Koelkast is lauw, maar wel ijs op wand

Mijn inbouwkoelkast van zo'n 4 jaar oud koelt plots niet goed meer. Ongeacht op welke stand de thermostaat wordt gezet, wordt het niet koeler dan zo'n 10 graden. Dit terwijl er bovenin wel ijs tegen de achterwand wordt afgezet. Onderin de groentenla voelt het lauw aan.

De compressor lijkt contant te draaien (bromt) en slaat dus niet meer af. De koelkast ziet er nog als nieuw uit, sluit goed en de rubbers zijn nog in nieuwstaat.

Klopt het dat dit duidt op een lekkage in het koelsysteem en dat daarmee de koelkast eigenlijk kan worden afgeschreven?

Is er nog iets dat kan worden getest om het probleem te lokaliseren/bevestigen?

Kan ook slechte ventilatie achter de koelkast zijn maar dan zou de compressor wel af moet slaan als de condensor te warm word. Als er ijs afgezet zou ik toch denken dat hij wel goed koelt maar dat er toch ergens een lucht lek is. In een droge goed afgesloten koelkast die continu gesloten blijft zou geen ijs afgezet moeten worden. Het water dat nodig is voor deze ijsafzetting moet dan toch ergens vandaan komen.

Een einde ritje lijkt me, helaas.

Merk model? Iets goedkoop?

Op sommige toestellen is extra waarborg of een tussenkomst van de fabrikant vanwege vroegsterfte.

Ijsafzetting bovenaan in de hoek duidt op een gastekort (gaslek) of een verstopping in de gasleiding).

[Bericht gewijzigd door EricN op 3 mei 2021 22:10:05 (24%)]

hoe groot is de ijsvorming? dat zou de achterwand moeten zijn voor een flink stuk, een 10cm hoog en volle breedte is te weinig, ding haalt de temperatuur niet en blijft maar draaien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Das een probleempje en neem contact op met leverancier.. is een gaslekkage of defecte compressor... ( als ijs in 1 hoekje zit)

Het is een Pelgrim koelkast die met de keuken nieuw werd geleverd.

De ijsvorming zit op de achterwand over de hele breedte, maar alleen boven de eerste legplank (dus zo'n 10-15 cm vanaf de bovenkant). Naar onderen toe wordt het warmer.

Gezien de leeftijd van de koelkast is het inderdaad wellicht zinvol om contact met de winkelier op te nemen.

Mijn gok is: Er is koelmiddel ontsnapt.

Compressor comprimeert het spul, daarbij wordt het warm en vloeibaar. Dan gaat het door de koelribben aan de achterkant en wordt het weer zeg "kamertemperatuur". Vervolgens komt het langs een ventiel, daar kan de druk ineens omlaag, en begint het spul met verdampen. In de normale situatie verdampt het, koelt af tot zeg -10 graden en... dan blijft de rest vloeibaar totdat het verder in het koel-element is. Zo wordt het hele koel-element koud.

Nu is er zo weinig koelmiddel over dat de boel direct in het begin allemaal verdampt en dus alleen het bovenste stuk van het koelelement wordt koud.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Golden Member

Kan de lucht wel circuleren? als de bovenste legplank de hele koelkast afsluit kan de gekoelde lucht niet naar onder zakken, en de warme lucht niet stijgen om gekoeld te worden.

Welk type Pelgrim is het?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Kan de warmte achter de kast wel goed weg?? Maar er is te weinig rijp.... Meestal 3/4 vd achterwand moet ijzen

Bedankt voor alle reacties. Ik weet nog niet wat de oorzaak is, maar het lijkt erop dat het toch onder garantie verholpen gaat worden.

Het ijs op de achterwand zijn niet de normale bevroren druppels, maar een laag ijsafzetting van 3-4mm.

Als er een probleem met de ventilatie zou zijn, zou dit waarschijnlijk al eerder zijn opgetreden. De keuken is al 4 jaar onveranderd.

Nee, je redenering klopt niet. Het gebeurt heel regelmatig dat een koelkast met slechte koeling (niet reglementair geplaatst) pas na 4 jaar de geest geeft met als reactie jouw klachtenlijst.

Dat dit onder waarborg zal vallen hangt dus af of de dienstdoende technieker een installatie probleem gaat vaststellen dat aan de oorzaak ligt.

Ik zou nakijken of de installatie/verluchting voldoet aan de gestelde eisen.

Indien niet dan zou ik hem uitbouwen en dan eerst de installatie aanpassen of hem gewoon laten nakijken op een ander locatie, bv de garage.

Dus? een tweede zegt het ook.. Uitbouwen zou ik niet doen, wekt onvertrouwen op..

wrs weer zo'n keukenboer die een veel te klein rooster heeft gezet onder de koelkast en erboven zit een kastje zonder beluchting erachter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer