phono kapot

Pioneer sa-500a
Ik hoorde gesis en een knal uit de linkerspeaker. (En daarna heel zacht muziek, maar dat kan ook overspraak zijn). Tuner en aux zijn goed.

Alle weerstandwaarden komen overeen met het schema, de c's meten geen kortsluiting, de diodenovergangen van alle torren meten ~500 en oneindig (zijn blijkbaar goed?).
Onder spanning meet ik bij het kapotte kanaal 4 volt i.p.v. 12V5. 2SC870 wordt blijkbaar in sluiting gestuurd. Andere waarden wijken ook af, maar niet zo sterk.

Iemand een idee?
Toch een kapotte tor?

maartenbakker

Special Member

Q2 onderbroken of Q4 lekt, bijvoorbeeld. Je zou de rest van de spanningen even moeten nameten zoals pararuud hieronder suggereert.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 12 mei 2021 21:09:35 (98%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kloppen de andere spanningen wel zoals de 3,3 en 27,2 wel?

Thevel

Golden Member

Onder spanning meet ik bij het kapotte kanaal 4 volt

4V kan heel goed kloppen als Q4 defect is (sluiting).

C10 lekt, daarom lagere Vc op Q4: relatief grote waarde met lage Vmax. Altijd kritisch want op termijn kwetsbaar. Vervangen en weer meten.

Thevel

Golden Member

C10 lekt, daarom lagere Vc op Q4: relatief grote waarde met lage Vmax. Altijd kritisch

Inderdaad kritisch.
Ik heb de schakeling gesimuleerd en de spanningen komen aardig overeen met het schema.
Bij een lek van ongeveer 0,5mA door C10 daalt de spanning op de collector van Q4 naar 4V.
Een lekkende C10 zal inderdaad heel goed kunnen.

Maar ook bij een C-E sluiting van Q4 is de spanning op de collector van Q4 4V (zoals gemeten)

Andere waarden sloeg op spanningen. Die wijken iets af, maar niet zoveel als 4 Volt i.p.v. 12V5.

Okee.
Ik zal c10 eens vervangen. Vreemd is dat ik met een weerstandsmeting over c10 in de schakeling geen kortsluiting meet. De weerstand stijgt 'langzaam' naar 2K7. Ik denk dan altijd dat 'ie goed is.

Daarna eventueel Q4 vervangen. Punt is dat die wel goed meet: 500 en oneindig (of omgekeerd) van basis naar collector, en basis naar emitter.
Ik hoop dat het C10 is.

Heren, bedankt!
C10 vervangen en hij doet het weer.

C10 meet trouwens wel goed, maar ik kan dan ook geen lekstroom meten.
Als ik een verklaring moet geven: de lekstroom van C10 zorgt dat de emitterspanning daalt, waardoor de basis-emitterovergang stijgt tot de tor helemaal geleidt, en de collectorspanning dus daalt naar 4 volt.

[Bericht gewijzigd door auggie op 14 mei 2021 21:23:50 (30%)

Voor Q4 kan je elke waaibomen NPN gebruiken. (Elektuur noemde ze TUN, Transistor Universeel NPN). Die heb je vast wel ergens in je bakje 'NPN-transistoren´.

Torren zijn ruisvrije exemplaren.
2SC871 hFE>350
2SC870 hFE>250
Ik dacht BC549C of BC550C, maar die hebben hFE>420. Merk je dat?

Was trouwens een stoepvondst. 50 jaar oud, en doet het nog steeds.

vergeten

Golden Member

Op 14 mei 2021 21:30:48 schreef auggie:
Torren zijn ruisvrije exemplaren.

Die bestaan niet, ruisarm zal je bedoelen. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

Op 14 mei 2021 21:30:48 schreef auggie:
Ik dacht BC549C of BC550C, maar die hebben hFE>420. Merk je dat?

Nee, dat ga je niet merken.

blackdog

Honourable Member

Hi auggie, :-)

Ik denk dat het de linker transistor is, die vermoedelijk deffect is geraakt.
Waarschijnlijk door statische elektriciteit overleden. (Inpluggen van de kabel)
Maar de twee transistoren zijn voor DC aan elkaar gekoppeld, dus ik kan het zo op afstand niet met zekerheid zeggen.

Je kan eens testen met een BC550c of b versie voor de eerste transistor.
MPSA18 kan ook en als je nog een BC109 hebt liggen kan je die ook proberen.

Er zijn vele Japanse mmoie ruisarme transistoren te koop, maar probeer eerst eens of het met een van de bovenstaande typen werkt.
Als de DC instelling dan weer goed is, dan kan je altijd nog mooiere transitoren gaan plaatsen.

Groet,
Bram

Existence, well, what does it matter? I exist on the best terms I can... Heart and soul, one will burn
Thevel

Golden Member

Op 14 mei 2021 20:31:07 schreef auggie:
C10 vervangen en hij doet het weer.

Het ding doet het toch weer, of is er nog een probleem?

Jawel: hij doet het weer. C10 vervangen.
Maar 'ohm pi' noemde universele transistoren, waar de originele torren ruisvrij ruisarm zijn.

Ik ontdekte trouwens later dat er hele andere transistoren in zitten dan het schema vermeldt: c1312 24G en c1312 25G. Misschien toch al eens vervangen?

RAAF12

Golden Member

Dat kan, maar het kan ook dat er tijdens de productie een vervanger is gebruikt, bij leveringsproblemen o.i.d. Meestal kan je aan de verse solderingen wel zien of een onderdeel pas later vervangen is.

Ik zou trouwens, als je de hoel toch open hebt liggen, álle elco's vervangen, of tenminste ook de C10 van het andere kanaal.
Bij een versterker van deze leeftijd is het wachten op de volgende lekkende elco.