Ik Zoek iemand die SMD kan solderen.

vergeten

Golden Member

Het is nogal een ruime tolerantie (33%) met de waarden "tussen de 0.003 en 0.004 ohm ongeveer".

---
EDIT: Het zijn de waarden die TS erop wil hebben maar wat zit er NU op?
Wil hij de weerstanden kleiner maken dan gaat de eventuele beveiliging, die daarmee wordt aangestuurd, later ingrijpen en anders juist eerder.
---

@sebasboy   lijkt in zijn schulp gekropen na deze overwegend negatieve reakties :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Maar wat nog niet genoemd is.... Een weerstand van in de buurt van 3-4 mOhm.... Dat doen ze niet zomaar. Die zitten daar omdat er een serieuze stroom doorheen moet.

Ik weet een paar 3 mOhm weerstanden te vinden. :-) Maar ik zal ze wel mogen lenen van de eigenaar.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Farnell verkoopt ze ook. Maar ik geloof nog steeds niet dat die onderdelen weerstanden zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb dat ook wel eens. Maak je een component aan en dan zet je de "designator" verkeerd. Daar kom je dan pas achter als je hem aan het bestukken bent en dan kan je best denken: "boeie!"

En misschien is het wel policy bij dat bedrijf die dit ding gemaakt heeft: Een weerstand heeft 2 aansluitingen, zijn het er meer dan kan het geen weerstand zijn, dus geen R-designator hebben. Wie weet waarom zo'n absurde regel gegroeid is, maar het zou kunnen. Ik zie het als HINT, maar als het verder een weerstand zou moeten zijn, dan zal dat wel.

De hint dat het wel een weerstand is, komt van de TS, hij wil er een andere weerstand op hebben....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

De PS serie van Yageo lijkt er toch wel heeel erg veel op...:

https://www.yageo.com/upload/website/PS.png

Komt de 'U' in designators niet van 'Undetermined'?

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 13 mei 2021 12:45:43 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Komt de 'U' in designators niet van 'Undetermined'?

Dat zou best kunnen, maar blijft een gok waarom de ontwerper hier 'U' heeft gekozen.
Meestal wordt de designator pre-defined door het ontwerppakket.
Er bestaat geen vaste standaard, maar de meeste pakketten houden in grote lijnen wel dezelfde regels aan, gebaseerd op de Engelse taal.
Dus als je een weerstand kiest dan dat krijgt deze standaard de designator Rxxx.
Zie verder:https://en.wikipedia.org/wiki/Reference_designator

maartenbakker

Golden Member

U staat eigenlijk altijd voor Unit. Een vierpotige weerstand zou een unit kunnen zijn. Echter is deze onderneming kansloos als niet duidelijk is welke waarde erin moet en waarom. Bij zo'n lage waarde moet het solderen ook nog eens zorgvuldig gebeuren.

Als ik moest gokken zou ik zeggen dat er een ongeschikt moederbord geschikt gemaakt moet worden voor een processor die teveel stroom trekt. Zelfs als het een goed doordachte modificatie is, gaat de kruik zolang te water tot ze barst.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 13 mei 2021 13:26:11 (47%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Of (te hoog) overclocken...
De melding "ik zoek iets tussen de 3 en 4 mΩ" geeft al aan dat dit een kansloze missie is: het verschil tussen die 2 is relatief gesproken enorm...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die U is voor mij een halfgeleider, andere chips en transistors op dit bord hebben ook een U nummer.
4 aansluitingen waarvan de andere smaller zijn, lijkt meer op een soort FET voor mij.

@TS; Waaruit merk je op dat deze stuk zouden zijn? Hoe kom je tot deze conclusie? Waarom zou je die willen veranderen als je niet weet welke componenten het zijn?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

@TS; Waaruit merk je op dat deze stuk zouden zijn? Hoe kom je tot deze conclusie?

Ik lees nergens dat de TS denkt dat ze stuk zouden zijn.

Als ik de foto van @Arco bekijk dan lijkt het inderdaad een (shunt) weerstand te zijn.
Bij de meest linkse zit de eigenlijke weerstand tussen de brede pads.
Hier gaat de te meten stroom doorheen.
De twee kleine pads kunnen dan onafhankelijk maar de error amplifier gaan.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op donderdag 13 mei 2021 14:03:23 (47%)

Op mijn eigen moederbord hier, hebben alle halfgeleiders ook een U-nummer. Maar ook dat bied geen zekerheid natuurlijk.

Meten is weten, als de TS eens wat metingen kan uitvoeren op dit component kunnen we het wel te weten komen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 13 mei 2021 14:06:57 (51%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Volgens de reference list is de letter 'U' bedoeld voor 'Inseparable assemblies'
(onderdelen die uit meerdere delen zijn samengevoegd en niet meer te scheiden, zoals een ic)
https://dexpcb.com/manual/standard-reference-designators.htm

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@TS; Waaruit merk je op dat deze stuk zouden zijn? Hoe kom je tot deze conclusie? Waarom zou je die willen veranderen als je niet weet welke componenten het zijn?

De TS weet wel welke componenten het moeten zijn, nl : weerstanden.

Het zijn de reacties op zijn vraag die in twijfel trekken óf het inderdaad wel weerstanden zijn.

Sine

Moderator

Gezien de vorm is het iets van een laptop, en wat voor een designator een component krijgt hangt maar helemaal af van wie het getekend heeft.
Er is geen componenten-politie die kijkt of je de goede benaming gebruikt.

We kunnen speculeren tot we erbij neervallen, waarschijnlijk is het het makkelijkst om te wachten tot de TS even komt vertellen wat nou precies de bedoeling is.

Die streep erop laat me ook denken aan een of andere diode.
Ik ben er bijna zeker van dat dit geen weerstand is.

De chip-arrays ic met resistors hebben hier ook gewoon een R nummer, evenals alle resistors.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 13 mei 2021 14:36:29 (30%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

De enige referentie die we hebben is het moederbord van de TS. Daar zie ik geen weerstandsarrays zitten verder.

Blijft inderdaad wat Sine zegt: even wachten op de TS.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Die Yageo weerstanden zijn de enige die qua uiterlijk en footprint exact kloppen, dus de conclusie lijkt me duidelijk...
(ik heb nog nooit andere onderdelen gezien met die footprint en een streep overdwars)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik kan met 100% zekerheid vertellen dat dat speciale current-sense weerstanden zijn!
Die zijn zeer laag-ohmig en zitten vaak tussen de uitgangsspoel van een schakelende voeding en de belasting. De stroom loopt door de twee brede contactvlakken en over de twee kleine vlakjes staat dan een spanning die evenredig is met de stroom die tussen de twee grote contactvlakken loopt.

Linksboven die drie grote tantalen van 330uF zijn een NCP45492 van ON Semiconductor: een "26V, 4-Channel Voltage Bus and 4-Channel High-Side Current Shunt Monitor". Daarmee zullen U21 en U22 worden "uitgelezen".

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op donderdag 13 mei 2021 15:58:10 (22%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Haha! "High side!" En dat bij 1.1V zeker... Noemen ze dat high side! :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik vermoed dat de TS iets op youtube gezien heeft en dat na wil doen. Vermoedelijk een engelstalig filmpje omdat de TS het steeds over resistors heeft en niet over weerstanden praat. De weerstandswaarden die de TS noemt zullen ook wel in dat filmpje geroepen zijn.

ik zoek een resistor tussen de 0.003 en 0.004 ohm ongeveer

De Ts weet ook niet dat dit: '0.003 en 0.004 ongeveer' Een enorm verschil is. Zo groot dat dingen waarschijnlijk gewoon niet meer goed kunnen werken.
Ik vermoed dat de TS gewoon een of andere beveiliging wil omzeilen of uitschakelen.

Het zou mooi zijn als de TS een reactie geeft met wat nu eigenlijk de bedoeling is.

maartenbakker

Golden Member

Als ik nu zeg dat een klodder soldeer ongeveer hetzelfde doet, blaast de TS zijn moederbord geheid op, dus zo flauw moet ik maar niet zijn.

Toch is dat een beetje vergelijkbaar onnauwkeurig en potentieel rampalig als zeggen dat er een weerstand van 3 à 4 milliohm op moet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het broertje van het hierboven gepostte BMS printje blijkt R004 weerstanden te hebben.... Hey, andere current limit! Nee! Dat blijken er vier te zijn. De effectieve weerstand is in beide gevallen 1mOhm.

Anyway, een current limit van 30A of 40A zou je met zo'n weerstand kunnen instellen. En ik kan me best voorstellen dat dat alletwee voldoet. Dus dat je dan de 4mOhm of 3mOhm weerstanden allebij zou kunnen gebruiken.

Maar goed: In de CPU-voeding gaat het meestal over 100A ? In een laptop: max 60A? (ruw rekenen: voedingsspanning is 1V, volgens mij zitten er 60W CPUs in moderne laptops).

En dan vind ik een 3 mOhm weerstand waar 180mV over gaat vallen.... VEEL te veel. Die 180mV is dan een fors deel van de voedingsspanning van de CPU. Oh, die weerstanden op de foto zijn ongeveer 2W. Met 60A wordt dat 10W, kortom, dat is het niet. We hebben het dus over "max 20A". Ik snap niet wat die dingen daar doen. Waar heb je een "we meten max 20A" in een laptop nodig als het niet de CPU kan zijn?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die spanningsval over de sense weerstand kan gewoon in de regulator worden gecompenseerd dmv. en positieve offset. Het nauwkeurig (per fase) kunnen volgen van de stroom is nodig om snel genoeg te kunnen reageren op load steps.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Als je voor een laptop een 60A, 60W voeding aan het bouwen bent, dan zal je alles op alles zetten om niet nog eens 10W in een sense weerstand te moeten stoppen. Het zou me verbazen als dit in de CPU-voeding zit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/