FM oscillator afsluiten met 50 Ohm ?

Ik heb een vraagje , graag zou ik eens een FM Ontvangertje willen bouwen om te zien of me dat lukt om er muziek uit te krijgen ? Want ik heb géén ervaringen in de bouw van ontvangers dus das nieuw voor mij.

Ik weer dat je zo een FM ontvanger ook moet afregelen in de FM band tussen 87.50 mhz - 108 mhz. Maar als ik één enkel FM station kan ontvangen dan is dat voor mij al voldoende. Nu heb ik een FM oscillator liggen die ik dan zou willen gebruiken om daarmee die ontvanger af te regelen , maar tis zeker niet de bedoeling om er mee te gaan uitzenden.

Dus wil ik weten of ik op de output bv géén weerstandje kan zetten van 50 Ohm zodat die dan als dummy load gaat werken.Mijn vraag is kan dat wel en gaat die fm oscillator dan niet naar de * eeuwige jachtvelden die uitdrukking zal jullie wel kennen wat ik daar mee bedoel ?

Je hebt als ik het goed voor hebt een signaal generator nodig om die ontvanger in de FM band te krijgen heb ik het juist of ben ik verkeerd ? Hoe kan je het anders gaan doen met zo een fm oscillator lijkt me dat toch ook wel te doen dacht ik zo ?

* Even uitleggen voor zij die deze uitdrukking " eeuwige jachtvelden " vreemd is ? dat wil zeggen stuk gaan ofwel kapot.

Graag jullie tips en aanbevelingen en alvast dank voor de berichten tot horens ?

73 van uit een regenachtig Gent

De signalen in de FM omroepband zijn zo sterk, dat je met de meest voor de hand liggende beginners-FM-ontvanger geen losse testzender nodig hebt om 'm af te stemmen. Je rommelt gewoon met het spoeltje en de afstemcondensator tot het bereik is wat je wil hebben.

Als beginner zou ik voor een superregeneratieve ontvanger met transistors/fets gaan. Die zijn tamelijk simpel werkend te krijgen en kunnen verrassend gevoelig zijn, maar geven een matige geluidskwaliteit.
Desondanks is het een zeer leerzaam projectje.

Ga je voor een 'echte' FM ontvanger, dan komt er wat meer bij kijken dan een oscillatortje als meetzender. Je krijgt dan dat je de antennekring moet afstemmen met een 88-108 signaal, de middenfrequent moet, en de discriminantor ook.
De resultaten zullen vele malen beter zijn, maar het is ook vele malen ingewikkelder.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
rob007

Yarr, Matey!

Zelf een goeie FM ontvanger maken is best moeilijk!
Ik zelfs met een TDA7000 had ik nog moeite! :?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat je daar hebt, is geen 'FM-oscillator' maar gewoon een piratenzendertje. Zou ik niet als afregelhulp gebruiken.

De Eurosilo moet jij zowat kunnen zien, hij is ca. 100m hoog. Daar vind je:

code:

 MHz     kW     programma
 88.6    3.2    Q-music
 92.8    1      Joe
103.5   20      Nostalgie Vlaanderen

Het zal nog lastig worden die zenders niét te ontvangen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

@Herman?
Hebben jullie in Gent of omgeving Gent ook nog FMpiraatjes?
Vroeger op korte golf sprak ik best veel met RADIO BRIGITTE een Korte Golf piraat uit België.
Dat was een leuke tijd! :) (Aardige man ook!)
De eerste keer dat ik contact met hem had geloofde ik niet dat hij uit België kwam,
Ik dacht dat hij mij in de maling nam omdat ik maar met een paar Watt op een stukje draad zat!

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op dinsdag 11 mei 2021 20:13:03 (29%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 11 mei 2021 19:28:27 schreef Frederick E. Terman:
Wat je daar hebt, is geen 'FM-oscillator' maar gewoon een piratenzendertje. Zou ik niet als afregelhulp gebruiken.

De Eurosilo moet jij zowat kunnen zien, hij is ca. 100m hoog.

met +- 60 kerken, een belfort, de heuvelpoort en één kasteel ertussen is het vrije zicht toch wat beperkter dan wat je van le plat pays voorsteld :-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

.. en de silo is ook geen 100 m hoog, zie ik nu. Maar de bovenste antenne (van Nostalgie) wél. Hopelijk boort die 20 kilowatt zich dan toch door die zestig kerken..!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Bert jan

Special Member

Dit is de meest simpele ontvanger. Discriminator detector. Er is wel een echte FM antenne + gevoelige LF versterker nodig.
Ik kon er stations tot ca 10 km afstand mee horen.

Als je een antenneversterker ervoor zet, hoor je nog veel meer !

Interessant concept. Maar waarvoor dient AM-tune, en wat is de functie van die 100pF afstemcondensator?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Bert jan

Special Member

Am tune is een meetpunt om met een meetzender max. spanning af te stellen.
100 pf is de laagohmige zijde van het pi filter, zodat je een zo hoog mogelijke spanning op am tune krijgt.

Op 11 mei 2021 20:09:41 schreef rob007:
@Herman?
Hebben jullie in Gent of omgeving Gent ook nog FMpiraatjes?
Vroeger op korte golf sprak ik best veel met RADIO BRIGITTE een Korte Golf piraat uit België.
Dat was een leuke tijd! :) (Aardige man ook!)
De eerste keer dat ik contact met hem had geloofde ik niet dat hij uit België kwam,
Ik dacht dat hij mij in de maling nam omdat ik maar met een paar Watt op een stukje draad zat!

VrGr Rob

We hebben hier in Vlaanderen voor zover ik weet géén piraten meer. Alleen volgens Radiovisie zou er af en toe wel eens een test geweest zijn maar das ook alles.

Er is ooit een KG zender vanuit Antwerpen actief geweest door Johan Rood (RIP is er niet meer) en hij heeft nog op het zendschip van Delmare gezeten op water en brood (als dat er al was haha)En dat signaal was hier keihard in Gent S9+40 db olp 6.205 khz.

Dan is er ooit in de jaren 70 een piraat in Assenede geweest op de MG en die stoorde Radio Bloemendaal ze zonden uit op 245 dat was de ID ook. Door klacht van Bloemendaal zijn ze uit de lucht gehaald. Ik heb ze nog sterk gehoord aan de kust en hun locatie was dicht bij Zeeland.

In de jaren 60 is er ook een FM piraat actief geweest de naam was Radio Atlantis (gerucht deed de ronde dat Van Landschoot er iets mee te maken had ???) en zee gebruik van de bovenleiding van de tram. En men heeft die zender wel gevonden door de stroom uit te zetten op de tramlijn zo is me verteld ? Maar de FM zender werd nooit in beslag genomen , omdat een zieke moeder de hoofdrol speelde.

Als de RTT (Telecom nu bij jullie) dan werd snel de zender helemaal uit elkaar gehaald en alle delen over het hele huis gelegd maw het was geen zender meer in de zin der wet.

Maar de controle hier is altijd veel strenger geweest dan bij jullie en niet zo een klein beetje ook. Dat zou wel het afschrik effect kunnen zijn of geweest zijn vroeger dat men het niet echt durfde te wagen om uit te zenden. Hier kon je niet alleen een zware boete krijgen maar ook meteen de cel is enz. Das vervolgens mij het verschil tussen ons land en Nederland waar er minder streng werd op getreden in de jaren 60 en 70 das mijn mening ? hier was het meteen pats boem en alles werd mee genomen men kon zelfs je tv en radio ook meenemen maw strenger dus.

Tav van kris , Ik woon aan de rand van Gent op iets van 2 km afstand van Evergem. maar Stu Br heeft wel een 500 w zender staan op de boeken toren en die is wel zonder ant in de ruis te horen.

Nu aan alle andere mede forum leden , hartelijke dank voor jullie berichten en de vele tips en ook een schema. Ik heb een schema gevonden in een van de 300 en zoveel schakelingen van Electuur. En die zou ik wel graag willen bouwen en zien of het me lukt dat ding aan de praat te krijgen ?

Want ik heb totaal géén ervaring met het zelf bouwen van een FM raddio'tje en nee dan bedoel ik niet de TDA 700 die ook een FM radio was die schakeling van mij is zonder een IC.

Ja dat de FM zenders sterk te ontvangen zijn das wel waar en ja Federick ik zal eerder moeten dempen als het signaal te sterk is haha. Ik woon op iets van 5 km vogelvlucht van het centrum van Gent en Stu Br (Studio Brussel) heeft een 500 w FM zender staan op iets van een dikke 100 m hoog maw het hoogte punt van onze Stad (de Boekentoren van de UNIV van Gent) die komt hier binnen zonder ant in de ruis das dat zal wel lukken denk ik he ? 8)7

Iedereen dank om mee te denken das te gek. Ik heb alle onderdelen al vel eerder gekocht nu alles op de print zetten en de test en zien was er gebeurd ? :9~

_/-\o_ dank

Op 13 mei 2021 00:37:40 schreef Herman - Belgie:
[...]

We hebben hier in Vlaanderen voor zover ik weet géén piraten meer ? de am mag niet maar er zijn er die wel legaal zouden willen zenden maar de minister zegt bot NEE ! Alleen volgens Radiovisie zou er af en toe wel eens een test geweest zijn maar das ook alles.

Er is ooit een KG zender vanuit Antwerpen actief geweest door Johan Rood (RIP is er niet meer) en hij heeft nog op het zendschip van Delmare gezeten op water en brood (als dat er al was haha)En dat signaal was hier keihard in Gent S9+40 db olp 6.205 khz.

Dan is er ooit in de jaren 70 een piraat in Assenede geweest op de MG en die stoorde Radio Bloemendaal ze zonden uit op 245 dat was de ID ook. Door klacht van Bloemendaal zijn ze uit de lucht gehaald. Ik heb ze nog sterk gehoord aan de kust en hun locatie was dicht bij Zeeland.

In de jaren 60 is er ook een FM piraat actief geweest de naam was Radio Atlantis (gerucht deed de ronde dat Van Landschoot er iets mee te maken had ???) en ze gebruikte van de bovenleiding van de tram. Ik heb horen vertellen dat men de zender vond door de stroom van de bovenlijding uitte zetten en het signaal viel dan ook weg ? hoe wat of waarom sorry ik weet het verder ook niet. Wat ik wel hoorde is dat men een zeer zware elco tussen de zender en de tramlijn moest zetten (onlangs zag ik dat men 700 DC gebruik aan de bovenkant waar de + zit)

En men heeft die zender wel gevonden door de stroom uit te zetten op de tramlijn zo is me verteld ? Maar de FM zender werd nooit in beslag genomen , omdat een zieke moeder de hoofdrol speelde.

Als de RTT (Telecom nu bij jullie) dan werd snel de zender helemaal uit elkaar gehaald en alle delen over het hele huis gelegd maw het was geen zender meer in de zin der wet.

Maar de controle hier is altijd veel strenger geweest dan bij jullie en niet zo een klein beetje ook. Dat zou wel het afschrik effect kunnen zijn of geweest zijn vroeger dat men het niet echt durfde te wagen om uit te zenden. Hier kon je niet alleen een zware boete krijgen maar ook meteen de cel is enz. Das vervolgens mij het verschil tussen ons land en Nederland waar er minder streng werd op getreden in de jaren 60 en 70 das mijn mening ? hier was het meteen pats boem en alles werd mee genomen men kon zelfs je tv en radio ook meenemen maw strenger dus.

Tav van kris , Ik woon aan de rand van Gent op iets van 2 km afstand van Evergem. maar Stu Br heeft wel een 500 w zender staan op de boeken toren en die is wel zonder ant in de ruis te horen.

Nu aan alle andere mede forum leden , hartelijke dank voor jullie berichten en de vele tips en ook een schema. Ik heb een schema gevonden in een van de 300 en zoveel schakelingen van Electuur. En die zou ik wel graag willen bouwen en zien of het me lukt dat ding aan de praat te krijgen ?

Want ik heb totaal géén ervaring met het zelf bouwen van een FM raddio'tje en nee dan bedoel ik niet de TDA 700 die ook een FM radio was die schakeling van mij is zonder een IC.

Ja dat de FM zenders sterk te ontvangen zijn das wel waar en ja Federick ik zal eerder moeten dempen als het signaal te sterk is haha. Ik woon op iets van 5 km vogelvlucht van het centrum van Gent en Stu Br (Studio Brussel) heeft een 500 w FM zender staan op iets van een dikke 100 m hoog maw het hoogte punt van onze Stad (de Boekentoren van de UNIV van Gent) die komt hier binnen zonder ant in de ruis das dat zal wel lukken denk ik he ? 8)7

Iedereen dank om mee te denken das te gek. Ik heb alle onderdelen al vel eerder gekocht nu alles op de print zetten en de test en zien was er gebeurd ? :9~

_/-\o_ dank

Hubie

Special Member

Op 11 mei 2021 21:41:02 schreef Bert jan:
Dit is de meest simpele ontvanger. Discriminator detector. Er is wel een echte FM antenne + gevoelige LF versterker nodig.
Ik kon er stations tot ca 10 km afstand mee horen.

Als je een antenneversterker ervoor zet, hoor je nog veel meer !

[bijlage]

Het kan nog simpeler,(qua aantal onderdelen dan)hoe simpel het ook lijkt ,dit is niet echt een beginnersproject.
Ik dacht tig jaar geleden om dit: http://www.crystal-radio.eu/enset6.htm even te bouwen.Zaag en loodgieterswerk en
even afregelen dacht ik.Forget it ;-)
Dan blijkt de praktijk toch een stuk moeilijker dan op papier. ;-)

Op 11 mei 2021 19:28:27 schreef Frederick E. Terman:
Wat je daar hebt, is geen 'FM-oscillator' maar gewoon een piratenzendertje. Zou ik niet als afregelhulp gebruiken.

De Eurosilo moet jij zowat kunnen zien, hij is ca. 100m hoog. Daar vind je:

code:

 MHz     kW     programma
 88.6    3.2    Q-music
 92.8    1      Joe
103.5   20      Nostalgie Vlaanderen

Het zal nog lastig worden die zenders niét te ontvangen. :)

Fedrick ,

Ik kan de Eurosilo echt niet zien hoor van uit men huis als je dat bedoelt ? die ligt toch wel een dikke 5 a 7 km van men huis vandaan , maar dat het een sterk signaal is das wel juist. Q-music hoor ik zonder ant.

En ja die FM-oscillator is een vrijloper en inderdaad zoals je beweert. Maar ik dacht gewoon die gebruiken om een begin te hebben (start) maar ik moet toegeven en herken ook wel dat als de signalen zeer sterk zijn je al genoeg hebt aan een stukje snoer een schroevendraaier zal ook al lukken maar dat is te weten aan de niet ervaring die heb en zo een ontvangertje heb ik nog niet eerder gebouwd.

Ken je de uitdrukking " het verstand komt met de jaren " :D jongf geleerd is oud gedaan , maar hier is het oud geleerd is jong gedaan haha nee die rijmt niet maar ah never mind.

Ik wil dat ontvangertje maken eigenlijk voor men advocaat voor wat hij allemaal heeft gedaan en alle ups and downs die er waren want soms ging het niet echt van een leien dakje.

Het gaat er mij om , om te laten zien wat ik kan. Jammer dat ik daar helaas niet dieper op in kan gaan. De reden bedoel ik dan.

PS Oh ja vond je dat boek leuk , weet je nog wel ?