smd hoe zit dat ?

Thevel

Golden Member

Op 30 april 2021 16:49:32 schreef Kruimel:
Ik weet niet of die bakjes van Thevel daarin beter zouden zijn. Ik bezit er wel een paar, maar kon ze niet vinden. De veertjes zullen het in elk geval zeker maken dat ze volledig open zullen zijn als ze eens los klikken, maar als ze dicht zijn zitten ze wel vrij hermetisch.

Ik ga het igg niet proberen met mijn gevulde bakjes. :)
Ik heb gisteren nieuwe bakjes besteld, als ze binnen zijn zal ik eens testen wat er gebeurd na een val op de grond.

Arco

Special Member

Ik had er 500+ in een bakje zitten. Met diverse open bakjes na een val rest er dan nog 1 oplossing: de stofzuiger... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik bestel gewoon elke keer wat ik nodig heb. Is het niet uit de tijd om van alles op voorraad te hebben met bezorging binnen 24 uur bij bijv. Farnell?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Weerstanden en 100n c-tjes gewoon per 100 bestellen. Terugkerende meuk zoals een SMD equivalent voor 1n4148, 1N400X, BC547, BC557, 100µ/25V, 1000µ/25V, ... zijn handig gewoon in stock te hebben.

Farnell is niet meer voor iedereen bruikbaar. Net door de kleine bestellingen. De grote C mag je minstens 3 dagen tellen, Mouser op dit moment een week, ...

Op 30 april 2021 17:17:25 schreef Thevel:
[...]Ik ga het igg niet proberen met mijn gevulde bakjes. :)
Ik heb gisteren nieuwe bakjes besteld, als ze binnen zijn zal ik eens testen wat er gebeurd na een val op de grond.

Zou ik ook niet doen met nieuwe. De kans dat het direct einde oefening is, is reëel.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Zou ik ook niet doen met nieuwe. De kans dat het direct einde oefening is, is reëel.

Dan weet je tenminste wel wat je te wachten staat als er echt iets gebeurt. (met lege bakjes een stuk minder erg)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Inderdaad, ik zou liever weten of ze daadwerkelijk tegen vallen kunnen, want dat bepaalt in hoeverre ik ze zal gebruiken. In mijn geval kan ik met redelijke zekerheid zeggen dat de "juwelendoosjes" niet stuk zullen gaan, want ze zijn gemaakt van relatief zacht plastic. Ze zijn half zo stijf nog niet als de doosjes van Thevel, maar ik kan niet zeggen of ze dicht genoeg blijven om geen componenten te verliezen bij een val.

Op 30 april 2021 17:37:19 schreef Roland11:
Ik bestel gewoon elke keer wat ik nodig heb. Is het niet uit de tijd om van alles op voorraad te hebben met bezorging binnen 24 uur bij bijv. Farnell?

Lastige vraag. Ik ben zelf nogal een oppotter, dus mijn ideeën daarover zijn wat éénzijdig, maar 24h wachten op iets dat ik nu nodig heb vind ik erg frustrerend. Dat voelt een beetje als bij het beginnen met koken ontdekken dat je de groente die je wil pas morgen geleverd krijgt. Ik merk vaak ook onvoorziene componentwaarden nodig te hebben om dingen afgeregeld te krijgen. Ik zou een boek kunnen schrijven hoeveel weerstanden ik in- en uitgesoldeerd heb voor mijn versie van een voorregeling, en hoeveel combinaties van condensators en weerstanden ik opgesoldeerd heb ik mijn 24V voeding. Het zal ook wel uitmaken wat je precies met de hobby en/of professioneel doet.

Op 30 april 2021 18:27:34 schreef buckfast_beekeeper:
Farnell is niet meer voor iedereen bruikbaar. Net door de kleine bestellingen.

Ja, jammer dat Farnell tegenwoordig EUR 5,00 rekent voor kleine bestellingen - maar op zich te begrijpen natuurlijk omdat er weer 2 of 3 UPS enveloppen uit voortkomen, zelfs een kleine bestelling wordt vaak in meerdere malen geleverd vanuit verschillende warehouses.

Thevel

Golden Member

Op 30 april 2021 17:17:25 schreef Thevel:
[...]Ik ga het igg niet proberen met mijn gevulde bakjes. :)
Ik heb gisteren nieuwe bakjes besteld, als ze binnen zijn zal ik eens testen wat er gebeurd na een val op de grond.

Ik heb de bakjes vandaag binnen gekregen, lekker snel dus :)
Ik heb de bakjes van ongeveer 1 meter hoog op een plavuizen vloer laten vallen, de bakjes komen wel los van elkaar maar de luikjes gaan niet open.
In mijn hobbyruimte ligt linoleum dus mocht de boel een keer kletteren dan zal het allemaal wel meevallen..

Kruimel

Golden Member

Ok, da's goed nieuws, bedankt voor het delen! Waar had je die bakjes besteld dat ze zo snel binnen kwamen?