Led driver Philips

Hallo allemaal

ik heb deze led driver waarvan de uitgang 80-152V is in 75W
met uitgangen voor
Common
RNTC
RSET
+- naar LED
1-10v -
1-10v + DALI/Prog
DALI/Prog

de printplaat wil ik 3W 3.4-3.6V Ledjes aan maken en staan 24 in serie
en dit 2x parallel dat is 81,6 - 86,4V

kan ik dat dan zo aansluiten ? of moet de driver op een of ander manier geprogrammeerd worden op die spanning

totaal zijn de led,s 144W en de driver 75W dus zal wat minder licht zijn maar nu komt het

dit zou als ik het goed heb een stroombron zijn die constant 75W geeft dus daar zou die 144W wel aan moeten kunnen zonder dat hij zo heet moet worden maar hoe en wat regelt de uitgang voltage?

en hoe groot is de kans dat de 75W drive teveel voltage geeft aan de 144W led,s

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

De kans dat hij een te hoge spanning afgeeft is nul, dat dwingen de LED's zelf af. Een driver stuurt alleen een bepaalde stroom door de LED's (350mA of 700mA bij deze, ik weet niet of je dat ergens in moet stellen of dat hij dat zelf probeert te bepalen) en doet dat zolang de LED's een spanning afdwingen tussen 80 en 152V (bij 700mA zal het spanningsbereik wel wat kleiner zijn, anders ga je over de 75W heen).

Wat ik wel apart vind, is dat het hier om een ontwerp uit de USA gaat, ik wist niet dat ze daar ook drivers ontwikkelden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

die 350/700MA
is dat door alle led,s die in serie staan?
dat lijkt me niet veel gezien er 24 in serie staan en dan nog geen 30MA door 1 led loopt als ik het goed heb

dat lijkt me dan voor die printplaat wat weinig of heb ik het mis?

Arco

Special Member

De stroom door de leds is hetzelfde. Of dat er 1 is of 24 maakt geen verschil.
(alleen moet de ledspanning totaal > 80V zijn, en dan is 24 leds in serie al heel erg op het randje...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

In een serieschakeling verdeelt de spanning zich, maar de stroom is overal hetzelfde.

Je zit inderdaad aan de ondergrens van het spanningsbereik. Als de LED's niet te heet worden waardoor de brandspanning zakt, zal het nog net goed gaan schat ik in. De twee prints in serie zetten helpt dan ook weer niet, dan zit je over de maximale spanning die de driver kan leveren.

Misschien is dit toch niet de ideale driver, of je zou wat minder LED's kunnen gebruiken en dan helemaal alle LED's in serie.

P.S. Het idee om de LED's niet op vol vermogen te laten branden is trouwens wel heel goed. Scheelt in rendement en in levensduur.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."