Spanning pas doorlaten bij bepaalde spanning


TL431 (max 100mA) ipv een zenerdiode?

LDmicro user.
hennep

Golden Member

Een leuke uitdaging voor de zondagmiddag.

  • De TL431 zoals MGP voorstelt schakelt niet mooi. Als dit tenminste is wat hij bedoelt, zie LOAD1 in de simulatie.
  • Met een zener alleen gaat het niet. Met een transistor er bij ziet het er wat beter uit maar nog niet geweldig. LOAD2
  • Een TL431 ipv. een zener doet het weer beter LOAD3
  • Een TL431 met twee transistoren schakelt weer wat strakker. LOAD4
  • Het mooist schakelt een discrete schottky Schmitt-trigger met daarachter een pnp darlington. LOAD5

De vraag is natuurlijk of het nodig is om zo strak te schakelen, maar he, ik had niks te doen vanmiddag :-)

Bedankt voor de input!
Ik vond dit filmpje op YouTube waarmee ik uit de voeten kan.
https://youtu.be/sWzgGOres0I

Zoek eens naar het toverwoord "schmitt-trigger".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik zou voor 3 euro niet zelf gaan stunten. Je moet alles ook nog in een stevig kastje bouwen als je gaat DIY'en...
(en goedkoper uit ben je zeker niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@hennep: fraai werk, echt aangenaam om te bekijken en te doorgronden. Alleen: bij "LOAD5" is er sprake van een "discrete schottky", moest dat niet zijn "discrete Schmitt-trigger"?

@Arco: als het alleen om de kost gaat dan moet je vandaag bijna nix meer zelf bouwen. Er zijn echter van die gekkerds die pret beleven aan zelfbouw...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
hennep

Golden Member

Op 16 mei 2021 18:14:44 schreef big_fat_mama:
Zoek eens naar het toverwoord "schmitt-trigger".

Dank je voor het toverwoord. Ik zocht naar "discrete schottky" en kon het schema dat ik eerder had gebruikt niet terugvinden. Uiteindelijk heb ik het in een Eagle schema van mezelf weer teruggevonden.
EDIT: Je was me net voor!

@Arco, voor in de auto vind ik een kastje niet voldoende. Als ik electronica gebruik in de auto dan giet ik dat in hars of bedek het volledig met "hot snot" van een lijmpistool.

In de auto heb je door de hoge stromen al gauw brand bij slecht gebouwde schakelingen, daarom heb ik liever zoiets kant-en-klaars...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hm, ik zie wel wat er bedoeld wordt, en ik zou niet al mijn eigen bouwsels durven aanbevelen voor de inderdaad risicovolle omgeving onder de motorkap. Maar ik heb al menig kant-en-klaar maaksel gezien dat ik nog veel minder zou aanbevelen. Het is een beetje te eenvoudig om te doen uitschijnen "kant-en-klaar = veilig".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Golden Member

Oliedruk sensor, d+ , branstofpomp. Daar kan je een signaal afhalen die alleen aanwezig is als de motor loopt .

Wat is de bedoeling van het verhaal? Je kan ipv spanning ook naar de rimpel kijken, wanneer de alternator laad staat er een rimpel op de DC bus ;) (je kan er ook het toerental mee meten)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Op 16 mei 2021 18:12:12 schreef Sutur:
Bedankt voor de input!
Ik vond dit filmpje op YouTube waarmee ik uit de voeten kan.
https://youtu.be/sWzgGOres0I

Alleen werkt dat niet met een variërende voedingsspanning.

Niet zonder dat je er ergens een referentiespanning bij fabriekt.

Als ik electronica gebruik in de auto dan giet ik dat in hars of bedek het volledig met "hot snot" van een lijmpistool.

Hot glue is niet echt aan te raden, meeste soorten branden uitstekend. (bij sluiting stroomt de brandende smurrie dan je auto in...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 mei 2021 18:06:27 schreef hennep:
Een leuke uitdaging voor de zondagmiddag.

  • De TL431 zoals MGP voorstelt schakelt niet mooi. Als dit tenminste is wat hij bedoelt, zie LOAD1 in de simulatie.
  • Met een zener alleen gaat het niet. Met een transistor er bij ziet het er wat beter uit maar nog niet geweldig. LOAD2
  • Een TL431 ipv. een zener doet het weer beter LOAD3
  • Een TL431 met twee transistoren schakelt weer wat strakker. LOAD4
  • Het mooist schakelt een discrete schottky Schmitt-trigger met daarachter een pnp darlington. LOAD5

De vraag is natuurlijk of het nodig is om zo strak te schakelen, maar he, ik had niks te doen vanmiddag :-)

Je kan ook in de schakeling met LOAD4 een weerstandje tussen de collector van Q1 en het knooppunt van R11 en R12 en Ref-ingang van de TL431 plaatsen. Dan heb je ook een Schmitt-trigger schakeling.
Ongeveer zoiets als LOAD5, maar met minder componenten

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Je hebt daar toch ook speciale relais voor. Accuscheidingsrelais die zijn eigenlijk bedoelt om een 2de accu pas op te laden als de motor draait maar die kan je hier toch ook prima gebruiken. Dan zit je ook niet met het gevoelige elektronica probleem

als het alleen om de kost gaat dan moet je vandaag bijna nix meer zelf bouwen. Er zijn echter van die gekkerds die pret beleven aan zelfbouw...

Raar maar wel echt waar :).

Het is een beetje te eenvoudig om te doen uitschijnen "kant-en-klaar = veilig".

BFM je bent scherp vandaag kant en klare troep is niet veilig helemaal met je eens. En het vaak voor de kenners al moeilijk in te schatten wat veilig is en voor een leek niet te doen.

Hot glue is niet echt aan te raden, meeste soorten branden uitstekend. (bij sluiting stroomt de brandende smurrie dan je auto in...)

De schakeling moet om mee te beginnen al robuust en sterk zijn opgebouwd zodat ingieten al niet eens nodig is.

Oliedruk sensor, d+ , branstofpomp. Daar kan je een signaal afhalen die alleen aanwezig is als de motor loopt .

Is het D+ signaal van de dynamo daar niet voor?

Thevel

Golden Member

Op 16 mei 2021 01:17:34 schreef Sutur:
Concreet: Als mijn auto uit staat heb ik zo’n 12,5 v , als ik de auto start heb ik dik 14 v. Ik wil de spanning pas doorlaten bij 13,5 v , als de auto gestart is.

klinkt leuk maar dat gaat in de praktijk niet altijd werken.
Als je de schakeling aansluit op het boordnet waar ook een flinke verbruiker op zit zul je merken dat de spanning al snel onder de 13,5V keldert als de verbruiker ingeschakeld wordt.
Als je het rechtstreeks op de accu aansluit of een aansluiting die nauwelijks belast wordt zal het geen probleem zijn.

Shiptronic opperde het al, rimpel detectie, is eenvoudig te bouwen en dat werkt altijd feilloos.

Semtexx

Golden Member

Het klinkt als iets dat een dashcam(?) in moet schakelen zodra de motor loopt.

Alleen is dat iets dat ik met moderne(re) auto's niet meer aan de hand van de boordspannning zou doen. Die hebben meestal een "on-demand" dynamo die pas werkt bij afremmen op de motor of wanneer veel stroom gevraagd wordt. Alles voor de laatste gram CO2.

hennep

Golden Member

Op 16 mei 2021 18:46:58 schreef Arco:
In de auto heb je door de hoge stromen al gauw brand bij slecht gebouwde schakelingen..

Op 16 mei 2021 23:19:40 schreef Arco:
(bij sluiting stroomt de brandende smurrie dan je auto in...)

Op 17 mei 2021 00:52:14 schreef benleentje:
De schakeling moet om mee te beginnen al robuust en sterk zijn opgebouwd zodat ingieten al niet eens nodig is.

Bij mij komt er niets aan electronica in de auto bij ingebouwd als het niet ingegoten is. Ik heb ooit in mijn tweede auto, een Ford Fiesta uit 1978, een ruitenwisserintervalschakeling ingebouwd. Was een simpele schakeling met een 555 en een relais, heeft jaren lang gewerkt.
Toen ik het kastje er voor de verkoop weer uitgehaalde zat het vol met spinnenweb en spinnen nestjes.

De TS vraagt maar 42 mA ! Hoezo brand bij hoge stromen? Zetten we daar geen zekering in?

@OhmPi Bedankt voor de truc met de weerstand. Het moest wel 3.3M zijn voordat het een beetje wilde werken. Die TL431 is erg gevoelig.

De TS vraagt maar 42 mA ! Hoezo brand bij hoge stromen? Zetten we daar geen zekering in?

Bij sluiting wordt de stroom wel wat hoger als 42mA... ;)
En ja, ik heb vaak genoeg gezien dat zo'n brouwsel gewoon zonder zekering ergens bijgeknoopt werd. (gebeurt nu eenmaal)
Men staat er niet bij stil dat een accu (in tegenstelling tot een adapter) voor korte tijd bij sluiting ruim over de 1000A kan leveren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
hennep

Golden Member

Ik heb het zelf meegemaakt. Ik zat eind jaren '60 bij mijn zwager in de auto, een Morris Minor. Toen begon er plotseling rook onder de motorkap vandaan te komen door een kabelboom die in de fik stond.
Snel de accupool er af en het was nog te repareren :-)

Als je iets in de auto inbouwt, altijd een zekering er tussen !!!

Ik heb een vastgelopen startmotor gehad. Bij tests in een garage sloeg hun meetapparaat op 'overload'...
(Die ging 'maar' tot 800A... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 17 mei 2021 11:55:09 schreef Arco:
[...]
En ja, ik heb vaak genoeg gezien dat zo'n brouwsel gewoon zonder zekering ergens bijgeknoopt werd. (gebeurt nu eenmaal)

Dan helpt ingieten van de schakeling ook niets, als je zo dom bent om geen zekering te plaatsen fakkelt de bedrading af als er iets mis gaat..

Shiptronic

Golden Member

En zet dan de zekering ook op de goede plek, vergulde zekeringen in de kofferbak , omhuld met mooi pluche. doen niets voor de accukabel die zo zonder rubber door het schutbord loopt :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 mei 2021 08:22:00 schreef Semtexx:
Het klinkt als iets dat een dashcam(?) in moet schakelen zodra de motor loopt.

Alleen is dat iets dat ik met moderne(re) auto's niet meer aan de hand van de boordspannning zou doen. Die hebben meestal een "on-demand" dynamo die pas werkt bij afremmen op de motor of wanneer veel stroom gevraagd wordt. Alles voor de laatste gram CO2.

In mijn Peugeot 5008 (met uitgeschakeld start-stop systeem) gaat de spanning van de 'sigarettenaansteker' eraf bij het starten. Pas nadat de motor loopt is de spanning weer terug. En ook nadat de motor is afgezet gaat na eventjes de spanning eraf.
Hier kun je dus heel gemakkelijk een verbruiker op aansluiten die alleen werkt als de motor draait.
Zonder dat je ook maar iets hoeft aan te passen / in te bouwen qua schakelkastjes e.d.

Semtexx

Golden Member

Dat klopt, maar met name bij auto's van de VW groep staat er ook spanning op de sigarenaansteker als de motor en het contact is uitgeschakeld.

Ik heb een Octavia uit 2018, en als ik de elektrische (peltier) koelbox meeneem, merk je duidelijk hoe het systeem werkt. Zodra ik de stekker inplug, begint de ventilator van de koelbox gelijk te lopen; ook al is de auto uit. Gegarandeerd na een paar uur een lege accu.

Tijdens het rijden is duidelijk te horen dat de ventilator van de koelbox veel harder draait bij hogere boordspanning (afremmen op de motor); zodra ik gas bijgeef, gaat de ventilator weer een tandje zachter lopen. Zet ik de stoelverwarming aan, loopt de ventilator van de koelbox ook weer harder, etc...

Bij Peugeot (PSA) is het inderdaad anders (en beter, vind ik) geregeld, en wordt het door de BSI geregeld, met een naloop en een "in slaap vallen" van het elektrische systeem.

Shiptronic

Golden Member

Jammer dat TS zich niet meld met de reden waarom dit te willen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.