Ervaring siemens vaatwasser

heb bij een zeolith een pomp vervangen, kun je slecht bij iig. ding heeft nog een paar jaar gedraaid toen, maar haperde dan ( bodemplaat liep vol ) en moest de afwas met de hand gedaan worden. het viel me op dat dat steeds met een feestje oid was en dus zou ik dat probleem elders zoeken, iemand anders ruimt het ding in en doseert bijv verkeerd. echter moest ik er best een stuk voor rijden, dus is het ding na een jaar of 8 toch vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 mei 2021 09:26:51 schreef EricN:
80€ geweest heb ik vernomen...waaral opgeslagen nu.

89€ momenteel ;-)

Al een aantal Siemensen met Zeolith naar recycling laten sturen daar reparatie aan onderdelen al meer dan 200 eu kosttt

Welke systemen gebruikt in vaatwassers drogen het best de vaat, van welke merken, modellen?
afzuig ventilator, openen deur bij einde cyclus, condenswater op zijkant, zeoliet, ...?

Goede vraag fabrice. Een subjectieve component is er zeker bij. Vroeger veel klachten over drogen. Heden niet meer. Mss is er onderzoek over?

Volgens mij de combo condenssysteem-openen deur.

Ik heb met twee types gewerkt. Mieles weliswaar.
Eentje met condensdroogsysteem aan zijkant. Zolang men goed gedoseerd afwaspoeder, glansmiddel en eventueel zout los gebruikt in het Automatic programma is er niets aan de hand: de vaat is droog als de ventilator stopt.

Zelf heb ik eentje met condensdroogsysteem en een openende deur. Als de deur een uurtje heeft opengestaan is alles wel echt poederdroog. Maakt niet uit welk programma er draaide.

Vorige week aan een Siemens gewerkt met Zeoliet. Heeft in de werkplaats leeg gedraaid zonder naspoelmiddel in het bakje, wat bij Miele toch echt essentieel is om een droge vaat te krijgen.
Bij beëindigen van het programma was de vaatwas binnenin ook volledig droog.
(vraag me af wat dit doet als de machine beladen is?)

Ik denk dat ik voor de siemens ga. Van welk jaar is deze ? En is dit een degelijke machine ?

ik zou een Standaard Siemens nemen zonder Zeolith ( machine draait beduidend langer, is een erg gevoelig systeem voor reparatie). Siemens droog tover algemeen OK, alleen echt Low budget versie (<450 Eu) doen het slechter..rond de 550-650 eu heb je wel een OK machine

Was het niet zo dat bij Siemens de IQ100 en 300 beduidend mindere kwaliteit zijn dan de IQ500 en 700 reeks.
Ik heb dat eens gehoord. Benieuwd of dit klopt dan wel onzin is....

De prijs is ook minder.
De goedkoopste hebben een plastiek onderkuip (onderste gedeelte van binnenkuip). Bij zwaar gebruik wordt het een temst (vergiet).

De duurste hebben dan weer zeoliet en andere gadgets wat de prijs kwaliteit naar beneden haalt.

Een goed tussenmodel zoals TS voorstelt is best OK, de maandag modellen buiten beschouwing gelaten.

maartenbakker

Special Member

Ik beschouw Siemens als een budgetmerk wat de kwaliteit betreft. Niet alleen vanwege vaatwassers, maar dat waren wel precies de apparaten die door een constructiefout een jaartje of 10 geleden net iets te vaak keukens lieten uitbranden. Hoewel het best kan dat de huidige series minder of andere fouten hebben, is wat ik gehoord heb van de 'terugroepactie' compleet belachelijk en dat zegt ook wat. Defecte apparaten werden niet gerepareerd, er werd ergens een relais tussengehangen om het defect minder brandgevaarlijk te maken. Bij andere apparaten zijn ook diverse bezuinigingen toegepast (ik heb zelf een koelkast na een paar jaar mogen afschrijven) waardoor ik Siemens/Bosch (BSH) de meerprijs voor de merknaam nooit waard zou vinden.

Als het persé een BSH moet zijn, zou ik meegaan in het advies (smd, Beeldbuisje, EricN) om de goedkoopste en duurste reeksen te laten staan.

www.deficientie.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maartenbakker: en als het geen siemens hoeft te zijn, wat is dan je advies? Welke merken komen volgens jou in aanmerking?

maartenbakker

Special Member

Daar haak ik af, ik heb nog nooit een vaatwasser hoeven uitzoeken of adviseren. Ik heb de indruk dat de kwaliteit van de meeste andere grote merken nog wel redelijk is.

www.deficientie.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dee vaatwasser is een prima keuze hoor. IDD de IQ 100 is een echt uitgeklede versie.. Ik vind Whirlpool /bauknecht ook OK. samsung vaatwassers in de reparatie nu, wat een !@@^*)__+(*& ding is dat!!!

Samsung maakt geen vaatwassers. Van buitenaf aangekocht en...ze zeggen het zelf dat het crappy is.

De wh/baukn stuff vraagt wel een jaarlijkse motorwissel.

[Bericht gewijzigd door EricN op 15 mei 2021 19:47:50 (23%)]

Mijn "fangehalte" van Miele heeft de laatste tijd wel een deuk gekregen, maar volgens mij kan je met een 7000-reeks weinig verkeerds doen.
Ik moet toegeven dat we die erg vaak plaatsen en behalve de Coronagevalletjes (we hebben de eindcontrole achterwege gelaten) daargelaten, presteren die wel erg goed. Ook zéér gemakkelijk om aan te werken. Zeker van wat we gewoon waren aan de G1XXX, G5XXX en G6XXX reeksen.

Vreemd, alle Part nummer bevatten BN nummers, maar bouw is veel van Ariston/ Indesit weg...

Bauknecht Whirlpool pompjes waren periode slecht, maar nu weer onder controle nou, nou, jaarlijks?? Meestal jaar of 5 max

Het is terug begonnen hoor. Onder garantie of net erbuiten, uitgesleten ferietlagers. Wordt weer bandwerk. Dank aan Bleckmann.

Bleckmann is producent verwarmings element, welk merk pomp??

Op stator staat bleckman. Blijkbaar doen ze dan meer dan weerstanden maken.

Oww die pokkepompjes.. EEn leuke nawee van Indesit, daar komen ze weg..

Zo vandaag de nieuwe vaatwasser gekregen en geïnstalleerd. Er zit geen zout trechter bij en volgens siemens ook niet meegeleverd

Jij mazzel!! Krijgt een vaatwasser maar dan geen trechter er meer bij, die moet je kopen ;) !! Nee , klopt bij een vaatwasser krijg je die er niet meer bij, maar de pakken van tegenwoordig hebben een mooie tuit, anders je oude trechter gebruiken...

maus0611

Golden Member

Dat is dan heel recent, want in een machine die ik kocht in november 2020 zat ie er nog wel bij..