Afbrokkelende isolatie in motor aansluiting.

Megger ook tussen de motor wikkelingen onderling.

Enne, een vervangende motor zoeken.

Is de isolatie aangetast door warmte/hitte of komt het door de inwerking van olie of reinigingsmiddel.

heeft die motor ook een montageflens die vastgebout zit op een andere flens? Meestal zijn pomp en motor twee losse componenten en zit er een koppeling tussen pomp en motor. Als die isolatie zover afgebrokkeld is zou ik toch graag even de binnenkant van de motor willen zien.

@toeter ik was bang dat hij hard gekoppeld was aan de pomp maar het zit gelukkig via 2 kransringen met rubber ertussen.

Megger ook tussen de motor wikkelingen onderling.

Datr doe je toch niet met een megger ! Maar ik heb wel gemeten met een ohmmeter en er was sluiting tussen de wikkelingen. Motor opgenhaalt en alles losgemaakt en sluiting is gelukkig weg. Ik dacht dat het laatste stuk ook wikkeldraad met isolatie was maar is gewoon blank koper. Dus er moet iets omheen.

Is de isolatie aangetast door warmte/hitte of komt het door de inwerking van olie of reinigingsmiddel.

Geen idee. 3 jaar geleden op marktplaats gekocht en het heeft hier 3 jaar geleden ook gewerkt. Als de rest van de binnenkant van de motor zie zie ik geen verkleurde wikkelingen door warmte. Het kan van de hydraulische olie zijn. Motor is van binnen iets vettig maar heb geen druppel m,et olie gezien of het is gewoon veroudering. Iemand heeft er wel ooit iets van matrassenschuim in de opening van het klemmenblok naar de motor gedaan. Dus zal wel ooit eens gelekt hebben. Maar het schuim zelf is dan weer kurkdroog en niet vettig.

Enne, een vervangende motor zoeken.

Motor werkte daarvoor verder gewoon en ga er vanuit na de reparatie dat dat nog jaren blijft doen :).

Maar ik heb dus nu 2 dingen nodig. Geschikte ader isolatie en dat binddraad waarmee ze de wikkelingen fixeren. De wikkelingen zelf zit nog voor met hars dus ik denk dat dat niet opnieuw nodig is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Meggeren doe je ook tussen de wikkelingen onderling, je Ohm meter is niet voldoende.
Je wilt juist weten of ook er geen isolatiefout tussen de wikkelingen onderling is.
400Vac is de gemiddelde waarde van de spanning, top van de sinus ligt op 400Vac x √2 = 566Vac (afgerond).

@HD ja je hebt gelijk ik was even in de war met de ohmse weerstand van de wikkeling zelf. Maar ik verwacht dat dat goed is omdat de motor gewoon heeft gewerkt.
Voor nu heb ik even geen batterijen voor mijn megger uiteraard zijn die precies leeg.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 15 mei 2021 22:48:46 schreef benleentje:

Iemand heeft er wel ooit iets van matrassenschuim in de opening van het klemmenblok naar de motor gedaan. Dus zal wel ooit eens gelekt hebben.

Verkeerde conclusie: Ik zie dat schuim in veel motoren zitten en is blijkbaar normaal dat het erin zit.

Waarom precies weet ik ook niet, misschien dat forumlid pamwikkeling het precies weet waarom dat is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 16 mei 2021 00:09:07 schreef henri62:
[...] Verkeerde conclusie: Ik zie dat schuim in veel motoren zitten en is blijkbaar normaal dat het erin zit.

Waarom precies weet ik ook niet, misschien dat forumlid pamwikkeling het precies weet waarom dat is.

volgens mij om te voorkomen dat moertjes en ringen in de motor zelf terecht komen

@ klaasy

Yep, zo denk ik er ook over, keep it simple and stupid.

In het verleden zelfs een motor tegengekomen waar een dopje 1/4"-SW8 in zat.... om een of andere reden was er een isolatie fout in de motor ...

Op 16 mei 2021 10:07:21 schreef klaasy:
[...]
volgens mij om te voorkomen dat moertjes en ringen in de motor zelf terecht komen

Zo simpel kan het dus ook zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Op 15 mei 2021 23:07:02 schreef HD13:
Meggeren doe je ook tussen de wikkelingen onderling, je Ohm meter is niet voldoende.
Je wilt juist weten of ook er geen isolatiefout tussen de wikkelingen onderling is.
400Vac is de gemiddelde waarde van de spanning, top van de sinus ligt op 400Vac x √2 = 566Vac (afgerond).

Laatste zinnetje is niet helemaal correct.
Je bedoelt vast dat 400V de effectieve spanning is en 566V de amplitude of piekspanning.
De gemiddelde waarde is 0V over een ganse periode gemeten en 360V over een halve periode.

Dit terzijde, langere stukken krimpkous, zeker als het al wat bejaarde stock is, en goed strak gekrompen, scheuren makkelijk bij het buigen van de draden. Zeker als je niet de juiste maat hebt liggen,is die soms te veel gekrompen en dus te dik,en scheurt bij kort buigen. Te strakke krimpkous veroorzaakt teveel mechanische spanning in de kous met hetzelfde resultaat.

Benleentje, Je vertelt niet waarvoor het gebruikt wordt, maar ik vermoed een goederenliftje of een autobrug. Mogelijk iets dat bij plotse uitval gevaar kan opleveren voor jezelf of anderen?

Als de motor al dergelijke extreem verbrokkelde draadisolatie heeft zou een meer intensief nazicht toch wel verstandig zijn zoals men al aangeraden heeft.
Hoe oud is die motor eigenlijk? 20-30j of ouder?

Benleentje, Je vertelt niet waarvoor het gebruikt wordt, maar ik vermoed een goederenliftje of een autobrug. Mogelijk iets dat bij plotse uitval gevaar kan opleveren voor jezelf of anderen?

Het is voor een goederen lift/ hef en werktafel. Het maakt niet uit als de motor uitvalt de lift blijft dan gewoon staan daar zorgt het ventielenblok zelf voor.

zou een meer intensief nazicht toch wel verstandig zijn zoals men al aangeraden heeft.

Dat had ik hier al vermeld dat er sluiting in de draden zat. Alles is nu weer hersteld en de motor draait weer. Maar ik dacht dat de motor en de frequentie regelaar beide 750W waren. Maar de regelaar is 550W en de motor 1.1kW, dus motor draait wel maar enkel als ik hem in ster zet. In driehoek komt er een mooie fluittoon uit en gaat de regelaar in storing. Dus ik moet nog even een andere regelaar vinden.

Hoe oud is die motor eigenlijk? 20-30j of ouder?

Geen idee op het type plaatje staat nog 220V en 380V is dus al behoorlijk oud. Maar ik heb met motoren uit 1960 gewerkt en daar heb ik nooit defect isolatie in gezien dus de leeftijd zegt niet alles.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 16 mei 2021 14:06:36 schreef grotedikken:
[...]

Laatste zinnetje is niet helemaal correct.
Je bedoelt vast dat 400V de effectieve spanning is en 566V de amplitude of piekspanning.
De gemiddelde waarde is 0V over een ganse periode gemeten en 360V over een halve periode.

Inderdaad klopt helemaal, doelde dus inderdaad op de effectieve spanning.

High met Henk

Special Member

Je kunt hem opnieuw laten coaten en da's dan ook het enige juiste..

Maar voor een 750 w motortje.... Denk dat je schrikt van de prijs t.o.v. nieuwe motor (reken op minimaal 600 euro)

Nu sta je over aansluitingen glaskous te doen of krimpkous en in de motor brokkelt het ook verder af.

Sterker nog tot 80 kVA doe ik het niet eens meer bij generatoren..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

'Zakelijk' is het natuurlijk een ander paar mouwen dan voor een knutsel project in je eigen garage. Aan de andere kant: als dat knutsel project 'gereedschap' is, dan moet het ook gewoon werken - niks vervelender dan eerst je gereedschap aan de gang te moeten krijgen als je het nodig hebt.

Het lijkt een knutsel project in eigen garage, dus:
Ik denk dat ik er heel voorzichtig wat krimpkous overheen zou schuiven. Wellicht zelfs krimpen, maar waarschijnlijk niet eens. De boel weer in elkaar... En als het goed gaat qua. isolatie waarden (die kun je meten) aansluiten en ondertussen voorzichtig aan op zoek naar een ander motortje. Als het niet goed gaat met isolatie waarden per direct op zoek naar een ander motortje. Met een dergelijk vermogen zijn die ook weer niet zo heel schokkend duur. Maar ja, het is wel geld. Dat is waar... (dat is nou eenmaal zo met de hobby... die kost geld).

High met Henk

Special Member

Agree met EricP.

Ik ga er al vanuit dat de isolatie waarde slecht is.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Nu sta je over aansluitingen glaskous te doen of krimpkous en in de motor brokkelt het ook verder af.

Beter lezen :). IK heb de motor helemaal uit elkaar gehaald en intern ook van nieuwe isolatie voorzien tot aan de overgang naar de wikkelingen.

Ik ga er al vanuit dat de isolatie waarde slecht is.

Slecht was is nu 40MΩ

Ik denk dat ik er heel voorzichtig wat krimpkous overheen zou schuiven. Wellicht zelfs krimpen, maar waarschijnlijk niet eens. De boel weer in elkaar... En als het goed gaat qua. isolatie waarden (die kun je meten) aansluiten en ondertussen voorzichtig aan op zoek naar een ander motortje.

Is ondertussen al gebeurt met krimpkous en daarna de wikkelingen weer dicht geknoopt met glasvezel draad wat ik nog had liggen. Ik zie zelf dan ook geen reden voor een andere motor wel voor een andere regelaar die is veel te licht.

Sterker nog tot 80 kVA doe ik het niet eens meer bij generatoren..

Wel als het je eigen generator is waar je ooit een smal geld heb voor neergeteld maar voor de baas is wellicht een ander verhaal dan zou ik er ook niet aan beginnen.

Denk dat je schrikt van de prijs t.o.v. nieuwe motor (reken op minimaal 600 euro)

Dat zijn dus prima prijzen waarvoor je het zelf doen.

Je kunt hem opnieuw laten coaten en da's dan ook het enige juiste..

Waarom zou dat het enige juiste zijn. Die laatste aansluitingen zijn zelden tot nooit gecoat het zijn maar 6 stukjes draad. Je kan ook de 6 kortse stukjes draad vervangen door nieuwe aansluitingen en dat is wat ik nu ga doen. Ik ga wat draad zoeken met teflon isolatie of andere hoge temperatuur draad en dat erin bouwen.

Maar waarom proef ik zoveel negativiteit dit begint langzaam een klote forum te worden. I.P.V. een beetje meedenken word er steen en been geklaagd. Ik vraag alleen maar naar de goede materialen om dit op te lossen en daar komt geen antwoord op.
Dus wat ik nog steeds zoek is het juiste draad voor de 6 aansluitingen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 17 mei 2021 14:32:31 (70%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

Er zijn - voor zover mij bekend - geen goede materialen om dit netjes op te lossen. Dan kun je het een kl*te forum vinden of niet... Maar blijkbaar zien meer mensen dat zo.

[offtopic]Ik had ook zo'n klant. Moest altijd 'met de spulletjes die er nog waren'. Let wel: zakelijk verhaal, dus anders dan dat van TS.
Soms ging dat goed, soms ging dat fout - dat de spulletjes al een eerder leven hadden gehad (en dat niet meer hadden...), had een reden. Als het fout ging, dan was het natuurlijk altijd mijn schuld. Want dan had ik het beter moeten beoordelen (dat heb ik gedaan... vuilbak open, zooi erin, vuilbak dicht). En er waren al zoveel uren in gaan zitten (duh...). Na 2 klusjes (met een stuk of 8 projectjes) heb ik daar afscheid van genomen. Niks negatiefs over iemand die met 'ouwe zut' nog wat probeert te doen (ik kan het zelf ook hoor). Maar je wel altijd afvragen (ook trouwens als je besluit 'nieuw' te kopen) wat wijsheid is.[offtopic]
Dat laatste mis ik hier een beetje: het moet en het zal gerepareerd worden en iemand moet alleen nog verraden hoe.

Welnu, als je de draadjes met alle geweld wilt vervangen... knutsel wat met siliconen snoer. Vaak best heel erg hitte bestendig. Kan ook wel wat chemicaliën hebben. En evt. nog een stukje glaskous erover als je het niet vertrouwt (iets zal er dan wel isoleren...). Niks negatiefs aan. Jij trekt het 'ouwe zooi in leven houden' alleen wat verder door dan de meesten hier. Wellicht omdat je dit soort dingen 'particulier' (waar tijd gratis is) nauwelijks tegen komt en bedrijfsmatig (waar tijd en kwaliteit van werk wel een rol spelen) niemand er om voor de hand liggende redenen aan begint... De mensen die hier dus mee te maken hebben, zullen dat daardoor dus vooral bedrijfsmatig doen.

Voor je draadje.
Siliconenkabel zoals ook al door een ander werd geopperd.
Of edrateen kan tot 110°C

Motor, frequentie regelaar;

Was dit dan een frequentieregelaar met 1x 230Vac in en 3x 230Vac uit ?

1,1kW in ster op 3x230 geeft 635 Wat, wat redelijk dicht bij de 550 van de regelaar ligt.
Had misschien wel gekund maar dan moet je wel weten hoe je dit goed instelt op de frequentie regelaar.
Is misschien wel de reden waarom je isolatie verbrokkeld is.

High met Henk

Special Member

ik redeneer als volgt:

een nieuwe generator 80 kVA kost 2500 euro: een revisie (lagers, balanceren, testen) incl coaten kost 3200 euro. Rekensom is snel gemaakt.

En als je klaagt over afbrokkelende isolatie op de aansluitdraden: de aansluitdraden zijn van hetzelfde materiaal als de wikkelingen. Dus volgt de redenering: De wikkelingen zijn ook aan het afbrokkelen.

40 Mohm in een droge situatie in een woonkmaer en normaal gebruik in een garage is voor mij reden tot vervanging.. Zeker als het ding slechts 180 euro kost: https://www.elektromotor.nl/ (met jouw gegevens, uitgegaan van 1500 rpm en 230 V 1 fase en flensmotor.)

Lijkt mij gewoon een simpele afweging en niet opwegen tegen minimaal 600 euro coaten...
En voor minder dan 200 euro zekerheid inbouwen dat het er niet snel mee stopt lijkt mij een no-brainer, maar ik kan natuurlijk niet in jouw portemonee kijken..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 17 mei 2021 14:56:59 schreef EricP:
knutsel wat met siliconen snoer. Vaak best heel erg hitte bestendig. Kan ook wel wat chemicaliën hebben. En evt. nog een stukje glaskous erover als je het niet vertrouwt (iets zal er dan wel isoleren...). Niks negatiefs aan.

Jammer dat jij voelde aangesproken. Dat was eigenlijk ook weer niet de bedoeling. Sorry daarvoor Jouw bijdrage was best nog wel constructief en inhoudelijk. En ik snap met jouw ervaring dat wel goed echter is deze motor verder in heel erg goede staat en is er enkel wat mis met de aansluitingen zelf.

Er zijn - voor zover mij bekend - geen goede materialen om dit netjes op te lossen.

Als die er niet waren hoe kunnen ze dan een motor bouwen? Gaat dit dan op een magische manier geheel draadloos?
IK weet dat de wikkelingen in mijn motor van isolatie klasse B zijn dus het draad mag 130° worden. Omdat deze aansluitingen tegen de wikkelingen liggen zoek ik dus enkel draad die ook ca die temperatuur aankan. Sommige type elektrische tracing met silicone achtige kabel mogen zelf 200° worden. De PT100 sensor die we gebruiken mag tot ca 230° en bij een hogere temperatuur is het een kabel in RVS laag met PT100 en voor nog hoger word het een capillair met RVS buis.

[offtopic]Ik had ook zo'n klant. Moest altijd 'met de spulletjes die er nog waren'. Let wel: zakelijk verhaal, dus anders dan dat van TS.
Soms ging dat goed, soms ging dat fout - dat de spulletjes al een eerder leven hadden gehad (en dat niet meer hadden...)

Ik heb nooit gezegd dat het met de spullen moet die ik heb liggen. Ik vraag enkel welke spullen ik nodig heb omdat ik weet dat het bestaat. Ik heb 6 stukjes draad van ca 20cm nodig. Ik kan echter wel wat meer outside de box denken met soms creatieve oplossingen. Maar als deze motor met een pruts oplossing had moeten werken had ik niet om hulp gevraagd. IK ken echter niet uit mijn hoofd wat nu wel een goede methode is en met welk materiaal. En dat is er zeker want het word al 100 jaar zo gedaan. Daarom begrijp ik sommige antwoorden ook niet want ik probeer helemaal geen gekke dingen te doen. Als van een wasmachine enkel het snoer moet worden vervangen ga je toch ook geen nieuwe wasmachine kopen? En mijn ogen is dit precies hetzelfde.

Niks negatiefs over iemand die met 'ouwe zut' nog wat probeert te doen

IK hou niet eens van oude troep en ook niet van nieuwe troep :). De motor is wellicht al heel oud maar nog geen troep er missen enkel 6 stukjes fatsoenlijk draad. Troep nieuw of oud gaat bij mij direct weg want je hebt er niets aan en zonde van je tijd. IK zal daar privé iets coulanter in zijn dan voor mijn werk. Er is ook niets mis met de motor, de wikkelingen zijn goed ze zijn niet verkleurd zelfs de lager zijn nog in orde. Dus absoluut geen troep. maar wel oud.

Dat laatste mis ik hier een beetje: het moet en het zal gerepareerd worden en iemand moet alleen nog verraden hoe.

Nee dat zeker niet als het niet meer te redden is gaat het gewoon weg. De motor draait op dit moment ook gewoon even tijdelijk met krimpkous het gaat nog steeds om 6 stukjes draad.

Welnu, als je de draadjes met alle geweld wilt vervangen... knutsel wat met siliconen snoer. Vaak best heel erg hitte bestendig. Kan ook wel wat chemicaliën hebben. En evt. nog een stukje glaskous erover als je het niet vertrouwt (iets zal er dan wel isoleren...). Niks negatiefs aan. Jij trekt het 'ouwe zooi in leven houden' alleen wat verder door dan de meesten hier.

Die motor is ooit gebouwd en heeft er iemand aan de wikkeluiteinden 6 stukjes draad aan gesoldeerd en dit met glaskous geïsoleerd ik doe dus wekelijk niets anders dan wat al ca 100 jaar word gedaan niets bijzonders dus.
En er zijn mensen die veel verder gaan en zelf hun motor herwikkelen was hier ook een topic over, maar daar waren ze veel behulpzamer terwijl die motor allang en breed overleden was en er een 2de hands voorhanden was indien nodig.
Er was hier ook een topic van een 380V dahlander motor die persee met alle geweld herwikkeld/ omgebouwd moest worden naar 230V. Nee ik ga helemaal niet ver en overdrijf zeker niet ik heb er gisteren 2 uur ingestoken en tijdelijk 6 draadjes van krimpkous voorzien en hiep hiep hoera de motor werkt weer gewoon.

het 'ouwe zooi in leven houden'

Wat is er dan mis met de motor?

Siliconenkabel zoals ook al door een ander werd geopperd.
Of edrateen kan tot 110°C

IK ga daar naar op zoek EricP had het ook al over silicone draad. IK heb nog een stuk silicone draad waar ik ooit nog wat meetsnoeren van wou gaan maken is dat ook geschikt? Ik hoop dat pamwikkeling nog een bijdrage wilt doen.

Was dit dan een frequentieregelaar met 1x 230Vac in en 3x 230Vac uit ?

Precies dat klopt

1,1kW in ster op 3x230 geeft 635 Wat, wat redelijk dicht bij de 550 van de regelaar ligt.

JA dat licht wat dichter bij elkaar.

Had misschien wel gekund maar dan moet je wel weten hoe je dit goed instelt op de frequentie regelaar.
Is misschien wel de reden waarom je isolatie verbrokkeld is.

Nee dat kan er nooit iets mee te maken hebben gehad. Ik heb 3 jaar geleden enkel even wat testjes gedaan met de motor, het ventiel en de cilinder. En merkte toen dat de motor te weinig kracht had, pas een stuk later toen ik alles al had weggelegd bedacht ik me dat de motor nog in ster stond. Met het testen heeft de motor maar steeds kort gedraaid en er is niets warm geworden. De regelaar laat dat ook niet toe want bij een te hoge stroom slaat die gelijk af.
De isolatie is gewoon door ouderdom opgelost dat zie je wel veel vaker bij isolatie ik vind daar verder niets raars aan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

De isolatie is gewoon door ouderdom opgelost dat zie je wel veel vaker bij isolatie ik vind daar verder niets raars aan.

Dat is op zich best spannend. Blijkbaar was het dan toch niet zo geschikt voor het doel? Het kan bijna niet anders dan dat het warm geweest is of iets chemisch over zich heen gehad heeft wat het niet lekker vond...
In beide gevallen zou ik ook mijn bedenkingen hebben bij lagers / rest van de isolatie. DAT is de reden waarom ik zeg: lap dit op (daarmee 'koop' je tijd) en kijk op je gemak eens om je heen of je per ongeluk wat anders tegen komt - naar de winkel rennen kan iedereen. Als jij zegt dat daar niks mis mee is... Jij hebt het ding voor je liggen.

Maar goed... als je iets over het draadje wat je nog hebt liggen kunt vinden (een datasheet ofzo; en die zegt dat het 'goed' zit qua temperatuur) en het past redelijk qua diameter (montage) en doorsnede (stroom)... Gaat het vast wel werken. Meer dan wat electronen begeleiden die heen-en-weer gejast worden doet het tenslotte niet. De isolatie moet alleen maar goed genoeg zijn om te voorkomen dat ze ontsnappen!

Vergeet ook niet... One man's trash is another man's treasure :). Wat voor de ene troep is, is voor de ander waardevol...

Dat is op zich best spannend. Blijkbaar was het dan toch niet zo geschikt voor het doel? Het kan bijna niet anders dan dat het warm geweest is of iets chemisch over zich heen gehad heeft wat het niet lekker vond..

Dan verschillen we van inzicht. Maar ik zie vaak vooral rubberen kabels die op precies delfde manier verouderen waar het verder nooit te warm is geweest of iets chemisch op heeft ingewerkt. En als iets chemisch had ingewerkt had ik dat wel aan de rest van de motor gezien. De megger test was ook goed net iets meer dan 40MΩ tussen de wikkelingen onderling en naar de behuizing groter dan 100MΩ.

In beide gevallen zou ik ook mijn bedenkingen hebben bij lagers / rest van de isolatie.

Als dat gelijk was gezegd had ik ook eerder begrepen wat je bedenkingen waren en dat mag. Een ander poste dan doe eens meggeren en dat heb ik gedaan dus weten we het zeker isolatie is nog goed. Waarom je aan lagers denk begrijp ik niet of je denkt dan aan lagers met rubbers afdichtingen maar deze zijn van metaal. Voor die kleine motoren zijn lagers ook niet zo duur. Maar ze zijn nog goed.

Gaat het vast wel werken. Meer dan wat electronen begeleiden die heen-en-weer gejast worden doet het tenslotte niet. De isolatie moet alleen maar goed genoeg zijn om te voorkomen dat ze ontsnappen!

Precies goed is vaak gewoon goed genoeg. De motor gaan niet in een EX-zone werken dus het mag best wel wat vonken ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je kunt eens proberen langsgaan bij een motorenrevisiebedrijf(mijn ervaring is dat dat beter werkt dan opbellen als je iets nodig hebt waar ze niets aan verdienen) en vragen of ze een stukje van die draad welke ze daar gebruiken voor je hebben?

Anoniem

Benleentje, goed voor je dat de motorisolatie ok blijkt.

Wat niet wil zeggen dat de voorgestelde isolatiemeting overbodig was.
Een bejaarde motor waarvan de isolatie zo sterk verkruimelt is ook sterk verdacht voor andere ouderdomsziektes. Veiligheid eerst.

Veel succes . Persoonlijk zou ik glaskous prefereren boven krimpkous, maar dat is eerder instincmatig.

Ik wilde enkel nog waarschuwen dat die relatief dunne stijve verbindingen tussen wikkeling en klemmenblok doorheen de jaren mogelijk wat harder en brosser zijn geworden. Koper wordt vaak harder met ouder worden. Het zal je ook al wel opgevallen zijn , als je bijvoorbeeld oude installatiedraad vergelijkt met een nieuwe rol, dat de oude bij dezelfde diameter veel harder is.

Wees dus voorzichtig bij het aanbrengen van nieuwe isolatiekous en losmaken en terug monteren.
Soms breken dergelijke dunne draadjes al na enkele malen kort heen en weer buigen. En volgens Murphy vaak op een moeilijk toegankelijke plek.

Wat niet wil zeggen dat de voorgestelde isolatiemeting overbodig was.

Dat was zeker een goede tip en achteraf een beetje raar dat ik daar niet zelf aan het gedacht.

Soms breken dergelijke dunne draadjes al na enkele malen kort heen en weer buigen.

Ja dat is me bekend maar deze draden zijn voor een dergelijk motor juist wat dikker dan bij andere motoren. Maar toch heb ik de draden tijdens het isoleren zo min mogelijk gebogen en zeker niet te scherp.

En volgens Murphy vaak op een moeilijk toegankelijke plek.

JA ik ken dat maar was hier niet zo van toepassing. IK heb de aansluitdraden over de gehele lengte geïsoleerd en had zo nodig ook makkelijk een stuk kunnen vervangen maar was niet nodig.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.