenkomt helaas.

Dat zou ook kunnen natuurlijk, aluminium met een koperen coating. Die zijn wel merkbaar zachter dan koper, maar je moet genoeg ervaring hebben met echt koper om dat te voelen.

indien de + en de - met water in kontakt kan komen krijg je elektrolyse met deze symptomen in de begin daar na vreet het koper weg

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen