Vreemd kastje

Dit topic is gesloten

Anoniem

Op 25 mei 2021 14:26:24 schreef Roetzen:
[...]
Precies. Als het niet vastgelegd is als een erfdienstbaarheid en de eigenaar heeft al die tijd niets van zich laten horen, dan is het (in Nederland) na 20 jaar verjaard en zijn de aanspraken van de eigenaar vervallen.

En dan is er ook nog de oude juridische wijsheid: "bezit is 90% van het eigendom".

Wijsheid? Onzin ja, het is niet omdat het kastje op je grond staat dat het je bezit of eigendom is..

De eigenaar van de kabel die over mijn gevel loopt heeft ook al 20 jaar niks laten horen van zich. Waarom zou hij. Ik ben niet eens klant.Dus volgens jouw zou ik zomaar die kabel mogen verwijderen of het aansluitdoosje openbreken om te zien of er nog signaal opzit.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 25 mei 2021 14:35:37 (22%)

EricP

mét CE

Eindelijk iemand die zn gezond verstand gebruikt tussen de cowboys.

Als je dat zelf ook gedaan zou hebben...

kastje dat gemeenschapsbezit is

Dan zou je geweten hebben dat het kastje geen gemeenschapsbezit (meer) is - er is geen enkele openbare kabelaar meer.

Stel, ik heb een overeenkomst van onbepaalde duur om het vruchtgebruik te hebben van een schuurtje dat op mijn buurs grond staat.

Daar betaal je dan dus huur voor... Niemand geeft jou 'vruchtgebruik voor onbepaalde tijd' zonder dat daar wat tegenover staat.

Welk normaal denkend mens zou dit aanvaardbaar vinden??

Elk normaal denkend mens. Blijkbaar heb je al een tijd je huur niet betaald! Sterker nog... je wordt nog aansprakelijk gesteld voor het afvoeren van je rommel zodra je je meldt!

Daarnaast is van het kastje zeer eenvoudig vast te stellen of het nog in gebruik is: staat er geen spanning meer op, dan is het (op dat moment in elk geval) zeker niet in gebruik...

Maar goed... Die aangetekende brief dient uiteindelijk maar 1 doel: jezelf indekken.

Die fictieve motorfiets zal na 20 jaar - vast ook nog wel glimmen onder het stof. Die is immers goed onderhouden :)

Anoniem

Als ik je ooit tegenkom, dan geef ik je best geen hand, ik zou hem vast niet terugkrijgen ;-)

EricP

mét CE

De eigenaar van de kabel die over mijn gevel loopt heeft ook al 20 jaar niks laten horen van zich. Waarom zou hij. Ik ben niet eens klant.Dus volgens jouw zou ik zomaar die kabel mogen verwijderen of het aansluitdoosje openbreken om te zien of er nog signaal opzit.

Zoals gebruikelijk bij GD: een erg kromme vergelijking.

Je kunt die kabel zomaar volgen. En daarmee is het erg makkelijk om de eigenaar te vinden. Bij dit kastje ligt dat anders. De kabel is niet te volgen, er is geen eigenaar bekend. De gemeente is het (aangenomen dat het CIA ofzo is) in elk geval niet (alles is inmiddels in NL wel geprivatiseerd). Daarnaast: als jij je gevel wilt renoveren, dan heeft hij maar te accepteren dat die kabel - in elk geval tijdelijk - verdwijnt. En nog op zijn kosten ook. In elk geval in Nederland.

Daarnaast: als jij zegt 'wegwezen met je kabel' en er is niks bij het kadaster over vastgelegd, dan kan hij hoog en laag springen, maar die kabel gaat gewoon weg.

Nogmaals: ander verhaal als er huur voor betaald wordt. Of het afgekocht is (en kadastraal is vastgelegd). Als ik het me goed herinner kan dat ook notarieel, maar dan is het een overeenkomst met de huidige eigenaar en niet meer dan dat.

Sine

Moderator

Met hetzelfde resultaat, het was ooit van de PTT, maar die weten al niet meer dat ze dat hadden. En het is nooit echt van ziggo geweest (want die hebben een eigen net aangelegd)

Dit klinkt als een karweitje voor ....

Angle-Grinder Man

hier nog zo'n roestige kast uit het verleden..

https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/f6c00a99-c854-4a5f-9d09-5b2b6f410027.jpg

en ook hier is gd zn kabeltje nog blinkend..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ik heb die Philips kastjes altijd maar gammel spul gevonden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 mei 2021 21:36:19 schreef Arco:
Ik heb die Philips kastjes altijd maar gammel spul gevonden...

zo slecht kan het niet zijn, het staat er toch al 40 jaar... al is de functie dan nu eerder een kastje (steen ) des aanstoots..

Op 24 mei 2021 07:15:56 schreef EricP:
Hoe men hier van een kastje aan de muur bij de sync van een K9 komt...
Wat feitelijk het kunstje was bij de K9 is dat die een 'free running' oscillator voor de sync had. Die werd dan weer gesynced met de sync pulsen uit het video signaal. Het idee was dat een verstoring in de ontvangst zo minder grote gevolgen zou hebben voor het beeld. Als je immers elke sync uit de video nodig hebt en je mist er eentje, dan mis je gelijk het hele frame.

Toen kwam de VCR. Die was niet nauwkeurig genoeg met z'n sync - dat zwabberde te veel (ofwel: de eigen sync generator kon het gezwabber niet snel genoeg volgen). Het trucje van dat kitje was op het 'videokanaal' (de hoogste voorkeuze toets) de boel wat 'volgzamer' te maken.
Inderdaad, als je ontvangst goed genoeg was, werkte dat ook goed voor 'gewoon TV'.

Het idee is al véél ouder dan de K9, eigenlijk al toegepast sinds begin jaren 50 en beter gekend als vliegwielsynchronisatieschakeling. De naam PLL, want dat is het eigenlijk, was toen nog niet gebruikelijk. Met freerunningoscillator bedoel je een VCO (dmv een reactantiebuis)die aangestuurd wordt door een fazecomparator met een laagdoorlaatfilter. Hierdoor wordt de H-sync ongevoelig voor ontbrekende of gestoorde syncpulsen. Door de jitter op de videotape moest deze schakeling grotendeels buiten werking gesteld worden, door aanpassen laagdoorlaatfilter . Waarom Philips dat deed met een mysterieus kastje met lampje en LDR is me altijd onduidelijk gebleven. Dat het ook ging dmv van twee draadbruggen was toen een "groot geheim".

maartenbakker

Golden Member

Als ik me goed herinner was het in de K9 22" (soms prototype K9 genoemd omdat het iets latere 26" chassis al snel in alle modellen gebruikt werd) en mogelijk de eerste series van de K9 26" een rechtuit kabeltje direct van de kanalenknoppensamenstelling, waar die twee overbruggingen gemaakt werden door knopje 6. Waarschijnlijk is het met invoering van de touch-controls een lampje en een LDR geworden, weet niet zeker of dat vanaf dat moment standaard was of alsnog alleen bij de touch-controls. De BF245 was toen nog niet op de markt of niet betaalbaar, dus vind ik de LDR als schakelend element een logische keuze.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 25 mei 2021 21:54:23 schreef kris van damme:
gekend als vliegwielsynchronisatieschakeling.

Zeker wel.. zo staat hij ook al in Aisberg's 'Zo... werkt de televisie'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
EricP

mét CE

Waarom Philips dat deed met een mysterieus kastje met lampje en LDR is me altijd onduidelijk gebleven. Dat het ook ging dmv van twee draadbruggen was toen een "groot geheim".

Nou, zo geheim was het niet. Schema van dat 'kasje' was gewoon voorhanden. Doel was om er voor te zorgen dat eea. alleen werd uitgeschakeld op het 'video kanaal', de voorkeuzetoets met het hoogste nummer. De draadbruggen doen het uiteraard 'altijd'...
LDR/lampje is ongetwijfeld de 'wat hebben we hapklaar liggen' variant van wat we nu een opto-coupler zouden noemen. In de K9 waren er nog wel de nodige verschillende spanningen. De kanalenkiezer zal wel in een heel ander domein gezeten hebben dan de 'afbuig generator' (die dus gesynced moest worden). De indicatielampjes met 'touch control' waren danwel een nixie buisje (met 6 toetsen was dat wel te doen), danwel een neon lampje in de toets.

@maartenbakker: ik kan me nog vaag herinneren dat de K12 een soortgelijk concept gebruikte en 'echte' schakelaars had om kanalen te kiezen. Het 'kassie' zat bij de K9 met 1 kabel en connector aan de PCB vast. Blijkbaar wel voorbereid, maar materiaalkosten zullen nog wel een rol gespeeld hebben - ik meen me nog te herinneren dat ik meer dan 2 gulden voor een LDR betaalde bij de onderdelenwinkel, terwijl een weerstandje een dubbeltje kostte. En wellicht ook 'als je een VCR wilt, dan kloppen we je nog een beetje extra uit je zak'.

Op 26 mei 2021 00:14:25 schreef Frederick E. Terman:
[...]Zeker wel.. zo staat hij ook al in Aisberg's 'Zo... werkt de televisie'.

Als ik me het goed herinner komt de vliegwielsynchronisatie in dat boek niet ter sprake. zal wat te ingewikkeld geweest zijn volgens de auteur. Het wordt wel goedgemaakt in de opvolger "zo gaat het televisiestoringzoeken" , daar komt deze uitgebreid aan bod.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je hebt weer gelijk! Dáár staat het in. Gelukkig heb ik beide. :)

[...]
Vr. - En nu ga je, ouder gewoonte, die hatelijke mededeling doen, dat deze schakeling niet meer wordt toegepast.
W. - Jazeker, Vraagal, hij is gloednieuw en wordt nog pas schoorvoetend toepast,... Wat is er, Vraagal, voel je je niet goed? Hier neem een glas water...

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
harry64

Golden Member

Op 26 mei 2021 09:07:21 schreef Frederick E. Terman:
Je hebt weer gelijk! Dáár staat het in. Gelukkig heb ik beide. :)
[...]

Vond ik als toenmalig wizzkid van negen heel leerzaam en leuk vormgegeven die zeer vroege varianten van techniek voor dummies. :)

Anoniem

Op 25 mei 2021 14:26:24 schreef Roetzen:
[...]
Precies. Als het niet vastgelegd is als een erfdienstbaarheid en de eigenaar heeft al die tijd niets van zich laten horen, dan is het (in Nederland) na 20 jaar verjaard en zijn de aanspraken van de eigenaar vervallen.

Dat is allemaal gissen met wishful thinking als bias.
Het is niet ongebruikelijk dat voor dergelijke zaken een heel klein stukje eigendom onteigend wordt in het belang van de gemeenschap. Mits een eenmalige vergoeding. Noch dat kastje, noch de plaats waarop hij staat behoort dus de perceeleigenaar toe zonder schriftelijke teruggave. Op een onteigening staat in principe geen termijn.

Ik zie niet in waarom de kasteigenaar van zich zou moeten laten horen.

Om het jaar of zo een brief in de bus "Van me kassie afblijven want het is nog in dienst"? Absurd.

Waarschijnlijk is er wél een geschreven overeenkomst. OF de vorige eigenaar die meegegeven heeft is de vraag, maar daarmee krijgt de huidige het eigendomsrecht niet terug.

Dus als eerste stap proberen de huidige eigenaar te contacteren. Lukt dat niet, dan kun je nog altijd plan B uitvoeren.
Ik stop maar met dit welles-nietes gedoe, want we zullen het nooit eens worden.

Maar ik volg dit 'once upon a time in the Netherlands ' topic met interesse verder. Misschien haal ik zelfs terug mijn mondharmonica boven :-)

Op 26 mei 2021 12:46:10 schreef grotedikken:
Het is niet ongebruikelijk dat voor dergelijke zaken een heel klein stukje eigendom onteigend wordt in het belang van de gemeenschap.

Dan zou je verwachten dat het in de koopakte van het huis beschreven staat. En anders zou je op de kadasterkaart een heel klein rechthoekje zien met een ander perceelnummer.
Ik denk ook niet dat het zo werkt met de onteigening van een halve vierkante meter.
Ik ken een geval waar een verkeersregelkast in de voortuin van mensen stond, en daar betaalde de gemeente huur voor zolang die kast daar stond.

Anoniem

Er is in het topic geen enkele aanwijzing dat de huidige eigenaar enige moeite heeft gedaan om uit te zoeken of zijn papieren te raadplegen om dat te achterhalen.
Er bestaan overigens een aantal verschillende soorten overeenkomsten.

Thevel

Golden Member

Dan zou je verwachten dat het in de koopakte van het huis beschreven staat

Ik heb een lantaarnpaal van de gemeente in MIJN tuin staan, tijdens de overdracht is er niet over gesproken en er staat niets maar dan ook helemaal niets van in mijn loopcontract.

Maar ik zeur er niet over, de lamp geeft prima licht voor mijn oprit :)

Anoniem

Maar als je zonder overleg de kabels zou doorknippen en de lantaarn verwijderen kom je wel in de problemen.

mvdk

Golden Member

Er word hier ergens beweerd dat zo'n erfdienstbaarheid na 20 jaar verjaart.
Dat is niet zo. Het is juist zo dat als je het 20 jaar geduld hebt, er een gewoonterecht ontstaat.
Het is altijd belangrijk om, als je zo'n erfdienstbaarheid aangaat, documenten goed te bewaren. Het is niet in hun (netbeheerders) belang documenten goed te bewaren. Ze zeggen gewoon: weghalen? Kost zoveel. Een mooi voorbeeld daarvan is het volgende: In Delft zat het energiebedrijf met dat oude 220 net met het probleem dat niet altijd onmiddellijk aan de vraag van een klant kon worden voldaan. Een klant heeft een 3x220 aansluiting, 3x50. Er komen wat machines bij, klant vraagt om verzwaring naar 3x125 (bij 220Volt) Dat kan er net niet bij op de 220V distributiekabel. Het energiebedrijf komt met het voorstel om een 80kVA trafo te plaatsen, de klant moet dan ruimte beschikbaar stellen. Die trafocel moet in een rechte lijn vanaf de voordeur zichtbaar zijn. Klant krijgt een 3x80 aansluiting. In het contract wat opgesteld word tussen een vertegenwoordiger van EB Delfland en de eigenaar van het pand, staat uitdrukkelijk dat verwijdering te zijner tijd geheel ten laste van EBD of zijn rechtsopvolgers zal geschieden. Nu wil de eigenaar van het pand, wat een andere gebruiksbestemming heeft gekregen, wel af van die trafo. Klant doet een aanvraag, krijgt van Stedin, de rechtsopvolger, een offerte van ongeveer €30000. Helaas voor de klant: die is z'n document kwijtgeraakt. Trafo staat er nog steeds, aansluiting inmiddels verkleind naar 3x25. Er staan in Delft nog zo'n stuk of 10 van dit soort trafo's, allemaal op plekken waar een aansluiting op de distributiekabel had moeten worden gemaakt.

Het kastje in het topic is maar klein. Je zal zoiets voor je raam krijgen:

https://www.bndestem.nl/dordrecht/bewoners-radeloos-nu-gemeenteraad-sl…?

Op 26 mei 2021 13:54:42 schreef mvdk:
Er word hier ergens beweerd dat zo'n erfdienstbaarheid na 20 jaar verjaart.
Dat is niet zo. Het is juist zo dat als je het 20 jaar geduld hebt, er een gewoonterecht ontstaat.

Klopt. Maar dan moet je van die erfdienstbaarheid wel gebruik blijven maken. Als je niet meer gebruik maakt van het recht van overpad, en de eigenaar van het pad sluit het af, dan sta je niet erg sterk bij de rechter. Zeker als het nergens formeel is vast gelegd,

Dit kastje staat er weliswaar nog wel, maar het is duidelijk dat het al jaren, zo niet decennia niet meer in gebruik is.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Anoniem

Jaja, en eigenaar mag dan op eigen houtje besluiten om je de toegang te ontzeggen.
En op basis van wat? Zit hij de ganse dag achter zn gordijntje te loeren of jij wel op zn terrein komt? En hoeveel keer moet je dat recht gebruiken om er blijven van gebruik maken?
1x/dag, 1x/week, 1x/jaar?
Stel dat hij 4x per jaar gebruik maakt van dat recht, om zn dakgoot uit te kuisen, is dat dan onvoldoende om zn rechten te behouden?
De eigenaar zou blij mogen zijn dat hij niet voortdurend geconfronteerd wordt met heen en weer geloop.

Lijken me allerlei ongefundeerde fantasietjes en veronderstellingen te zijn.

Sine

Moderator

Volgens mij weten we ondertussen wel dat het oude meuk is, wat de TS daar mee doet mag hij zelf weten.

Dit topic is gesloten