beginnen met arduino, welke dingen ervoor aanschaffen in china?

beste mensen,
Samen met mijn beste vriendin ben ik een project opgestart. We willen meer leren over diverse onderwerpen zoals 3d tekenen, 3d printen, arduino, electronica.
Dit willen we al een tijdje maar hebben nu eindelijk tijd gevonden om minimaal 2 wekelijks er samen aan te werken. Al 2 jaar geleden viel ons ook op de hackberry bionische hand.
https://myhumankit.org/en/tutoriels/myoelectric-exiii-hand/
Haar beroep is om protheses en ortheses te maken en bionische handen (en andere onderdelen zoals knieën) worden steeds meer gemeente goed.
En hier komen deze diverse technieken bij kijken in een project.
Nu komt daar ook arduino bij kijken. Het is de bedoeling om een prototype bionische hand te maken voor het plezier en te leren, kennis op te doen. Niet eentje voor echt dagelijks gebruik.
Maar ik weet er te weinig vanaf en moet me goed inlezen. Maar aangezien 1 juli de nieuwe wetgeving ivm btw en inklaring in gang wordt gezet wil ik nu nog snel de laatste dingen bestellen in china nu nog betaalbaar is. Ik weet niet wat de toekomst gaat brengen.
Dus wilde ik om jullie hulp vragen zodat ik snel kan bestellen.
Wat zou ik volgens jullie het best bestellen?
Ik heb natuurlijk al dingen als breadboard, allerlei standaard onderdelen etc want ik ben al lang bezig met electronica.
Het gaat mij over welke arduino's, welke modules en aanverwanten.
Ik zal voornamelijk in eerste instantie bezig zijn met aansturing van servo's, motors.
En mijn broer wilde voor zijn ho treinenbaan een brug, slagbomen en seinen maken dus misschien wil ik daar ook nog daar iets voor maken samen met hem. Hij mechanisch en ik de elektronische kant. (mooi project om samen in deze tijd te doen ;) )
Voor prototype hand zat ik te denken aan zo klein mogelijke arduino zodat we die kunnen integreren in de koker. Dus dan komen we volgens mij uit op een mini of als een atiny pic voldoende io poorten heeft is een atiny misschien een optie? Dan zal ik ook een programmer ervoor moeten kopen.
De mini heeft ook een ttl convertor? naar usb nodig. Ik kom daar diverse varianten van tegen, welke zouden jullie aanraden of maakt het niet uit. Ik heb oude laptops, zelfs een met rs323 indien nodig.
Voor experimenteren, is een arduino nano dan goed of neem ik beter een r3 compatible?
Ik had begrepen dat die esp zoals esp13e modules ook met arduino geprogrammeerd kunnen worden en die zijn ook niet groot dus misschien is dat een optie voor in te bouwen.
Zijn er nog handige/leuke modules die jullie aanraden?
Ik weet het, veel vragen maar alvast bedankt om er naar te kijken en of er een of meerdere te beantwoorden
Wat zouden jullie aanraden? Of gewoon meerdere soorten bestellen aangezien de prijzen niet zo hoog zijn.

als je wilt beginnen met arduino zou ik het standaard spul gebruiken. uno, nano of mini. daar zit dezelfde ATMega328 in, waar heel veel info voor is.

grote voordeel van de nano is dat hij in een breadboard past. ik heb er nog een paar die wat duurder waren, met echte FDTI chips. tegenwoordig zie je ze veel met CH340, wat niet altijd lekker werkt qua drivers.

de mini kun je met een CP2103 of FDTI ook gewoon programmeren, alhoewel ik met die eerste geen problemen heb, zijn er die enkel zweren bij de FDTI.

als je meer functies wilt kun je nog kijken naar de STM32 kloon. ik moest wat aanpassen om hem herkend te krijgen, het schijnt geen echte STMicro chip te zijn. stuk sneller als de ATMega

https://nl.banggood.com/STM32F103C8T6-System-Board-ARM-DMA-CRC-Low-Pow…

ESP is ook geweldig spul, heb ervaring met de arduino en micropython omgeving. moet wel handmatig de software laden (boot en reset jumper) maar eigenlijk zou ik die niet direct gebruiken tenzij je wifi nodig hebt.

al met al zou ik in jouw situatie niet direct naar het kleinste zoeken, maar pas als je ontwerp redelijk ver is kijken of je ruimte / IO / energie kunt besparen.

GMT+1

Als je met servo's bezig gaat zou ik deze willen aanraden:

PCA9685 16 Channel 12-bit PWM Servo motor Driver I2C Module Robot

https://www.aliexpress.com/item/4000468996665.html

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
benleentje

Golden Member

Precies eerst gewoon met de uno of nano beginnen daar zit alles al en kan je direct via een USB kabel programmeren.

Ik had begrepen dat die esp zoals esp13e modules ook met arduino geprogrammeerd kunnen worden

Je hebt van de ESP veel varianten met en zonder eigen programmeer interface. Ook hier zou ik om te beginnen de wat duurdere nemen met eigen programmeer interface.

Seriele RS232 heb je eigenlijk niet nodig die zit eigenlijhk al op de uno ingebouwd

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Kruimel

Golden Member

Arduino is leuk speelgoed, de processortechniek is wel enigszins achterhaald en kan een bottleneck zijn als je berekeningen moet doen in je projecten. Het kan ook een grotere uitdaging om tijdkritische code goed te krijgen, zoals het aansturen van neopixels of geluidsbestanden afspelen etc, maar dat kan je verhelpen door er voor elke functie één te gebruiken. Er zijn idioot veel modules en codeervoorbeelden voor.

Wat betreft Arduinokeuze: er is totaal geen reden meer om een Uno te kopen sinds de Nano (en de Pro Micro). Probeer een Nanokloon te krijgen met een micro-USB, niet met die onhandige mini-USB. Er zijn varianten van 3,3V/8MHz en 5V/16MHz, mijn voorkeur gaat uit naar de snelste, maar het kan uitmaken voor de compatibiliteit met sensoren en actuatoren. Een level shifter bordje, kan handig zijn om achter de hand te hebben.

Je kunt voor kleine functies een Digispark kopen, dat is een klein bordje gebaseerd op een Attiny85 met een minuscule bootloader. Je kunt er via de Arduino IDE code op zetten, ontpluggen en aansluiten op een project. Omdat je 2 pinnen en 2kB geheugen gebruikt voor de USB zitten er wel wat beperkingen aan, maar je kan er nog best veel kleinere functies mee uitvoeren en de Attiny85 heeft nog verrassend veel functionaliteit.

Ali Express link

Ik ben recent begonnen met CircuitPython op de Raspberry Pi Pico, en je krijgt supersnel dingen gedaan omdat je alleen hoeft op te slaan en dan begint hij meteen de code te draaien. Scheelt veel stappen met compileren en uploaden, daardoor is het leerproces minder frustrerend. Ook omdat er veel voorbeelden zijn en de syntax wat vergevingsgezinder is leer je het relatief snel, al verlies je wat van de inzichten in de achtergrondprocessen. De chip leent zich goed voor (Micro-/Circuit-) Python omdat hij veel RAM heeft en een moderne 32-bits architectuur. Tegenwoordig is het vaak niet meer zinvol om een 8-bitter te kopen, de snellere 32-bits ARM processors kosten nauwelijks meer en als je geen massaproductie plant maken die paar cent echt niet meer uit.

PS Een aantal van je oudere topic gevolgd hebbende heb ik wel het idee dat jij nog best veel onafgemaakte projectjes moet hebben liggen. Tevens gaf je eens aan niet heel veel budget te hebben. Is het nu wel zo verstandig om nu Arduino's te gaan 'hoarden' in plaats van gewoon te accepteren dat je er iets meer voor moet betalen in het hypothetische geval en op het hypothetische moment dat je ermee aan de slag gaat? ;)

mel

Golden Member

gewoon een raspberry kopen...werkt simpeler dan een arduino...
en ZEKER NIET UIT CHINA halen!!!

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik zou niet vooraf gaan wild inkopen. Zeker niet vanwege een btw-regeling. Koop wat je nodig hebt op het moment.

Arduino is wat achterhaald. Ik zou zeker mikken op simpel programmeren (met usb) en onboard wifi. Daarmee maak je het veel flexibeler en toegankelijker voor die vriendin en je broer. Bijvoorbeeld door via WiFi even een instelling aan te passen.

Er is hierover al een topic volgens mij
https://www.circuitsonline.net/forum/view/146066#highlight=bionische+h…

Een kleine 2jaar verder zou de droomfase toch al voorbij moeten zijn ;)
Belangrijker is eraan beginnen, grootte, breedte spelen in de beginfase geen rol, het belangrijkste is eraan beginnen en leren goed programmeren.

Begin dan ook met iets moderner zoals de Blue pill met een STM32, snel en veel geheugen.

LDmicro user.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een ESP8266 Wemos D1 mini pro (mogelijkheid externe antenne) kom je al een heel eind. Te weinig I/O? ESP32. Zijn vele malen sneller als de ATmega en ATTiny.

Een Arduino kan je ook gebruiken als programmer voor een ATtiny.

Bestellen in China? Meer en meer wordt er geleverd vanuit depot in EU. Probleem alweer opgelost door de handige Chinezen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 8 mei 2021 01:03:53 schreef mel:
gewoon een raspberry kopen...werkt simpeler dan een arduino...
en ZEKER NIET UIT CHINA halen!!!

Dat vind ik een slecht advies. RPi draait een geen real-time OS en daardoor is het dus niet exact bepaald op welk moment een instructie van je software wordt uitgevoerd. En dat lijkt me nou bij "bionische handen" nou juist wel nodig.
Arduino is ook niks achterhaalds aan. De UNO is al oud (en de processor dus ook), maar er zijn ook latere modellen verschenen. Overigens, een "oude" processor hoeft helemaal geen probleem te zijn, zolang ie maar voldoet.

@TS, het klinkt alsof je wel veel I/O nodig hebt. Daar zou ik dus op letten. Nou heeft een Nano ook al best veel, dus wellicht is dat al wel genoeg. De Nano is prima in China te bestellen, maar in NL kan ook, kost iets meer.
Als je Wifi wilt is de ESP32 misschien iets voor je. Heb je gelijk een moderne processor :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

@TS, het klinkt alsof je wel veel I/O nodig hebt. Daar zou ik dus op letten.

In dat geval zou je een ATMega2560 kunnen overwegen.
De Arduino bestaat al enige jaren maar heeft daardoor wel het voordeel dat er online ontzettend veel is te vinden qua voorbeelden.
Ik kan niet voor TS denken maar in het algemeen, als je begint vraag ik me af of dat "32-Bit geweld" wel nodig is.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik zou ook even kijken naar wmos modules. Die werken heel erg makkelijk. En je hebt meteen een wifi verbinding waardoor je alles heel makkelijk van laptop, tablet en pc kunt besturen.

Er is geen ideale processor. Iedere optie die hierboven genoemd wordt heeft voor en nadelen.

Als je begint, kies iets waar veel andere hobbyisten mee werken, dat maakt het makkelijk hulp te krijgen. Probeer niet alles in een keer te kopen, je krijgt in de loop van de tijd nieuwe ideeen (je ziet ook nieuwe mogelijkheden omdat je kennis toeneemt) en dus heb je dan andere dingen nodig.

Arduino (Uno, Nano, mega maakt eigenlijk niet veel uit) is prima om mee te beginnen: Veel support en veel online informatie en voorbeelden.

Als je niet iedere cent hoeft om te draaien: Koop een "echte" in nederland. De STM32 blue pills uit china zijn fantastisch qua mogelijkheden, maar lastiger voor de beginner. Investeer die €30 in het begin voor een soepele en succesvolle start. Als je meer ervaring hebt leer je ook dat overstappen op een andere processor helemaal niet zo moeilijk meer is.

En verder gewoon beginnen. Eerste programma: Laat een led knipperen. Vaak is dat het moeilijkste, de rest is gewoon met kleine stapjes meer functionaliteit toevoegen.

Kruimel

Golden Member

Inderdaad, het is niet zwart-wit. Ik zou mijn eerste STM32 experimenteerbord wel van een betrouwbare bron halen, want ze zijn ook hier niet duur. De tijd en frustratie die het kost om een ontraceerbaar probleem op een dubieus bordje op te lossen is onbetaalbaar. :(

Op 8 mei 2021 01:03:53 schreef mel:
en ZEKER NIET UIT CHINA halen!!!

De 'blue pill' borden schijnen wel al met een STM32F103 kloon te worden geleverd ('die' foto's hier) die wellicht problemen kan geven. Van de Atmel chips heb ik nog niet gehoord dat het problemen geeft (al zullen er zeker wel kopieën op de markt zijn).

Op 8 mei 2021 08:45:32 schreef MGP:
Een kleine 2jaar verder zou de droomfase toch al voorbij moeten zijn ;)
Belangrijker is eraan beginnen, grootte, breedte spelen in de beginfase geen rol, het belangrijkste is eraan beginnen en leren goed programmeren.

Begin dan ook met iets moderner zoals de Blue pill met een STM32, snel en veel geheugen.

+1

Om te leren programmeren op een Arduino heb je er maar één nodig. ;)

bprosman

Golden Member

En verder gewoon beginnen. Eerste programma: Laat een led knipperen.

Dat is een beetje mijn punt, daar heb je geen 32 bitter met WIFI voor nodig :-).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Kruimel

Golden Member

Dat vond ik eerst ook, maar daarover ben ik het afgelopen jaar anders gaan denken. Om een LED te knipperen heb je totaal geen 32 bits nodig, maar 32 bits microcontrollers zijn tegenwoordig praktisch niet meer duurder. Dan is het opeens wel fijn om een snelle microcontroller te hebben die gewoon met de Arduino IDE (of CircuitPython in mijn geval) werkt en op het moment dat er een iets uitdagender project opdoemt niet meteen hapert.

Met de opkomst van die STM32 familie hoor ik ook wel dat men vaak begint met de meest gecompliceerde en uitgebreide chip die beschikbaar is en daarmee aan de slag gaan, en naderhand voor het "echte" project een kleinere toepassen. Dat is op zich wel een logische gedachte natuurlijk: doordat de opbouw van de processor binnen de families vrij uniform is, is de code vaak uitwisselbaar. Dat laat toe 'quick and dirty' code te schrijven en te debuggen op een 'overkill' bordje en als je iets gedaan wil krijgen, en zodra het tijd wordt een ander deelproject te gaan doen de scherpste hoekjes er vanaf te vijlen en het op een klein bordje te branden en de grote chip voor de volgende ontwerpcyclus te hergebruiken.

WiFi is wat mij betreft een verhaal apart, en kan meestal ook wel gewoon uitgeschakeld worden tot je het nodig hebt. Het kan veelal geen kwaad om het op het bord te hebben, en die ESP modules zijn redelijk krachtig en goedkoper dan sommige borden zonder WiFi. 8)7

Op 8 mei 2021 02:38:05 schreef K7Jz:
Arduino is wat achterhaald.

Je bent de tweede die dit schrijft.

Voor een beginner met een bepaalde techniek is het VEEL belangrijker dat ie makkelijk op het internet betrouwbare hulp/voorbeelden/modules kan vinden dan dat beetje extra performance of "gave features" als WIFI.

Ja, je kan aruidno op je ESP8266 of ESP32 draaien, maar de meeste voorbeelden en zo zijn voor de atmega328. Dus als je denkt: Ik ga SPI gebruiken, dan zijn er talloze voorbeelden die het ZEKER doen op de atmega328, terwijl je uren kan zoeken waarom het op je ESP32 niet werkt. En misschien werkt het wel, maar kom je dit probleem pas tegen als je i2c gaat doen. Beter eerst oefenen met datgene wat het meest gebruikt wordt.

Zelf heb ik projectjes waar een orange pi waarschijnlijk prima zou kunnen werken. Maar ik gebruik een raspberry pi omdat ik weet dat de userbase van de raspberry veel groter is en ik dus meer voorbeelden/hulp artiklen/software zal vinden daarvoor. Als ik er tientallen of honderden ga verkopen, dan ga ik wel eens kijken of het ook met de orange pi kan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 8 mei 2021 14:29:58 schreef bprosman:
[...]
Dat is een beetje mijn punt, daar heb je geen 32 bitter met WIFI voor nodig :-).

Ik heb zelfs geen 8 bitter, of zelfs geen IC nodig om een LED te laten knipperen.

Het punt is nu juist dat je een controller moet kiezen die bij je doel en kunde past. Hoeveel bits die heeft is totaal irrelevant.
(tenzij je op performance stukloopt)

benleentje

Golden Member

Op 8 mei 2021 01:03:53 schreef mel:
gewoon een raspberry kopen...werkt simpeler dan een arduino...

IK vind wel een heel erg raar en bijna belachelijk slecht advies. Aan rasberry PI is echt niets makkelijks aan. Het kan best dat het voor jouw erg makkelijk is maar voor degene die nooit iets met linux hebben gedaan is het gewoon een drama.

Op een Arduino hoef je eigenlijk allen maar C++ basis te begrijpen en je komt een eind. Maar zelfs als je niets van C++ weet kan je al aardig uit de voeten.
Op de PI moet je dus weten hoe linux werkt, heb je van die belachelijke editer programma's moet je allemaal stompzinnige letter combinaties onthouden voor een linux commando en moet je je ook nog eens verdiepen in Python of C++. Nee daar is voor een doorsnee mens niets simpels aan.

en ZEKER NIET UIT CHINA halen!!!

Ja zeker wel. Wat je zeker niet uit China moet halen zijn losse componenten en dan vooral halfgeleiders zoals, chips, fets en torren. Maar complete geassembleerde producten kan je prima uit China halen ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 8 mei 2021 14:54:13 schreef rew:
[...]
Zelf heb ik projectjes waar een orange pi waarschijnlijk prima zou kunnen werken. Maar ik gebruik een raspberry pi omdat ik weet dat de userbase van de raspberry veel groter is en ik dus meer voorbeelden/hulp artiklen/software zal vinden daarvoor. Als ik er tientallen of honderden ga verkopen, dan ga ik wel eens kijken of het ook met de orange pi kan.

Hehe ik heb nooit Raspberry gehad enkel Orange PI, doe er alles mee, dat EmmC op de PI3 is zalig, maar is dan ook wel een 44 euro bordje, verder heb ik veel Orange PI PC's, waren toen 25 euro, gebruik ik veel als LAN I/O controller.

Maar mss kunnen we deze discussie ook omdraaien naar de praktijk, als je hiermee wilt spelen zou ik ook eerst voor een PI gaan, wellicht een ESP32 erbij voor de kleinere projecten.

En aangezien ik diversen Arduino's al jaren uit heb staan, zou dat toch wel een teken aan de wand moeten zijn om dat als laatste te kopen, bij Arduino wilde ik altijd wel LAN communicatie, en dan kom je al snel op een mega uit vanwege de pinbezetting, ook dat uploaden is niet fijn in ontwikkeling.

Orange/Rasp PI zero, zou ik niet doen uiteindelijk betaal iets meer voor een volwaardig bordje, heb je op de lange termijn wel plezier van, het prijsverschil tussen al die platformen zijn wel verwaarloosbaar, ook gebruikte een Arduino net zoveel energie als de PI's nu, ook als je iets maakt kun je het bijvoorbeeld bekrachtigen met encryptie, kun je op die andere platformen wel vergeten, ook ben je veel flexibeler met de taal die je wil gebruiken en gewoon C is een stuk makkelijker dan C++, en qua ondersteuning is er overal wel genoeg te vinden, voor Orange PI ga je naar Armbian.com, waar veel te vinden is.

Alles met een knipoog ;-)

Op 8 mei 2021 15:12:23 schreef benleentje:

[...]Ja zeker wel. Wat je zeker niet uit China moet halen zijn losse componenten en dan vooral halfgeleiders zoals, chips, fets en torren. Maar complete geassembleerde producten kan je prima uit China halen ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.

Ik heb hier ook 5 Orange PI bordjes, werkt allemaal perfect, en ondertussen had ik wel een DOA verwacht maar nee werkt allemaal al jaren, wel is de ondersteuning wel minder, en soms werken dingen ook niet, b.v. Orange PI Win Plus, exotisch bordje wel mooi ding, zeker voor het geld (A64/2GB/1Gbs 25 euro), maar geen geluidskaart, stop je een USB geluidskaart erin probleem opgelost, dit heb je niet met de vaste series PI 1-2-3

Dat probleem met die chips is volgens mij als ze geld waard worden, ik koop allemaal goedkope I/O chips & temp sensors, en kom dat niet tegen maar als een chip 2 euro pst word, zul je zien dat die fraude erin komt, idd dure mosfets begint het feest ;)

Alles met een knipoog ;-)
Kruimel

Golden Member

Op 8 mei 2021 15:12:23 schreef benleentje:
[...]IK vind wel een heel erg raar en bijna belachelijk slecht advies. Aan rasberry PI is echt niets makkelijks aan. Het kan best dat het voor jouw erg makkelijk is maar voor degene die nooit iets met linux hebben gedaan is het gewoon een drama.

Hij had het in elk geval kunnen beargumenteren, want nu is het een beetje contextloze uitspraak. Er is inmiddels bijvoorbeeld ook de Raspberry Pi Pico, een bordje dat meer vergelijkbaar met een 'blue pill' dan met de eerdere Raspberry Pi modellen, en met €5 niet duur:

Van hun site

Daar hoeft geen besturingssysteem op te draaien en dat is wat mij betreft nog wel een logische keuze als je nu wil beginnen met microcontrollers. Voor mijn gevoel is de introductie van dit soort goedkope microcontrollers op basis van de Cortex-M0 kern iets dat we meer gaan zien naar de toekomst toe. Daarom noemde ik de Atmega328 eerder "achterhaald". Het framework zal waarschijnlijk veel langer voortleven dan de originele microcontroller, de meeste functies zijn immers een superset van die van de Atmega328, en als ze de compatibiliteit aanbrengen voor Cortex-M0 gaat er niets verloren door het gebruik van nieuwere controllers.

Op 8 mei 2021 15:12:23 schreef benleentje:
[...]IK vind wel een heel erg raar en bijna belachelijk slecht advies. Aan rasberry PI is echt niets makkelijks aan. Het kan best dat het voor jouw erg makkelijk is maar voor degene die nooit iets met linux hebben gedaan is het gewoon een drama.

Een PI opzetten kan een kind van 7, image op SD, systeem opstarten en instructies volgen, ok we hebben nu een volwaardig Linux systeem, waarbij je werkelijk alle vrijheid hebt in taal en kunnen, krachtig platform, ook zal deze kennis nooit verloren gaan, waarbij ik zeer twijfel aan die moeilijke C++ die je nog steeds kunt gebruiken.

Waarbij ik bij een Arduino ook eerst een sketch moet oploaden, ik vond dat tijdperk toch een stuk minder voor mij, toegegeven ik werk al sinds 98 met Linux, alle ESP's flash ik met EPS Easy, voordeel van die ESP32 is dat die meer toekomst bestendig is. (meer I/O zelfde geld)

Hebben jullie ooit wel eens gezien welke meuk Orange PI wel niet allemaal gemaakt heeft, geweldig ik kan dat wel waarderen, veel meuk met enkele goeie series erin, maar ook 3-4g dingen etc, wat een troep de helft zal eens niet werken :P

https://www.aliexpress.com/item/1005001804159295.html?spm=a2g0z.120106…

(links onderin zie je een lijst met modellen)

Ik zit nog te wachten op dual 1Gbs bordjes, zodat ik routers ervan kan maken, ze hebben al dual 100mbs :P

Advies : koop volwaardige bordjes zeker in het begin heb je die extra's nodig, zodra je dat onder de knie hebt, kun je af met goedkopere bordje waar niet alles op zit.

Alles met een knipoog ;-)

En voor een 3D printer kun je de ENDER-5 kopen deze heb ik nu 2jaar en staat bijna iedere dag te printen , en van mooie kwaliteit .

Electronica is mooi als het goed werkt
benleentje

Golden Member

Een PI opzetten kan een kind van 7, image op SD, systeem opstarten en instructies volgen,

Instructies opvolgen of het echt begrijpen dat is totaal wat anders. Opstarten was het probleem niet dat is me ook gelukt maar dat ding via een netwerk verbinding programmeren en gebruiken is een ander verhaal en dat voor een paar pinnen die uit en aan moeten gaan veel te ingewikkeld voor mij dus. Maar als je al thuis voelt in linux zal dat wel anders zijn.

waarbij ik zeer twijfel aan die moeilijke C++

C++ vind ik in ieder geval makkelijker dan linux. C++ vind ik logisch en dat telt voor mij. C++ is al oeroud en zal zeker nog wel een tijd blijven. Ik kan me vergissen maar ik dacht dat de source code van linux ook gewoon C++ is.

Voor Albert Einstein was de relativiteitstheorie ook simpel maar het is niet eerlijk om die theorie als simpel te benoemen. Wat voor de 1 simpel is is dat voor de andere beslist niet. En daar ging het me eigenlijk. Ik ben soms jaloers op jullie software mensen wat jullie ermee kunnen, maar ik kan daar in tegen bijna elke defecte machine maken zowel mechanisch als elektrotechnisch. Zo hebben we in mijn ogen allemaal een doel in dit leven.

En wie weet deed ik het helemaal verkeerd met mijn benadering toen van de PI2 of kan het nu makkelijker het is al weer ruim 2 jaar geleden. En ik ben zeker niet dom maar vond het alles behalve simpel en uit frustratie ben ik ermee gestopt. En als je dan iemand hoort zeggen het is simpel komt die frustratie weer even boven :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.