Shuntmotor

Ik ben bezig met het reviseren van een glasdraaibank, deze word aangedreven door een toerental geregelde shuntmotor (230vdc 90watt)op de gebruikelijke manier:
Namelijk met 2 gelijkrichters eentje voor constante spanning op de veldwikkeling en eentje aangestuurd door een variac die zorgt voor een regelbare ankerspanning.
Over de veldwikkeling echter zit een vermogensweerstand parallel waarin zo,n 10 watt word verstookt en waarvan ik me afvraag waar die voor dient.
Iemand een idee? (zonder de weerstand werkt alles onbelast ogenschijnlijk even goed.)

pamwikkeling

Special Member

Dissipatie-weerstand voor het elimineren van de kinetische energie bij deceleratie ?

Bedankt pamwikkeling in die richting zat ik ook te denken, maar het lijkt me nogal uit balans om bij een motor van nog geen 100watt een continu extra belasting van ruim 10 watt mee te moeten voeden.
Bovendien is de uitknop het onderbreken van de ankerstroom dus ook als de machine uitstaat word er continu 10 watt gedissipeerd.
Hierbij het schema.

Lambiek

Special Member

Op 27 april 2021 18:42:45 schreef Piet52:
Bovendien is de uitknop het onderbreken van de ankerstroom dus ook als de machine uitstaat word er continu 10 watt gedissipeerd.
Hierbij het schema.

Dubbelpolige voetschakelaar gebruiken en ook het anker uitschakelen, eventueel in combinatie met een relais die de ankerstroom aankan.

Of de forward en reverse schakelaar vervagen door twee relais met extra contacten. De twee contacten zet je parallel en daar sluit je het anker op aan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pamwikkeling

Special Member

De verhouding weerstand 10W en motorvermogen 100W lijkt toch realistisch, bij een "draaibank" stel ik me redelijk wat massatraagheid voor die in beweging is.

Eventueel zou ik denken in de richting van :

1) een stilstandsverwarming, indien er veel met water gewerkt wordt en men condensatie wil voorkomen.

2) een verwarming die de veldwikkeling op een constante temperatuur houdt.

Immers voor een nauwkeuringe regeling moet men een constante stroom door de veldwikkeling sturen om alzo een constant magnetisch statorveld te bekomen.
Hiervoor zou men best een stroom regeling gebruiken, maar in jou geval zit er enkel een bruggelijkrichter in, zoals ik begrepen heb uit uw betoog.
De weerstand van de veldwikkeling, die afhankelijk is van de motortemperatuur, beïnvloedt de bekrachtigingsstroom. De 10W verwarming zou de motor op een vaste temperatuur kunnen houden.

Hoe oud is het apparaat?

Mijn gok is: Mogelijk is het een vonk-blus-weerstand: als je een spoel uitzet met een schakelaar dan krijg je een vonk. Tegenwoordig gebruiken we een TVS om te voorkomen dat de spanning veel hoger wordt dan de voeding, zoadat de schakelaar heel blijft. Dat zal vast X jaar geleden nog niet zo gekund hebben....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De bank is schat ik zo’n 40 jaar oud.
Een glasdraaibank is een bank met zowel links als rechts een kop die d.m.v. een koppeling precies gelijk draaien.
Er word geen kracht uitgeoefend op de motor zoals b.v. bij verspanen (behalve de belasting van de aandrijving) de bedoeling is het ingespannen glas tussen de koppen met een brander te bewerken.
Een blusweerstand is het zeker niet want er word geen spoel uitgeschakeld.
Ik kan me wel voorstellen dat ze in die tijd niet keken op een watt meer of minder.
Wat lambiek zegt kan ik ook realiseren door met de voetpedaal de gehele voeding uit te schakelen.
De mechanica van de bank is nog prima dus hij is zeker het opknappen waard.

Er word niet met water gewerkt, en de weerstand zit niet bij de motor dus verwarmen v.d. veldwikkeling is het ook niet.
Dissipatie-weerstand voor het elimineren van de kinetische energie lijkt me nog het meest voor de hand liggen.

pamwikkeling

Special Member

Nog even een blik op het schema geworpen.

Kan de weerstand geen beveiliging zijn voor de brugdiode?
Als de voeding plots onderbroken wordt en de veld-wikkeling bekrachtig was, gaat deze een spanning opwekken die over de diodes komt te staan.

Op 27 april 2021 23:49:22 schreef pamwikkeling:
Kan de weerstand geen beveiliging zijn voor de brugdiode?
Als de voeding plots onderbroken wordt en de veld-wikkeling bekrachtig was, gaat deze een spanning opwekken die over de diodes komt te staan.

Daar hou ik het ook op.

Lijkt me niet. De stroom die door de veldwikkeling loopt wordt niet abrupt onderbroken; deze kan gewoon doorgaan (en langzaam afbouwen) via dioden in doorlaatrichting.

pamwikkeling

Special Member

Bij een onderbreking van de veldwikkeling, zal de reeds aanwezige stroom in dezelfde richting blijven door vloeien via de diodes in doorlaatrichting. Dat is volledig correct.

Het probleem kan eerder zitten in de opgewekte spanning.
Een veldwikkeling bestaat vaak uit een groot aantal windingen met een hoge inductiviteit tot gevolg.
Hierdoor wordt bij stroomonderbreking de spanning hoog opgeslingerd.

Deze hoge spanning veroorzaakt een hoge (ontladings) stroom door de diodes en kan deze mogelijks beschadigen. (oorspronkelijk ontwerp is 40 jaar oud .., dus vergelijken met de kernmerken van 40 jaar oude diodes)

De 10 W weerstand zou dit kunnen voorkomen.

de plaats waar de weerstand zit dempt niet alleen de emk piek van de veldspoel, maar meteen ook de uitschakelpiek van de variac, die ook hevig kan zijn.

Als er op de weerstand staat van 10 watt, wil dat niet zeggen dat dit ook daas werkelijk verstookt word. Dit is wat er max verstookt mag worden.
In jou geval is het 230²/68oo wat er verstookt word.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Als de weerstand een beveiliging van de graetzschakeling zou zijn zou dit nu opgelost kunnen worden door er een moderne diode tussen te plaatsen.
Op de weerstand staat geen opdruk van 10 watt maar mijn berekening was gebaseerd op een spanning van 240 volt (die daar zeker voorkomt) en als globaal omschreven. (Zou dan 8,5 W zijn)
Ik ga in ieder geval een duppelpolige hoofdschakelaar plaatsen.
De voetschakelaar meteen achter de hoofdschakelaar zetten en de weerstand vervangen door zo’n 25 watt type met flensen die tegen de massa v.d. machine kan worden geschroefd.
Bedank allemaal voor het meedenken.

Eerlijkheidshalve was ik uitgegaan van een gelijkspanning van 325v .
Maar omdat er geen afvlakking is, is dat natuurlijk onzin.
De weerstand word in ieder geval behoorlijk heet.

[Bericht gewijzigd door Piet52 op zaterdag 1 mei 2021 13:11:43 (13%)

Die weerstand dient idd om de hoge inductiespanning te verminderen bij afschakelen.
Wij hadden vroeger tientallen van die weerstandmodulen (zie bijlage) staan over 220V contactors (relaisspoelen) die bediend werden door oudere PLC's (AB PLC2) met triac uitgangen.

Die weerstanden stonden gegroepeerd op speciaal daarvoor gemaakte modulen.
Soms kon zo'n print 10 weerstanden bevatten en kon die module veel warmte uitstralen als het relais weken aan een stuk AAN bleef.

Later is men daarvan afgestapt omdat die PLC kaarten/componenten veel beter werden.

LDmicro user.

Op 1 mei 2021 13:00:00 schreef Piet52:
Als de weerstand een beveiliging van de graetzschakeling zou zijn zou dit nu opgelost kunnen worden door er een moderne diode tussen te plaatsen.

Dat gaat niet. Je zou de weerstand door een varistor oid kunnen vervangen

Dat wilde ik gisteren ook gaan typen totdat ik zag dat het om een DC motor gaat....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

wat is er met het in serie schakelen van een aangepaste condensator met die weerstand? De DC moet er niet meer door, maar de puls wordt evengoed gedempt.

Omdat de weerstand nu geen DC vermogen mee moet verstoken kan die meteen een lagere waarde krijgen,om nog beter te dempen.

Ik hoor het al :-) het is gepulste DC, aangezien er geen afvlakking opzit. Daarom bij bovenstaande nog een diode in serie, en over de condensator nog een hoogohmige weerstand om die te ontladen na het verwerken van een puls.

Dan kan je net zo goed die weerstand en condensator weer weglaten, toch?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ah nee, wan dan val je terug op de beginsituatie. voordeel is dat de ontlaadweerstand veel groter mag zijn, 220k bvb. je verbruik wordt/warmte in de demper wordt dus een pak kleiner.

Je kan het verbruik zelfs tot 0 reduceren door een gepaste zener in serie met de ontlaadweerstand. (die laatste mag dan weer een pak kleiner worden.

Op 2 mei 2021 08:28:26 schreef rew:
Dat wilde ik gisteren ook gaan typen totdat ik zag dat het om een DC motor gaat....

Een varistor werkt toch ook met/bij een gelijkspanning?