Licht bol

De lichtbol van mijn meter werkt niet. Dit is zo een witte bol om buiten in de tuin te zetten met wit en rgb licht. Deze werkt met een 3.7v batterij en een klein zonnepaneeltje. Batterij meet 4.16 v en met het beetje zon dat er hier nu is meet ik op het zonnepaneeltje rond de 4v. Onderaan zit er een drukknop waar op staat : on/mode/auto. ( gebeurd niet wanneer je op het knopje drukt )

Wat kan ik nog meer uit meten? Ik heb een multimeter ter beschikking.

Op het eerste zicht zie ik niets mis aan de printplaat. Behalve dat er op j3 geen doorverbinding zit. ( weet niet of dit de oorzaak kan zijn )

als je het zonnepaneel afdekt zou de led aan moeten gaan. zo niet, meet de accu eens zonder de lader, kan best zijn dat er dan weinig over blijft..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Omg , nu voel ik mij zo dom...
Ik maar denken en zoeken achter een lichtsensor. Idd als je het zonnepaneeltje afdekt branden de leds. Vraag mij dan wel af waarom het voorheen niet brande dan als het donker was.

In ieder geval bedankt. Probleem is opgelost.

Haal die batterij er uit en laad/ontlaad die een aantal keren met een geschikte lader.
Je zal dan snel zien of die accu nog goed werkt of stuk is en geen lading meer opneemt.

Het is trouwens goed voor die batterijen om die af en toe eens te laden met een geschikte acculader, daar gaan ze langer van mee.

Als het voorheen soms niet werkte kan dit slecht batterijcontact zijn of een uitgeputte accu.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Als je 4.17V meet op een Li-Ion dan zou hij aardig vol moeten zijn.

Ik weet niet of het met Li-Ion ook zo is, maar bij b.v. Alkaline kan er spanning uit komen, (en dus goed lijken), maar dat de spanning instort als je hem belast.

Een goede manier om een batterij te testen is met een klein gloei lampje. Die trekken aardig wat stroom, maar niet al te veel. (Bestaan die 2.4W 6V fiets verlichting nog?) Als je batterij zo een lampje een paar minuten kan laten branden, zonder dat de spanning snel zakt dan is de batterij zelf in elk geval OK.

Verder kun je kijken naar de opdruk van IC's en transistoren en die op internet intypen. Dan vind je vaak hele boekwerken waarin staat wat die IC's precies doen, en dat kun je dan vergelijken met wat je thuis hebt.

Dat heb je met lithium cellen ook ;) Een hoge interne weerstand kan de indruk wekken dat het allemaal prima werkt als je de open klemspanning meet. Maar zodra je 'm belast loopt 'ie snel leeg.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.