Mag je kleine diepvriezer op zijkant leggen ?

Als ik het wat uitvergroot zie ik dat er op het plaatje bij me : made in Spain staat. Tja, merken worden inderdaad als een overgenomen.
Ik schat ook dat ie al zeer oud is. Mogelijk heeft hij inderdaad teveel gas verloren.
We geven hem nog wat tijd en anders gaat ie "return to sender".

't staat op de sticker. vriesvermogen is 7kg per 24 uur, dus nog wat geduld. voor een 60 watt compressor is dat niet slecht.

Arco

Special Member

Tijd wordt inderdaad vaak onderschat. Niet alleen de lucht moet gekoeld worden, maar alle warmte moet uit de producten naar buiten getransporteerd worden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Jou kastje is een oudje, R12 gas is al jaren niet meer in gebruik, dus dit kastje is minstens 25 jaar al dan geen 30 jaar oud.. ja als schuim verzadigd is met vocht duurt koelproces erg lang...( goed dat je 24U bij deze uit gehad ) 3 uur kan maar voel ook eens hoe rijp in kastje op alle delen is, is het echt vaste rijp, OK. Is het op bepaalde plaatsen weg te vegen, niet OK. Welke koelstand heb je hem staan?? Normal en rond -18 Gr?

maartenbakker

Golden Member

Op 15 mei 2021 13:28:42 schreef Danny G:
Heb wat duidelijke foto's gevonden van dezelfde vriezer, wel met het verschil dat bij deze het binnenplaatje duidelijkheid verschaft wat het merk en model betreft. Bij de mijne niet dus.

Het typeplaatje van de nieuwere variant lijkt een link met Zanussi te bevestigen. Het is wel een compleet herontworpen variant, althans deze gebruikt al R600a koelgas.

Op jouw eigen typeplaatje staat wel degelijk een merknaam, zou je eventueel eens kunnen kijken of ik die goed gelezen heb?

Op 15 mei 2021 13:48:57 schreef kris van damme:
't staat op de sticker. vriesvermogen is 7kg per 24 uur, dus nog wat geduld. voor een 60 watt compressor is dat niet slecht.

Op de sticker van de TS staat 6kg per 24 uur met een 80W compressor. De nieuwe versie is inderdaad wat zuiniger.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 15 mei 2021 19:39:23 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb hem tot op heden een klein beetje verder dan de stand "normal" gezet. Vraag me wel af als ik hem in "super" zet dat ie dan niet sneller gaat vriezen ? Heb in de vriezer een thermometer gelegd. Deze stond deze namiddag op -5 graden. Heel even snel de deur een klein beetje geopend om te kijken en nu staat ie toch al op -11. Vriezertje is voor 1/3 gevuld.

@smd : Wat bedoel je met : "3 uur kan maar voel ook eens hoe rijp in kastje op alle delen is, is het echt vaste rijp" ?

Ik zou echter het liefst de deur graag zo veel mogelijk dicht laten anders is het terug naar start nietwaar. Heel af en toe de deur een klein beetje openen om snel te kijken naar de temperatuur op de thermometer en dit in de hoop dat ie zal stilvallen bij een -18, in de veronderstelling dat de stand "normal" overeenkomt met -18 graden.

@maartenbakker : wat betreft het type en model is het juist gelezen. Merknaam is, als ik het juist heb : ISAE. Nog nooit van gehoord en niks van terug te vinden op internet toch voor zo een oude is dat niet ongewoon denk ik wel. Toch dit zegt niet echt veel lijkt me. Overname door andere merken, enz ... Is ook duidelijk te zien op het plaatje van de andere gelijkaardige vriezer gevonden op internet. Daar is het merk: Novamatic.

We wachten nog af tot ie aan pakweg -18 graden is (in de stand"normal") en stopt ie dan nog niet met draaien dan is het einde verhaal lijkt me.
Andere benaderingen ervan zijn natuurlijk welkom.

Nog een wat ongewone vraag : bestaat er een wat grotere kans op brandgevaar gezien de ouderdom en mogelijke mankementen ?

[Bericht gewijzigd door Danny G op zaterdag 15 mei 2021 19:52:19 (29%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hij kan niet sneller vriezen dan dat ie nu al doet. de knop super is bedoelt om dieper te vriezen. Idee is dat als je op voorhand weet dat er een redelijke lading zal moeten ingevroren gaat worden (bvb verse, gepocheerde groeten) je de de vriezer al 24 uur op voorhand op super zet. Het is dan al super-koud, en de lading vriest veel sneller in zonder de rest te ontdooien.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt gerust even kijken. De inhoud wordt heus niet gelijk weer +22 graden; dat heeft gelukkig ook zijn traagheid.

--
'Super' betekent dat de kast niet naar de thermostaat kijkt, maar continu blijft doordraaien. De temperatuur wordt dan uiteindelijk 'zo laag mogelijk'. Dat doe je een paar uur (handleiding) vóórdat je nieuwe spullen gaat invriezen, als er al ingevroren voorraad in de vriezer ligt.

Als je niét eerst 'Super' gebruikt, dan zouden de nieuwe spullen de al ingevroren waar te lang te ver boven −18°C kunnen opwarmen, waardoor de houdbaarheid vermindert, zonder dat je dat kunt zien.

Door wél eerst te 'superen' maak je de bestaande inhoud zó koud, dat bij het opwarmen door nieuw spul de temperatuur niét zo ver en/of lang boven −18°C komt.

e: Ah.. wat hij ↑ zegt dus!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

ISAE, dan kom ik niet verder dan dat het misschien een oude Spaanse tak van ISA (Italië) is, die doen koeling voor winkel- en hotelinrichtingen. Van het merk zelf verder niks te vinden inderdaad. Heel apart, ook Aswo komt niet verder dan Zanussi en dan staan er niet echt veel onderdelen in.

Wat brandveiligheid betreft: mits van achter altijd netjes schoongemaakt (geen vet, stof, spinnewebben etc.) en mits het netsnoer onbeschadigd is, is de veiligheid niet beter of slechter dan een moderne kast uit de wat goedkopere klasse. En dat is behoorlijk veilig. Het enige onderdeel dat enig gevaar zou kunnen opleveren bij defect is het startrelais of de start-PTC en die begeven het vrijwel altijd stilzwijgend dus zonder vlambogen en dergelijke. De enige manier om een koelkast echt brandveiliger te krijgen is als hij een volledig metalen achterplaat heeft, en dat wordt ook wel gedaan bij wat modernere duurdere types.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank voor de duidelijke uitleg wat de betekenis van de standen "normal" en "super" betreft. Dacht wel dat het zo is maar eens vragen kan nooit kwaad nietwaar :) .

@maartenbakker : op het plaatje staat er ook op : "made in spain" dus dat lijkt me iewat een bevestiging van uw vermoeden.

maartenbakker

Golden Member

Daar moet ik als waarschuwing wel even bijzeggen dat dat de reden is dat ik ooit over Spanje begon, dus dat kan niet als bewijs worden gebruikt ;-)

Redenatie voor "Spaanse tak van ISA" is dat de E zomaar voor Español zou kunnen staan en als je op de eerste 3 letters zoekt kom je in Italië bij een fabrikant van koelmeubelen. Geen 100% uitsluitsel maar het zou wel een passende verklaring kunnen zijn, ook voor de zeldzaamheid (besteld bij Zanussi of geproduceerd onder licentie van Zanussi om aan projecten te leveren?)

Een I als eerste letter betekent zowel in het Spaans als in het Italiaans in veel gevallen "Industria", dus dat zegt dan weer niet zo heel veel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Normal is rond de -18, bij Super blijft kastje continu draaien of max -32 Graden.. Staat op Super dus?? Nee hoor niet meer brandgevaar hoor. alleen kasten met Danfoss compressoren waren ietwat meer brandgevoeliger...

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 16 mei 2021 18:49:04 (35%)

Nou, bij kom ik aan een -12 graden bij de stand "Normal". Super heb ik niet uitgeprobeerd. Hoeft ook niet. De -12 is voldoende voor wat er moet in bewaard worden. Tja, het dingetje is ook zo oud he. Vandaar waarschijnlijk dat hij niet in "Normal" aan -18 komt.

maartenbakker

Golden Member

Als hij maar wel afslaat en niet continu blijft lopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

-12 is "gevaarlijk voor langdurig bewaren" dus draai thermostaat ietsje verder en is -18 dan

Slaat wel regelmatig af en aan. Ik heb nu echt niet getimed hoelang hij aan en hoelang hij uit staat maar met zekerheid kan ik wel zeggen dat hij toch af en toe stil is. Heb hem wat hoger gezet en na een paar uur zat hij aan een -15. Komt dus wel ok zijn lijkt me. Erg langdurig bewaren zal ook niet het geval zijn.
We hebben dit dingetje aangekocht om tijdelijk wat extra's in te bewaren. Mijn vrouw wil er voornamelijk wat confituur en soep in bewaren voor ongeveer maximaal een maand.

Het beste is kastje zo vol mogelijk te hebben en af te stellen op -18, dan draait kastje optimaal

Dank voor de tip smd.

Ondertussen zijn we daar dan ook mee bezig, met dat kastje vol te steken.
Temperatuur staat op ongeveer een -17 a -18 (volgens een thermometer die we erin gelegd hebben). Heb ook de indruk dat het minder aanslaat dan in het begin.

klopt, beter zo met die oude kastjes

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat is het voordeel van "krobbedevol" laden? Of het ding nu lucht koelt of kippebouten, dat maakt toch niet uit? Hoogstens zal er meer convectie optreden naargelang er minder in zit, maar gaat dat nu het grote verschil maken?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Lucht is binnen een snelle tijd weer verwarmd, als je "massa" in je vriezer heb, duurt het veel langer eer weer warmer word.. Een lege vriezer slaat immers veel vaker aan dan een ram volle als alles op temperatuur is..

Frederick E. Terman

Honourable Member

Er is zoiets als een thermische wet van Ohm. Het warmteverlies per seconde is: het temperatuurverschil gedeeld door de warmteweerstand.
Als zowel leeg als vol de temperatuur -18 is, en de deur of deksel sluit op dezelfde manier, dan zie ik niet in waarom het warmteverlies bij een volle kast groter zou moeten zijn, of juist kleiner.

Omdat de warmtecapaciteiten wél verschillen, zal de draaitijd van de compressor na het inschakelen door de thermostaat korter zijn bij een lege kast, dan bij een volle: de warmtestroom is gelijk, maar de capaciteit van de lege kast is kleiner. Om dezelfde reden zal na het weer afslaan, de temperatuur bij een lege kast weer sneller stijgen.
De frequentie van het schakelen is bij een lege kast dus groter, zoals @smd opmerkt. Maar de warmtestroom per uur is nagenoeg gelijk, en het stroomverbruik dus ook.
Dit alles dus zolang de kast of kist dicht blijft.

Doe je nu de deur of deksel open, dan zal bij een staande kast de koude lucht er onderaan uit kunnen vallen1. Er stroomt dan tegelijk warme lucht ín, die dan later weer moet worden gekoeld. En dát effect is groter bij een lege kast, gewoon omdat daaruit meer koude lucht valt dan uit een tjokvolle kast, waarin nog maar weinig 'losse' lucht aanwezig is.
Bij een kist, met een deksel die naar boven opent, raak je lang niet zoveel koude lucht kwijt, vooral als je de deksel 'normaal' opent en er niet als een razende mee staat te wapperen. :) Bij een vrieskist zal daarom ook bij wat meer openen het verbruik niet veel uitmaken tussen (bijna) vol en (bijna) leeg.

(Een gehéél lege kist of kast zal niet zo vaak geopend worden, waardoor het verhaal weer wat samengestelder wordt... in feit kan dan beter de deur op een kiertje en de stekker eruit, maar dat terzijde.)

--
1 In kasten met alleen roosters. Normaal zouden de laden al te veel 'vallen' wel verhinderen. Zie @kris van damme hieronder.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Om het "vallen" van de koude lucht bij openen van de deur in een rechtstaande vriezer tegen te gaan worden er toch al vele jaren bakken/schuiven gebruikt.

blijven sommigen toch de raadgevingen van 40 jaar geleden gebruiken en vullen de ongebruikte schuiven op met piepschuim :-)

Op 19 mei 2021 18:54:13 schreef big_fat_mama:
Wat is het voordeel van "krobbedevol" laden? Of het ding nu lucht koelt of kippebouten, dat maakt toch niet uit? Hoogstens zal er meer convectie optreden naargelang er minder in zit, maar gaat dat nu het grote verschil maken?

als de compressor minder moet aanslaan (en dus wel langer draait,door een gevulde kast) Is hij iets zuiniger, omdat na het aanslaan het zaakje eerst wat moet opwarmen en aan drukopbouw doen, dus de eerste minuut is altijd "verloren". Desalnittemin ga ik er de vriezer niet voor gaan volproppen met zakjes water oid. die bevriezen kost ook energie. Kan je uitrekenen hoeveel weken het duurt eer je daar je voordeel uithaalt. :-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op donderdag 20 mei 2021 19:17:32 (57%)

Op 18 mei 2021 19:26:17 schreef Danny G:
Temperatuur staat op ongeveer een -17 a -18 (volgens een thermometer die we erin gelegd hebben). Heb ook de indruk dat het minder aanslaat dan in het begin.

Kortom, het binnenwerk van bepaalde objecten in je kistje was nog niet op -18 gekomen, er moest nog wat warmte uit. Dat gaat relatief langzaam dus dat kan een paar dagen duren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/