Aardlek vliegt eruit na vervangen schakelaar door dimmer

Ik was gisterenavond bij een vriend die een voor mij onverklaarbaar elektrisch probleem heeft.
Het is een ouder installatie; ik had geen multimeter bij maar ik denk dat het een 3*230V net is (België!) dus zonder neuter. Er is één aardlek, een 30mA voor heel het huis. Omdat het huis van voor 1981 is, is dat toegelaten.
Er is een stukje aangebouwd waar 7 dimbare 3,5 watt LED's geplaatst zijn (Philips, GU10), bediend via een enkelpolige schakelaar. Dat werkt naar behoren. Nu wilde hij een dimmer installeren. De dimmer is nieuw en nog niet getest. De dimmer wordt enkel tussen de fase en de lamp aangesloten, geen aansluiting voor een N dus, net zoals de enkelpolige schakelaar die die vervangt.
Zodra die dimmer ertussen geplaatst wordt, vliegt de aardlekschakelaar/verliesstroomschakelaar er onmiddellijk uit.
Omdat het een oudere installatie is met penautomaten kan je de twee voedingsdraden apart onderbreken. Zelfs als ik één van beide penautomaten inschakel (en de stroomkring dus niet eens gesloten is!) vliegt de aardlek er onmiddellijk uit.
Ik heb er niet direct een verklaring voor. Iets met capacitief gedrag van de dimmer of zo?

Wat gebeurt er als je de oorspronkelijke schakelaar weer terug plaatst?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Dan werkt alles terug als tevoren. We hebben het twee keer geprobeerd; vanaf dat de dimmer in de keten zit vliegt de aardlekschakelaar eruit.

Als het ganse huis op een diff van 30mA hangt, dan staat die door de som van allerlei andere lekstromen/emi filters al op "scherp". Het minste wat erbij komt, en hij slaat uit. Waarschijnlijk is het hier door capacitieve koppelingen door de pulsen van de dimmer. Haal er eens wat zekeringen uit van andere kringen, en test opnieuw.

Als de aardlekschakelaar van dergelijke leeftijd als de installatie is dan zou ik deze vervangen, deze oude aardlekschakelaars zijn nogal trigger happy betreffende (DC) puls stromen (schakelende voedingen/ dimmers).

Ook netfilters kunnen problemen geven (zit tegenwoordig in zo beetje alle apparaten)

Een moderne aardlekschakelaar is wat 'slimmer' en gaat niet zo snel uit door korte pulsen waardoor de betrouwbaarheid omhoog gaat (met minstens dezelfde veiligheid)

In mijn woning had ik maar 3 groepen en weinig apparatuur.
Toch klapte de aardlekschakelaar uit bij het insteken van witgoed apparatuur of computer/tv.

Ik moest alles in steken en dan de aardlekschakelaar aan zetten, anders kon ik het vergeten.

Toen kwam een dimbare schemerlamp en steeds bij het inschakelen klik aardlekschakelaar eruit.

[Bericht gewijzigd door EL83 op zaterdag 8 mei 2021 14:57:22 (27%)

Die was ook zeker op leeftijd, het was een model zoals dit:
https://static.circuitsonline.net/camo/d55f73f0ee1aed29ce3e996b7d154aa…

30mA is inderdaad niet veel , mijn buren hadden vroeger ook heel het huis op 30 hangen en zelfs bij een bescheiden onweer lag heel het huis er al uit. Maar wat ik vooral bizar vind is dat het zelfs al gebeurt zonder dat de stroomkring gesloten is. Eén draad aansluiten is voldoende.

mvdk

Golden Member

Hoeveel groepen heeft die installatie?

Edit: kijk, ik heb maar een klein hok, met maar 3 groepen, waarvan twee achter een aardlek.
Maar er word gesproken van iets aangebouwd, dan is er vermoedelijk sprake van een "uitgebreide" installatie. (ook letterlijk)..

[Bericht gewijzigd door mvdk op zaterdag 8 mei 2021 15:23:12 (75%)

Op 8 mei 2021 15:03:59 schreef KellyDK:
Die was ook zeker op leeftijd, het was een model zoals dit:
https://static.circuitsonline.net/camo/d55f73f0ee1aed29ce3e996b7d154aa…

30mA is inderdaad niet veel , mijn buren hadden vroeger ook heel het huis op 30 hangen en zelfs bij een bescheiden onweer lag heel het huis er al uit. Maar wat ik vooral bizar vind is dat het zelfs al gebeurt zonder dat de stroomkring gesloten is. Eén draad aansluiten is voldoende.

Ik schat de kans aardig groot in dat het probleem opgelost is na het vervangen van de aardlekschakelaar.
Vervanging is sowieso aan te raden wegens de hoge leeftijd en daarbij gepaarde verminderde betrouwbaarheid (=veiligheid).

Eventueel dan ook gelijk een inventarisatie van aanwezige apparatuur en een meting van de isolatieweerstand van de installatie doen.

Ik ken enkele ruime woningen in België wat allemaal op 30mA hoofd aardlekschakelaar zitten en zover ik weet nooit problemen mee, ook qua onweer niet (op uitval door defecte apparatuur/ verlengdozen/ ingewaterde tuinlampen na).

Alhoewel bij de vriendin van mijn vader een jaar of 10 geleden de aardlekschakelaar vervangen was omdat deze steeds uitschakelde als de nieuw geplaatste electronisch geregelde (vermogensregeling, gelijk aan een dimmer) doorstroom boiler ingeschakeld werd.
Oude aardlekschakelaar was eentje uit eind jaren 70 dus sowieso over datum :+

die siemens dingen mogen de netbeheerders hier niet eens meer bedienen, paar slechte ervaringen gehad met letsel met die dingen. ze raden klanten ook aan om dat ding te vervangen, monteur afhankelijk heb ik wel gemerkt.

dit is een model met groene tekst, van rond 1980 zal dat zijn. de eerste hadden nog zwarte tekst.

als de dimmer echt de reden is en je de fase en schakeldraad die normaal door de dimmer gaan ook in een lasdop kunt steken en het licht brand zonder aardlek die uitvalt, dan is de aardlek gammel of zit aan zn tax.

ik heb het vermoeden dat er een aantal ledspotjes bijgemaakt zijn onder de overstek, de installatie zit dus buiten onder een afdak?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is de aardlekschakelaar nog van het type AC ?

Post anders even een foto van de aardlekschakelaar :D

De aardlekschakelaar was er één met zwarte tekst dus die zal nog iets ouder zijn. Helaas geen foto. Mijn kameraad beweert dat de installatie in 1981 gebouwd is maar ik heb er een beetje mijn twijfels over aangezien het nog penautomaten met aparte groene en rode knop zijn (dus niet met een hendeltje) en die heb ik enkel nog maar gezien in huizen van voor '75.
Verder is in België het AREI in 1981 geïntroduceerd en ik heb toch een aantal dingen gezien die onder het AREI nooit goedgekeurd zouden raken. Het huis is alleszins véél ouder dan 1981, dat zie je ook wel aan de meter die volgens mij uit de jaren '60 dateert.

Als we de dimmer vervangen door een schakelaar (of wago, maar dat hebben we niet gedaan) branden de lampen normaal. Het is een veranda maar ze is wel compleet dicht dus ik denk niet dat de lampen vochtig zijn.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dan blijft er maar 1 ding over, je dimmer.
Vervang die eens.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Mogelijk; die is nieuw maar niet getest. Maar het blijft me fascineren dat zelfs één draad aansluiten al voldoende is. Alsof de dimmer als antenne fungeert en een puls richting de aardlekschakelaar uitzendt :)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 9 mei 2021 22:50:55 schreef KellyDK:
Mogelijk; die is nieuw maar niet getest. Maar het blijft me fascineren dat zelfs één draad aansluiten al voldoende is. Alsof de dimmer als antenne fungeert en een puls richting de aardlekschakelaar uitzendt :)

Ook een nieuw ding kan kapot zijn, daarom bestaat er ook garantie.
Hoe is de dimmer gemonteerd? als deze in een goede (kunststof) inbouwdoos zit dan kan de dimmer onmogelijk kontakt maken met aarde oid.
Of .... zitten er toch meer draden in de doos en klemt de dimmer tegen een draad, waarvan de isolatie beschadigd is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

1 draad aansluiten is niet waar natuurlijk, je sluit de dimmer aan, de andere fase zit aan de ledspots en dus is de kring rond met die ene draad aansluiten. je zou met een spanningszoeker op zowel de vaste naar de lamp als de dimmer een lampje moeten hebben oplichten. dan klopt het 3F net zonder nul. zo niet en je hebt wel een 3F zonder nul, dan heb je de lampen aan aarde gehangen, dat kan met die oude netten weer aan een fase hangen bij de trafo en dat tript de aardlek dan.. dat het alleen met de dimmer gebeurt kan weer komen doordat het een oude aardlek is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
joopv

Golden Member

Op 9 mei 2021 22:50:55 schreef KellyDK:
Mogelijk; die is nieuw maar niet getest. Maar het blijft me fascineren dat zelfs één draad aansluiten al voldoende is. Alsof de dimmer als antenne fungeert en een puls richting de aardlekschakelaar uitzendt :)

Je zit dicht bij de (mogelijke ) waarheid.

De dimmer introduceert hoge frekwenties (100 schakelpuljes per seconde, en ieder pulsje bevat frekwenties tot in de megaherzen). Dat in combinatie met capacitieve koppeling naar aarde (zitten er metalen buizen in het pand?) geeft je extra lekstroom.

De dimmer was niet ingebouwd op het moment dat we die aan het testen waren, die hing gewoon los aan zijn twee aansluitdraden met daarrond enkel lucht :)

Maar volgens mij was het dus wel één draad. Zoals ik in de beginpost schreef is het een installatie met penautomaten, waarbij je dus een automaat per draad en niet per kring hebt. Deze automaten hangen niet aan elkaar, dus je kan één van beide draden onderbreken in de verdeelkast. Als je één van beide automaten inschakelt is de kring nog niet gesloten en gebeurt er uiteraard nog niets. Maar met de dimmer ertussen kan je zelfs niet één van beide automaten opzetten; zodra je dat doet vliegt de aardlekschakelaar eruit.