Trafo laat stop doorslaan


Als je geen instrument hebt om wisselstroom te meten kan je ook de secundaire spanning meten. Zodra die niet meer in gelijke mate omhoog gaat als de primaire spanning, dan zit je in de verzadiging.

Op 17 mei 2021 12:55:19 schreef Sine:
Het is zelfs nog wat minder, voor afgevalkte en gelijkgerichte spanning mag je de stroom maak 0.6 doen.

Volgens mij is die 0.6 dus wat je effectief kan trekken zonder over de vermogens-limiet van de trafo te gaan. Maar door de beroerde powerfactor wordt de situatie nog erger. Maar goed, de 0.6 factor doet het al jaren in de praktijk best aardig, dus misschien maar niet d'r aan gaan zitten prutsen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Volgens Laplace bestaat de inschakelstroom uit een DC-component die exponentieel afloopt naar nul Ampère en de normale AC-component. Bij inschakelen kan de DC-component ervoor zorgen dat de transformator extra of sneller in verzadiging raakt. Hoe de berekening van de DC-component in elkaar steekt weet ik niet meer, maar dat is voor mij vrij eenvoudig op te zoeken.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Sine

Moderator

Op 17 mei 2021 15:12:52 schreef Kruimel:
Er stonden vroeger beelden bij deze post die het effect heel mooi in zijn werk toonden, maar nu werken die links niet meer. Ik denk niet dat Sine deze 14 jaar oude foto's nog heeft, maar wie weet...

Die stonden op mijn ziggo webspace, en die zijn er sinds vorige jaar ergens niet meer.

En die foto's heb ik ook niet meer inderdaad.

Maar in dat geval was het een magnetron trafo, die komt uit kernverzadiging als je hem gaat belasten.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 mei 2021 20:52:30 schreef ohm pi:
Hoe de berekening van de DC-component in elkaar steekt weet ik niet meer, maar dat is voor mij vrij eenvoudig op te zoeken.

En er komt ook wat kansrekening bij kijken.
Tijdens het normale werken van de trafokern doorloopt de inductie ('magnetisatie') steeds zijn HB-lus.
Nu hangt het er maar vanaf, op welk tijdstip, dus in welk punt van de lus de stroom wordt afgeschakeld. Op het moment dat de stroom op nul valt, valt de inductie ergens op de B-as. Dus H=0 (want I=0), maar welke B je overhoudt, hangt af van het tijdstip van uitschakelen.

Dat remanent magnetisme verzwakt uiteindelijk wel weer, maar dat kan wel weken duren. De kans is dus groot dat 't er nog is als je de trafo weer gaat gebruiken, en het zou een flinke inductie (magnetisatie) kunnen zijn: afhankelijk van de vorm van de lus tot wel bijna het werkingsmaximum.

Als je dan inschakelt, en de stroom ook nog eens de 'goede' kant op loopt, zijn de rapen gaar en verzadigt de kern flink. Tot overmaat van ramp is de stroom-golfvorm dan ook niet symmetrisch; in de 'helpende' periodehelft is de stroom veel groter.
Het duurt daardoor ettelijke perioden voordat alles weer een beetje normaal wordt. Al die tijd is de primaire stroom heel groot en asymmetrisch.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat zijn de fijne details waar ik nog niet aan gedacht heb. :)

Op 17 mei 2021 21:51:22 schreef Sine:
Die stonden op mijn ziggo webspace, en die zijn er sinds vorige jaar ergens niet meer.

Paste zeker niet meer in het verdienmodel van Ziggo.
Of voor de simpelen onder ons: Daar verdiende ze geen r..t aan.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 17 mei 2021 23:40:41 (70%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Als je dan inschakelt, en de stroom ook nog eens de 'goede' kant op loopt, zijn de rapen gaar en verzadigt de kern flink.

Bij zware trafo's, bv lastrafo's wordt daarom bijgehouden op welke helft van de sinus de trafo is uitgeschakeld en wordt dan tegengesteld weer ingeschakeld, dat werd toen opgeslagen in gebufferde ram.

[Bericht gewijzigd door rwk op 17 mei 2021 23:44:10 (26%)]

https://www.pa4tim.nl/?p=1859 Hier staan fotos van verzadigde trafos, en uitleg er over.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 17 mei 2021 21:51:22 schreef Sine:
Maar in dat geval was het een magnetron trafo, die komt uit kernverzadiging als je hem gaat belasten.

Helaas dat ze weg zijn, want het was een educatieve set foto's van de golfvormen. :)

joopv

Golden Member

Misschien nog terug te vinden op archive.org?

Frederick E. Terman

Honourable Member

@rwk: Ha, geweldig. Ik had geen idee, maar dat kan natuurlijk! Leuk om te weten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat je zulke grote stromen nodig hebt voor een paar miniatuurlampjes van een modelbaan begrijp ik niet.
Wat je dan wel krijgt, mocht je onverhoopt ergens een kortsluiting (je) maken, dat binnen een paar seconden het hele applacement in rook opgaat.

"tijd is relatief"

Zo heb de laatste tijd even wat lopen knutselen en zo als het nu is werkt het bijna als verwacht

eerst de 10.2V van de trafo door de richter daar een 80V 27.00UF condensator plus door een 5A meter en er ook een oude voltage meter op gezet dan heb je 12V.

dan loopt heet door een 300W 9A spanning en stroom regelaar heen de stroom helemaal open gezet en de spanning op 11.5V
daar zitten weer kleineren 3A spannings regelaars op en een volt meter die op 11.5V staat

maar dan als ik dan een reeks van 7 12v 700Ma leds aan zet
gaat de meter van 11.5 naar 11.6V wat geen ramp is

maar de oude meter verliest 0,5V hoe kan deze omlaag gaan en de ander niet? of trekt de rest de voltage bij hem vandaan omdat hij voor die 300W regelaar zit en niet er achter ?

zie de links

1= LM2596S
https://nl.aliexpress.com/item/4000768340514.html?spm=a2g0s.9042311.0.

https://nl.aliexpress.com/item/4000411636926.html?spm=a2g0s.9042311.0.

Op 18 mei 2021 18:57:59 schreef modeltreiner:
maar dan als ik dan een reeks van 7 12v 700Ma leds aan zet...

Wat heeft dit met modeltreintjes te maken?
Het is trouwens niet Ma maar mA,

Behalve kleine lampjes worden er ook grote lampen erop aangesloten.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Op 18 mei 2021 22:09:34 schreef ohm pi:
Behalve kleine lampjes worden er ook grote lampen erop aangesloten.

Klopt helemaal.

en later ook een 24v motor die ook bij schuifdeuren gebruikt worden maar van die reeks is het wel weer de kleinste motor die er voor gebruikt word

klein vraagje nog als ik een trafo van 110V naar 12V heb
en die andersom wil gebruiken van 12 naar 110V
moet er dan aan de 12V kant nog iets met transistors vaak zie je wel de 2n3055 bij gebruikt worden en wat is het nut als die er voor zit?

Ligt er aan, als je 12V gelijkspanning hebt moet je er eerst wisselspanning van maken. Transformatoren kunnen niets met gelijkspanning.

@modeltreiner,
Heb je die 110V nodig voor je grote lampen, of sluit je er ook iets anders op aan?
In het 1e geval (uitsluitend 110V gloeilampen) kan je uit de voeten met een goedkope blokgolfomvormer die eenvoudig zelf te maken is.
In alle andere gevallen heb je een duurdere modified sinusomvormer of zelfs een nog duurdere sinusomvormer nodig.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Makkelijkste is om de 12V van die transformator aan te sluiten op de 12V van een andere transformator.

Op 19 mei 2021 00:03:19 schreef benleentje:
Makkelijkste is om de 12V van die transformator aan te sluiten op de 12V van een andere transformator.

Oke en dat werkt prima zonder iets er tussen?

Sine

Moderator

Ja dat werkt,

Maar let er op dat beide trafo's ook het vermogen kunnen leveren wat je wilt afnemen.

Op 18 mei 2021 15:09:22 schreef Martin V:
Dat je zulke grote stromen nodig hebt voor een paar miniatuurlampjes van een modelbaan begrijp ik niet.

Er zijn "modelbanen" en "modelbanen". Volgens mij is er niet te ver van rotterdam CS een model-treinen-museum/expositie die echt fors meer treinen heeft dan wat de gemiddelde hobbyist heeft. Een snelle google zegt dat dit mogelijk "miniworld" heet. Ik dacht dat we in een ver verleden ooit er achter gekomen zijn dat een CO-lid daar in de "organisatie" zit.

video.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

TS zal niet bij Miniworld betrokken zijn. Daar is zoveel kennis aanwezig dat hij deze vragen hier niet had hoeven stellen.

mvdk

Golden Member

TS komt uit Leiden. Het is jammer dat hij nooit heeft kennis gemaakt met vader en zoon Dijkman. Ik heb hem er een keer specifiek naar gevraagd.
Vader en zoon zijn helaas allebei overleden, die hadden een treinbaan waar miniworld bij verbleekt. En ik heb geen idee waar het spul is gebleven.
Van die mannen had ie wel het één en ander kunnen leren. Jammer.

Edit1: Ik heb modeltreiner twee keer ontmoet, wat relais, een overwegbel en nog wat spulletjes meegegeven. Vandaar dat ik in de gelegenheid was voor wat small talk.

Edit2: zit nu effies die vid van miniworld te kijken. Prachtig, jaren 50 1100 in turkoois met bijpassende plan D, een oostduitse 132, die zie je tegenwoordig hier zelfs in dit land, en een class 66.
En natuurlijk wat plan V'tjes, sprinters en een mat46, als ik het allemaal goed zag.
Tamelijk hallucinant.

De Heren Dijkman heb ik helaas niet gekend is denk ik voor mijn tijd geweest ik ben pas 28 en nu ongeveer 8 jaar met elektronica bezig maar nooit iets mee op school of werk gehad

wel paar keer wat leuke dingen geleerd van Harry van H.E.C uit delft
maar die zaak is all een tijd dicht helaas

ik ga nu vaak naar radio twenthe en soms naar Haarlem