Relais 16A


Arco, als een tor "100A" aankan dan is dat wat de fabrikant maximaal mogelijk acht. En dit is dan met alle kunst en vliegwerk wat ze konden verzinnen, soms zelfs zo ver gaand dat ze specificeren dat de CASE 25 graden moet blijven om dat te verkrijgen. Als jij rond de max-stroom door de tor komt, dan zal je zowiezo moeten accepteren dat ie aan de binnenkant 80 of 100 graden wordt. (op de max zelfs 150 of 175!).

Bij een spoel zeggen ze bijvoorbeeld IRMS = 3A en dan bedoelen ze (lees de kleine letters) dat ze accepteren dat ie (bijvoorbeeld) 40 graden warmer wordt dan z'n omgeving. Als jij 2.5A of zoiets door die spoel wil sturen, dan moet je accepteren dat ie inderdaad warm wordt.

Bij een relais wat 16A aankan, verwacht ik hetzelfde. Ze weten dat zoveel graden acceptabel is en dat onder normale omstandigheden je dat niet zal bereiken bij een stroom van 16A.

Als de fabrikant een hoge-smelt-temperatuur. plastic heeft gebruikt kan ie een hogere temperatuur van het binnenwerk accepteren en vind ik het niet raar dat iemand de contacten als "heet" klassificeeert.

Bij een stroom van 10A zal de warmteontwikkeling al 2.5x minder zijn dan bij 16A. Dus onder de 10A zal je nauwelijks merken dat de boel opwarmt. Ik krijg de indruk dat de TS veel dichter bij die 16A zit dan die 10A.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Golden Member

Op 4 mei 2021 15:39:47 schreef EricN:
Ik heb wat andere 16A relais liggen open doen en vergeleken met de originele NF7 is er wel een groot verschil. Ik ga het dan toch maar riskeren bij onze oosterse vrienden. Als ze toekomen offer ik er 1 op om na te kijken of het binnenwerk en kontaktpunt dezelfde zijn.
Hier wat foto's met de vergelijking NF7 en 1 vd andere.

Wel bijzonder dat ze op de print al 12V en 9V versies door elkaar hebben lopen (of heb je die 12V variant er zelf in gezet?) Ik geloof dat Peugeot die 9V dingen ook gebruikt hebben in een BMS module (sven/HmH, kan je er meer over vertellen) waar 12V opstaat, dat ging geloof ik ook niet goed.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wat ook eigenlijk moet (en maar weinig gedaan wordt), is bij gesealde relais na montage de 'vent' opening vrij te maken.
(door het 'pikkie' op de foto af te breken)

Als het relais niet kan 'ademen' is de contact levensduur ook korter.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@shiptronic. Nee dat waren afbraakjes om de konraktpunten eens te vergelijken.

De print hier heeft hele grote brede koperbanen. Goed dubbelzijdig nog ook. Een hele moeite om met een 80w soldeerbout eraf te krijgen dus qua koeling en kontakt zit het wel goed.

You are free to choose, but you are not free from the consequence of you choice

@arco. Ook in een droogkast waar hete klamme lucht rond gaat?
In ieder geval dat van die gaatjes wist ik nog niet. Dank.

You are free to choose, but you are not free from the consequence of you choice

Ik mag toch hopen dat de electronica in een aparte ruimte zit en niet in die droogkast zelf... ;)
Pennetje is zo gemaakt zodat je het simpel met een schroevendraaier af kunt breken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik test droogkasten altijd met een stuk glas. Dat dampt aan als de droogkast natte lucht verliest in de motor/print ruimte. Ik kan je vertellen dat dat behoorlijk aandampt telkens. In weinig gevallen wordt deze test doorstaan. Mijn criteria is dan ook niet OF hij aandampt maar of er binnen de paar seconden het water van het glasplaatje aflekt. Vandaar mijn vraag.

Waarom zie ik nooit relais met die puntjes af? Nog nooit gezien. Het zou me direct opgevallen zijn.

In ieder geval een heel interessant gegeven.

You are free to choose, but you are not free from the consequence of you choice

Sommigen hebben een extra gaatje (a.h.w. 'voorgeopend' in de fabriek)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wow. Daar ga ik eens op letten. Dat valt al een pak minder op.

You are free to choose, but you are not free from the consequence of you choice

Idd, in deze 2 modellen zijn alvast gaatjes gemaakt.

Op de 2de close up zie je het beter

You are free to choose, but you are not free from the consequence of you choice

Is ook wel logisch dat droogkasten dampen, viltafdichtingen zijn zeker niet vocht dicht... Maar condensdrogers hebben het meer dan warmtepomp drogers daar de lucht ook heter word...

meer hitte is ook eerder verdampen van dat vocht, en een compressorsysteem in een stoffabriek als een wasdroger is gewoon stom ontwerp. roosters gaan dichtzitten en dat systeem heeft nogal levensduurverkorting als het koelsysteem steeds te warm wordt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De hoeveelheid stof en vochtverlies inwendig is afhankelijk van de verstopping in de luchtcirculatie.
Bij wp drogers los ik dat bij residivisten op door achteraan een klein luchtverlies te maken.

You are free to choose, but you are not free from the consequence of you choice

Kan je dat nader verklaren en waarom??

Als je droogkasten tegen komt waarvan de filters chronisch verstopt gezeten hebben dan krijg je dit resultaat: zie foto.
Dit stof komt van tss de voorste feuter. In een droogkast komt een "lek" niet alleen met stof maar ook met vocht gepaard. Als je het deksel vooraan een beetje opligt en daar een stuk glas aanbrengt (latje van een kachelruit gebruik ik) Dan zie je dat fel aandampen. Daar zit dus ook de print. Bij een correct herstelde droogkast is dat niet of nauwelijks. Als je dan een onderdruk aanbrengt op de trommel mindert dit vochtverlies aanzienlijk. Bij klanten waarvan ik weet dat goede raad niet gaat helpen en waar de droogkast goed vrij staat (zodat eventueelvochtverlies geen schade veroorzaakt) zorg ik voor deze onderdruk. Bij warmtepompdrogers bedoel ik!
Het is een gesloten luchtsysteem dus eigenlijk kan er normaal geen verlies optreden maar toch wijst de praktijk anders uit. De lucht die na de ventilator komt is droge lucht (net de verdamper en condensor gepasseerd) dus bovenaan aan de achtertunnelplaat plaats ik tss 1 (of2) vijsjes een rondsel waardoor de plaat licht open staat en een beetje lucht verliest. Plaats je nu het glasje terug dan is het vochtverlies plots veel minder. Een luchtverlies zorgt ervoor dat er elders lucht terug aangezogen moet worden. Onderdruk dus. De voorste feurter is de grootste verliespost waardoor het stof en vochtverlies betert.
Enfin. Mijn experimenten hebben dat uitgewezen.

You are free to choose, but you are not free from the consequence of you choice

Kan je mij een foto van je modificatie geven??

Ai, moet ik dan eerst een patentaanvraag doen? Hahaha.
Nogmaals, bij hardleerse recidivisten hé.
Ook niet bij condensatiegevallen aangezien er te veel vocht vanaf komt.
Gewoon heel basic een rondsel (bovenaan) tss achterplaat (luchtduct) en chassis. Hierdoor voel je lichtjes wat lucht ontsnappen gezien de ventilator zich daaronder bevindt en luchtdruk die kant op stuurt. Heel basic hoor.

[Bericht gewijzigd door EricN op 8 mei 2021 19:34:16 (40%)]

You are free to choose, but you are not free from the consequence of you choice

Chinezen hebben hun belofte nagekomen.
Edit
Nieuw relais open gemaakt. Geen enkel spoor van namaak. Nauwkeurig onderzocht op details en deze zijn identiek. Buiten de aansluiting die maar met 1 pin is maar dat is correct gezien het zulk model is.

Toestel ondertussen 3x getest met volle lading natte was

[Bericht gewijzigd door EricN op 18 mei 2021 14:31:02 (11%)]

You are free to choose, but you are not free from the consequence of you choice

Jahoor is niet altijd kommer en kwel hoor...

Ter info: Ik kwam vandaag een relais tegen waarvan de seal nog gesloten was. Geen goed idee blijkt. Helemaal opgeroest inwendig hoewel in het toestel zelf geen vochtprobleem was.

You are free to choose, but you are not free from the consequence of you choice

Ter info: Ik kwam vandaag een relais tegen waarvan de seal nog gesloten was. Geen goed idee blijkt. Helemaal opgeroest inwendig hoewel in het toestel zelf geen vochtprobleem was.

Oei. Editknoeiwerk.

You are free to choose, but you are not free from the consequence of you choice

Seal zit er alleen op om te voorkomen dat er allerlei ongewenste vloeistoffen en dampen inkomen tijdens solderen en reinigen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een nalatigheid van de printenfabricage boer dan in dit geval?

You are free to choose, but you are not free from the consequence of you choice

Soms laten ze de seal expres zitten, als men verwacht dat de omgeving waarin het relais moet werken veel schadelijke stoffen bevat (afweging)
In dit geval lijkt me dat relais gewoon geassembleerd in een veel te vochtige omgeving. Zeker met roest-terwijl-U-wacht metaal geen goede combinatie... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De roestaanslag is een gevolg van vele vlammen dat relais gedaan heeft.. Geen vocht hoor.. Heb wel eens in het verleden apparatuur gezien uit een boot met veel roetschade ( Na een brand in kombuis door defecte koelkast), na een paar weken gaan alle printsporen en metaal gewoon roesten.. Stond in droge ruimte.. roet is erg aggressief..