Wasmachine Siemens WM16W642FG/01 i-DOS

Dit gaat over een probleem met de i-dosering van een Siemens wasmachine.

Een tijdje geleden werd opgemerkt dat het niveau van het wasmiddel niet meer zakte. Dat van de verzachter zakte wel nog. De handelaar moest nog een toestel leveren en ging er eens naar kijken. Zijn voorstel was om de i-DOS te vervangen tezamen met het deel waar de reservoirs in verwerkt zijn. Iedere onderdeel kwam op 180 € wat een flinke brok is. De helft van de prijs van een nieuwe machine voor deze 2 overwegende plastic spullen... Ik heb dat dan maar zo gelaten en zelf eens op onderzoek gegaan.

Een flinke speurtocht leidde mij naar dit duitse topic ( https://forum.iwenzo.de/bosch-siemens-alle-dos-dos-einspuelkammer-zerl…)
Hiervan kon ik afleiden dat er voor de 2 pompjes een gemeenschappelijke - en ieder hun eigen + heeft (12V)
Ik heb daar dan eens rechtstreeks 12V op gezet, en beide pompjes werkten weer. Na een maand was het weer zover. Het pompje van het wasmiddel werkte weer niet meer. Omdat ik dacht dat het wasmiddel te dik was, zijn we overgestapt naar een ander merk. Echter na een maand wederom hetzelfde.

Op een website worden zo'n dosering-units aangeboden voor 125 € en ik heb dan een besteld. Deze ga ik echter weer moeten retourneren want de pompjes gaan wel maar de level-indicators van de zeepbakjes blijven continu knipperen. Dit wil zeggen dat er moet bijgevuld worden en dit terwijl ze goed gevuld zijn (niet overvol). Bij mijn oude doseer-unit heb ik dit niet maar daar werkt dan 1 pompje na een tijd niet meer.

Buiten het manueel doseren van de zeep - is er nog iets wat ik kan doen/proberen?

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele tips.

Zit detectie wel goed aangesloten en op juiste positie??

Beste, dank u voor de reactie.

Hoe bedoelt u of de detectie goed is aangesloten?

Zo'n doseer-unit bestaat uit 1 stuk gegoten plastic met een connector er aan (het blauwe stuk aan de top). Alle componenten zijn in de plastic ingekapseld. Het kan maar op 1 manier bevestigd worden in de wasmachine namelijk het geheel (doseer-unit + zeepreservoir) er in schuiven.

De contrastekker nakijken na deze vervangen te hebben. Anders terug stuk binnen de kortste keren.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dank u voor de tip.

Echter is het volgens mij het probleem niet de contrastekker want het ene doet het wel bij de ene unit maar weer niet bij de andere unit.

Ik heb een schematische voorstelling gemaakt:

Kan je anders de defecte pomp niet omwisselen?? Mogelijk zijn de reedswitches defect