Vreemd kastje

Dit topic is gesloten

philips had die cai apparatuur in het donkergrijs begin 80's. eind 80's en begin 90's was dat lichtgrijs en het logo op de apparatuur was ook anders.

dat donkergrijze spul is op zeker nog centrale antenne materiaal geweest. zo weinig aansluitingen in zo'n kastje en zeer weinig HF componenten erin. de cai kwam pas begin 80's en soms nog eind 70's meen ik maar het leeuwendeel is uit de 80's.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 mei 2021 11:48:23 schreef vergeten:
[...]
Toch knap dat je dat kan zien, de AF116 (TO-7) is 8,6 mm in diameter.
Deze lijken meer op TO-92 (AF139) 4,75 mm. :)

Denk ook dat het TO-92 is

de A reeks HF halfgeleiders van philips zijn nog germanium, dat zit in een kast uit 1984 niet meer. de datum staat op de middelste rechtse module. zal eerder een bfw of zoiets zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je in dat kastje gewoon de dikke coax voorzichtig los schroeft kom je er daarna vanzelf achter of hij nog in gebruik was >:)

Spanning staat en stroom gaat!

Op 16 mei 2021 21:24:24 schreef testman:
de A reeks HF halfgeleiders van philips zijn nog germanium, dat zit in een kast uit 1984 niet meer. de datum staat op de middelste rechtse module. zal eerder een bfw of zoiets zijn..

Kan zijn, maar de AF139 heeft het lang volgehouden in de UHF-tuners.

De codenummers zijn allemaal 12NC codes van Philips. Ook afgeleiden daarvan gebruiken dat systeem, bijvoorbeeld Vishay (het Philips deel tenminste) en ASML.

Philips dus.

Dit soort kast is ook in gebruik geweest voor draadomroep met een beperkt aantal radio zenders, net als in ziekenhuizen . Meestal was het PTT soms Philips.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Krelis Vonketrekker

Golden Member

In de begin 70 jaren werden door TeWeA breedband antenne versterkertjes op de markt gebracht,met de eerste bij Philips ontwikkelde bipolaire transistor, n.l. BFY90. `De printjes in de kast hebben het gelijke model! De zend amateur op twee meter was er niet blij mij. (intermodulatie)

Op 17 mei 2021 14:14:07 schreef Krelis Vonketrekker:
de eerste bij Philips ontwikkelde bipolaire transistor, n.l. BFY90. `

eerste, hoezo? dacht dat de OC71 toch ook wel bipolair was? :-)

bprosman

Golden Member

Op 17 mei 2021 14:14:07 schreef Krelis Vonketrekker:
In de begin 70 jaren werden door TeWeA breedband antenne versterkertjes op de markt gebracht,met de eerste bij Philips ontwikkelde bipolaire transistor, n.l. BFY90. `De printjes in de kast hebben het gelijke model! De zend amateur op twee meter was er niet blij mij. (intermodulatie)

Als dat kapot gaat spreek je dan van een "Bipolaire stoornis" ? :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Kris, dam moet je er wel twee in serie aansluiten!Draadjes bipolair in elkaar draaien.

Op 17 mei 2021 14:33:06 schreef kris van damme:
[...]

eerste, hoezo? dacht dat de OC71 toch ook wel bipolair was? :-)

Dat klopt, maar de BFY90 was de eerste bij Philips ontwikkelde bipolaire transistor. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Dat zal ook niet kloppen. Mogelijk de eerste bij Philips ontwikkelde bipolaire silicium HF tor?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
amador

Honourable Member

Kastje open gemaakt. Rechtsonder draad losgemaakt, nu even afwachten.

amador

Honourable Member

Heeft die een voeding nodig? Waar kan ik dat dan meten?

Sine

Moderator

Dat is gegarandeerd dood.

Op de kabel links onder komt anders de spanning binnen.

Het ziet er prachtig uit maar de kans dat dit nog in gebruik is, is nul. Al was het alleen maar omdat de afscherming niet eens voldoet aan de 20 jaar oude eis van "dicht tot 3 V/m". Laat staan aan de eisen van vandaag.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
joopv

Golden Member

Ik zou met een spectrum analyzer kijken of er nog signalen op staan. Wat kabelmodems proberen? Wie weet kun je er gratis tv/internet uit trekken.

maartenbakker

Golden Member

Gegarandeerd jaren '70. Mogelijk 1974 als het serienummer op een van de stickertjes een datumcode is. Op het printje met de defecte VDR zit een stickertje dat ook typisch is voor datumcodes, dat zou eerder op 1971 wijzen.

Niet retourgeschikt dus de kans is kleiner dan 0 dat dit nog in het Ziggonetwerk hangt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 19 mei 2021 18:49:02 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Blue Sky

Cableguy

Dat ding is inderdaad niet retourgeschikt en is dus waarschijnlijk buiten gebruik. Dit lijkt op een GAI kastje (gemeenschappelijk antenne) met vroeger een set antennes buiten aan het gebouw.

Waar rook is, is stroom

pas nog bij iemand geweest die een rekening had liggen van een cai abo uit 1978, het was er in de steden dus al wel toen. meen dat mn oma indertijd 2,5 gulden betaalde voor de CAI, wrs toendertijd nog een GAI.

idd, precies de inhoud van een ander topic, ouwe meuk die vergeten is na afkoppeling 3 decennia geleden. dat topic had dit kastje 20 jaar strak tussen de schuur en buitengevel staan.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 19 mei 2021 19:54:48 (31%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Op 19 mei 2021 19:53:25 schreef testman:
pas nog bij iemand geweest die een rekening had liggen van een cai abo uit 1978, het was er in de steden dus al wel toen. meen dat mn oma indertijd 2,5 gulden betaalde voor de CAI, wrs toendertijd nog een GAI.

2,5 gulden is wel heel weinig.
Ik heb begin jaren 80 een tijdje in de kabeltelevisie gewerkt voor verschillende gemeenten.
Abonnementen waren toen tussen de 15 en 30 gulden als ik het goed herinner. Kreeg je 8 tot 10 zenders voor...

dat lijkt me weer veel, gezien upc al 17€ voor de cai vroeg 10 jaar geleden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

pas nog bij iemand geweest die een rekening had liggen van een cai abo uit 1978, het was er in de steden dus al wel toen.

Mijn ouders hadden in 1969 al CAI in Denhaag...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 19 mei 2021 21:16:02 schreef testman:
dat lijkt me weer veel, gezien upc al 17€ voor de cai vroeg 10 jaar geleden..

Klopt toch wel aardig als ik 15 gulden invoer.
Berekening komt van: https://iisg.amsterdam/en/research/projects/hpw/calculate.php

Dit topic is gesloten