RF Verzwakker demonteren - hoe?

Recent heb ik deze RF Attenuator in China gekocht: https://www.uploadarchief.net/files/download/_verzwakker.jpg Verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. Deze had moeten zijn DC-3GHz/20dB/10W. Ik heb 'm doorgelicht met de bekende speelgoed VNA en dat zag er prima uit. In beide richtingen zo'n -19dB (dus geen dummy load met een aftakking; dat schijnt ook te bestaan).

Ik voerde er 10W RF aan toe. Dan verwacht ik (-20dB) 100mW aan de andere kant. En inderdaad, een fractie van een seconde toonde mijn meter 100mW! Daarna niets meer. Het ding is nu dood; open circuit. Niet geschikt voor de geadverteerde 10W zou je zeggen..

Ik heb gereclameerd bij AliExpress, maar mijn klacht wordt niet ontvankelijk verklaard wegens "gebrek aan bewijs". Ik mag het ding op eigen kosten retourneren aan de verkoper.

Om nu toch nog te proberen enig zichtbaar bewijs te verkrijgen, zou ik het ding willen openen. Heeft iemand enig idee hoe dat zou gaan zonder direct de ijzerzaag erin te zetten?

Voor nog meer foto's, en dit is beslist geen reclame natuurlijk: https://nl.aliexpress.com/item/32900278500.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…

Frederick E. Terman

Honourable Member

Los van het bovenstaande, maar is er toevallig kans dat je hem verkeerd om aangesloten hebt gehad op de 10W-test?

Zo'n ding bestaat uit secties, waarbij iedere sectie ongeveer evenveel vermogen moet dissiperen. Om dat voor elkaar te krijgen dempt de eerste sectie maar weinig dB, en de laatste sectie de meeste dB's.
Sluit je nu verkeerd om aan, dan krijgt de 'veel dB' eindsectie het volle vermogen, en moet daarvan opeens bijna alles dissiperen, terwijl de rest bijna niets te doen krijgt. Dat is bijna altijd in enkele seconden dodelijk.

Een ingehuurde expert kreeg dit voor elkaar met onze dure gekalibreerde meetverzwakker voor 100 W. 't Was zó over. :o :( |:(

e: Voorbeeld voor vier secties, 10 W, 20 dB:

code:


Normaal:
	1.25	1.75	3	14	dB
10	7.50	5.01	2.51	0.10	P
	2.50	2.49	2.50	2.41	Pdiss
					
Verkeerd om:					
	14	3	1.75	1.25	dB
10	0.40	0.20	0.13	0.10	P
	9.60	0.20	0.07	0.03	Pdiss
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Mmm... aangezien de VNA "uitwees" dat het ding "symmetrisch" bi-directioneel was, en de ohmmeter ook, ben ik ervan uitgegaan dat het niet zou uitmaken hoe ik 'm aansloot. In- en uitgang (als die al van toepassing zijn) zijn niet gedocumenteerd of anderszins aangegeven.
De ohmmeting wees op een pi-verzwakker. Nu is de doorgaande weerstand weg en aan één zijde de parallelweerstand. (De andere zijde heeft z'n parallelweerstand nog wel.)
Een kant van het ding heeft N-male als aansluiting, de andere kant N-female. De 10W heb ik op de male gezet. Dit zou iedereen bijna intuïtief doen, toch?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt van buiten niet meten wat erin zit. Zelfs pi of T kun je niet onderscheiden. Het is een leuke oefening dat eens uit te tekenen.

Het is mogelijk dat jouw verzwakker maar drie weerstanden bevat. Ook dan is vaak de 'uitgang' lichter uitgevoerd.
Omdat het bijna niet mogelijk is tegelijk twee weerstanden te verbranden, vermoed ik dat je daar in feite een T-configuratie hebt, waarvan nu de uitgangsarm verbrand is.

Maar inderdaad, je zou verwachten dat je het ding bijvoorbeeld achter op een zender kunt schroeven, dus dat de kant met de moer (de male kant) de ingang zou zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Oké, hier zie ik een ander exemplaar, waarbij in- en uitgang wél zijn aangegeven: https://nl.aliexpress.com/item/33006763464.html En helaas, de MALE-aansluiting is UITgang. Intuïtie helpt dus niet.

Maar inderdaad, je zou verwachten dat je het ding bijvoorbeeld achter op een zender kunt schroeven, dus dat de kant met de moer (de male kant) de ingang zou zijn.

Dit is precies hoe ik het zag en wat ik heb gedaan.

Met de waarschijnlijkheid die er nu is, bedenk ik me dat meetzenders bijvoorbeeld, een N-female als (meet)aansluiting hebben. In dat geval zou het met deze verzwakker dus wel goed zijn gegaan (om de ingang van de meetzender extra tegen "reverse" RF te beschermen). Rest me niets anders dan m'n verlies te nemen, of me nog te beklagen over totaal ontbrekende documentatie.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat je in elk geval kunt zeggen, is dat het niet goed aangegeven is. Niet geschoten is zeker mis.
Maar sneu is het wel. Ik zou de fout waarschijnlijk ook gemaakt hebben.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Met de male-kant, die met die moer, op een robuust apparaat met female n connector wat steviger vastzetten met steeksleutel 19. Met deze sleutel de moer vasthouden en dan aan het koellichaam losdraaien. Tegen de klok in dacht ik. Het is i.i.g. geen contraschroefdraad.

Ik had er zo een van 5 watt 20 db. Die is overleden door AM-eritus. Ofwel ik deed er ongeveer 2.5 watt ongemoduleerd in en met moduleren ging ie dood op een piek. Blijkt dat het keramisch spul wat er in zit piekjes niet goed verdraagt.

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!

Dank voor de aanwijzing. Kun je misschien bevestigen dat de female-kant de ingang is?

Ha tin.soldier,

Ik zou even een mail sturen naar Teleworld RF dan kan je het voorval voorleggen.
Ik verwacht overigens geen richtwerking in deze verzwakker omdat het een vaste demping betreft!

Tot 4 GHz maak ik ze zelf in bijna de zelfde behuizing het chipje wat ik gebruik is een chipie van aluminium substraat met de weerstanden daar opgedampte ( PI uitvoering ) deze hebben aan beide kanten de zelfde weerstand waarden.....

De situatie die @Frederick E. Terman schetst kwam je vroeger vaak in stappen verzwakkers tegen met een uiteen lopende grote / stap en dan was de ingang en uitgang zeker aangegeven !
Daarentegen een stappen verzwakker met een continu karakter dus bijvoorbeeld alle stappen van 10 dB speelt dit niet daarom zie je regelmatig in apparatuur twee type 1 dB / stap en 10 dB / stap of zelfs twee knoppen in een.......

De verzwakker die je verderop laat zien waarbij in en uit aangegeven is kan je vergeten is voor de sier :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 4 mei 2021 16:57:19 schreef tin.soldier:
Dank voor de aanwijzing. Kun je misschien bevestigen dat de female-kant de ingang is?

Bij de mijne leken er twee dezelfde T verzwakkers in serie te staan. Na opblazen was i.i.g. de wartelkant (ingang) rond de 147 ohm en de uitgangskant 53. Waar beide eerst exact 50 waren.

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Toch weet ik waarover ik het heb. :)
(Niet dat ik precies weet wat er in de verzwakker van @TS zit, maar dat vaste verzwakkers meestal niet symmetrisch van opbouw zijn.)

Hier zie je de opbouw van een (VASTE) verzwakker, hier uitgevoerd met filmweerstanden op een keramische drager. Links is de ingang, rechts de uitgang.
Iedere sectie dissipeert evenveel vermogen; daarom nemen de secties ook evenveel plaats in beslag. De oppervlakte 'zwart' bepaalt niet het vermogen, maar de verzwakking van de sectie in dB.

De linker eerste secties nemen kleine decibelhapjes van het signaal, de rechter laatste sectie heeft de grootste verzwakking in dB, maar alle zes secties verwerken daardoor evenveel vermogen in watts, bij vol vermogen elk ca. 16 W.
Gebruik je hem echter verkeerd om, dus van rechts naar links, dan dissipeert de rechter sectie bijna de volle 100 W.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha Frederick E. Terman,

Dat slachtoffer is al eens langs gekomen :'( en zeker komt het voor ik heb hier zelf ook nog twee verzwakkers van Weinschel tot 26 GHz daar is ook de in / uitgang aangegeven het is bijna niet meer zichtbaar dus keurig met een rode band de ingang gemarkeert....

Nu moet ik wel zeggen dat jou voorbeeld en mijn verzwakkers beide gedateerd zijn, het model wat @TS laat zien is veel moderner en is een economische versie voor de telecom markt ( 6 GHz )!
De wijze van temperatuur compensatie gebeurt in de lage vermogens ( 100 W ) nu heel anders en ook de chips zijn veel nauwkeuriger door het fabricage proces.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Na opblazen was i.i.g. de wartelkant (ingang)...

Tja, de N-male heeft de wartel. Maar dat zou in de "nieuwe" redenatie juist de uitgang zijn.

Ik stond op het punt om dan maar eenzelfde nieuwe verzwakker te kopen, ook al heb ik coulance (geen documentatie door de verkoper) bepleit. Maar nu staat voor mijn model niets meer vast. Tenzij het lukt om 'm te openen misschien..
Doel is 20dB verzwakking op 430MHz. Misschien koop ik beter 50 meter RG58?

430 MHz is met SMD weerstanden te doen.

Het kan natuurlijk best zo zijn dat hij goed zat aangesloten maar nogal "Chinees" geconstrueerd en gespect is. Ik sluit verzwakkers altijd net zo aan als de kabel zit. Andersom lijkt me erg onhandig. Dan moet je aan beide kanten adapters monteren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Ha tin.soldier,

Heb je mijn berichtje gelezen daar vermeld ik de naam van de fabrikant en die is goed en zeer betrouwbaar.
Kijk de 10 Watt is dat continu :? Ali heeft daar geen info over maar vermeld keurig de fabrikant !
Als je mij toestaat wil ik morgen wel een mail sturen het kan zomaar dat je een nieuwe krijgt :D

Jou verzwakker heeft geen in / uit meer dat is gezien de ervaring van @Frederick E. Terman ook zeer gevaarlijk O-)
Als je het elektrisch model van zo'n getrapte demper mechanisch zou tekenen dan krijg je een weerstand als een sigaar Ha..Ha...Ha _/-\o_
Laat maar weten dan hou ik je op de hoogte.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ja Fred, toen ik vanmiddag de verzwakker dan maar opnieuw wilde kopen zette ik al die adapters ook maar in mijn 'wishlist'. Superonhandig natuurlijk - niet logisch om die óók nodig te hebben voor een beetje verzwakking (..). Maar ik heb nog niets gekocht omdat er in dit topic tegengestelde geluiden volgden :-)
Eigenlijk zou de verkoper domweg uitsluitsel moeten geven: wat verkoopt ie nu eigenlijk? Maar de weg naar China is mogelijk te lang..

@Henk Nu AliExpress nul op rekwest geeft en de verkoper toch betrouwbaar is, sta ik natuurlijk toe dat je je licht opsteekt! 10 watt continu of niet, dat is evenmin gedocumenteerd. (Hoewel ik tijdens mijn strooptocht vanmiddag zag dat 10W dingen van deze omvang wel 250W zeer kortstondig zouden kunnen overleven. De mijne overleefde 1 seconde met 10 watt draaggolf.)

Ik weet niet in hoeverre je kan afwijken van die 20dB.
Je zou zelf een dergelijke attenuator kunnen bouwen:

Wanneer je kijkt naar de pi-attenuator dan zou je twee weerstanden van 120 ohm bij 5Watt metaalfim parallel kunnen schakelen, je hebt dan netjes 60 ohm op de ingang staan.
Voor die andere weerstand kun je zelf wel iets fabrieken zodat je op die waarde komt.
Bijvoorbeeld twee weerstanden van 560 ohm parallel.

"tijd is relatief"

Hoi Martin, ik weet wel hoe een attenuator kan worden samengesteld. De schemaatjes en waarden (calculators) zijn 'alom' op internet te vinden. Maar die leiden niet eenvoudig tot een UHF-verzwakker.

@rbeckers Wat voor SMD weerstanden denk je dan aan? De input is 10 watt.

Ha tin.soldier,

Zelf maken kan zeker volgens de methode van @Martin V maar dat doe ik al lang niet meer waar kan jij kopen ook bij digikey ?
Zo'n chipie kost €3,30 20 dB 10 Watt tot 3 GHz.........

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@tin.soldier

Bijna alle SMD weerstanden in de buurt van 100 Ω zijn goed tot minimaal 500 MHz.

Voor 10 W een aantal weerstanden van 1W in serie en parallel zetten.

@Martin V

en kant en klaar:
https://dutchrfshop.nl/nl/254-verzwakkers

LOL, hier staan precies de verzwakkers bij waarvan ik er een heb opgebrand :-)
https://dutchrfshop.nl/nl/verzwakkers/712-attenuator-10db-10-watt.html
https://dutchrfshop.nl/nl/verzwakkers/713-attenuator-30db-10-watt.html

@rbeckers Interessant! Ik wist niet dat er SMD weerstanden bestaan die 1W kunnen dissiperen. Maar die kan ik niet - eenvoudig - kopen. Schijnt formaat 2512 te zijn. Elektronicazaken voor hobbyisten hebben dat niet..

Op 4 mei 2021 18:46:49 schreef tin.soldier:
[...]Tja, de N-male heeft de wartel. Maar dat zou in de "nieuwe" redenatie juist de uitgang zijn.

Ik stond op het punt om dan maar eenzelfde nieuwe verzwakker te kopen, ook al heb ik coulance (geen documentatie door de verkoper) bepleit. Maar nu staat voor mijn model niets meer vast. Tenzij het lukt om 'm te openen misschien..
Doel is 20dB verzwakking op 430MHz. Misschien koop ik beter 50 meter RG58?

Voor dat ik hem stuk piekte was er met lagere vermogens geen verschil tussen in en uitgang. De twee verzwakkers leken mechanisch ook het zelfde. Deze zaten gesoldeerd op een stukje messing wat weer op de half opengefreesde connector zat met een schroefje.

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!
fatbeard

Honourable Member

Ik wist niet dat er SMD weerstanden bestaan die 1W kunnen dissiperen. Maar die kan ik niet - eenvoudig - kopen. Schijnt formaat 2512 te zijn. Elektronicazaken voor hobbyisten hebben dat niet..

Farnell wel, Sinuss is de consumententak daarvan.
Mouser levert aan iedereen, maar als particulier moet je minimaal 50 euro besteden.
Andere opties zijn Radio Rotor in Amsterdam, die doen ook speciale onderdelen op bestelling. Zoek op hun website met het fabrikantnummer, als ze het kunnen bestellen doen ze dat ook (minimaal 10 euro).

Weetje: 'gewone' SMD weestanden bestaan zelfs in 3W, MELF misschien zelfs wel meer.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.