smd hoe zit dat ?

Op 27 april 2021 21:46:53 schreef Arco:
Ik doe geen 'drag soldering', ik vind dat geknoei...
Ik soldeer gewoon per eilandje/pin, met wat geduld gaat dat uitstekend...

Inderdaad. Goede voorbereiding is het halve werk. Ook deze met de hand en een 0.8mm bietelpunt.

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Als je printen uit China zo vuil zijn dat je ze moet schoonmaken, dan zou ik toch een andere printboer zoeken... ;) (heb nog nooit wat schoongemaakt.)
En als je al wilt schoonmaken is IPA goed, aceton is veel te agressief.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je ze een paar jaar laat liggen dan is het het tin op de pads een beetje geoxideerd. Dan soldeert het wat lastiger maar d'r wat aan doen (schoonmaken) heb ik nog nooit overwogen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

@ritmeester:
Dat zijn zo te zien 0603 onderdelen gesoldeerd op een 1206 footprint, dat soldeert wel makkelijk met de hand, ja...
Je moet er alleen niet mee naar een bestucker gaan, want die wordt daar niet echt vrolijk van.
(op zulke oversized eilanden gaan de onderdelen al snel 'zwemmen' in de soldeer zodat alles schots en scheef komt te zitten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Eigen gemaakte PCBs hoef je helemaal niet te schuren met een schuurmiddel. Ik snap nog steeds niet hoe mensen hier bij komen om dit te doen.

Bij Bungard materiaal is het prima te solderen zonder schoon te maken.
Met een "Toner-transfer" methode moet het natuurlijk zelfs wel.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 28 april 2021 17:35:54 schreef Arco:
@ritmeester:
Dat zijn zo te zien 0603 onderdelen gesoldeerd op een 1206 footprint, dat soldeert wel makkelijk met de hand, ja...
Je moet er alleen niet mee naar een bestucker gaan, want die wordt daar niet echt vrolijk van.
(op zulke oversized eilanden gaan de onderdelen al snel 'zwemmen' in de soldeer zodat alles schots en scheef komt te zitten)

Nop, dit zijn 0402 onderdelen. Ik heb nog nooit last gehad van zwemmende onderdelen tijdens het reflow process. Ik heb toch heel wat van deze printjes gemaakt.

De IC is met de hand gesoldeerd omdat dit meestal niet lukt met het stencil. Er komt toch teveel tin en dan heb ik sluiting in de pins.

Ik heb inderdaad gekozen voor wat grotere pads voor de 0402 onderdelen omdat deze PCB in een remote control zit en wat schokbestendig moet zijn.

Ik maak natuurlijk gebruik van een (voor mij) goed werkende soldeerpasta en een omgebouwde mini oven met ContolLeo.

https://nl.farnell.com/3549311
https://www.whizoo.com/

Voor mij, een heerlijke combinatie.

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Wij kregen toch regelmatig scheve weerstanden terug (en dat was niet eens veel verschil: 0805 footprint en 0603 onderdeel)
Commentaar van de bestucker: "moet je maar de juiste footprint gebruiken" (anders geen garantie voor een goed resultaat, wat ook logisch is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 april 2021 18:13:43 schreef Arco:
Wij kregen toch regelmatig scheve weerstanden terug (en dat was niet eens veel verschil: 0805 footprint en 0603 onderdeel)
Commentaar van de bestucker: "moet je maar de juiste footprint gebruiken" (anders geen garantie voor een goed resultaat, wat ook logisch is)

Het zo maar kunnen dat zij een ander reflow process gebruiken en andere pasta. Wat vrijwel zeer zeker is.

Als het reflow process te snel gaat dan krijg je inderdaad rechtopstaande onderdelen of zwemmende onderdelen.

Ik dit geval met deze PCB zijn de PAD's wat groter maar volgens mij geen 0603 afmetingen.

Zoals ik het doe met deze combinatie gaat het altijd goed. (wel afkloppen :-) :-) )

I love it when a plan comes together !
trix

Golden Member

ik zit net een PCB te tekenen, kom er nu achter dat je bij een smd weerstand er veel minder sporen onder door kan laten lopen :r

edit: ik gebruik de 1206, kan dan een led op dezelfde "foodprint" als een weerstand ?

[Bericht gewijzigd door trix op woensdag 28 april 2021 21:01:20 (26%)

eigenwijs = ook wijs
buckfast_beekeeper

Golden Member

Je krijgt er net meer onderdoor. Je hebt geen last van pads aan de onderzijde. Kwestie van op een andere manier te denken. Ik zal geen signaal tussen 2 SMD pads laten doorlopen als ik er enigzins tussenuit kan.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
fatbeard

Honourable Member

Hoeveel je eronderdoor krijgt hangt sterk af van de footprint en de gekozen spoorbreedte/tussenruimte.
Tot zover de open deur.

Ik gebruik nooit de aangeleverde footprints, ik modificeer ze altijd totdat de getallen voor mij goed zijn. Zo krijg ik onder 'mijn' 0603 twee baantjes door; ik gebruik standaard 150 micron baantjes en 150 micron tussenruimte en heb de footprint daarop aangepast :7

Welke voedselafdruk jij gebruikt weet ik niet, maar op een 1206 voetafdruk past -uiteraard- een 1206 LED. Die zijn verkrijgbaar vanaf 0402, misschien zelfs wel kleiner. Groter ook, maar die zie je niet zo vaak (ik niet in elk geval).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
trix

Golden Member

ja dat is logisch, maar ik zag in sprint layout geen apparte food print daarvoor.

Op 28 april 2021 21:12:57 schreef buckfast_beekeeper:
Je hebt geen last van pads aan de onderzijde.

dat is een goed punt inderdaad

[Bericht gewijzigd door trix op woensdag 28 april 2021 21:32:38 (54%)

eigenwijs = ook wijs
Thevel

Golden Member

Op 28 april 2021 21:24:01 schreef fatbeard:
Die zijn verkrijgbaar vanaf 0402, misschien zelfs wel kleiner. Groter ook, maar die zie je niet zo vaak (ik niet in elk geval).

Groter? Alie staat er vol mee.

Kruimel

Golden Member

Er zijn inderdaad wel vrij veel grotere, maar tussen 1206 en groter zit nogal een knip in maat en functie van indicatie naar lichtbron (de meeste zijn dan ook meteen wit of RGB). Nagenoeg alle LED lampen zijn met die grotere gemaakt en ze zijn bijna zonder uitzondering gespecificeerd voor meer dan de "standaard" 20mA. Populaire maten zijn 5730, 3030 en 5050 (NeoPixel).

Op 28 april 2021 18:13:43 schreef Arco:
Commentaar van de bestucker: "moet je maar de juiste footprint gebruiken"

Dat zeggen ze altijd, ook als ze hun eigen proces niet op orde hebben.

Een 0603 in een 1206 pad is prima te reflowen, mits de bestucker de 0603 goed gecentreerd neerzet.

Tombstoning (componenten die rechtop op een uiteinde staan) komt doordat een van de twee pads meer koper heeft dan de andere. (bijvoorbeeld omdat een kant in een vlak ligt en de andere kant alleen een 100um spoortje heeft. Dan krijg je ongelijkmatig stollen van het soldeer en kan een kant loskomen.

Bij mij gebeurt het (tombstoning) als ik het ding laat vallen en niet in de pasta druk. Dan kan ie aan 1 kant in de pasta zitten terwijl ie het aan de andere kant niet aanraakt. Dan gaat ie rechtop staan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Het kan ook gebeuren als beide kanten de pasta raken, en wordt erger met kleinere componenten.

Op 29 april 2021 06:42:38 schreef blurp:
[...]

Dat zeggen ze altijd, ook als ze hun eigen proces niet op orde hebben.

Een 0603 in een 1206 pad is prima te reflowen, mits de bestucker de 0603 goed gecentreerd neerzet.

Het probleem met het gebruik van verkeerde pads is dat de afstand tussen de pads overeen moet stemmen met het gebruikte component. Als er te veel of te weinig ruimte tussen de pads zit werkt de oppervlaktespanning niet om het component op de pad te houden en drijft het rond. Ja, als het component precies recht ligt op een homogeen bord exact in het middel van een oven gaat het toch goed, maar met een bestukker hebben we niet over een hobbyist die zijn knuffelbordje op de camera door de oven volgt, maar een partij die elke dag zo veel mogelijk borden door de oven heen haalt en een footprint wil die geen uitval geeft, want herwerken is kostbaar. Als het mis gaat met een 0603, maar voor de rest wel goed gesoldeerd is ligt het echt aan je footprint.

Tombstoning (componenten die rechtop op een uiteinde staan) komt doordat een van de twee pads meer koper heeft dan de andere. (bijvoorbeeld omdat een kant in een vlak ligt en de andere kant alleen een 100um spoortje heeft. Dan krijg je ongelijkmatig stollen van het soldeer en kan een kant loskomen.

Het gaat eigenlijk mis bij het smelten, niet bij het stollen. De pad die het eerste gesmolten is trekt het component overeind uit de pasta, die op dat punt (nog) geen goede adhesie heeft.

EricP

mét CE

Het hangt er ook erg vanaf hoe je het doet. Is het een enkel exemplaar wat je op de hand zit vol te plakken, dan is een te grote footprint niet erg - zolang je het component er maar netjes op krijgt.
Gaat het de oven in, dan wordt het al een ander verhaal.
Laat je het doen, dan moet het 'goed', want zoals in dit topic reeds opgemerkt: het is productie en niemand bekommert zich om een componentje wat omhoog komt omdat het niet netjes op de footprint past.

Traces onder SMD weerstandjes door... Ja, het kan. Nee, liever niet. Maar eh... als je printbakker het kan... Tsja... Waarom dan niet?

Kruimel

Golden Member

Op 27 april 2021 19:47:23 schreef buckfast_beekeeper:
Mooi ordenen in bakjes of zakjes en labelen is een vereiste. De plakkertjes op de zakjes durven al eens verkleuren of verbleken en dan weet je het niet meer.

Gisteren dit nog in elkaar gebeund met de eerder genoemde juwelenbakjes van AliExpress:

De lijm die ik heb gebruikt is duidelijk niet de juiste, blijkbaar zit er een oplosmiddel in dat laserjet toner kan oplossen... 8)7

Teminste verbleekt het niet... Op de onderkant komt nog een lijstje met typenummers om naderhand de details op te kunnen zoeken. Dit zijn 0805 componenten, 100 stuks per vakje.

Arco

Special Member

Ik heb dat ook ooit zo gedaan.
Nadat er zo'n bakje op de grond was gevallen doe je dat noooit weer... ;)

Ander nadeel is dat er wel eens eentje 'over de schutting' wil wippen in een ander bakje, ook goed voor lang zoekwerk...
(ik knip een strip nu in stukjes van 12, passen in de breedte in raaco bakjes)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Laten vallen heb ik geen oplossing voor, dan moet je ze echt in een tape laten zitten, maar deze dekseltjes zijn gescheiden. Je kunt ze los van elkaar openen en sluiten vrij hermetisch met een klein haakje:

Hier ga je geen problemen hebben met componentjes die "over de schutting wippen".

Arco

Special Member

Geloof me,

Murphy zal er zeker zorg voor dragen dat op de grond vallen ooit gebeurt... ;)
En meestal springen alle (of de meeste) bakjes dan open...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Daarom gebruik ik ook deze.
Hij moet wel met heel veel geweld op de grond vallen willen alle luikjes openspringen.

bprosman

Golden Member

Ik heb dat ook ooit zo gedaan.
Nadat er zo'n bakje op de grond was gevallen doe je dat noooit weer... ;)

Daarom doe ik kleine ZIP-zakjes of mini buisjes in zo'n doosje.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Kruimel

Golden Member

Murphy in me bekend inderdaad, niet iemand die ik op een feestje zou uitnodigen, die heeft me ook weleens een ladenkast met onderdelen doen omstoten... :(

Zoals gezegd denk ik dat vallen altijd wel een soort probleem zal geven, en deze bakjes geven in elk geval het gevoel dat ze niet allemaal open zullen zijn na een eventuele val. Net even getest met een lege, en het lijkt er op dat ze wel losklikken bij een val, maar dat de stijfheid van het scharnier zal voorkomen dat ze meer dan een kier open komen te staan. Je zult dus waarschijnlijk wel wat onderdelen op moeten vegen, maar niet alle.

Ik weet niet of die bakjes van Thevel daarin beter zouden zijn. Ik bezit er wel een paar, maar kon ze niet vinden. De veertjes zullen het in elk geval zeker maken dat ze volledig open zullen zijn als ze eens los klikken, maar als ze dicht zijn zitten ze wel vrij hermetisch.

Ik gebruik weinig SMD, maar het is een voorraad die ik wil hebben voor het moment dat ik ze nodig heb (compensatienetwerken etc), dus het grootste tijd van hun leven zullen deze doosjes wel ergens onderaan een grotere doos liggen.

En voor €0,66 per stuk vind ik het redelijk waar voor geld (inmiddels gestegen tot €0,94).

NB Misschien doe ik dit hele doosje wel in het zip-lock zakje dat bprosman voorstelt. Ik zou dat niet voor elke waarde apart willen doen, maar per 12 is dat nog wel te doen. Ik heb voor mijn weerstanden wel een goede sorteerdoos gekocht van SMDshop, helaas zijn de houders niet meer te krijgen, het systeem is namelijk relatief compact en handig, en redelijk valbestendig: