elco waarde in dit schema. Hoever mag ik daarvan afwijken?

Hallo mensen,

Ik heb een projectje met enige audio, waar ik niet veel kaas van heb gegeten.
Punt is nu dat ik de audio, uit een arduino, wil gebruiken, zoals in dit schema aangegeven.

Nu heb ik geen 10uF elcootje.
Wel een paar andere waarden die daar relatief dicht in de buurt komen.
Wat is het effect van een afwijkende elco waarde?
Ik weet dat de condensator an sich een gelijkspanningsblokkering is.
Ik vermoed derhalve dat de elcowaarde meer met het audiogeluid doet.
Kan ik hier 33uF kwijt?
Of juist 1uF? (Heb ik beiden opgedoekt van een sloopprintje)

Daarbij... Is het een line out niveau, wat er tussen de elco uitgang en GND staat? (het signaal versterken is de volgende stap namelijk. ;) )

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Zonder de ingangsimpedantie van de audioversterker te kennen: muziek? Grotere luidspreker? Dan liever 33 uF. Alleen pieptoontjes of een kleine luidspreker, dan is 1 uF al genoeg. Ga maar voor de 33 uF.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op 3 mei 2021 21:56:10 (19%)]

Shiptronic

Golden Member

https://youtu.be/eF8e-FmtDh4 :)

Op 3 mei 2021 21:55:17 schreef Brightnoise:
Muziek? Grotere luidspreker? Dan liever 33 uF. Alleen pieptoontjes of een kleine luidspreker, dan is 1 uF al genoeg. Ga maar voor de 33 uF.

Dat lijkt aardig te kloppen !

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 3 mei 2021 21:56:34 (83%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 3 mei 2021 21:55:17 schreef Brightnoise:
Muziek? Grotere luidspreker? Dan liever 33 uF. Alleen pieptoontjes of een kleine luidspreker, dan is 1 uF al genoeg. Ga maar voor de 33 uF.

Top!
Ga ik proberen.
En dat uitgangsniveau... Line out? (voor ik dingen ga slopen of dat ik denk dat het niet werkt. :))

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Line-out is een spanning tussen 100 mV en 1 volt rms. Maar de bronimpedantie moet minder dan 1 k zijn en de belasting moet hoger dan 5k Ohm zijn.

Dit zijn echt de limieten. En daar past een 22 uF elco precies bij. Dus die 10 uF van het originele schema is een goede design keuze.

En 33 uF geeft mogelijk te veel laagfrequente rommel, wanneer die uit de wave player komt. Zou niet mogen.

Sine

Moderator

Zonder de impedantie van dat ampje te weten ..hmja

Dat is PWM op 5V, en dat gaat zonder filter meteen de amp in.

Dus echt hoogstaand zal dat niet zijn.
En line level is het al helemaal niet.

[Bericht gewijzigd door Sine op 3 mei 2021 22:10:06 (22%)]

Het hoeft geen topkwaliteit te zijn, mensen. :)
Als ik er een telefoongesprek mee kan afspelen op een oude telefoon, ben ik al een heel end.

Moeders heeft altzheimer en ik heb nog een T65 TDK staan.
Ik wil daar wat WAV met ingesproken teksten in hebben, zodat ze het gevoel heeft dat haar zuster of haar kinderen haar bellen.
Nee, het ontlast mijn verplichtingen niet om haar zo nu en dan te bezoeken, maar het is een stukje afleiding voor haar.

Op 3 mei 2021 22:08:54 schreef Sine:
Zonder de impedantie van dat ampje te weten ..hmja

Dat is PWM op 5V, en dat gaat zonder filter meteen de amp in.

Dus echt hoogstaand zal dat niet zijn.
En line level is het al helemaal niet.

Een kleine versterkertrap moet voldoende zijn...
Ik zal nog eens tussen de schema's op de site zoeken.