EV2400 en BQ20Z65: Texas Instruments' interface-hel...

Beste,

Nadat mijn 5 lithium video-accu's (V-lock modellen) de pijp aan maarten hadden gegeven en compleet dood bleven bij op de lader plaatsen, ging ik (uiteraard) op onderzoek uit. In de eerste plaats wou ik weten waaróm die accu's niets meer deden, gaandeweg ontstond de drang te proberen ze zelf te herstellen met de informatie die ik op internet vond. Die BQ20Z65 chips in die dingen waren nogal wijdverbreid en ik was niet de eerste die er mee zou gaan stoeien.

Daar ik over accu's heb die een nieuwwaarde -totaalprijs van 1500 euro overstijgen, vond ik wat experimenteren wel de moeite waard: m'n verlies nemen en gewoon nieuwe kopen of de boel opsturen naar de fabrikant voor 'recelling', kon altijd nog. (dat laatste is waarschijnlijk niet goedkoop vanwege de transportregels voor dit soort accu's).

Maar goed, mezelf ingelezen en voor het Russische BE2works gegaan en de CP2112 adapter die ze ook aanbieden aangeschaft (vooral omdat ik niet wist of mijn accu's met een wachtwoord beveiligd zijn).
Die BE2works software werkt (helaas) niet geheel vlekkeloos, maar het is vooral jammer dat het Chemistry ID in dat programma alleen '100' toestaat voor mijn chip, terwijl er (inmiddels) honderden verschillende chemische samenstellingen zijn.

Met het (helaas) opblazen van m'n CP2112 adapter bij een onfortuinlijke slinger van het adapterprintje richting de cel-contacten, kon ik helaas niets meer.

Naast de beperkte chemistry-selectie en het feit dat Be2works cryptisch is in vermelding van flags en dergelijke, besloot ik, omdat ik toch al bij Mouser moest bestellen, een EV2400 aan te schaffen, de officiële praatmodule van Texas Instruments voor die BQ-chips.

Nou, hier eindigt het verhaal.
Ik ben inmiddels een week elke dag een uur of 4 na m'n werk aan het stoeien met dat ding, maar heb nog 0 resultaat.
De computer waar ik dit op typ, een Windows 10 Home machine, krijgt het ding helemaal niet aan de gang: de BQEVSW software zeurt dat de EV2300 (die ik niet heb) niet aangesloten is en sluit onmiddelijk en als ik wel in het programma kom krijg ik de melding dat de Gas Gauge niet gevonden kan worden ('No communication with EVM Gas Gauge could be established. Please check connections'). Dan opent het programma maar krijg ik onmiddelijk een klein dialoogvenster met 'Runtime error '6'. Daarna sluit het programma.

M'n oude Windows 7 64-bit machine krijgt het ook niet voor elkaar: bij installeren van de driver krijg ik 'Error E00000235 in UpdateDriverForPlugAndPlayDevices' (ik ben even kwijt of het nummer exact klopt, maar de rest van de melding wel: alle hulp via internet om dit op te lossen heeft niet mogen baten.

M'n laptop met Windows 10 doet het iets beter: daar kan ik het programma in ieder geval openen, ook al krijg ik ook daar steeds de melding dat er geen communicatie met de chip opgezet kan worden. Het programma start dan in ieder geval wel betrouwbaar door zonder vage errors en dialoogvensters.

Ik ben inmiddels ten einde raad en zodanig dat ik de module en wat testmateriaal morgen meeneem naar m'n werk zodat m'n collega van het elektronicabedrijf het eens mag gaan proberen met een lekkernij naar keuze in het vooruitzicht als het hem wel lukt: hij gelooft me niet dat het zo moeilijk is, maar het zou me verbazen als hij het wel voor elkaar krijgt.

Resumerend:
Aan de print, aangesloten op de EV2400, hangt een groepje cellen zoals in originele configuratie het geval is: bij verwijderen van de cellen en weer aansluiten kan ik de BQ-chip tot leven wekken door de boel even op de lader te plaatsen: de capaciteitsLEDs reageren dan en ook de statusknop werkt dan weer.

Ik gebruik de BQ20Z65-zondermeer, maar ben inmiddels behoorlijk de draad kwijt of de R-1 (voor de software) gelijk is aan de BQ20Z65-zondermeer. 1 print heb ik voorzien van een fabrieksnieuwe BQ20Z65DBT-R1 omdat die slachtoffer was van het opblazen van de CP2112, maar ook daar kom ik niet in.
Het rare is dat, met een min of meer juiste versie van het programma, de capaciteitsLEDs op de print reageren zodra ik het programma open en (blijkbaar) een 'succesvolle' autodetect uitvoert. Dit gebeurde met het Russische programma ook altijd.

Alles wordt steeds als administrator geïnstalleerd (aanbeveling van TI) en uitgevoerd.

Softwarepakketten die ik geprobeerd heb, gevonden naar aanleiding van zoek-acties op het TI power-management forum en mijn chip zouden moeten ondersteunen:

1212.sluc177.exe (BQEVSW versie 09.64)
3362.sluc177.exe (idem... lekker duidelijk inderdaad)
sluc177.exe (wederom... versie 09.64)
sluc177a.exe (ja... ook dit is 09.64, dit maakt het zo gruwelijk irritant)

De EV2400 support components (evenals de EV2300 device driver)

BQEVSW Versie 09.92 (voor de BQ20Z65R1v1.05R1)

3 computers (2 desktops, 1 laptop) en 2 besturingssystemen, 3 verschillende USB-kabels, zelfs omwisselen van het BMS-IC (lees: gewoon de print van een andere accu pakken), zelfs een ultrakort kabeltje tussen module en chip (omdat ik las dat de kabellengte bij sommigen een probleem vormde) later sta ik nog steeds aan het begin...

Voor iets meer info, een kort artikel op m'n eigen site: http://www.m-voorloop.nl/techn-revisie-bebob-accu-bq20z65.html
Alles wat je daar ziet zit niet op de huidige print, omdat de Atmel-controller waarschijnlijk via I2C kon communiceren: de SMbus-lijnen van de BQ-chip hangen in ieder geval rechtstreeks aan 2 IO's van deze controller, waar BE2works soms wat moeite mee had.

Ik weet dat ik dit misschien beter op het TI-forum kan dumpen, maar misschien zit hier nog iemand die er meer van weet...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Even wat voortgang melden: mijn collega is het wel gelukt en is nu een lijstje aan het maken wat wél en niet te doen.

Lullig is dat mijn eigen bedrading waarschijnlijk de boosdoener is geweest: ook mijn collega kreegt het in eerste instantie niet voor elkaar, tot hij de massa naar een ander punt op de te testen print verplaatste. Sinsdien kwam hij er in. Enkele schermafdrukken van zijn hand bevestigden dat het inderdaad gelukt was.

Hopelijk komend weekend eens kijken of het bij mij ook wil.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.