accu + oplader uitmeten

Is er een mogelijkheid om een oplaad accu (van boormachine, duiklamp, andere toestellen) uit te meten om te weten of deze defect is of niet?

Als ook de oplader hiervan?
Want het zou gek zijn om een andere accu te kopen als blijkt dat de oplader stuk is.

in bijlage een (oud)accu boormachientje dat 2 maand terug nog werkte en nu niets meer doet.
Het lichtje van de oplader werkt nu ook niet wanneer dit in het stopcontact zit(met of zonder accu).

Ik heb een multimeter maar weet niet echt hoe ik hier moet mee werken.
Daarom ook graag een klein beetje uitleg op wat in te stellen en hoe af te lezen of het ok is.

Alvast bedankt!

Je kan het beste een multimeter gebruiken om te controleren of de lader het nog wel doen. Je kunt al een goedkoop type halen bij de action voor een paar euro als je geen multimeter hebt.

Ik weet niet hoe oud de accu is, maar aan het type accu lijkt het iets van grofweg 8 jaar of ouder? En bestaat dan best een grote kans dat de accu dan niet meer goed is. Maar met een multimeter kun je de voltage van de lader en de accu meten.

Ik heb dezelfde accu volgens mij*. En die is van begin 90'er jaren. Heel grote kans dat die gewoon stuk is (NiCd cellen zitten er (bij mij) in).

Accu is heel slecht te openen (volgens mij verlijmd) maar de twee metalen aansluitstrips zijn domweg de PLUS en de MIN van de tien NiCd accu's die in serie zijn geschakeld.

Als je een auto-accu lader hebt en wat wilt prutsen, kun je die auto-accu lader met een 12V lampje in serie, op de boormachine accu zetten. Als het lampje aan blijft en fel brand is de accu gewoon stuk. Als je een flitsje ziet of het lampje niets doet, kun je dat een uur aangesloten laten en dan kijken of de accu iets doet in de boormachine. De accu zal niet vol zijn, maar zou wel weer teken van leven moeten geven.

De lader zal vermoedelijk ook makkelijk te meten zijn: met je multimeter gewoon op de twee contacten meten en de meter op DC voltage zetten. Dan zou je waarschijnlijk iets van 15V moeten meten.
Mijn lader is gebouwd met een seriecondensator i.p.v. een trafootje zoals bij jou, dus dit kan ik niet zelf nameten.

Als je iets van mijn uitleg hierboven niet begrijpt (zoals waar je de meetpennen van de multimeter in moet stoppen...), dan maken we nog een wat beter instructie. Kon zo snel geen kant-en-klare plaatjes vinden om bij te voegen.

* Schitterende Skil klop-boormachine van een kilo of 5 ;) Erg draagbaar... Maar ook onverwoestbaar!

fred101

Golden Member

Dat is allemaal wel te meten maar het zit niet bij ieder apparaat gelijk.
Ook de manier van laden is bij verschillende accu typen niet gelijk. (lipo, nimh, nicd, loodaccu)

Wat ik doe is de spanning van de accu meten, belast en onbelast, maar dat laatste is als snelle test in eerste instantie voldoende.
Dan kijk ik of er spanning op de uitgang van de lader staat. Als dat beide goed dan meet ik de laadstroom en/of de ontlaad stroom. Als de inwendige weerstand te hoog is neemt hij niets op, als de lader iets mankeert loopt er ook geen laadstroom. Meestal sla ik dat over en kijk ik eerst of de accu wel wil laden aan een labvoeding. Dit bij simpele nicd of nimh accus.

Maar er zijn systemen waar dat allemaal wat lastiger is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs