dimmer spanning volgen

Om een dimmerstand van een dimmer voor een lamp te kunnen volgen via een arduino dacht ik een geisoleerde AC naar 5V voeding te kunnen gebruiken, maar het werd me al snel duidelijk dat een schakelende step down voeding altijd probeert 5V te leveren bij een variërende AC ingang.
Ik kwam dit circuit tegen en vraag me af hoe die 5V gehandhaafd wordt:

https://easyeda.com/sent2philip/220V_AC_to_5V_DC_converter-OU631Zzxv

De praktijkvraag is echter hoe ik een voeding zou kunnen modificeren zodat er een variërende DC spanning gemeten zou kunnen worden, met bijvoorbeeld:

https://nl.aliexpress.com/item/1005001689315240.html

Daar zit DK1203 Power Supply Control Chip in:

http://www.datasheetcafe.com/dk1203-datasheet-power-supply-control-chi…

Niet.
Daarvoor is een AC/DC power supply niet voor bedoeld.
Maar waarom wil je dit IC gebruiken?

Ik zocht naar een goedkope, maar vooral heel kleine oplossing. Ik kan op Ali geen kleine trafo-tjes vinden voor 220 -> 5V of zo.

De bedoeling uiteindelijk is een PIR schakeling die via arduino een zigbee dimmer kan bedienen via de push-button ingang. Na detectie van beweging kan de arduino de dimmer in de hoogste stand zetten, en daarna weer in de oorspronkelijke. Nodig dus: voeding, arduino, PIR, relay, en de "dimmer sensor", allemaal in een wand inbouw doos.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Kun je niet gewoon na detectie van beweging de dimmer tijdelijk overbruggen?
Met een eenvoudig relaiscontact (dat al in de PIR zit) ben je dan ook klaar.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Maar dan nog..... De hele begin-aanname is ook nog eens verkeerd.

De dimmer levert geen varierende spanning. Over ongeveer de helft van het regelbereik is de piekspanning gewoon altijd hetzelfde.

Voor het probleem: Shelly dimmer? Je moet dan ergens op je netwerk een raspberry pi hebben die de events van "schakelaar geactiveerd" of "bewegingssensor geactiveerd" registreert en dan de juiste actie onderneemt....

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 21 april 2021 12:30:57 (36%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew Ik meet met een AC spanningsmeter een variërende spanning over het gehele dimbereik.

@ Frederick : Dat kan inderdaad, maar ik dacht aan een luxe uitvoering waarin de dimmer opklimt en weer terugkeert. Daarnaast: is het geen probleem voor de dimmer als je daar 220 overheen zet terwijl die in "uit" stand kan staan?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als de PIR zelf geen wisselcontact heeft, kun je altijd alsnog een relais gebruiken en dan de lamp via dát wisselcontact schakelen tussen uitgang en ingang (=230V) van de dimmer.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

OK, dat is inderdaad een optie. Dank voor het meedenken.

Maar om terug te komen op de wisselspanning meting door een Arduino:

https://simple-circuit.com/measure-ac-voltage-arduino-ac-voltmeter/

zo kan het natuurlijk, maar is niet geïsoleerd.
De schakelende AC -> 5V voeding kan dus niet gebruikt worden, maar hoe zou het voltage van de onbelaste uitgang van een LED driver zich gedragen indien aangesloten op een dimmer?

Sine

Moderator

Of alles in zigbee?

Dit klinkt *nogal* houtje-touwtje.

Op 21 april 2021 12:39:07 schreef GdV:
@rew Ik meet met een AC spanningsmeter een variërende spanning over het gehele dimbereik.

Dat maakt nog niet dat het ook een variërende spanning is ;)

(Hint: dat is het niet)

Beetje vage vragen allemaal.

Van alle componenten die je noemt bestaan vele varianten die allemaal verschillend reageren. De resultaten zijn dan ook sterk afhankelijk van de specifieke componenten die je gebruikt.

Wat voor soort dimmer?
Wat voor soort LED driver?
Wat voor soort lamp?

@ deKees:
zigbee dimmer: [url]https://www.robbshop.nl/inbouwdimmer-hue-zigbee-400w-robb-smarrt]/url]
LED driver, bv: [url]https://nl.aliexpress.com/item/32807109097.html[/url]
lamp: dimmable led spots

Het zigbee systeem werkt prima, ook handbediend via puls schakelaar(s).
Een PIR detectie en aansturing van de zigbee dimmer via een arduino/relais is een soort hardware matige aanpak in plaats van een zigbee motion detector.

Die dimmer doet aan fase-afsnijding.
Dwz dat de AC spanning van het net, die 100 keer per seconde van richting verandert, gewoon 100% wordt doorgegeven, maar dan ook 100 keer per seconde wordt uitgeschakeld. De verhouding aan/uit is dan afhankelijk van de stand van de dimmer.
Zie https://info.elektroshop.nl/elektroinfo/begrippenlijst/fase-afsnijding…

Dat betekent dat de piekspanning gelijk blijft totdat de dimmer op minder dan 50% staat, en dat een achterliggende gloeilamp toch minder licht geeft.

Zo een spanning kun je nauwelijks meten met een voltmeter. De getallen die je dan te zien krijgt zijn zwaar afhankelijk van het soort meter dat je gebruikt.

Dan die led driver. Daar staat al bij dat die werkt op spanningen van 90VAC tot 250VAC. Daar zit een regelaar in die in alle gevallen gaat proberen om de lamp vol aan te zetten. Dus als die minder spanning krijgt op de ingang dan gaat die gewoon meer stroom afnemen om toch het benodigde vermogen naar de lamp te geven. Nu kan het zijn dat die regelaar rekening houdt met het telkens uitschakelen door de dimmer, maar dat zou dan zeker vermeld staan in de advertentie. In dit geval staat dat er niet bij, en zal het ook niet -of slecht- werken. Die drivers gaan soms heel moeilijk doen als ze 100 keer per seconde worden uitgeschakeld.

En dan de led lamp.
Daar zijn ook heel veel verschillende versies van. De meeste hebben tegenwoordig een ingebouwde regelaar, die net als bovenstaande led driver zal proberen om altijd vol licht te geven. Maar sommigen houden rekening met het dim signaal, ook al lunkt dat niet altijd.

Maar uiteindelijk was de vraag hoe je in de arduino kunt weten wat de stand van de dimmer is. Dat kan dan volgens mij het beste met een brugcel de netspanning na de dimmer gelijk te richten, en daarmee een opto-coupler te voeden. De arduino kan dan controleren hoe lang de netspanning 'aan' staat en daaruit zijn conclusies trekken.

Prima suggestie, een zero crossing circuit als maat voor de stand van de dimmer. tnx deKees.

Geprobeerd verder te denken om een dimmerstand arbitrair te bepalen met een Arduino:

- meet de tijdsduur van het deel van de positieve periode van de sinusspanning
- geisoleerde galvanische scheiding met optocoupler

Ik kom tot onderstaand plaatje:
- gebruik een diode en condensator voor een hoge DC spanning (+/-220V?)
- Een 220K weerstand (1watt) kan max 1mA door de led van de optocoupler sturen
- stuur de led aan met npn via diode en 1 Meg(?) weerstand

Is dit enigszins logisch? Wat zou de waarde van de condensator moeten zijn voor een max positieve periode van dus 10msec @ 1mA? En is de waarde voor de basis weerstand ok?

Ik snap hier niks van.

Die 220V komt toch via de dimmer? Dan zit daar al fase afsnijding in verwerkt.

Met een enkele diode zie je dan alleen de positieve pulsen. Wil je ook de negatieve pulsen zien, dan heb je een brugcel nodig.

En je wilt toch kunnen zien welk deel van de periode nog aktief is?
Als je dan een condensator toevoegt dan gaat de optocoupler continue aan en val te niks meer te meten. Dus ik zou kiezen voor een condensator van 0 uF.

Maar wat doet die transistor daar?
En waar komt die L-Dimmer vandaan?

Ik meet nu de duur van een positieve periode. Dat is een voldoende arbitraire maat voor de dimmerstand

De (220V) DC voeding voeding (verzorgd door de condensator) voor de LED van de optocoupler wordt aangestuurd door de npn transistor gedurende de positieve periode van de dimmer. Die is dan te meten door de Arduino (rest van de optocoupler niet getekend).

@ Aart: heb je een schema van dit project? Of het principe van de werking?

Het is een thermische meting. Een van de weerstanden van 56k warmt een beetje op door de te meten spanning, de andere zorgt dat de referentie eenzelfde thermische tijdconstante heeft en is niet aangesloten.
Beide temperaturen worden gemeten met ds18b20 1-wire sensortjes. Het gemeten temperatuurverschil is evenredig met het vermogen, dus met U2.