Pioneer CT - F850 (cassette deck) Kapotte Relais

Hallo Forumleden ,

Ik heb een Pioneer CT - F850 cassette deck staan , die niet meer werkt omdat het Relais kapot is (versleten) en dat heb ik al jaren niet meer gebruikt. Iets wat ik nu dus eigenlijk wel wil gaan doen omdat ik oude cassette tapes heb en die zou ik graag willen digitaliseren.

Dat deck ziet er zo uit

https://www.hi-fi.ru/upload/iblock/e01/e01fb58978e1d0c13c23656214dab6fb.JPG

Waar kan ik terecht om bv dit deck te laten herstellen of zo een nieuw relais te kopen en er zelf in stoppen ? PS Ik vermoed dat ik ook rekening zal moeten houden met de aandrijf riempjes, die zullen vermoed ik ook wel vervangen moeten worden ... ?

Pioneer CT - F850 manuel
https://www.manualslib.com/manual/901692/Pioneer-Ct-F850.html

Alvast dank.

" Niemand is volmaakt. Wij maken allemaal fouten, omdat we mensen zijn geen machines " Herman

das een mooi en performant deck, maar net daarom een beetje problematisch op zijn leeftijd en niet de meest eenvoudige om aan te sleutelen. Sommige cassettes vind ie niet leuk. (door de dual capstan)
Als je veel moet digitaliseren kan het misschien beter zijn op zoek te gaan naar een eenvoudiger maar (kwasi) onverwoestbaar deck . De Technics RSM205 bvb. (massaal gebruikt bij vrije radio's in die tijd)

Leuk deck inderdaad! Wat doet je vermoeden dat er een relais kapot is? Over het algemeen zijn het de rubberen riempjes die roet in het eten gooien met deze apparaten.

Als je trouwens tapes wilt digitaliseren: aan het eind van de cassette periode heeft Pioneer een aantal decks uitgebracht met digitale ruisonderdrukking; heb ik erg goede ervaringen mee met het digitaliseren van bandjes.

Zie bijvoorbeeld de Pioneer CT-W806DR/706DR/606DR of de Pioneer CT-S670D.

Op 30 april 2021 09:38:14 schreef WillemV2:
Leuk deck inderdaad! Wat doet je vermoeden dat er een relais kapot is? Over het algemeen zijn het de rubberen riempjes die roet in het eten gooien met deze apparaten.

Als je trouwens tapes wilt digitaliseren: aan het eind van de cassette periode heeft Pioneer een aantal decks uitgebracht met digitale ruisonderdrukking; heb ik erg goede ervaringen mee met het digitaliseren van bandjes.

Zie bijvoorbeeld de Pioneer CT-W806DR/706DR/606DR of de Pioneer CT-S670D.

Ik heb dat deck ooit open gehad en kwam tot de ontdekkibng. En zag dat er een relais op de contactpunten er heel erg zwart uit zag , dan heb ik dat ding open gedaan en de contacten schoongemaakt. En er terug in gezet en dan deed die het weer een tijdje gewoon normaal om dan plots weer het zelfde probleem te krijgen ?

Als ik de play in druk dan werkt er niks , wat die eerst wel deed en dan na het schoonmaken ook een tijdje. Vandaar dat ik denk dat het relais daarom versleten is of kapot zoals je wil ?

Dat deck heb ik gekregen van een goeie vriend van mij die een herstellings bedrijf heeft voor oa dat merk en hij zei dat er géén onderdelen meer te krijgen waren bij de verdeler van het merk.

En ja het is inderdaad een heel erg goed deck , want ik zou het erg jammer vinden als ik verplicht zou moeten weg gooien.

" Niemand is volmaakt. Wij maken allemaal fouten, omdat we mensen zijn geen machines " Herman

Als dat relais toch open kan:
eerst proberen nog een keer de contacten te reinigen en eventueel voorzichtig bijbuigen.

Dat suggereert dan inderdaad het relais. Wellicht kun je in de service manual vinden welke het was om zo te kijken welke vervanger je kunt gebruiken?
https://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/ct-f850.shtml

maartenbakker

Special Member

Geen onderdelen is een erg relatief begrip. Bij Aswo staan veel originele onderdelen er nog gewoon in, duur en met een levertijd, maar toch. Ik zou een vervangend relais zoeken aan de hand van fabrikant en type van het relais zelf.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Ik zie nergens een relais zitten...

Op 30 april 2021 18:01:01 schreef maartenbakker:
Geen onderdelen is een erg relatief begrip. Bij Aswo staan veel originele onderdelen er nog gewoon in, duur en met een levertijd, maar toch. Ik zou een vervangend relais zoeken aan de hand van fabrikant en type van het relais zelf.

ja juist en daar zat ik dus ook aan te denken ? waar ik zo een nieuwe relais kan bestellen en gewoon vervangen. Want anders is het dweilen met de kraan open maw een kapotte relais kan je niet blijven schoonmaken eens is die toch aan het einde van zijn dagen. Een gepaste type vinden is de eigene oplossing.

Tav Raaf12 , ja er zit wel degelijk een relais in want de start knop bediend. Kijk eens goed ? trouwens ik heb het handmatig ontdekt en ondervonden.

Maar ik heb wel nop een ander deck staan waar de snaren (riempjes) in moeten vervangen worden , maar het wordt hoe langzaam hoe moeilijk dit soort type onderdelen te vinden , met dank aan de het digitale gedoe die jonge gasten gewend zijn maar jaloers zijn van de die oude wereld van ons. Die willen zij maar al te graag beleven haha !

Op 30 april 2021 17:21:13 schreef Twan1983:
Als dat relais toch open kan:
eerst proberen nog een keer de contacten te reinigen en eventueel voorzichtig bijbuigen.

ps had ik dus eerder al gedaan en het helpt niks. Dus vernieuwen is de boodschap maar je moet hard zoeken om nog oude onderdelen te vinden da het kl**e ervan.

Heb je een foto van het huidige relais? Daar zou wel wat bruikbare informatie op moeten staan waar we weer wat verder mee komen...

RAAF12

Golden Member

Ik heb vanuit jouw link het schema gedownload en zag geen relais zitten, wel een aantal solenoids. Ik ben ook benieuwd naar het positie nummer van het relais op de print of een duidelijke foto.

Mogelijk bedoeld TS met een relais eigenlijk een solenoid die een schuifschakelaar aanstuurt ?

RAAF12

Golden Member

Dat zou zo maar kunnen. Misschien dat ze in Vlaanderen anders heten.

Tav Raaf12 , ja er zit wel degelijk een relais in want de start knop bediend. Kijk eens goed ? trouwens ik heb het handmatig ontdekt en ondervonden.

Startknop zal wel PLAY zijn waarmee de koppen tegen de band worden gedrukt en de motor gaat draaien.

Een goede scherpe foto zou veel kunnen verhelderen. Als het echt een gewoon relais is kun je dat gewoon vervangen door een exemplaar dat vergelijkbare specs heeft. Maar ik denk dat de kans heel groot is dat je dat relais gewoon kunt kopen of een nieuwere uitvoering mischien van een ander merk met dezelfde footprint. Op het relais zelf staat gewoon een type nummer en een merk. Dat merk is dus van de relais fabrikant en dat is dus niet pioneer.

Pioneer maakte waarschijnlijk zelf geen relais maar haalde die gewoon een relais boer.

Als het een solenoide is met een los contactblok wordt het een ander verhaal. Maar daar kan alleen een foto uitsluitsel op geven.

Buigen aan relaiscontacten is over het algemeen geen goed idee (de fabrikant heeft ze al optimaal afgesteld)
Meestal gaat het dan bergafwaarts, op weg naar een nieuw relais... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 mei 2021 17:29:34 schreef RAAF12:
Dat zou zo maar kunnen. Misschien dat ze in Vlaanderen anders heten.
[...]

Startknop zal wel PLAY zijn waarmee de koppen tegen de band worden gedrukt en de motor gaat draaien.

Het is zo dat als ik op PLAY druk ik dan zag dat het relais klikte , en daarna niks meer bij het op play drukken. Ik moet dat deck eerst uitbreken maw (kabels los maken en ander toestellen ook eruit halen want het deck zit onderdaan en dar staan wat andere toestellen erboven. Wel een heel gedoe. Maar dat zal nu niet gaan want ik zit op zeer dringend nieuws te wachten eind deze maan en daar wil ik me eerst mee bezig houden , pas dan de rest.

We gebruiken in geen ander woord hoor , voor een relais als je dat bedoelt ?

Op 29 april 2021 21:48:51 schreef Herman - Belgie:
Hallo Forumleden ,

Ik heb een Pioneer CT - F850 cassette deck staan , die niet meer werkt omdat het Relais kapot is (versleten) en dat heb ik al jaren niet meer gebruikt. Iets wat ik nu dus eigenlijk wel wil gaan doen omdat ik oude cassette tapes heb en die zou ik graag willen digitaliseren.

Dat deck ziet er zo uit

[afbeelding]

Waar kan ik terecht om bv dit deck te laten herstellen of zo een nieuw relais te kopen en er zelf in stoppen ? PS Ik vermoed dat ik ook rekening zal moeten houden met de aandrijf riempjes, die zullen vermoed ik ook wel vervangen moeten worden ... ?

Pioneer CT - F850 manuel
https://www.manualslib.com/manual/901692/Pioneer-Ct-F850.html

Alvast dank.

PS Dat relais zit links achteraan als je de voorkant naar je toe hebt staan. Zoals op de foto.