Smeg FAB28RV1 slaat uit na een uur


Hi EricN, bedankt voor je antwoord. Hij slaat niet meer aan als ie eenmaal uit is. Ook niet met een tik. Wanneer die uitslaat hoor ik wel wat vloeistof teruglopen en wat borrelen maar daarna niks meer. Wel staat het lampje nog aan.

De eerste keer na een paar uur rusten slaat ie na ongeveer een uur uit. Maar als je daarna van stopcontact wisselt gaat ie weer aan en slaat ie al na 10 minuten weer uit. Ik heb ook het idee dat hoe hoger ik de stand zet hoe sneller die uitlaat.

Ik ben zeker bereid om te meten, maar ik weet niet zoveel over koelkasten dus misschien gaat dat lastig worden.

iets wat vaak gebeurt met verhuizen is het snoer wat blijft hangen en zo losgetrokken wordt bij de motor. als daar wat is losgekomen dan krijg je ook dergelijk gedrag. als je aan de stekker beweegt met de deur open, knippert het lampje dan?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat je kan doen is het zwarte bakje van de motor nemen en dan een boel duidelijke foto's maken zodat we op de foto's kunnen aanduiden waar wat te meten.

Dank jullie wel. Hierbij de fotos. Het lampje knippert niet.

Nee nee. Foto's van het zwarte bakje. Het is te zeggen van dat wat achter hat zwarte bakje zit. Aan de zijkant van de motor. Over welke meetinstrumenten beschik je en kun je mee overweg?

het kan nog de start ntc en beveiliging zijn. als dat niet is, compressor stuk, verstopt zo klinkt het. zijn er geen leidingen met verhuizen beschadigd? deuk erin gebutst ofzo?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Update: ik heb Smeg gebeld en het verhaal uitgelegd. Aangezien de vriezer en koelkast wel aan gaan voor een uur denken ze dat het aan de thermostaat ligt. Vervangen met monteur zou 150/180 euro kosten.

Ik heb geprobeerd het zwarte bakje eraf te halen maar het zit super vast. Hoe kan ik dat het beste doen zonder iets te breken?

Ik heb een multimeter en een hele grote gereedschapskist.

Er zat al een deuk in aan de zijkant voor de verhuizing maar toen werkte hij gewoon nog dus dat zal het niet zijn.

Normaal staat op het bakje een tekening of wat pijlen hoe het moet. Dus goed met een zaklamp kijken. Anders wat goede gedetailleerde foto's posten.

Ja, het is toch straf dat men zoveel kan door een telefoon ;-)
Veel kans dat het zo is maar dat er op een tik niet gereageerd wordt maakt het toch wat onzeker.

[Bericht gewijzigd door EricN op 8 mei 2021 13:21:15 (19%)]

vergeten

Golden Member

Op 8 mei 2021 13:08:24 schreef Pattylouise:
Ik heb geprobeerd het zwarte bakje eraf te halen maar het zit super vast. Hoe kan ik dat het beste doen zonder iets te breken?

Er gaan snoeren naar binnen dus gaat het om de aansluitingen die in dat bakje zitten.

Ik zeg altijd: Het is open geweest dus kan het weer open.

Er moet iets los te klikken zijn, goed kijken van alle kanten desnoods met een spiegeltje.
Waar klemt het bakje op en daar een schroevendraaier in/tussen steken en soms een lipje iets openbuigen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Inderdaad, op deze staan geen aanwijzingen.
Ik heb er dan zelf een pijl bij gezet.
Een platte schroevendraaier in het lipje steken en dan zo wat wringen tot het los komt. De bedoeling is om via het lipje de ganse zijkant open te "plooien" en niet om het lipje er af te breken. Het probleem met deze is dat bij te weinig kracht er niets gebeurt en bij te weinig iets afbreekt. Voorzichtig dus daar je hier geen ervaring mee hebt.
Het vervangen van de thermostaat is bij deze ook zo een gevarenstukje. Veel wringen en prutswerk dat makkelijk misloopt maar eerst zeker zijn dat het wel de thermostaat is. (Whirlpool fabricaat)

Ik lees ook dat een thermostaat vervangen je 150/180 euro zou kosten. Ik vermoed dat dit is als een technicus van Smeg zelf moet komen? Officiële verdelertarieven zijn ook altijd een stuk duurder dan die van lokale witgoedhandelaren. De thermostaat zelf kost geen 80 euro en de alternatieve vervanger van de leverancier van de stukken (whirlpool C00495075) maar de helft hiervan. Heb je hem online gekocht of drg dat je je niet wendt tot je lokale handelaar?

Op 6 mei 2021 08:15:00 schreef Pattylouise:
Hi EricN, bedankt voor je antwoord. Hij slaat niet meer aan als ie eenmaal uit is. Ook niet met een tik. Wanneer die uitslaat hoor ik wel wat vloeistof teruglopen en wat borrelen maar daarna niks meer. Wel staat het lampje nog aan.

De eerste keer na een paar uur rusten slaat ie na ongeveer een uur uit. Maar als je daarna van stopcontact wisselt gaat ie weer aan en slaat ie al na 10 minuten weer uit. Ik heb ook het idee dat hoe hoger ik de stand zet hoe sneller die uitlaat.

Ik ben zeker bereid om te meten, maar ik weet niet zoveel over koelkasten dus misschien gaat dat lastig worden.

Controleer direct na uitslaan de temperatuur van de compressor. Als die erg heet is, zit er toch ergens een verstopping. Daardoor zou de compressor veel meer werk moeten verzetten dan normaal waardoor deze oververhit raakt binnen de tijd waarin normaliter de ingestelde temperatuur wordt gehaald en de interne beveiliging van de compressor aanslaat.

Te dicht tegen een muur staan of opgesloten zitten met de radiator aan de achterkant, waardoor er onvoldoende warmte wordt afgevoerd, kan dit probleem ook veroorzaken gezien de foto's er geen afstandhouders bij je radiator zitten. Kan nog zijn dat de onderkant die minimale afstand tot de muur regelt, maar gezien de foto's niet. Je radiator moet zeker minstens 4 cm van de muur staan.

Het vervangen van de interne regelthermostaat gaat je probleem sowieso niet oplossen omdat je klachten er op wijzen dat de interne beveiliging van de compressor zelf aanslaat. Dus dat geld kan je al besparen.

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!

Thermostaat overbruggen en kijken wat er gebeurt. Valt de compressor stil dan heb je een ander probleem.

Op 8 mei 2021 20:16:31 schreef rdonne:
Thermostaat overbruggen en kijken wat er gebeurt. Valt de compressor stil dan heb je een ander probleem.

Wisselen van stopcontact dan wel binnen een uur wederom maar 10 minuten werken betekent sowieso dat de interne beveiliging van de compressor triggert op motortemperatuur. Die is door z'n massa namelijk nog lang niet genoeg afgekoeld na een uur en dus binnen 10 minuten wederom boven z'n max temp.

Het is of verstopping door smeerolie of niet genoeg afstand van de radiator tot de muur. Een radiator die strak tegen de muur staat kost je al iets meer dan de helft van je warmteafvoer.

Thermo overbruggen is iets wat je echt niet moet doen, dan kan je beter intern in het koel gedeelte meten hoever de ingestelde temperatuur wel gehaald wordt of met de meter over de thermo contacten meten of die wel echt afschakelt. Met overbruggen creëer je zeer zeker een overbelasting.

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!

Hi allemaal, bedankt voor alle reacties.

Ik heb hem net weer aangezet na 24 uur uit, en hij ging eerst helemaal niet aan terwijl de motor koud is. Net een tik op de thermostaat gegeven en hij doet het weer. Straks als ie weer uit gaat check ik of de motor heet is en zo niet, zal ik ook weer een tik proberen.

De radiator heeft zeker genoeg ruimte aan de achterkant. Hopelijk is het geen verstopping. Zo ja, is dat nog te verhelpen?

Ik heb hem tweedehands gekocht net een week geleden. Dus ik baal enorm. En de verkoper wil mijn geld niet teruggeven. Smeg service was het eerste waar ik aan dacht, maar als jullie een andere goedkopere service weten, dan hoor ik dat graag (Ik woon in Amsterdam).

Oké, ben benieuwd. Dat tweedehands is wel weer nieuwe info, je weet dus niet hoe hij daarvoor is behandeld qua verhuizen. Die van mij was tijdens de verhuizing door een stel lomperikken op z'n kop verhuisd. Maar na 48 uur rust doet ie het toch al weer twee jaar. :P

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!

Een motor wordt altijd heel warm. Zeker als hij lang moet draaien nu hij alles weer eens op temperatuur moet krijgen. Heet lopen is dan ook een ruim begrip wat niet altijd op abnormaliteit duidt. Ik raad je niet aan om deze thermostaat zelf te vervangen. Het zit allemaal in elkaar geklikt en met weerhaken. 1 verkeerde beweging en de boel breekt af. Een thermostaat overbruggen ter test is dan ook niet eenvoudig. Vandaar mijn voorstel om vanachter te beginnen. Ik dacht dat @smd in je buurt woont mss dat hij wat kan?

Op 8 mei 2021 21:24:01 schreef EricN:
Een motor wordt altijd heel warm. Zeker als hij lang moet draaien nu hij alles weer eens op temperatuur moet krijgen. Heet lopen is dan ook een ruim begrip wat niet altijd op abnormaliteit duidt. Ik raad je niet aan om deze thermostaat zelf te vervangen. Het zit allemaal in elkaar geklikt en met weerhaken. 1 verkeerde beweging en de boel breekt af. Een thermostaat overbruggen ter test is dan ook niet eenvoudig. Vandaar mijn voorstel om vanachter te beginnen. Ik dacht dat @smd in je buurt woont mss dat hij wat kan?

De compressor weet het verschil tussen heel warm en te warm heel goed.

Effe afwachten omdat er net ook weer nieuwe data als 'tweedehands' en 'net week in bezit' tevoorschijn kwam. :P

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!

De compresser en meerbepaald de klixon wel maar degene die zijn of haar hand erop legt niet. Vandaar mijn bemerking.

tik op de thermostaat bevalt me niet zo, daar zit iets niet goed lijkt me. dat ding is defekt verkocht, dat is zo vaak op marktplaats.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Deze thermostaten (whirlpool) hebben regelmatig dit probleem maar een simpele test moet eerst zekerheid brengen naar mijn mening. Moest het een eenvoudige vervanging zijn zou dat de beste optie zijn maar dat is het niet.

Okee, hij ging weer uit na 45 minuten. Motor was lauw, totaal niet heet. 1 tik op de thermostaat en hij gaat weer aan. Maar alleen voor 5 minuten. Nu doet een tik ook niks meer... motor nog steeds lauw.

Een uur draaien en daarna niet meer lijkt op Thermostaat IDD OF NTC

Tips voor een goede service monteur in Amsterdam die dit kan maken?

Ik noordkop, Amsterdam beetje ver weg helaas..